2013.10.25.
Támogatjuk a határon túli magyar fiatalok szülőföldön
való boldogulását
Az irodahálózat híd a Kárpát-medence kis- és középvállalkozásai
között
Szeptember 2-án
került sor a Kárpát Régió Fiatal Vállalkozói Program ünnepélyes
megnyitójára a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara székházában.
Szatmáry Kristóf a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért
felelős államtitkára szerkesztőségünk
kérdésére elmondta: a
sikeresen pályázó fiatalok négy hónapon keresztül korszerű
üzleti és technológiai ismeretek elsajátítására kapnak
lehetőséget, emellett szakmai képzéseken vesznek részt.
Kárpát Régió Fiatal Vállalkozói Program mennyiben
illeszkedik a Kárpát Régió Üzleti Hálózat Zrt. működéséhez?
–Ez a határon túli fiatal magyarokat érintő pályázat
nagyon szorosan illeszkedik a Kárpát
Régió Üzleti Hálózat fejlesztéséhez és szakmai
programjaihoz. A Kárpát
Régió Üzleti Hálózat abból a kormányzati tervből jött létre
2012-ben, melynek célja a Kárpát-medencei összmagyarság
gazdasági kapcsolatainak minél hathatósabb megerősítése. A Kárpát
Régió Üzleti Hálózat Zrt. a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával
közösen indította el a határon túl az üzletfejlesztési irodákat,
s ezen kívül a szakmai munka irányítását végzi, valamint
gazdaságinformációs tevékenységet folytat. Ezek az irodák a
magyar gazdaságpolitika „előretolt helyőrségei”, s a
magyar vállalkozások rendelkezésére áll, ha egy adott személy
például üzleti partnert keres, vagy jogi tanácsadást igényel.
A Hálózat működésének első évében 11 helyszínen
rendelkezett képviselettel, s nemrég nyitottam meg a 12. irodát
Beregszászon. Erdélyben Kolozsvárott, Nagyváradon, Székelyudvarhelyen
és Sepsiszentgyörgyön; Délvidéken Szabadkán és Újvidéken;
Szlovéniában Lendván; Horvátországban Eszéken; Felvidéken
Dunaszerdahelyen és Kassán, míg Kárpátalján Ungváron és
Beregszászon működnek irodák, ahol nem csak a magyar és a
szomszédos országok közti üzletfejlesztést próbáljuk segíteni,
hanem az ottani magyarsággal is szoros kapcsolatban vagyunk. Feltérképezzük
a határon túli magyarság gazdasági céljait, és megpróbáljuk
bevonni őket közös programokba. A Kárpát Régió
Fiatal Vállalkozói Program pedig alapvetően a szomszédos nem
EU-tagországokban élő – így kárpátaljai és vajdasági
–, tehetséges magyar fiatalokat támogatja.
Mi az, amit nyer a magyarországi ösztöndíj
alatt egy vajdasági, vagy kárpátaljai magyar vállalkozó?
–Engedjen meg egy pontosítást: potenciális vállalkozók,
olyan fiatalok vesznek részt ebben a programban, akik az egyetemről,
főiskoláról kikerülve gazdasági területen szeretnének
elhelyezkedni, vagy már dolgoznak különböző cégeknél, s
azon gondolkoznak, hogy önálló vállalkozást indítsanak be.
Az volt a cél, hogy tekintsék meg, miként működnek ezek a
sikeres mentor cégek – melyek alapvetően kis-és közepes vállalkozások
– , s utána az itt szerzett tapasztalatok birtokában saját vállalkozást
tudnak indítani, vagy cégeknél elhelyezkedve tudják szülőföldükön
a magyarországi tapasztalatokat kamatozatni. A sikeresen pályázó
fiatalok tehát négy hónapon keresztül korszerű üzleti és
technológiai ismeretek elsajátítására kapnak lehetőséget,
emellett szakmai képzéseken, rendezvényeken vesznek részt. A
program sikerét bizonyítja, hogy várokozásainkon felüli számban
jelentkeztek rá. Ez most egy kísérleti projekt, s valószínűleg
lesznek még ehhez hasonlóak a Kárpát
Régió Üzleti Hálózat Zrt. szervezésében.
Azt tanulmányozták-e, hogy az ukrajnai, vagy a szerbiai
törvények mennyire segítik országukon belül a vállalkozókat?
–Elég nagy különbségeket fedezhetünk föl a szerbiai
és az ukrajnai jogi környezet között, hiszen Szerbia európai
integrációja folyamatos, s mivel minél hamarabb szeretnének
csatlakozni az Unióhoz, ezért igyekeznek EU- konform jogszabályokat
alkotni. Ukrajna esetében erről nem igazán beszélhetünk. Azt
viszont meg tudom erősíteni, hogy mindkét ország vállalkozói
– tehát nem csak a kint élő magyarokról beszélek – részéről
nagy az érdeklődés Magyarország irányába, hiszen az Európai
Unió felé nyíló kaput látják hazánkban. Érdekesség, hogy
a kárpátaljai régió négy EU-s országgal is határos, mégis
ezen terület külkereskedelmi forgalmának 75% -át hazánkkal
bonyolítja le, s Vajdaságnak is a legfontosabb üzleti partnere
Magyarország. Értelemszerűen ezekben a gazdasági
kapcsolatokban a határon túli magyarság nagyon komoly híd-szerepet
tölt be, s bízunk benne, hogy gazdasági értelemben is profitálni
tud.
Tehát a program sikerével elérhető, hogy minél
nagyobb kapcsolatok épüljenek ki az anyaországi és a határon
túli magyar vállalkozások között?
–Így van, ez az egyik célunk.
Az irodahálózat lényeges küldetése, hogy a Kárpát-medence
kis- és középvállalkozásai között hidat képezve segítséget
nyújtson a határokon átívelő kereskedelmi és befektetési
kapcsolatok építésében. Tehát, ha valaki bemegy a beregszászi
irodába, nem csak a magyarországi, hanem ezen kívül öt kárpát-medencei
országban lévő üzleti, beruházási lehetőségekről, azokra
vonatkozó jogszabályokról kap tájékoztatást.
Másik témánk, hogy államtitkár úr részt
vett a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara által rendezett
ASEAN üzleti fórumon. Mindez mennyire kapcsolódik a keleti nyitás
politikájához?
–Az ASEAN a Délkelet-ázsiai Nemzetek Szövetsége; olyan
regionális nemzetközi szervezet, amely főleg a gazdasági együttműködést
segíti elő. Mindez a szövetség egy az EU létrejöttéhez
hasonló integrációs folyamatot jelez Délkelet-Ázsiában.
Jelentős piacról van szó, hiszen 650 millióan laknak a szövetséget
tömörítő államokban. A magyar vállalkozások számára
mindez azért lényeges, mert az ASEAN-on belül léteznek olyan
országok, melyekkel nagyon jó kapcsolataink vannak. Legtöbbször
Vietnámot, mint ennek az integrációnak a motorját szokták említeni,
ahol a legnagyobb nem magyar, de magyarul beszélő populáció
van a világon, és így a magyarországi vállalkozások jó
partnerekre találnak. Az a cég, aki a keleti nyitással
foglalkozik, tapasztalhatja, hogy India, Kína vagy Oroszország
sokkal nagyobb gazdasági desztináció, mint Magyarország. A
hazai kis– és közepes vállalkozások azt látják, bármennyire
is támogatja őket a magyar állam, nem olyan erősek, hogy
bejussanak ezekre a piacokra. Az ASEAN-országok viszont méretet
és GDP-t tekintve közelebb állnak Magyarországhoz. Így a
magyar kis– és középvállalkozások ezeken a piacokon sokkal
inkább megtalálják partnereiket. Tehát ezeken az országokon
keresztül tudják megvetni a lábukat az ázsiai piacon, és így
jobban képesek lehetnek a nagy keleti államokban üzleti lehetőségek
után kutatni. Ráadásul az ASEAN-országok is keresik a hídfőt
az EU-val, s ezt bennünk találják meg. Az ASEAN budapesti üzleti
fórumán, ahol az adott országok nagykövetei, befektetésekkel
foglalkozó szakemberei vettek részt, bemutattuk a magyar üzleti
és jogi környezetet és a támogatások rendszerét, azon vállalkozók
számára, akik szeretnének egy délkelet-ázsiai országban
partnert keresni, vagy pedig már jelen is vannak a térségben.
Az MSZP-s Szanyi Tibor szerint a keleti nyitás politikája
semmilyen kézzel fogható eredményt nem hozott a kormányváltás
óta. Mi erről államtitkár úr véleménye?
–Mindenki magából indul ki. Sokan úgy vélték
1990 után, hogy a különböző országok kormányainak a gazdasági
ügyekkel, a vállalkozók megsegítésével nem kell foglalkozni.
Ezzel az illúzióval kellett leszámolnunk. Igaz, hazánkban működnek
olyan, főleg külföldi tulajdonban lévő nagy cégek, akiknek
nincs igazán szükségük kormányzati segítségre. A kis-és közepes
vállalkozásoknak viszont kell állami segítség ahhoz, hogy
megjelenjenek a külföldi piacokon. Ennek egyik formája például
az exporthitel, ami
a belföldi
termékek külföldi piacokra jutását segítő
finanszírozási eszköz. Emellett a különböző üzleti fórumok
szervezése, a vállalkozók állami szintű delegáció tagjaiként
való kiutazása is jelentős, mert megismerhetik az ázsiai országok
kultúráját, és demokrácia-felfogását is, amely eltér a miénktől.
Nekünk tehát kötelességünk abban segíteni a magyar vállalkozásokat,
hogy üzleti partnereket találjanak. S azt tudni kell, hogy évek,
évtizedek múlva érik be ennek a támogatásnak a gyümölcse.
A keleti nyitás politikájának csak az a lényege,
hogy a magyar vállalkozások piacot szerezzenek Ázsiában is?
– Olyan világtörténelmi időben élünk, amikor van mit
tanulni egymástól. Magyarország az EU tagjaként elég korán rájött
arra, hogy az Európai Unió legutóbbi válságát lényegében a
munka alapú társadalomtól való eltávolodás okozta. Ezért
hirdette meg a kormány a munka alapú növekedést, azt, hogy a
termeléssel kell alátámasztani az ország gazdaságát és fejlődését.
Látjuk, a délkelet-ázsiai országok is erre alapozva képesek
saját gazdaságukat fejleszteni. Természetesen a keleti-nyitás
nem jelenti azt, hogy eltávolodnánk Európától, annak kultúrájától,
s így nem is a számunkra teljesen idegen és elfogadhatatlan módszereket
akarjuk átvenni ezektől az országoktól.
Medveczky Attila
|