2013.10.25.
Nagy értékek, kincsek mellett futunk el
Váradi Péter Pál– Gaál Anikó– Zsigmond Enikő: Erdély -
Székelyföld - Alcsík és Kászon
Rohanó világunkban - sok esetben - nem csak gyökereinket, de jelenünket
is eltévesztjük szemünk elől. Ami megmaradt a múltból, s ami
még él, létezik jelenünkben, s ami filmszalagon megörökíthető,
azt össze kell gyűjteni, ha kell: morzsánként - szemenként,
minél többet felmutatni magunknak s másoknak. A sok szenvedésen
átment székely nép a jelenkorban is újabb és újabb kihívásnak
van kitéve a New Age álarca, az erkölcsiség maradi jelzővel
való ellátása, anyanyelvünk jogos használatának megkérdőjelezése
arra kell, hogy felébresszen bennünket, hogy erősítsük meg gyökereinket,
melyek az elmúlt évtizedekben meg-megszakadtak, s ne kérdezhessük:
„…ki tudja, merre, merre visz a végzet…?”. Nagy értékek,
kincsek mellett futunk el –sok esetben – megszokásból, vagy
fel nem ismerésből. Több tízezer pillanat– ami több, mint
negyed század alatt „megállt” s a jövőé marad –
dokumentálja a mát, a szemléletet, a nézőpontot. Hogy ez utóbbi
tágabb legyen, sok ezer képből többen válogattuk ki a
pillanatot megörökítő felvételeket. Ahogy változnak a tájak,
a szokások szinte a szemünk láttára születnek s válnak
hagyománnyá, életformává. Az ÚJ születésénél állni és
azt megörökíteni felemelő érzés, főleg, ha az az ember szülőföldjén
történik, zajlik, viharzik át. Ezen album készítői a szépet,
a tisztát, a felemelőt igyekeztek bemutatni, azzal a szándékkal,
hogy érthetővé-érezhetővé válljék e tájegység magyarságának
elszántsága, a bérceken túl élő nép kitartó próbatétele–
írja a mű előszavában Váradi Péter Pál fotóművész.
A könyv először Csíkszék és annak lakosságával
foglalkozik. Udvarhelyszék és a történelmi Magyarország között
elterülő vidék Csíkszék. Az Olt folyó völgyét egyik oldalról
a Hargita hegyláncolata, másik oldalról a Csíki-havasok, északról
pedig a Gyergyói- és a Kelemen-havasok zárja körbe. Itt mindig
hidegebb van, mint másutt, Csíkot Erdély jégbarlangjának is
nevezik. A tájegység több fiúszékből áll. Csík felosztásáról
Orbán Balázs a következőket mondja:„Csík három részre
oszlik, úm. Csík-, Gyergyó- és Kászon-székekre. Ezen hármas
felosztás nem csak politikai értelemben és elnevezésileg,
hanem földrajzilag is létezik, mert annak említett három része
teljesen elkülönített három folyamvidékhez tartozik: és
pedig Csík az Oltéhoz, Gyergyó a Maroséhoz, végre Kászon a
Feketeügybe ömlő Kászon vize folyamvidékéhez.”A Csíki-medence
Csíkszereda fölötti kb.
40 km
hosszú része alkotja a történelmi Felcsíkot az Olt folyása
mentén. Az e fölötti rész, a Maros felső folyásánál elterülő
magas fekvésű Gyergyói-medence, Székelyföld egyik sajátos néprajzi
tája, Gyergyószék néven ismert. A Csíkszeredától délre eső,
Tusnádfürdőig tartó szakaszt pedig
Alcsíknak nevezik. A Csíki-havasokból Moldvába futó
Tatros folyó völgyében, Csíkszék keleti határán van Gyimes,
a gyimesi csángók lakóhelye. A Csíki-havasokban a Fiság-patak
mentén lévő füzérfalvak és az Uz folyó völgyében megbújó
szórványtelepülések Csíkország turisták által ritkán látogatott
helyei. Csíkországba és Gyergyóba a természeti szépségek
vonzzák a legtöbb turistát. A vidék gyógyforrásokban, fürdőkben
bővelkedik. Csík, Gyergyó és a Gyimesek, Székelyföld többi
–vallásilag kevert – területéhez képest katolikus vidékek.
A leghíresebb erdélyi búcsújáró hely, Csíksomlyó is itt
található. Kőváry László történész így ír Csíkról:
„Ha elgondoljuk, hogy Csík, Gyergyó Erdélynek legmagasabb
pontjai, s hogy fenyők inganak a hegyormokan: kietlen vadonnak
kell képzelnünk e tájékot, de nem olyan. Csík egy kies lapály,
körülkerítve örökzöld hegylánccal, mondhatnám, egy angolos
várudvar, melyen az átcsavargó Olt s jó rakott faluk gyönyörű
csoportozatokat formálnak.” Csík vármegye címere nem régi
keletű. A pajzs balfelőli részén kék mezőben a nap, alul három
folyó és hegyek, s azok tetején erődítmények láthatók. A
pajzs jobb oldalán vörös mezőben félhold közepéből kinyúló
kettős kereszt, míg alatta négy halmon fenyves helyezkedik el.
A címer középrészén aranyos mezőben Mária látható ölében
a gyermek Jézussal, és felül a pajzs tetején korona. A megye
települései két csoportba oszthatók aszerint, hogy hol
helyezkednek el. A hegylábi és magasabb teraszokon elhelyezkedő
falvak általában a keleti részen települtek. Ezek: Potyondi,
Csíkmenaság, Csíkszentgyörgy és Csíkbánkfalva, amelyek a
Fiság mentén sorakoznak. A keleti települések az Olt teaszán
és a medencébe belevesző alacsony hegylábak között folytatódnak,
mint: Csíkszentlélek, Hosszúaszó, Csíkmindszent, Kotormány,
Csíkszentmárton Csekefalvával, Kozmás, Nagytusnád és Lázárfalva.
A második, nyugati elhelyezkedésű csoport nagyobb részben az
Olt közvetlen közelében, vagy annak árterén, mocsaras részén
települt, mint Csíkszentkirály, Csíkszentimre, Csíkszentsimon,
Csatószeg, Csíkverebes és Újtusnád. Tusnádfürdő különálló
település, az Olt szorosában keletkezett, a szemben álló
Piliske és Csomád között. Az Alcsíki-medencét középmagas
hegyek veszik körül. Nyugaton a Közép-és Dél-Hargita egy része
képezi a határt, mely a Tolvajos tetőtől a Piliskéig terjed.
A hegyvonulatnak ezt a részét a Kakukkhegy (1558m) uralja,
melynek keletre nyíló hosszúkás kráterét az Aszó patak
nyitotta meg, jobbról a Csatószeg alatt egyesülve az Olttal. A
Hargita legérdekesebb látnivalói közé ezen a részen Erdély
legnagyobb fellápja, a 120 hektáron elterülő Lucs tőzegláp
tartozik. A Nagykőbükke (
1330 m
) és a Súgó (
1244 m
) csúcsok közötti tundrai hangulatot idéző mocsaras fenyőrengeteg
sok jégkorszaki maradványnövény hazája,mint a harmatfű, a tőzegrozmaring,
a mocsári kőrontó és a pici nyír, amely alig nő két
arasznyira, és Európában itt van a legdélibb élettere.
Az „öreg Hargita” azonban nem is annyira öreg. Legdélibb
rokona az Alcsíki-medencét délen lezáró Csomád hegytömb még
30 ezer évvel ezelőtt tüzet okádott, lejtőin forró gőzök
és források törtek fel. Vulkáni utániműködésnek intenzív
helyei a szentimrei Büdöstől keletre lefolyó Bánya és Vermed
patakok forrásvidéke is. Mindkettő az olt jobboldali mellékfolyója.
A Kakukkhegyet elhagyva, melynek Nagygödör nevű részén ritka
értékes féldrágakő, a vascsillám található – a Kapuhegy
és Mitács tájéka következik. Gyönyörű havasi legelő a Mitács
pusztája. Rajta vezet át a „deszka útja” a Gyöngyerdőn
keresztül Újtusnádról Erdővidékre – Kis és Nagybaconba,
vagy Gábor Áron híres kohójához, a bodvaji vashámorhoz. A csíkiak
századokon át itt csempészték át az épületfenyőt, meg a
deszkát Barót vidékére. Ma a Mitács völgyén felfelé haladó
erdei útnak csak turisztikai jelentősége van. A már említett
Csomád nem különálló hegycsoport. Keleten enyhe lejtésű
hegyháttal kapcsolódik a másik hírességhez, a torjai Büdöshöz.
Mindkettő a Bodoki-havasok északi részéhez tartozik. A Szent
Anna tó és a Mohos tőzegláp Európa természeti ritkaságai között
is a legismertebbek, féltett védterületek, az Alcsíki-medence
legfőbb turisztikai látványosságai. Ide körkörösen minden
irányból turistaösvények, Bükszád felől pedig gépkocsiút
vezet a Csomád hordapályába. Legendák, csodák földje ez,
mint minden különleges táj a Földön. Legszebb közülük a
Szent Anna tó regéje, mely a tó helynéveredetét próbálja
magyarázni. Nem csak a pogány kor táltosainak, tündéreinek
hazája, hanem a kereszténnyé lett székelység egyik csodatevő
szent helye is, ahová mindig áhítattal közeledik. Évszázadok
óta zarándokolnak ide, a Csomád környékére a testi-lelki felüdülést
keresők. A hely varázsos szépsége, tiszta levegője, gyógyító
forrásai mindig csodákat művelnek.
A kászoni medence a Kárpátok keleti vonulatában, a csíki
havasok között fekszik. Kászonok községközpontja Kászonaltíz.
Kászonszéket, illetve községet 5 falu alkotja, amelyek a Kászon-patak
völgyében található Kászonaltíz, Kászonfeltíz, Kászonimpér
egybeépülve, Kászonjakabfalva tőlük kissé lejjebb, Kászonújfalu
pedig távolabb, a főúton foglal helyet. Kászon Csík és Kézdi
között helyezkedik el, mindkét irányból megközelíthető, régen
fontos átkelőhelyként szolgált. A történelmi székek közé
való ékelődése lehetővé tette, hogy "Kászonszék"
önálló közigazgatási egységként létezhessen, ezáltal önellátó,
gazdag, népes térség lehetett, sajátos jellegzetességekkel bíró
népi kultúrával. Kászon nagy és gazdag természetes környezettel
rendelkezik. A kb.
700 m
. magasságban fekvő medencét 1100-
1300 méter
magas hegyek veszik körül, fenyő és lombhullató erdőkkel,
vadvirágos rétekkel, legelőkkel, tiszta vizű patakokkal. Az
egyik legnagyobb értéket az itt fellelhető ásványvíz források
jelentik. Négy fontos telephely van, amelyek a századfordulói fürdőkultúra
idején élték virágkorukat. A fehérkői, a répáti, a Kászon
Gyöngye (vagy Salutaris) és a veresszéki borvizek a medence
keleti völgyeiben találhatóak. Vizeiket annak idején külön néven
palackozták, a helyszíneken szállás, vendéglő, melegvizes fürdő
is működött. Ezekhez társul a néhány éve közösségileg,
kalákában felújított Sóskútfürdő, a főút mellett, Újfalu
határában.
A könyv röviden bemutatja a tájegységek hajdan és most
is álló várait. Így Nagysomlyó várát is. Csíksomlyó fölé
két hegy magasodik: Kis- és Nagysomlyó. A Kissomlyóról
sokszor esik szó a búcsújáró hely kapcsán. A Nagysomlyó
titokzatosan áll a háttérben a maga történelmével és legendáival.
Orbán Balázs, A Székelyföld leírása, Pest, 1869. című művében
a következő jellemzését nyújtja a Nagysomlyóról: „A vidék
díszére nagyban befolyó ezen csúcs még érdekesebbé lesz, ha
annak fenlapját vizsgálva felismerjük, hogy az ember ott Isten
imádására és a haza védelmére szentegyházat és várat
emelt.A Nagysomlyó kettős csúccsal bír, melyeket lapos hegyhát
köt össze. A csekélyebb magasságú déli csúcs tetőlapját régi
kolostor foglalta el, melynek most is jelentékeny maradványai
vannak. Ezekből e kolostor eredeti alakját felismerhetni. E
kolostort tojásdad alakban, 150 lépés kerületű védfal övezte.
Kívülről sánc vette körül. Belülről cellák voltak építve,
melyeknek közfalai most is tisztán kivehetők. Középen kis kápolna
állott, melynek félkör apsissu szentélye, román stílusú épületre
enged következtetni. Ezen falmaradványok nyomán azt kell hinnünk,
hogy itt védfalakkal körülölelt kolostor állott egykoron. Bejárata
az északi oldalon, a hegynyakról volt, mert ott faragványos kövek,
ajtó- és ablakpárkány töredékek hevernek szanaszét. A
templom alatt és körülötte kong a talaj, ami arra mutat, hogy
ott kripta, vagy talán víztároló volt. E kolostor és templom
falainak láttán felmerül a kérdés: vajon, nem itt állott-e a
szent István által épített első kolostor és kápolna? Ezen
harcias korban a kolostorokat többnyire hegytetőkre építették
és erődítménnyel vették körül. Ennek a kolostornak is, a
meredek hegycsúcson könnyen védhető fekvése volt. Celláinak
kicsinysége ( alig két lépés széles, 3-4 lépés hosszú), a
kereszténység első századaiban divatozott egyszerűség bélyegét
viseli magán. Az akkori szerzetesek minden fényűzést és kényelmet
nélkülöztek, magokat sanyargatva, kizárólag a vallás szolgálatának
éltek. Losteiner Leonárd, ferences történetíró mondja, hogy
a Rákóczi-mozgalom alkalmával, 1704-ben Lajos guardián a
csodatevő szent szobrot a Nagysomlyón lévő kápolnába vitte
azért, hogy ha a nép hite megvesztegetődnék is, ezen szent
ereklye megtartathassék. Ebből következik, hogy ebben az időben
a Nagysomlyói kolostor kápolnája még állott.” (Orbán Balázs:
A Székelyföld leírása, 1869.) A Nagysomlyó csúcsán épült
fel valamikor régen a Sóvár. Miért nevezték Sóvárnak? Találgatás
tárgya. Egyik vélekedés szerint, mert a Moldvából hozott sót
a várba szállították fel és helyezték biztonságba. A várat
kettős védelmi várfal övezte. A külső várfalat sánccal
vették körül, különösen ott, ahol lankásabb volt a terület.
Ezen a helyen volt a vár főbejárata is, amelyet terjedelmes bástyák
és védtornyok védelmeztek. A hegy oldalán a várból alágurult
faragott kövek láthatók. A vár körzetében van egy nagyobb
darab kőtömb. Erről szól a legendás elbeszélés: A várnak büszke,
felfúvalkodott úrnője nem tisztelte az Úr napját. Egy vasárnap
szőtt egész nap. Komaasszonya megdorgálta, hogy ilyen szent
napon, amelyet Isten nyugalomra és imára rendelt, miért
dolgozik? „Csak ezt a keveset végzem be,” felelé az úrnő.
„Ha Isten segíti,” mondta a komaasszony. „Már akár segít,
akár nem, ezt bevégzem,” volt az úrnő válasza. De alig
mondta ki ezt az istenkáromló szót, ő maga s osztovátája (szövőszéke)
is kővé változott.
Csíkszereda
legrégibb épülete a Mikó-várkastély, amely a köznyelvben
"vár"-ként honosodott meg. Építtetője, Hídvégi
Mikó Ferenc 1611-től Csíkszék alkapitánya, ám kinevezését
a csíki székelyek nem szívesen fogadták. Kifogásuk, amely inkább
ürügynek tűnik, az volt, hogy az alkapitány nem rendelkezik
helyben sem rezidenciával (lakással), sem jószággal, sem földdel.
Az itteniek húzódozásának oka lehetett Mikó unitárius vallása,
valamint nem csíki, "külföldi" származása. Az új
fejdelem, Bethlen Gábor 1613-ban a fiatal és energikus Mikót,
Csíkszék főkapitányává nevezve ki, saját korábbi tisztségére
érdemesítette. Fiatal korától a fejedelem feltétlen híve, a
középnemesség soraiból emelkedett fel a nagyságos urak közé.
1622-től tanácsúr, kincstárnok, majd udvarmester. Ifjú korában
írt krónikája éles szemű megfigyelőre vall. Bethlen Gábor
legjártasabb diplomatái közé tartozott, emellett a 17. század
eleji erdélyi politikai élet kiemelkedő egyénisége volt. A csíkszeredai
Mikó-várat, amelyet akkor Mikó-újvárnak hívtak, 1623. április
26-án kezdte a főkapitány építtetni. Joggal feltételezhető,
hogy az óolasz stílusú várkastély építésénél közreműködött
az olasz Giacomo Resti, aki 1615-1634 között mint udvari építész
Erdélyben dolgozott. A mintegy 75x70 m alapterületű, négyszögletes
főúri kastély építését valószínűleg a 17. század
harmincas évében fejezték be. Stílusa alapján az épület
leginkább a radnóti, az alvinci és a szárhegyi várkastélyokkal
rokonítható.
Természetesen
a könyv ír a tájegységek népszokásairól is. Egyik legrégebbi
népszokásnak számít a kászoni betlehemes, egészen a 17. századig
vezethető vissza. Kodály Zoltán is feljegyezte az ehhez fűződő
énekeket, amikor 1912–1914 között a Kászonokban járt gyűjteni.
Régebben Altíznek, Impérnek és Feltíznek is volt egy-egy
betlehemes csoportja, amelyek felváltva járták hosszan a kászoni
falvakat. Aztán 1947-ben beszüntették a hagyomány ápolását.
1992-ben hangzott el Máthé Mónika tanítónő részéről az a
jó gondolat, hogy fel kellene eleveníteni a népszokást. A könyv
célja, hogy az olvasó ismerje meg a tárgyalt tájak ásványait,
kőzeteit, rendkívül érdekes flóráját, faunáját, bányászatát,
természeti ritkaságait, melyek közül egyik-másik valóságos
Isten csodája; csoda, mint tünemény; csoda, mint látvány;
ismerje meg beláthatatlan ős erdeit és mindazt, mit az ős erdők
magukban rejtenek, kincseket érő, csodatevő ásványvizeit és
fürdőit.
(Váradi Péter Pál– Gaál Anikó– Zsigmond Enikő: Erdély - Székelyföld
- Alcsík és Kászon, Közdok Kft., 1995.)
emma
|