2013.09.06.
Hommage a Hadik Gyula
Tizenhat szobrász a Csepel Galériában
A közelmúltban
hunyt el Hadik Gyula, a szobrászművészek egyik doyenje. Zárt tömb
kővilága, karakteres anyagmegmunkálása, térszemlélete nem akármilyen
életművet takar. Vésője nyomán, már ami szobrainak palástjait
illeti, az ökonomikus „beszéd” robban. Minél kevesebb a
behatolás a kőbe (márványba), annál érvényesebb – drámaian
összefogott, egyediségében súlyos – lesz a plasztikai
kifejezés. Tolsztoji alkata (figyelő homlok, fák gyökerét
megszégyenítő szakáll) belehasított az időbe, mintha az arc,
a késéles figyelő tekintet képes volna a világ – végső
soron az ember – dolgait megrendszabályozni.
Ha vésőt vesz a
kezébe – igen. Amit legkisebb munkájával is sugall: a szigorú
tömb, barázdás életarcával nem más, mint tisztaság. Ez volt
életszerelme, világlátásának szimbóluma, ha az anyag szólni
tudna, nyugodtan közölhetné: erkölcse. Újságlapra szénnel
rajzolt Önportréi – fölülírva a háttér meghatározta
publicisztikus magyarázatot – egyszerre néznek befelé, és
világvallató gesztussal csodálkozván a zajló időn, a lehető
legtávolabbra. Aligha figyelt arra, hogy a találomra kézbe
ragadott újságpapír, jelen esetben a Magyar Nemzet egyik
oldala, milyen kortünetnek is érdekes címekkel izgatta az olvasót
– Az útkeresés jegyében – Termelőszövetkezetek belső
mechanizmusa (1974. május 5.) –, akarva-akaratlan túllátott a
„mai (értsd. az akkori) kocsmán”. Ez az arc, ahogyan a művész
önmagát látta, szigorú következetességgel szállt szembe
minden „napinak” nevezhető talmival.
A szoborarc, az
anyag tenné?, talán még keményebben. A márványban azonban
ott a megbocsátó gesztus is, a befelé néző szemben nem csupán
az ítélkezés, hanem az időtlen bölcselem ugyancsak. Mítoszi
kitekintései – akár a Biblia jelképrendszerét izzítja az
anyagba (Mózes), akár a képzőművészetté emelt munkás szegénységet
(Nagy Balogh János) – súlyos erkölcs-tömbök. De még a Torzó
is, kubista darabos egyértelműségével, a test diadalmáról
regél.
A csepeli Hommage
a Hadik Gyula című kiállítás nemcsak hallatlan színvonalával,
plasztikai sokarcúságával adózik a mester életművének, ám
nyíltan hírt ad arról is, hogy az idős szobrászművészt –
nemzedéktől függetlenül – mennyien szerették. Azok is,
akiknek a fa, a kerámia vagy a fém (bronz, vas) a kedvenc
anyaguk. S azok úgyszintén, akik a hagyományos figuralitást átlépve
az absztrakt formavilágban találták meg önkifejezésük lényegét.
Hadik Gyula életműve tehát az a kristályosodási pont (itteni
kis kamarakiállítása vonzó látvány), amely köré anyagtól,
irányzattól, formakészségtől stb. független lehet gyülekezni.
Avval, hogy ő van
a fókuszban, nem húzza le az előtte tiszteletet tevők táborát.
Mondjam azt, hogy erősíti? Bizonyos szempontból – a szellemivé
vált anyag erkölcsi irányultságával – igen. Mert ahogyan a
fiatal (Szabó Virág) és idősebb alkotó (Nagy Sándor, Gádor
Magda) a plasztikailag megfogható világra tekint, abban ott –
az egyedi arcoktól függetlenül – az ő határtalan, az alakról,
az átszellemítésről való képzelme is. A kollekció
legmeghittebb szobra Pálffy Katalin „tojás” hármasából
(Gyula emlékére) az a márvány, amelyen a szeretett mester arca
visszatükröződik. S ha ezt a tekintetet, a szemmé vált
fizimiska bölcselmét fedezzük föl Várnagy Ildikó modernebb,
kubusokból épült egész alakos művén is (Csepel bálvány
’68), értjük a vonzódást, illetve a külön-világok összetartozását.
Stremeny Géza kő
Angyala és Gvárdián Ferenc kerámia büsztje (Egry József)
szintén a figurába rejtett szellemi erő bizonyítéka. Stremeny
úgy tette titokzatosan teljessé az angyalarcot, hogy alig
bontotta meg a tömb zártságát, míg Gvárdián épp az
artisztikusan részletező fejjel idézte meg hihetetlen átszellemültséggel
a Balaton festőjének krisztusi magányát. Szathmáry Gyöngyi
finoman megmunkált fém reliefje (Maillol), az egymást őrző
kettős alak (élet és mű) összetartozásáról regél. A Hadik
Gyula-i arc megidézése, igaz, nagy áttételekkel, modernebb
formában, a Vígh Tamás-szobor (2010 szeptember) révén válik
teljessé. (Az, hogy az árnyékvilágból még Hadik előtt elköltözött
másik mester drámai márványa ideemeltetett – szobor a szobor
előtt tiszteleg –, a kurátor, Pálffy Katalin leleménye.)
Csikai Márta
remek, egészalakos bronz–kő kisplasztikája (Jákob álmodik)
a bibliai történésre épül, ám a fekvő test megfeszített
nyugalmában benne vibrál az emberlét álomvalósága is. Nagy Sándor
szinte égig nyújtott vékony nőalakja (Fából született),
paradox, egyfajta termékenységünnepet szimbolizál. A kilencven
éves művésznek nemrég láttuk szenzációs szoborarzenálját
– benne meganynyi, az itt szereplővel rokon mű – a Magyar Építőművészek
Szövetsége Kós Károly Galériájában („Kőből szabadult
– fából született”).
Az emléktárlat
nonfiguratív alkotói úgy egészítik ki az összképet, hogy
egyúttal meggyőződhetünk a kortárs magyar szobrászművészet
invenciózus formakészségéről, egy-egy irányzaton belüli –
hagyomány közeli és újító – egyedi arcairól is. Avval,
hogy a „fások” viszik a prímet – a legtöbb plasztikával
ők szerepelnek –, nem vetnek árnyékot a többi alkotóra. Nem
beszélve arról, hogy a keramikus Gádor Magda művei között
szenzációs festett faszobrok is föltűnnek (Kiáltás I–II.),
amelyeken az expresszív ecset az idolok drámai feszültségét
hangsúlyozza.
Velekei József
Lajos, az organikus létélményt személyiségharccá-vallomássá
örökítve, három jelentős szobrával van jelen. Az Életjárom
I–III. című kompozíció egyes darabjaiban a fa minősége –
illúzió? – életminőséggé változik, melyet az elemek egymáshoz
való viszonya, szerkezeti sokarcúsága jól reprezentál. Lukács
József Jóka és Vanyúr István figuralitása a nemegyszer
humort is magában foglaló játékos groteszkre épül. Lukács
Weöres Sándor gyermekköltészetét idéző kis „tárgyai”
ugyan érdekesek, de a nóvumot nála a fél figurális – fél
absztrakt Apród (fa, fém) jelenti. Vanyúr érdekes tömbélménye
(Bárányok – festett fa) mellett keserűen groteszk világáról
is hírt ad, melyben a faragás méltóságát nem kockáztatja az
alakok furcsasága (Gübecs; Etetés).
Egészen kitűnő
Budahelyi Tibor főhajtása a nagy magyar zeneszerző előtt. A
Liszt Ferenc kottái I–II.
(fa, fém, műanyag) instrumentumokat tesz meg plasztikai közvetítő
erővé. A formai találat itt mérnökien széppé fogalmazott
szellemi javakat mutat. Márkus Péter különleges, bölcs tekervényeiben
(Indiai kalligráfia I–III. – öntöttvas) egy idegen kultúrát
emel vonzóvá. Szabó Virág szobrászi „minimal art”-ja a
vasat, a fémet organikus élménynyé avatja. A nagyméretű Csönd-darabok
– Lélekküllők (rozsdás lemez, drótszál) artisztikus szépségélményt
involvál, s a finoman rejtező fű-fa-bokor életigenlő vegetációját
pedig a Csönd-darabok – Az én kiskertem (vas, drót) sűríti
magába.
Szakolczay Lajos
|