2013.09.06.
Amit
Szent István rendelt, azt a kommunisták elpusztították
1990 után sem tűnt fel senkinek, hogy nincs a városrészben
egy szimbolikus és szakrális hely, ahol méltóképpen ünnepelhetnék
a józsefvárosiak államalapításunkat
A kommunizmus rémuralma
alatt felrobbantott Golgota téri kápolnának állított emléket
Józsefváros Önkormányzata augusztus 20-án a Szent Istváni
kettős kereszttel. A
7 méter
magas alkotás avatásán Józsefváros polgármestere, Dr. Kocsis
Máté azt mondta: újra meg kell teremteni azokat a szimbolikus közösségi
tereket, ahol a magyarok méltóképpen emlékezhetnek ünnepeikre,
így Szent István király több mint ezer évvel ezelőtti államalapítására.
A józsefvárosi Kálvária téren állott kálváriát a
XVIII.század közepén Mayerhoffer András, a barokk építészet
remek mestere építette föl. Ő ekkor már dolgozott a gödöllői
és a nagytétényi kastélyokon, és állt már a tervei szerint
épült pesti Egyetemi templom. A kálvária 1749-től díszelgett
a róla elnevezett téren, és Józsefváros lakossága gyakran látogatta.
Sajnos ez a barokk műalkotás idővel annyira megrongálódott,
hogy 1893-ban a műemléket bontásra ítélték. Ezután a kálváriát
áthelyezték az Epreskertbe, ahol Stróbl Alajos próbálta
megmenteni. Miután az az épületet átszállították az
Epreskertbe, Józsefváros kálvária nélkül maradt. Ezért a Székesfővárosi
Tanács és az Orczy család úgy döntött, hogy jelentős összeggel
támogat egy új kálvária megépítését. Fel is épült a Kálvária
Kápolna az Új Kálvária téren, a
mai Golgota
téren. Kétszárnyú lépcsősoron lehetett felenni a
neoklasszicista kupolás épülethez. A kápolna avatásán Erzsébet
királyné is részt vett. A második világháború idején a kápolna
súlyos sérüléseket szenvedett. A háború után, a GANZ-MÁVAG
kommunista vezetőit ideológiailag zavarta a kápolna, ezért életveszélyesnek
és a forgalmat akadályozónak minősítették.
A kommunista
rendszer, amely megtorlásul 1961-ig végeztetett ki embereket, tíz
évvel később, 1971-ben robbantotta fel a józsefvárosi Golgota
téri kápolnát. A robbantási művelet csak harmadszorra sikerült,
ez mutatja, hogy a kápolna nem lehetett annyira rossz állapotban.
A robbantás a keresztutat is tönkre tette, melynek 8. stációját
nemrég restauráltak. Ezen alkotás az Rezső téri templom
melletti emlékmű központi domborműve lett. A Tisztviselők Házépítő
Egyesülete alapítja az 1885–87 években az ún. Örömvölgydűlőben
a Tisztviselőtelepet. 1930-ban felépül szomszédságában a MÁVAG
kolónia. Vasár- és ünnepnapokon a hívek számára az 1880-as
évek végétől Golgota-kápolnában szentmisét mondanak. A
szecessziós stílusban épült kápolna és stációi a második
világháború alatt és az idők folyamán súlyosan megrongálódtak.
Lebontásuk után a szoborcsoportozatot és az 1. és 14. stációt
a Rezső téri Magyarok Nagyasszonnya temploma mögött állították
fel .
Az ünnepség kezdetén a Kodály Zoltán Férfiakkal közösen
énekelték el az egybegyűltek nemzeti imádságunkat. A férfikar
repertoárjában több mint 200 mű, a barokk szerzőktől a
modern komponisták műveiig, a magyar és külföldi zeneszerzők
dalaitól az opera- és operettkórusokig csaknem minden zenei stílus
megtalálható. Különös figyelmet fordítanak a magyar zenére,
annak méltó előadására, terjesztésére.
A Kodály Zoltán
Férfiak műsora után Dr. Kocsis Máté országgyűlési képviselő,
polgármester mondta el ünnepi gondolatait. Szent István
királyunk törvénykönyve előírja, hogy minden tíz falu építsen
templomot, mert tudta, hogy hit nélkül nem létezik működőképes
állam. Évszázadokon keresztül nem is volt cáfolata államalapítónk
tézisének. Ezután a polgármester a fővárosi közgyűlés
1889.május 23-ai jegyzőkönyvéből idézett, ami hozzájárul
ahhoz, hogy díszes, új kálvária létesítessék. És az új kálvária
felépítettet; lelki támaszt adva a józsefvárosiaknak a véres
XX. század hányattatásaiban. A fővárosi közgyűlés nem számolhatott
azzal, hogy hazánkban a XX. század második felében megjelenik
a kommunizmus egyházüldözéssel, az úgynevezett klerikális
reakció felszámolásával. A szocializmus éveiben a kápolnához
hasonlóan le akarták rombolni a magyarok szimbólumait, ezért
lett az államalapító Szent István királyból "király",
az államalapításból, Magyarország születésnapjából pedig
a sztálinista alkotmány ünnepe. A lényeg, hogy csonkolhassák
a nemzet megtartó gyökerét, eltüntessék a magyarság szimbólumait,
s megkérdőjelezzék a megkérdőjelezhetetlent: Istent, hitet, történelmet,
államalapító Szent István királyt. A cél világos volt: a
magyarok ne az Istent féljék, hanem az ÁVH-t és a munkásőrséget.
Ne nemzetben gondolkodjanak, hanem népben. Ne a hazát szeressék,
hanem a szovjet tömböt. Ne a történelmünket tanulják, hanem
az ötéves tervet. Augusztus 20-án ne Szent Istvánt, hanem
Sztalint tiszteljék. Kocsis Máté elmondta, hogy a
szocializmus mérhetetlen károkat okozott a lelkekben és a
fejekben egyaránt. Ámokfutásuk azonban ebben még nem
teljesedett ki. Kálváriánkat, kápolnánkat 1971-ben
felrobbantották. Amit Szent István rendelt, ők elpusztították.
Miként Hunyadi László lefejezése is, ez a felrobbantás is
csak harmadszorra járt sikerrel. A bűnösök elfelejtették azt,
hogy felrobbantani csak a falakat lehetett. Az Istent, a hitet, a
hazát, államalapító királyunk örökséget soha. A kettős
kereszt erre emlékeztet minket, ezért állítattuk. A kettős
kereszttel fejet hajtunk Szent István nagysága előtt. Józsefváros
polgármestere ünnepi beszédében jelezte: még 1990 után sem tűnt
fel senkinek, hogy nincs a városrészben egy szimbolikus és
szakrális hely, ahol méltóképpen ünnepelhetnék a józsefvárosiak
államalapításunkat. Az sem tűnt föl senkinek, hogy nincs
olyan hely, ahol, kulturáltan emlékezhetnénk a márciusi
ifjakra. Újra meg kell teremteni az emlékezés közösségi
helyeit, ahogy például korábban az 1956-os forradalom a Corvin
közben már méltó helyet kapott. Bejelentette, az önkormányzat
jövőre újjáépíti a Horváth Mihály teret, ahol az 1848-as
szabadságharcosokra fognak majd emlékezni. Ugyanezért kapott
elnevezést Józsefváros egyik legnagyobb tere II. János Pál pápáról,
illetve ezért neveztek el utcát és állítottak szobrot Bauer Sándornak
is. Ez is fontos része Józsefváros újjáépítésének.
Beszéde végén jelezte: polgármesterként és magánemberként
is hiszem, hogy nem jöhet vissza olyan kor, amelyben ezt a kettős
keresztet felrobbanthatják.
A
kettős kereszt szimbólum rendszere a kereszténység bölcsőjében,
Keleten alakult ki, ahol az egyház kijelölt vezetőinek a jelképe
volt – mondta Prof. Dr. Tőkéczki László, a Dunamelléki
Református Egyházkerület főgondnoka. Éppen ezért van
nagy jelentősége annak, hogy István királyunkat az ortodox
egyház szentté avatta, hiszen a nagy egyházszakadás előtt
uralkodott és terjesztette a kereszténységet apostoli módon. A
kettős kereszt Keleten a pátriárkáknak, a metropolitáknak, az
egyház kijelölt vezetőinek szimbóluma volt. Az is jelentős,
és sokan nem tudják, hogy Magyarországról terjedt Nyugat felé
a kettős kereszt használata. III. Béla, aki majdnem bizánci császár
lett, ő hozza először magával Keletről ezt a szimbólumot, és
azután a kettős kereszt a magyarság jelképévé válik. A kettős
kereszt, mint „lotharingiai kereszt” is ismert Franciaországban,
olyan szimbólumként, ami a magyaroktól kerül oda a magyar és
francia királyi házak összeházasodása nyomán. Ennek a szimbólumnak
az is jelzi a mélységét, hogy a saját történetüket most építgető
északi szomszédaink a kettős keresztet kisajátították, mondván,
hogy Cirill és Metód örökségéről van szó. Ha egy szimbólumot
minél többen használnak, azzal csak fontosabbá válik. Amikor
arról beszélünk, hogy a magyarság szimbóluma lett a kettős
kereszt, azt is tudni kell, hogy II. András szentföldi hadjáratával
teremti meg a kettős kereszt nyugati használatát. A kettős
kereszt, mint hazánk egyik történelmi szimbóluma, azért
nagyon lényeges, mert minden olyan hagyomány fontos, amely egy közösség
életében úgy meghonosodik, hogy az emberek magukénak érzik anélkül
, hogy ismernék magát a történelmi begyökereződést.
Jelenleg azt is ünneplejük, hogy egy keleti népet Szent István
nyugati néppé tette, s ennek is szimbolikája a kettős kereszt.
Ennek a kettőségnek – hogy keletről jöttünk, és nyugati nép
lettünk – a megőrzése olyan fontos, hogy nem szabad róla
megfeledkezni, hanem emlékezni kell rá.
Az alkotást és az új kenyeret Vargha Miklós Péter áldotta
meg. Az esperes – plébános kiemelte, hogy a kereszt
tisztelete figyelmeztet bennünket arra, hogy Krisztus tanítványai
vagyunk. A kereszt nem csak jel, hanem Krisztus erős fegyvere, az
a pásztorbot, mivel Isten vezet minket. Akkor mennyei fény árad
mindazokra, akik követi a megfeszített és feltámadott Jézust.
Az avatást követően ünnepi műsort adott Tolcsvay Béla
zeneszerző és Nemcsák Károly Jászai Mari-díjas színész.
A
felavatott alkotás a Golgota tér közepén egy talapzatra felállított,
hét méter magas kettős kereszt - az ország címerében is
megjelenő történelmi szimbólum. A Munkácsy-díjas szobrászművész
Mihály Gábor tervezte és valósította meg.
A művész
szerkesztőségünknek elmondta: meghívásos pályázatról
beszélhetünk. A Százados út művésztelep két alkotóját hívták
meg a pályázatra: Szanyi Pétert és engem. Mindketten évtizedek
óta dolgozunk a művésztelepen. A pályázatot megnyertem, így
én csinálhattam meg azt a bizonyos emléket, amely a Golgota téri
felrobbantott kápolna emlékére állítatott. A kápolna
melletti keresztút szinte búcsújáró helynek számított. Tehát
valamikor szép, ápolt környék volt a
mai Golgota
tér ezzel a parkkal, s bízom benne, hogy ezután jobban gondozzák
a területet, s rehabilitálják. Az anyagról tudni kell, hogy
egy 30-40 centiméteres magas 400x400 centiméteres podeszten,
fekete gránittal burkolt dobogón áll a fakereszt, ami nem tömör
fa, hanem belső vasszerkezetre van felépítve. A kettős kereszt
7 méter
magas, vasdíszítéssel kombinálva. Az önkormányzattal együtt
döntöttük el a helyszínt, mert a kápolna tengelye ott állt,
ahol ezt a kettős keresztet elhelyeztük. Eleinte 6 méteres
magasságról volt szó, de azt keveseltem, ezért 7 métert indítványoztam,
bár emiatt több engedélyeztetési eljárás késleltette a
kereszt felállítását. Ez is egy jelszerű plasztika, ahogyan
az 1987-es acélplasztikám, a Nemzetközi Kamionparkolóban, ami
a forgást jelképező forma. A Kanyarulatok festett acélplasztikám
pedig 1986-tól áll a Hungaroringen. Két Szent Korona-szobromat
is jelnek szántam – 15 méteres magasban állnak Szarvason és
Balatonvilágoson. Mindkettő emlékezetett a magyarság múltjára.
Remélem, hogy ez a kettős keresztős kereszt is megállásra készteti
az embereket, s emlékeztet minket keresztény hagyományainkra.
Medveczky Attila
|