2013.09.13.
Szerb Antal: TORMAY CECILE
Fellépése körülbelül
egybeesett a Nyugat nagy nemzedékének fellépésével. Első
novelláskötete már 1900-ban megjelent, de első sikerét csak
1911-ben érte el az Emberek a kövek közt c. regénnyel és az a
műve, amelynek népszerűségét köszönhette, a Régi ház,
1915-ben jelent meg. A Nyugat-nemzedékkel nemcsak annyiban volt
rokon, amennyire egy nemzedék tagjai elkerülhetetlenül rokonok
szoktak lenni, ha tehetségesek: nyugatos volt a szó alapvető, a
Nyugat-mozgalomtól független értelmében is, a nyugati
irodalmak rajongója és követője volt; és „nyugatos” volt
művészi szándékának mélyén is, a művészetről alkotott
viziójában.
Artisztikus író
volt, a finom, lelkiismeretesen kidolgozott részletek, a tűnő
és csendes hangulatok, az önmagukért megbecsült ritka szavak
és hasonlatok írója, dekoratív tehetség és a szó nemes értelmében
dekadens. Öncélú mondatokat írt, amelyek arra voltak rendelve,
hogy ötvözött formásságukban a kontextusból kiszakítva is
megállják a helyüket és megállítsák, elmerengésre hívják
az olvasót, felkeltve benne a szépség szomorúságát és a távoli
dolgok igézetét. Annak a stílusnak és stílusteremtő életérzésnek
volt a hordozója, amely legmagasabb szintjét Babits Mihály
fiatalkori verseiben, Kosztolányi Dezső és Tóth Árpád költészetében
érte el.
A Régi ház révén
vált ismertté és népszerűvé ez az egyáltalán nem népszerűségre
született tehetség. Akkoriban – gondolom igazságtalanul –
azt vetették a szemére, hogy könyve túlságosan hasonlít a
Buddenbrooksra. Pedig a hasonlóság csak felületi, csak a témára
vonatkozik, csak abból áll, hogy a Régi ház is a családregények
típusába tartozik és hogy ő is egy hanyatló patríciuscsalád
történetét mutatja be. De hangulatban, kifejezésben, tehát a
lényeges dolgokban Tormay Cecile impresszionista, lírai színezetű
szó- és hangulatművészete semmi rokonságot nem mutat a fiatal
Thomas Mann széles naturalizmusával. Az igazi mester, azt
hiszem, Jens Peter Jacobsen lehetett. Jacobsenben van ennyi beteg
szépség, halál-nosztalgia, pusztulás-zene a mondatok ritmikájában,
a hasonlatok színezésében. A Régi ház pesti patríciusai a
magyar irodalom legészakibb, legskandinávabb figurái. Akkor
kor-áramlat volt ez a „szeptemtrionalizmus”, ahogy az összehasonlító
irodalomtörténet egy régebbi, de hasonló jelenséget nevez –
mindenesetre Tormay Cecil volt a legérdekesebb magyar képviselője.
A patríciusvilág
eléggé ritka irodalmunkban, ahol elsősorban a gyökeresebb
nemesi és paraszti miliő uralkodik, azután pedig a kispolgár
naturalisztikus ábrázolásra alkalmas élete. Pedig a régi Pest
patríciusok városa volt, csendes és előkelő – és Tormay
Cecile a régi Pest legendáját kereste. De impresszionista módszere
és hanyatlás-romantikája túlságosan elmosta a kontúrokat: a
Régi ház, amelyet rajzol, állhatna bármely északi városban,
ahol folyó van vagy esetleg tenger. A századközépi, a Krúdy
előtti Pest legendája felé csak útmutatást adott, műve még
teljesítőre vár. Íróink Pestből általában csak azt szokták
megragadni, ami modern vagy parvenü benne, ami aktuális és
„világvárosi”; Tormay Cecile elsőnek eszmélt rá, hogy meg
kellene keresni a gyökereket, a történelmi Pestet.
Jacobsenre emlékeztet
kitűnő novelláskötete is, a méltatlanul kevéssé ismert
Viaszfigurák. Novellái közt kis remekművek akadnak. Tormay
Cecile művészete akkor érte el teljes magasságát, amikor távoli
dolgokat rajzolt, skandinávos, távolságos, kék és jég-fehér,
hó-piros színekben. Ezért mesébe vesző novellái a
legbiztosabb értékek.
A világháború
után az irodalmat elhagyta a politika kedvéért. A leheletszerű
finomságok írónője meglepően aktív és energikus közéleti
embernek bizonyult. Olyan aktívnak és energikusnak, hogy sokan
el is fordultak Tormay Cecile-től, az írótól. Ekkor alapította
a Napkelet című folyóiratot, és ennek szellemi irányítója
maradt haláláig. Mint szerkesztő, sokoldalúan megértő volt;
munkatársait hatalmas közéleti befolyásával is jótékonyan támogatta.
Utolsó éveinek
magányában megint visszatért az irodalomhoz. Történelmi regénytrilógián
dolgozott, a tatárjárás korából: a műnek csak első két kötete
jelent meg. A történelmi események a regény hátterében
maradnak, az előtérben egyéni sorsok állnak és főkép Tormay
Cecile atmoszférikus művészete. Az első kötet nagy részét
egy pestis grandiózus, fojtogatóan szuggesztív leírása tölti
be. Ez a pestis-leírás Tormay Cecile legnagyobb alkotása; itt
nem marad el semmiben nagy mestere, Jacobsen mögött, akinek
szintén van egy csodálatos ilyen tárgyú novellája: A bergamói
pestis.
Magában álló,
sokszor ijesztően érdekes és sokszor megrendítő könyv ez az
ősi küldött. Tormay Cecile mondataiban átalakul, párás és ködszínű
lesz a masszívnak tudott magyar múlt. Régi magyarjai északias
bánattal keresik, valahogy mindig fenyőerdők mélyén, az ősi
magyar hitet, az ősi magyar isteneket, akik Tormay Cecile stílusának
dekadens szépségében olyan távoliak, földtelenek és
exotikusak lesznek, mintha valami kihalt északi rokonnép, talán
a lívek, titokzatos bálványai lennének.
A kor és a tér nem jelennek meg valósághűen ebben a regényben, de
van benne valami, amit általában hiába keresünk történelmi
regényeinkben: atmoszféra, titok, félelem, az elmúlt századok
sötét, ködös iszonyata. Nem egy bizonyos kor történelmi
levegője van benne, hanem a Történelem levegője; az általános
múlt benne van, (a legtöbb történelmi regény olyan, mintha ma
történnék) a nosztalgia benne van és a lélekben is nosztalgiát
tud kelteni. Kár, hogy sosem fog most már befejeződni...
|