2013.09.13.
A klasszikus daraboknak
igenis helyük van a színpadokon, mert értéket közvetítenek
Nem lehet az a cél, hogy a közönség magát ostobának érezve
álljon föl az előadás végén
Virga Tímea színművésznő Marosvásárhelyen született. 2006 ás 2008 között művészeti iskolába
járt. 2008 –tól két évig a Békéscsabai Jókai Színház növendéke.
Békéscsabán többek közt játszott a Trenk és az Aska
és a farkas produkciókban.
Részt vett Fisher Gábor filmrendező kurzusán, sanzont, kuplét Maros
Gábortól tanult. Greifenstein János „bohóc-kurzusának”
hallgatója volt – még zsonglőrködni is tud –, kontakt táncot
Kalmár Attilától, színészmesterséget Dézsi Szilárdtól
tanult. Részt vett R. Kárpáti Péter színpadi mesterség
kurzusán. Előbb a Soproni Petőfi Színház, jelenleg a Turay
Ida Színház tagja és játszik a József Attila Színházban is.
Főbb szerepei: Iluci
(Móra-Zalán: Rab ember fia), Núbiai, egyiptomi (Elton John és
Tim Rice: Aida), Zöld ruhás nő (Ibsen: Peer Gynt), Szobalány
(Molnár: Doktor úr), Sandy (Robert Thoeren- Jule Styne: Sugar),
Meráni táncos (Katona: Bánk bán), Szomszédasszony
(Szigligeti: Liliomfi), Kitty (Vajda: Nem tudok élni nélküled),
Nahalim (Huszka: Gül baba), Szobalány (Grimm: A suszter manói),
Hapci (Grimm-Topolcsányi: Hófehérke), Johnstone gyerek (Willy
Russell: Vértestvérek), Ponanatné (Feydeau-Szentirmai-Bradányi:
Osztrigás Mici). Hobbi: tánc, fényképészet, zene.
Még 2012-ben azt nyilatkozta, hogy komikus szerepekben
tud igazán kinyílni. Volt alkalma ilyen szerepeket eljátszatnia?
–Amikor színészetet
tanultam, akkor nagyon nyitott voltam a drámai szerek felé. Azt
hittem, lírai szerepek várnak rám, és drámaibb alkat vagyok.
Nem láttam szépnek magam, de azt tudtam: mély a hangom, kifejező
az arcom, és ezek mind drámai szerepekre predesztinálnak. Sőt,
olyan példaképeim voltak, olyan színésznőktől lestem el
szerepmegvalósítási technikákat, akik a komoly műfajban
remekeltek. Mindezért nagyon fura volt, hogy mikor kiléptem a
„nagybetűs életbe”, mikor fölvettek a Soproni Petőfi Színházhoz,
akkor fiatal lány karaktereket kellett játszanom. Meglepődtem,
mikor azzal szembesültem, milyen alakok eljátszására tartanak
jónak a rendezők. Jöttek egymás után ezek a szerepek, de mégsem
csalódtam, mert rájöttem, hogy a színészetben semmit sem
szabad siettetni, mindennek megvan a maga rendelt ideje. Hiszen
abszurd lenne, ha fiatalon komoly, vagy idősebb női karaktereket
kéne játszanom, mert akkor évtizedek múltán úgy érezném,
kimaradtak az életemből a fiatal szerepek. Szeretem ezeket a
komikus szerepeket, mert nagyon nyitott alkat vagyok.
Mi még a „bohóc-kurzust” is
komolyan vettük
Ezt a komikai vénát erősítette meg az, hogy úgynevezett
bohóc kurzusra is járt?
–A Békéscsabai Jókai Színházban végeztem, s nagyon hálás
vagyok az ottani igazgatónak, Fekete Péternek. Ő menedzserileg,
reklámszakemberként olyan remek tevékenységeket folytat, hogy
egyre magasabb színvonalú előadások születnek. Igazgató úr
lehetőséget adott a diákoknak arra, hogy minden karakterben
kipróbálják magukat. Mozgáskurzusokon vettünk részt, a tánckurzusok
közben emelés technikát is oktattak, ami nem is konkrétan a
tananyag része. Greifenstein János színész, rendező, a Piros
Orr Bohócdoktorok Alapítvány bohóca és művészeti vezetője
tartotta a „bohóc-kurzust”, amit nagyon komolyan vettünk. A
Chaplin-komédiáktól kezdve végigvettük az összes alapfilmet.
Akkor úgy hittem, nem áll jól nekem a bohóckodás, a piros
orr, és az apró trükkök. Később rájöttem, az ijesztett meg
a komikus szerepkörben, hogy a vidám alakításokat a
legnagyobbaktól láttam. Olyan mérhetetlen mennyiségű mimikát
láttam tőlük, hogy azt gondoltam, minderre én képtelen
leszek. Idővel beláttam, nem csak a nagyok utánzásával lehet
valaki jó bohóc, komika, így is játszottam, s akkor nagyon sok
dicséretet kaptam.
Mennyire nehéz megnevettetni a közönséget, és kell-e
arra ügyelni, hogy a nézőtéten gyerekek, vagy felnőttek üknek?
–Az úgynevezett gyerekszínjátszást a Magyar Nemzeti
Gyermek-és Ifjúsági Színházban kezdtem el, s ott nagyon sokat
tanulok Nyírő Beától a színház művészeti vezetőjétől.
Olyan szabályokat alakított ki, hogy a mesedarabok vagy 3 és 6,
vagy 7 és 14 éves kor közti gyerekeknek szólnak. A kicsik még
nem képesek bonyolultabb karaktereket fölismerni, mint a
gonoszt, a jót, a szépet, és a csúnyát. Az idősebbeknek már
lehet árnyaltabb karaktereket is bemutatni. Bea többször rám
szólt, ha valamit túl bonyolultan fogalmaztam meg. Ezért a mai
napig tanulom, hogy miként kell gyerekekhez szólni. Amikor
viszont a József Attila Színházban játszom, tudom, hogy ez a
teátrum milyen színjátszási módra nyitott. Nem kívánnak
elvont, misztikus, művészelőadásokat. Amikor pedig tájolunk,
mindig közlik velünk, hogy mit vár el tőlünk a közönség.
Eddig egy előadás nyitóképében sem szerepeltem, s így
figyelem, hogy a kollégák hogyan idomulnak a közönséghez, s
abba a játszási módba próbálok én is bekapcsolódni.
Mi történik a mesék lényegével? Megőrződik-e értékük,
lelki-szellemi lényegük, megmarad-e varázserejük, vagy
megfosztják őket mindezektől, miközben a szó szoros értelmében
vásárra viszik, jutányosan kapható áruvá degradálják őket?
–Amikor a szezon megtervezzük, próbálunk olyan előadásokat
műsorra tűzni, amire szívesen bejön a közönség. Minden téren
válság van, így igazgatónőnk ügyel arra, hogy a felnőtt közönséget
szórakoztató, de nem gagyi darabokkal csalogassa a színházba.
Azt látom, hogyha a felnőttek pénztárcája, még ha nem is
engedi meg a rendszeres színházba járást, a szülők mindent
megtesznek annak érdekében, hogy gyermekeik színházi élményhez
jussanak. Ez az oka annak, hogy nagy mennyiségben fogynak a
jegyek, a bérletek a gyerekelőadásokra. Emellett az iskolák is
viszik a gyerekeket előadásainkra. Ehhez megfelelő koncepciókra
van szükség. Így jó, ha van olyan zenés darab, mint a
Dzsungel könyve. A közeljövőben pedig népmeséket – Didergő
király, Rátóti csikótojás – adaptálunk színpadra, ez
szintén fontos, ha az a célunk, hogy kineveljük a jövő közönségét.
A Szeméthegyen túl c. darab pedig közvetve oktató jellegű is.
Topolcsányi Laura olyan mesét írt a környezetvédelem témájában,
ami nem direkt módon neveli arra a fiatalokat, hogy ne
szemeteljenek, s hogy szeressék a kisállatokat. A darabban
folyik egy kis szerelmi szál is, s közben a gyerekek rájönnek,
hogy az állatokat az emberek önzősége, vagy oda nem figyelése
üldözte el. Emellett arra is törekszünk, hogy a klasszikus meséket
ne csak a tévéből ismerjék meg a gyerekek, ezért nem nyúlunk
a ma divatos mesék után, hanem a Hófehérkét, vagy a Csipkerózsikát
mutatjuk be.
Ilyenkor az is lényeges lehet, hogy az előadás
kiállítása szép legyen. Vannak olyan igazgatók, amatőr,
dilettáns társulatok, akik olcsó festett függönyökkel, a díszletraktárból
összeszedett, leselejtezett bútorokkal állítanak színpadra
egy előadást.
–Nálunk olyan
gyerekdarabok kerülnek bemutatásra, melyek kiállításban nem
egyszer varázslatosabbak, mint a felnőtt előadások. Hiba, ha
szánalmas, egyszerű díszlettel, bízván a gyerek képzelőerejébe
visszük színre a mesedarabokat. Azt is ki kell emelni, hogy a műszaki
dolgozók is magukénak érzik az előadásokat, és még a próbák
előtt mindent megtesznek a siker érdekében. Amikor megálmodtuk
a Szeméthegyen túl darabot, már akkor elkezdte a műszak gyűjteni
a „szemeteket”, a flakonokat, papírdobozokat. S mikor a
gyerekek feljönnek a színpadra a kulisszajárások alkalmával,
bizony csodás élményben van részük, s ez főleg a műszaknak
köszönhető.
A mesékhez erősen kötődik a pszichológia is.
–Hogyne, hiszen korunk
egyik nagy kérdése az, hogy erőszakkal telítettek-e a mesék.
Itt a klasszikus darabokra gondolok: milyen hatást kelt a
gyerekben az, ha például a farkas megeszi Piroskát. A gyerek
oldást kap akkor, mikor a gonosz megsemmisül a mese végén. Tévhit,
hogy mindenki jó. S ez a felnőtt daraboknál is észrevehető.
Ha az adott darab a szeretetről szól, hiszek abban, hogy az hatással
van a nézőre is, mikor levonja a mű tanúságát.
Hiába érzi jól magát a színész az
előadás alatt, ha a néző semmit sem ért a darabból
Nagyon sok rendező a mába viszi át a klasszikus
darabokat, vagy túlzottan absztrahál. Szeret ilyen koncepció
alapján dolgozni?
–Engedjen meg
egy kis kitérőt: a színészmesterséget egy kiváló tanártól,
Dézsi Szilárdtól tanultam. Érdekes, hogy akkor mindkettőnknek
absztrakt, elvont gondolkodásunk volt. Így nem is kedveltem sokáig
a klasszikus színjátszási módot. Amikor végeztem, azt mondta
Dézsi tanár úr: tiszteli bennem, hogy mennyire másként közelítek
egyes darabokhoz, és jövőm van a szakmában. Azt is közölte
velem: az az idea, amit képviselünk, valaha a reformként
jelentkezett, és ne feledjük, egyszer ez is elavulttá válik.
Amikor egy képzőművész odaütött az asztalra egy tükörtojást
és azt kiállította, az azért volt kuriózum, mert addig
ilyenre nem volt példa. Ha viszont valaki ezt tendenciózusán követné,
az már nem jelentene semmit. Szerettem az új színjátszási módot,
de egy idő után meguntam azon mosolyogni, hogy a rendező
teljesen szokatlan koncepcióval közelítette meg a darabot. Nem
lehet az a cél, hogy a közönség úgy álljon föl az előadás
végén, hogy ostobának érzi magát. Sokszor hallottam az előadás
végén ilyen szövegeket a nézőktől: „lehet, hogy műveletlen
vagyok, de ebből az egészből egy szót sem értettem”. Ennek
nincs semmi értelme. Hiába érzi jól magát a színész az előadás
alatt, ha a néző semmit sem ért a darabból. Ezzel nem azt
mondom, hogy rosszak a kortárs darabok, vannak köztük remekek
is, de azok eljátszása is igazi színészt követel.
A klasszikus, a szép előadásokat viszont
sokszor a kritikusok összemossák a giccsel.
–Hatalmas különbség van
a giccs és a szép közt, aki nem veszi észre a kettő közti
határt, annak nincs esztétikai érzéke. Ha egy darabot
klasszikusan rendezünk meg, hozzá méltó díszletekben, az nem
giccs.
Irtózom a chat világától, a divatos
rövidítésektől, mert ezáltal elfelejtünk szépen fogalmazni
Sokat tanul az idősebb kollégáktól?
–Végtelenül tisztelem az idősebb generáció tagjait,
és néha sokkal jobban szót értek velük, mind a saját korosztályom
tagjaival. Az a kész tudás érdekel, ami az idősebbekben
megvan. Ezt is egy példával támasztom alá: évek óta nagy
sikerrel játsszuk a Doktor urat, és éppen ezért szakmailag
sokat tudunk benne fejlődni. Nekem ez különösen azért nagy élmény,
mert számomra két nagyra tartott színész játszik benne: Mikó
István és Pásztor Erzsi. Csak a legjobbakat tudom róluk
mondani. Én, aki nem vagyok hajlandó egy filmet kétszer végignézni,
minden előadáson ott állok és figyelem, ahogy beszélnek.
Olyan számomra ez, mint egy véget nem érő rádiójáték. Éppen
ez a darab az, ami meggyőzött arról, hogy helye van a színpadon
minden klasszikus műnek, s jó volna, ha ezeket nem poros
dolgoknak kezelnék, mert értékeket közvetítenek. A gondolatiság
és a fogalmazás is lényeges. Fiatal korom ellenére irtózom a
chat világától, a divatos rövidítésektől, mert ezáltal
elfelejtünk szépen fogalmazni.
Többször felvetődik már a Múzsák
gyermekei sorozatunkban a szép, hangsúlyos magyar beszéd kérdése.
Ezt mennyire tartja fontosnak, főleg egy mesejátéknál? Hiszen
a gyerekek önkéntelenül is követik a felnőttek beszédstílusát.
–A beszéd módja koronként
változik. Ügyelni kell arra, hogy egy bizonyos beszédstílus
mennyire illik az adott darabhoz. Ha folyamatosan patetikusan,
monoton módon, hátrafeszített hanggal beszélünk, mondjuk egy
gyerekdarabnál, akkor észrevesszük azt, hibázunk, s a nézőtéren
lankad a figyelem, mert unják az előadást. Lényeges a szép
beszéd, de ami annál is fontosabb, hogy minél színesebben, változatosabb
hanglejtéssel beszéljünk a színpadon.
„Színház az egész világ”- hogy egy
klasszikust idézzek. Előfordul, hogy egy-egy utcai párbeszéd,
viselkedésmód annyira megragadja, hogy azt elraktározza magában,
és azt felhasználja a színpadon?
–Olyan sok izgalmas
karaktert látok az utcán, hogyha csak egynek a viselkedését változtatás
nélkül felvinném a színpadra, azt a rendező túlzásnak venné.
Egyik nap megfordultam egy szórakozóhelyen, és arra lettem
figyelmes, hogy egy úgynevezett emós lány felmászott a falra,
és onnan konkrétan szemmel verte, szinte átkozta a teremben lévőket.
Néha belebetegszem abba, ha ilyen jeleneteket látok. Komolyan
foglalkozom fotózással, és ilyenkor a szememmel átvitt értelemben
lementem „személyiségem szerverébe” ezeket a képeket. Természetesen
nagyon megható, szép dolgokkal is találkozom, akkor meg elérzékenyülök.
Ezen nincs mit csodálkozni, hiszen művészettel foglalkozom és
ez nagy fokú empátiát igényel. Nem az a feladatunk, hogy ítéletet
mondjuk az általunk játszott karakterről. Mind az íróknak,
festőknek, szobrászoknak tudnia kell, hogy egy bizonyos figura
miért is vált gonosszá. Az ilyen embereknek is megvannak az álmai,
a vágyai, a szomorúságai, és azt is vizsgálni kell, miért
mondott nemet a szeretetre.
Érdekes, hogy több darabban annyira sablonosan játsszák
a naívákat, a pozitív hősöket, hogy többször a gyerekek az
intrikusok mellé állnak, mert nekik több az eszük.
–Nem hiszem, hogy ez lehet
az ok, hanem, mert a gonosz figura mindig színesebb, ezért érdekesebb
játszani, és érdekesebb nézni. Viszont mégsem jó az, ha egy
színészt beskatulyáznak, és csak jó, vagy csak rossz
karaktert adnak neki.
Folyamatosan feszegetem képességeim
határait; most levegő-akrobatikát tanulok
Kiskorától kezdve az életéhez tartozott a tánc, ezt is
kamatoztatja a színpadon?
–Folyamatosan sportoltam,
táncoltam, s a zene is érdekelt. Ezeket nem hobbi szinten űzöm,
hiszen most levegő-akrobatikát tanulok. Ennek egyik oka, hogy
nem vagyok otthonülő típus, szeretek új dolgokat kipróbálni,
és táncos barátaim vettek rá, hogy ezt a műfajt is
megismerjem.
Nem veszélyes ez?
–Megmaradok az egészséges
középszintnél. A legtöbb ember azt mondja, félek bizonyos
dolgoktól, ezért nem teszem meg azokat. Igen, bevallom, félek a
levegő-akrobatika közben, de mégis boldog vagyok, hogy ezt a műfajt
is megtanulhatom.
Ilyenkor a boldogság elérése a cél?
–Ebben az esetben igen, de
a fő célom, hogy folyamatosan feszegessem képességeim határait.
Nem tehetem meg azt huszonévesen, hogy azt mondjam, kész vagyok,
s a fotelben hátradőlve várjam, jöjjenek a szerepek. Nem
vagyok kész, hiszen most kezdődik minden.
Kollégái, ismerősei nem tartják csodabogárnak,
hogy ennyi mindennel foglalkozik?
–Még nem mondták ezt
nekem. Azt tudom, hogy három színházhoz tartozom, tudom a műsortervet,
s azt is, mi vár rám egy adott napon. Attól függetlenül én
is felteszem magamnak azt a kérdést, miért is kell annyi
mindennel foglalkoznom. Hiszem, hogy ezekre a kérdésekre előbb
utóbb megkapom a választ.
Nem tart attól, hogy ezért inkább táncbeli,
mint színészetbeli képességeire építenek a rendezők?
–Ez néha eszembe jut, de ha az Operettszínházra
gondolok, tudom, ott mindenki remekül táncol, énekel és profi
színész. Ha minél több olyan dolgot tanulok, amit később
kamatoztathatok, az miért lenne probléma?
Már érettségi után eldöntötte, hogy a színészi pályát
választja?
–Negyedikesként fogalmam sem volt arról, hogy hová
jelentkezzem. Egyre több prospektust hoztak be az osztályterembe,
mert el kellett dönteni, melyik főiskolára jelentkezzünk.
Egyik pillanatban a szociálpedagógia érdekelt, majd a kertészmérnökség,
de még ápolónő is szerettem volna lenni a fronton. Ültem a
teremben, és az osztályfőnököm elém rakott egy tucat
prospektust, amik különböző színi iskolákat hirdettek. Így
aztán tanáraim döntötték el, hogy ezt a pályát válasszam.
Két évig egy művészeti iskolába jártam, ami éppen arra volt
elég, hogy eldöntsem, színésznő szeretnék lenni. Majd Békéscsabára
mentem, és a felvételin Csáth Géza egyik novelláját monológszerűen
előadtam. Ezt teljes döbbenet fogadta; később közölték is
velem: egyik legjobb felvételi produkciót adtam elő. Ezután
lehetőségem volt nagy színházi darabokban kipróbálnom
magamat.
A gyakorlat elsajátítása miatt, azok a jó színiiskolák,
melyek színház mellett üzemelnek?
–Nem biztos, hogy azok a jó színi iskolák, amelyek színházban
zajlanak, de a színházhoz való kötődéshez szükség van,
mert fontos, hogy a kiforratlan személyiségek megértsék azt,
melyek a pálya szabályai. A fiatal titánok azt hihetik, a műszak
értük dolgozik, pedig ez nem így van. Meg kell tanulni
tisztelni mindenkit, aki hozzájárul a produkció sikeréhez. Ha
nincs bennünk alázat, ha nem járjuk végig a színészi ranglétrát,
akkor elveszünk a pályán.
Mennyire izgulós típus?
–Nagyon izgulok az előadások előtt, s mielőtt színpadra
lépek, keresztet vetek, s megkérem a Jóistent, azt angyalokat,
hogy segítsenek. Szükség van egy egészséges drukkra, s mikor
már a darab közepén vagyok, nem is értem azt, miért is
izgultam annyira.
Békéscsaba után pedig Sopron következett.
–Sok színházhoz elmentem felvételizni, szinte az egész
országot végigutaztam, s végül Darvasi Ilona döntött úgy,
hogy foglalkoztat. Miután Sopronban igazgatónőm felmondott a József
Attila Színházhoz, majd a Magyar Nemzeti Gyermek-és Ifjúsági
Színházhoz és a Turay Ida Színházhoz kerültem. Ezáltal
olyan fantasztikusan kollégákkal játszom együtt, akik rettentő
nagy energiával léteznek a színpadon.
Medveczky Attila
|