2013.09.13.
Csorja Gergely: A rossz meghaladása
A bürokrácia uralma
2013 augusztusában
megjelent a Jog meghaladása című írásom. Ezzel elkezdődött
egy sorozat. A sorozat célja, hogy a társadalmunkban általánosan
elfogadott, de a boldogulásunkat, előrehaladásunkat, a kiegyensúlyozott
életünket már nem szolgáló jelenségekre hívjam fel a
figyelmet. Olyan jelenségekre, melyek meghatározóak életünkben,
és melyek tízezrek, ha nem milliók mindennapjait keserítik
meg, vagy teszik lehetetlenné. Ha Magyarország a XXI. századot
túl akarja élni, akkor ideje, hogy számot vessünk a minket
megnyomorító, elavult vagy csak egyszerűen rossz intézményekkel
és teóriákkal.
Freiherr vom Stein
( teljes nevén Heinrich Friedrich Karl Reichsfreiherr vom und zum
Stein ) a korát jóval megelőző gondolatokkal megáldott hányatott
sorsú német gondolkodó és politikus egy 1821-ben keltezett
levelében a bürokrácia alapproblémáját a következőkben írta
le:
…az, hogy ezentúl
fizetett könyvelők, érdektelen, tulajdon nélküli irodisták
kormányozzanak… Ez a négy szó tartalmazza a mi és a mienkhez
hasonló lélektelen kormányzógépek szellemét: fizetett, tehát
törekszik a fizetett státusok fenntartására, gyarapítására;
könyvelő, tehát a betűk világában él és nem a valóságban;
érdektelen, mivel az államot alkotó polgárosztályból
senkivel sem áll kapcsolatban, önmagáért való kasztot alkot,
az „irodista kasztot”, tulajdon nélküli, tehát a tulajdon bármilyen
mozgása, változása nem érinti; eshet vagy süthet a nap, a bevételek
emelkedhetnek vagy csökkenhetnek, régi előkotort jogszabályokat
semmisíthetnek meg, vagy éppen hagyhatnak változatlanul,
…mindez egyáltalán nem aggasztja. Megkapja a fizetését az államkasszából
és ír, ír, ír csendben a jól bezárt ajtókkal ellátott irodában,
ismeretlenül, észrevétlenül, dicséret nélkül, és gyerekeit
is azonnal használható „írógéppé szereli.
Ez a kiváló
gondolkodó, akit a történelem vihara egészen Oroszországig űzött,
a bürokrácia hátulütőjét már akkor világosan látta,
amikor a bürokratikus szervezetek még éppen csak kialakultak és
még valóban segítették a technikai és társadalmi fejlődést.
Azóta eltelt majd két évszázad és már tudjuk, a bőrünkön
érezzük, hogy a bürokrácia mint uralmi rendszer lényegében
legyőzte a demokráciát. Legyőzte a nép uralmának soha meg
nem valósult ideáját.
A XVIII. századtól,
tehát vom Stein születésének korától napjainkig a társadalmi
és technikai fejlődés szinte felfoghatatlan eredményeket ért
el. Megszilárdult a képviseleti demokrácia, megerősödött és
globálissá vált a pénzügyi rendszer és olyan alapvető
szabadságjogok rendszerét sikerült a Nyugat államainak alaptörvényeiben
rögzíteni, melyek növelik létbiztonságunkat és garantálják
jólétünket. Elvileg.
Gyakorlatilag a
feudalizmusból és annak politikai rendszereitől a képviseleti
demokrácia felé haladva észrevétlenül alakítottunk ki óriásszervezeteket,
melyek belső logikájuknak megfelelően eluralták életünket.
Ezek a gigantikus szervezetek létüket a bürokrácia kiteljesedésének
köszönhetik.
Herbert Spencer, a
kiváló angol gondolkodó a következőket írta:
Minél inkább erősödik
egy növekvő közigazgatási szervezet hatalma, annál inkább csökken
a társadalom fennmaradó részének hatalma a bürokrácia további
növekedésének korlátozására és ellenőrzésére. Egy önmagát
fejlesztő bürokrácia egyre sokrétűbb lehetőségein keresztül
karriert csinálni – pontosan az a terület, amelyet a bürokraták
uralnak. Ez indítja őket arra, hogy támogassák a bürokrácia
kiterjesztését, hiszen ezáltal a családtagoknak és rokonoknak
növekvő mértékben kínálnak biztos és megbecsült
munkahelyeket.
A bürokrácia
kifejezést vizsgálódásunk közben nem használhatjuk köznapi
értelmében. Tehát ne gondoljuk, hogy a bürokrácia valami szükséges
rossz és a különböző politikai programokban rendre felbukkanó
bürokráciacsökkentés valóban a bürokrácia mint uralmi
rendszer kérdésével foglalkozik. A köznapi értelemben vett bürokráciafogalmat
Manyikára vonatkoztatjuk, aki az okmányirodában még három űrlapot
rak elénk, miközben mi csak az autónkat akarjuk átírni. A
most feszegetett kérdés azonban ezen túlmutat.
Most azt próbálom
bebizonyítani, hogy mindenféle államformák és politikai
rendszerek változása ellenére az elmúlt kétszáz évben
kialakult egy hatalom, egy uralmi rendszer, melynek saját, belső
logikája van, mely ellentétes a többi, az egyszerűen csak józan
paraszti észnek vagy racionális döntésnek nevezett logikával.
Ezt a rendszert bürokráciának hívom. A bürokráciát akarom
bemutatni, mely a nagy vállalatokat, az államigazgatást, a
tudományt, az oktatást és még a politikai pártokat is
eluralta. A bürokráciát, melynek szakemberei vannak, mely képes
az igazból hamisat, az érdemtelenből érdemeset és az értelmetlenből
szakmailag logikusat varázsolni. A bürokráciát mely hosszú időn
keresztül kétségtelenül segítette a fejlődést, és mely ma
már kétségtelenül gátolja boldogulásunkat
Gustav von
Schmoller, a múlt század elejének nagy közgazdásza, annak
ellenére, hogy a jól képzett tisztviselői karban hatalmas
lehetőséget, a fejlődés lehetőségét látta, már 1884-ben
megfogalmazta félelmeit is:
…az intézmények
az adott körülmények között megkövülnek, a haladás és az
élő egyéniségek, a vezető szellemek ellenségévé, akadályává,
azaz „önmagukért valókká” válnak. Ekkor ezeket vagy meg
kell reformálni, vagy meg kell szüntetni.
Schmoller természetesen
nem láthatta előre, hogy a XX. század ezekről a reformkísérletekről
szól. A szocializmusok, ideértve a nemzeti szocializmust, nem
tettek mást, minthogy a mérhetetlenre duzzadt bürokráciát
valamiféle egyszemélyi, vagy szűken vett közösségi, párturalom
alá hajtották. A bürokrácia azonban ennek ellenére saját
logikája mentén haladt és aktívan részt vett a társadalmak
megnyomorításában. A valódi pusztítást nem egy-egy
borderline személyiség, egy-egy pszichopata hatalomra jutása
okozta, hanem, hogy a bürokrácia gondolkodás nélkül és nagy
hatékonysággal szolgálta ki az elborult elméket, mégpedig
belső logikájának megfelelően azért, mert így lényegében
teljes hatalomra juthatott. Nem véletlen, hogy minden idők
legpusztítóbb rendszere, a kommunizmus Oroszországban tudott
meggyökeresedni, ahol a bürokrácia már a cári időkben is
legendásan fejlett volt. Az más kérdés – ahogy a Nobel-díjas
írótól Alekszandr Szolzsenyicintől tudhatjuk –, hogy a
lenini, majd sztalini birodalom nem tudott volna megállni a lábán,
ha a bürokráciából kieső, pontosabban kigyilkolt orosz polgári
réteget nem töltik fel zsidó származású elemekkel.
Szintén
Szolzsenyicin írja le az NKVD, a belügyi népbiztosság működési
elvét. Az NKVD komissárjai, tisztviselői, azaz bürokratái
mindenféle felsőbb utasítás nélkül kínoztak, öltek meg
vagy deportáltak milliókat. Egyszerűen csak azért mert a bürokrácia
logikája mentén haladtak. Max Weber a modern szociológia
megteremtője egy ettől teljesen eltérő bürokratikus rendszer,
a nagyvállalat bemutatásánál írja a következőket:
Mint minden, a
modern elveknek megfelelően szervezett gazdasági üzemet, a
nagyipar magánüzemeit s már az alapokig áthatja az elszámolhatóság,
a racionális kalkulálás. Ez minden munkást csavarrá fokoz le
a gépezetben, akik egyre inkább arra hangolódnak rá belsőleg,
hogy úgy is érezzék magukat és csak azt kérdezgessék, hogy
miként lehet ebből a kicsi csavarból nagyobb csavarrá válni.
Az NKVD tisztje és
a Weber által leírt munkás ugyanazon logika mentén működött.
Minél többet produkál, annál nagyobb csavar lehet. Az egyik többet
hegesztett, a másik több körmöt tépett le.
Weber nem véletlenül
von párhuzamot az állami bürokrácia és a modern kapitalista
gazdaság között. Amint a modern bürokratikus állam a
politikai hatalmat (Sondergewalt) kisajátította és az uralom
eszközeinek és jogainak „koncentrációját” idézte elő, a
gazdasági rendszerben a kapitalista nagyvállalatok fokozatosan
kisajátították az önálló kistermelőket.
Most szokásunktól
eltérve és egy hetilap kereteit talán kissé túlfeszítve
engedjenek meg egy hosszabb idézetet. Erre azért van szükség,
mert Weber rendkívül pontos fogalmazással tapintott a bürokrácia
lényegére:
A
modern ember kiszabadította magát a vallás és hagyomány
ketrecéből, racionálisan tervező és kivitelező emberré vált,
„akinek úgy tűnik, hogy a racionális uralom-, társadalom- és
tudománytechnika virtuóz kezelése a kezébe adta saját sorsát.
A világot a saját „tárgyává” és „anyagává” tette,
hogy szuverén módon rendelkezzen vele
A racionalizálási
folyamat azonban az intézményeket „acélkemény burokká”
alakította, amelyek saját életet élnek, elburjánzanak és
megszilárdulnak, amelyek a létezés legyőzésének eszközéből
önálló céllá válnak. Korlátozzák az ember mozgásterét,
megkérdőjelezik döntési szabadságát és az önmagáért való
felelősséget. „A modern viszonyoknak az emberi magtartás
racionalizálásából eredő racionalitása maga az ember ellen
irányul.
A megmerevedett
szellem … az az élő gépezet, amely a bürokratikus
szervezetet az iskolázott szakmunka specializálásával, a
kompetencia korlátozásával, a szabályzatokkal és a
hierarchikusan kialakított engedelmességi viszonyokkal elénk tárja.
A halott géppel együtt azon munkálkodik, hogy a jövő alávetettségének
„burkát” létrehozza, amelybe talán egykor az emberek
beilleszkedni kényszerülnek, a tisztán technikailag helyes,
azaz racionális hivatalnoki közigazgatás és ellátás –
amely az ügyintézés (ügyvitel) módjáról dönt – lesz számukra
a végső és egyedüli érték.
Mindazonáltal
a bürokrácia nemcsak a tagjai számára acélkemény burok,
hanem a kívülállók, a polgárok is szembekerülnek vele, és a
bürokrácia őket is szabályozza.
A polgár nem
menekülhet a bürokrácia elől; elveszíti az uralkodótól,
illetve a közigazgatási törzskar egyes tagjaitól való függőségét,
azonban mégsem nyer függetlenséget, hanem a bürokrácia formális
szabályaitól és ezek alkalmazásától új függőségbe kerül.
(…) A bürokrácia erősségeként magasztalt tárgyilagosság
és kiszámíthatóság az érdekeltek egy részének szemszögéből
egyidejűleg a bürokrácia legnagyobb gyengéjének bizonyul. Végső
soron a tárgyilagos ügyintézés csak meghatározott érdeket
szolgál. „A dologi elintézés” (…), a „személyre való
tekintet nélküli” eljárás a jelszava a „piacnak” is és
egyáltalán minden olyan helyzetnek, amelyben az emberek merőben
gazdasági érdekeket követnek. (…) A formális egyenlő elbánás
nem azonos az érdekek kiegyensúlyozott figyelembevételével:
„A jogegyenlőség
s az önkénnyel szembeni jogi biztosítékok igénye megköveteli
az igazgatás formálisan racionális „tárgyilagosságát”,
ezzel szemben Weber megállapítja, hogy az egyes ember igazságosság
iránti igényét ez nem elégíti ki, sőt az egyes ember elkerülhetetlenül
összeütközésbe kerül a bürokratikus igazgatás formalizmusával
és szabályokhoz kötött hűvös „tárgyilagosságával”
(…) Különösképpen pedig a vagyontalan tömegek semmit sem
nyernek azzal a formális „jogegyenlőséggel” s „kiszámítható”
jogszolgáltatással és igazgatással, amelyet a „polgári”
érdekek követelnek.
Az, a formális
jogegyenlőségnek megfelelő általános „felhatalmazás”,
miszerint mindenki, személyre való tekintet nélkül például részvénytársaságot
alapíthat (…) a valóságban természetesen a tulajdonos osztályok
valamilyen formájú tényleges autonómiájának megteremtését
jelenti, azokét, akik ebből egyedül hasznot hajthatnak.
A munkásnak az
a formális joga, hogy bármilyen tetszőleges tartalommal és bármely
tetszőleges vállalattal munkaszerződést kössön,
gyakorlatilag a legkisebb szabadságot sem jelenti a munkafeltételek
kialakításában a munkavállaló számára, és önmagában
semmilyen befolyást nem garantál arra nézve. Leginkább csak az
a lehetőség következik belőle, hogy aki a piacon erősebb,
jelen esetben a vállalkozók, az ezeket a feltételeket a saját
belátása szerint alakítja, és ezeket a munkavállalóknak
elfogadásra vagy elutasításra felkínálja és a munkavállalókra
a rájuk nehezedő, általában erősebb gazdasági nyomás, kényszer
miatt – rákényszeríti.
A bürokrácia
problémája továbbá az is, hogy egy bizonyos öntörvényűséget
fejleszt ki, és a szervezet vezetőjével szemben feszült
viszony léphet fel. Pontosan azok a tulajdonságok, amelyek a bürokrácia
fölényét a közigazgatás minden más formájával szemben
megalapozzák, ahhoz vezetnek, hogy az eszköz önmagáért való
céllá válik. Mindenekelőtt a „hivatásos beavatottak fölénye”
(Weber 1972: 572), a hivatalban megszerezhető szakmai és szolgálati
tudás abba a helyzetbe hozza a hivatalnokságot, hogy kivonja magát
a politikai kormányzásból, és a saját érdekeit kövesse:
„A kérdés mindig az, hogy ki uralkodik a fennálló apparátus
fölött. Az apparátus fölötti uralom a nem szakember számára
még mindig csak korlátozottan lehetséges: a titkos tanácsos,
aki szakember, hosszú távon fölényben van a miniszterrel
szemben, ha az nem szakember, mivel jóval eredményesebben tudja
érvényesíteni akaratát.”
A bürokrácia
ellenfeleként Weber nem bízik a parlamentális demokráciában
sem. A pártok bürokratizálódása és a népszavazásos demokrácia
előretörése ugyanis a képviselőket „a választók ura
helyett a pártgépezet vezetőjének szolgájává tette” (Weber
1972: 124). A parlament többé nem független személyiségek
vitafóruma, a képviselőt sokkal inkább köti a frakciófegyelem
a „gépezet” vezetőjének előzetesen meghozott döntéseihez.
A képviselők beszédei többnyire már „nem személyes hitvallások,
még kevésbé kísérletek, hogy meggyőzzék az ellenfelet,
hanem a párt hivatalos nyilatkozatai, amelyeket az „ablakon
kifelé” közölnek az országgal… A pártoknak minden kérdésre
megvannak a speciális szakértőik, mint a bürokráciának az állandó
hivatalnokai.
Weber az európai
ember szabadságának veszélyét nem a „karizmatikus
forradalomban” látta, hanem a társadalom növekvő bürokratizálódásának
és racionalizálódásának következtében, a politikai gépezet
és a társadalmi viszonyok megmerevedésétől, egy olyan
folyamattól, amely véleménye szerint már a kritikus stádiumba
érkezett.
Ha Weber korában
ez kritikus volt, akkor ma nyugodtan megállapíthatjuk, hogy
elviselhetetlen. Szinte születésünktől fogva bekerülünk egy
bürokratikus gépezetbe, melytől még halálunk után sem
szabadulhatunk. Leszármazóinkat még akkor is vegzálják
mindenféle iratokkal, költségekkel és eljárásokkal. De nem
csak az államigazgatás és kapcsolódó részeinek óriási
rendszere ( csak Magyarországon majd hétszázezer ember)
uralkodik rajtunk. Ott vannak az óriásvállalatok, melyek
magasan fejlett bürokráciájukkal még akkor is szipolyoznak, ha
szerencsékre nem valami mamutcégnél dolgozunk. Az áram-, a gáz-,
a víz-, a telefon-, az internet- és egyéb szolgáltatók a bürokráciának
egészen magas, mondhatni embertelen fokára jutottak.
Ez a hatalmas bürokratikus
hatalmi rendszer ma már semmit sem ad a társadalomnak. Legalábbis
biztosan sokkal többet vesz el, elsősorban a bürokraták
szakramentumából, éppen a hatékonyságból. Alkotni, értelmes
munkát végezni képes emberek tízezrei ülnek különböző
hivatalok folyosóin naphosszat, vagy éppen egész életüket a bürokrácia
belső logikájából adódó feladatnak szentelik. Olyan
feladatnak, melynek a másik, a köznapi – az egyetlen érvényes
– logika szerint semmi értelme sincs.
Magyarországnak
csak akkor van esélye, ha képes ettől a gigantikus tehertől akár
csak részben is megszabadulni. Erre most a politikai akarat
megvan. A kérdés csak az, hogy a kétharmados hatalom képes-e
saját bürokratáit átállítani és magát a rendszert felszámolni.
|