2013.09.13.
Piacképes diplomához akarjuk a
fiatalokat juttatni
A színvonalesés az MSZP-SZDSZ kormányok idején következett
be, mikor liberális kísérleti teleppé alacsonyították le az
oktatást
Hiller István, a
bukott MSZP oktatási minisztere szerint: az elmúlt években
Debrecen vezetői és polgárai sokat tettek azért, hogy a helyi
közoktatás magas színvonalú legyen, az államosítás után
azonban mind pénzügyileg, mind a képzés minőségét tekintve
rosszabbul jár a város. Hangsúlyozta, a közoktatás államosításának
legnagyobb vesztese Debrecen. Pósán
László országgyűlési képviselővel, a Fidesz debreceni elnökével,
egyetemi oktatóval elemezzük a baloldali politikus kijelentéseit.
1998 óta fideszes polgármestere van Debrecennek. Polgármester
urat dicséri tehát Hiller, míg a kormány oktatáspolitikáját
szidja. Nem lehet, hogy ezzel az a célja, hogy léket verjen a
kormánypárton belül?
–Hiller István igen dörzsölt politikus, ezért még ez a cél is
elképzelhető. Azt gondolom, bármelyik településen járt, körülbelül
ugyanezt a szöveget mondta el, csak éppen más városnevet
mondott. Célja, hogy az adott településeken ellenérzéseket
generáljon, s az se zavarja, hogy megalapozatlan, a valóságtól
elrugaszkodott állításokkal bombázza a közvéleményt.
Hiller emellett megint államosításról beszél…
–Az, hogy valóban
mi az államosítás, azt ő, illetve a volt MSZMP-sek nagyon jól
tudják. 1945 után az államosítás szó szerint tulajdonjogi kérdéseket
érintett, de esetünkben az iskolákat az állam nem vette birtokába,
minden iskolaépület az önkormányzatok vagyontárgya maradt.
Az, hogy egy állami feladatot az állam szigorúbban kíván
kontrollálni – ne felejtsük el, hogy 1990-től minden
idevonatkozó törvény azt rögzítette, hogy az oktatás az állam
kötelező feladata – még nem jelent államosítást. A gondot
az jelentette, hogy ennek a feladatnak a végrehajtását, finanszírozását
az önkormányzatokra hárították. A rendszerváltáskor az önkormányzatok
kezébe kerültek az iskolák, de már akkor sem fedezte az állam
által adott normatíva a közoktatás költségeit. Így az önkormányzatoknak
nem kevés pénzt kellett az oktatásra költeniük, de közben a
feladatkörök egyre növekedtek – főleg a szocialista kormányok
idején. Ez a folyamat adósságcsapdába kergette az önkormányzatokat.
Ahhoz, hogy egy település ellássa a kötelező feladatait,
hitelt kellett fölvennie. A szocialisták 2002-ben valóban
megvalósítottak egy nagyarányú béremelést a pedagógustársadalomban,
de azt már nem mondják, hogy ez a szükséges forrás az első
Orbán-kormány gazdaságpolitikájának köszönhetően állt
rendelkezésre. Ebből a pénzből három hónapig tudták fizetni
a tanárok bérét, majd utána ezt a kötelezettséget átruházták
az önkormányzatokra. Ezzel párhuzamosan Magyar Bálint, majd utóda
Hiller István olyan törvények sokaságát terjesztette be a
parlament elé, amivel egyre csökkent az oktatás színvonala. A
baloldalnak ezért nagyobb alázattal, nagyobb szerénységgel kéne
az oktatással kapcsolatban beszélni, s nem is Hiller a
leghitelesebb személy a kritikák megfogalmazásához, mert először
neki kéne a tükörbe néznie.
A volt oktatási miniszter azt is kijelentette, hogy
egyetlen tanév alatt 120 milliárd forintot vont ki a kormányzat
a közoktatásból ez pedig hosszú távon színvonaleséshez
vezet. Tudom, hogy ön történész és nem matematikus: valóban
kivontak 120 milliárdot a közoktatásból?
–Hiller István
mondhatott volna bármekkora összeget, amit nem szégyell, az sem
felelt volna meg a valóságnak. Az állam nemhogy kivont, hanem még
több pénzt tett bele a közoktatásba. Azzal, hogy a közoktatás
egészében az állami szektorhoz került és a béreket az állam
fizeti, sokkal nagyobb kötelezettsége van a központi költségvetésnek,
mint korábban. Leegyszerűsítve: míg korábban a tanári munkabér
100 egységéből 50-et fizetett a központi költségvetés és a
többit az önkormányzat, most a teljes összeget az előbbi állja.
Mennyire kell tartani a színvonal romlásától?
–Ahogy már említettem, a színvonalesés, éppen az MSZP-SZDSZ kormányok
idején következett be, mikor liberális kísérleti teleppé
derogálták az oktatást Magyar Bálinttal az élen. Néhány példa
erre: a tanár nem mondhatja meg a szülőnek, ha a gyerekével
probléma van az iskolában; nincs osztályzás, csak szöveges értékelés
– így a legtöbb tanító sablonszöveget írt le; tilos alsó
osztályokban a buktatás. Ezzel a kisgyermek azt látta: mindegy,
hogy miként tanul, miként viselkedik, tettei következmény nélkül
maradnak. Mi azzal kezdtük 2010-ben, hogy az ilyen „vadhajtásokat”
visszametszettük. Hiszen vizsgáljuk csak meg, hogy 2000 és 2010
közt mit értek el a nagy reformokkal. Kevesebb lett a funkcionális
analfabéták száma? Nem, sőt, nőtt a számuk; ebből az következik,
hogy az az iskolai szerkezet, pedagógiai program, amit
kidolgoztak, nem váltotta be a hozzájuk fűzött reményeket.
Egy ilyen rendszer fenntartása ellent mond a józan ész szabályainak
is. Értem, hogy Hiller István visszasírja a múltat, de a tény,
az ő oktatáspolitikája csúfosan megbukott.
Képviselő úr a debreceni egyetemen oktat. Hiller szerint
válságos helyzetbe jutott a felsőoktatás, amelyet már ma is működési
zavarok sújtanak a kormány forráskivonásai, a professzorok kényszernyugdíjazása
és az elmaradt szakmai egyeztetések miatt. 2002 és 2010 közt
milyen volt a felsőoktatás helyzete, s történtek-e forráskivonások?
–Jelentős forráselvonások történtek, elég, ha csak a
Draskovics-csomagokra gondolunk. Draskovics utódai pedig folytatták
ezt a megszorító politikát. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a
forráskivonásokkal párhuzamosan felsőoktatási burjánzás ütötte
fel a fejét. Ezalatt azt értem, hogy Magyar Bálint és Hiller
István arra ösztönözte a főiskolai szférát, hogy minél több
képzést indítsanak be és így váljanak egyetemmé. Ez természetesen
vonzó perspektíva lehet egy intézmény számára, de egy kis
ország nem bír fenntartani 70 egyetemet. Ezért a főiskolák
nagyon sok olyan képzést indítottak el, melyek
fenntarthatatlanok voltak, és szakmai szempontból – kevés kivételtől
eltekintve – színvonal alattiak. Az ilyen rendszer valóban
finanszírozhatatlan. Feladatunk, hogy ebből az ördögi körből
kikerüljünk, ami nem egyszerű, mert működő intézményekről
van szó. Ezért a kormány oktatáspolitikája nem szándékozik
összekeverni az egyetemi és a főiskolai képzést, és ki kell
mondani, melyek azok a képzési területek, melyek az állam számára
fontosak, és finanszírozásra érdemesek. Annak sincs sok értelme
– és most saját szakterületemről beszélek – , hogy
egyszakos történelem tanárokat képezzünk. Ezzel azt érjük
el, hogy a diákok úgy jönnek ki a felsőoktatási intézményekből,
hogy azzal szembesülnek, diplomájukkal nem sokra mennek az életben.
Amikor azt mondjuk, hogy piacképtelen diplomák születtek az elmúlt
évtizedben, akkor a szocialisták ezen intézkedéseire is
gondolni kell, ahogy arra is: sok diploma „bent ragadt” az
egyetemeken, hiszen olyan alacsony szintre tették a bejutási küszöböt
az előző kormányok idején, hogy a középiskolából kettes-hármas
szinttel be lehet kerülni a felsőoktatásba, s ezért a középfokú
nyelvvizsga követelményének nem tudtak megfelelni. Nem tagadom,
hogy voltak magas színvonalon oktató intézmények is, melyek az
elmúlt időszaknak a kárvallottjai lettek. A normatív alapú
finanszírozás a legtöbb intézményt arra késztette, hogy minél
több hallgatója legyen, s őket bent is tartsa a rendszerben. Ezért
kegyelem kettessel sok mindenkit átengedtek. Azok az intézmények,
akik nem engedtek a követelményekből, a balliberális oktatáspolitika
kárvallottjai voltak.
„Pósán László szándékosan megtéveszti a debrecenieket és megsérti
mindazokat, akik a felsőoktatásban tanulnak és dolgoznak.
Szavaival azt sugallja, hogy a hallgatók nagy része hanyag,
tudatlan és az állam pénzén élősködik” - közölte Barabás
Richárd, az Együtt 2014 - Párbeszéd Magyarországért
debreceni képviselő-jelöltje. Mi erről a véleménye?
–Az első, hogy bizonyára szövegértési problémával küzd
Barabás úr. Ezután kéne csak nyilatkozni. Az is elképzelhető,
hogy amit idézett, az Barabás Richárd színészi munkásságának
része. Ha Barabás úr olyan orvoshoz szeretne menni a jövőben,
akit alacsony ponthatárral vettek fel az egyetemre, lelke rajta,
de én nem szeretnék. Azt is tudni kell, hogy mióta a Bologna-rendszert
bevezették a felsőoktatásba, a megtanítható anyag mennyisége
szükségszerűen csökkent.
A magyar egyetemek érdemben is segítik a fiatalokat abban, hogy megtalálják
számításaikat a magyarországi munkaerőpiacon?
–Elkezdődött ez a folyamat. Erre egy példa: a Debreceni
Egyetem együttműködik az iparral, komoly nagyvállalatokkal.
Ezek a nagyvállalatok megrendelői bizonyos kutatási területeknek,
gyakorlati, és diploma után munkalehetőséget is kínálnak a
hallgatóknak. Célunk, hogy olyan magas tudású szakembereket képezzünk,
akikre a munkaerőpiac igényt tart, s ez tartós egzisztenciát
jelent számukra.
Medveczky Attila
|