2013.09.20.
Magyar iskolába járhatnak a szerémségi
szórvány diákjai
A Magyar Nemzeti
Tanács oktatásfejlesztési stratégiájának egyik eredménye a
szerémségi magyar szórványtelepülés, Maradék
kisgyermekeinek beiskoláztatása az újvidéki Petőfi Sándor Általános
Iskola magyar tannyelvű osztályába. Az öt kisdiák
szeptemberben már a szülőfalujától 30 kilométerre fekvő székvárosban
kezdte meg az első osztályt.
Argyelán Zoltán, az újvidéki Petőfi Sándor Általános
Iskola igazgatója elmondta, hogy az első tanítási napon nagyon
szép meglepetés várta a kisdiákokat, ugyanis ekkor adták át
az MNT tanszercsomagját az első osztályba indulóknak, így emlékezetessé
tehették az iskolakezdést. „A maradéki diákok harmadszor járnak
az iskolánkban, először megismerkedtek a tanítókkal és az új
tanteremmel, pénteken sor került az elsősök hivatalos fogadására,
szeptember 2-án pedig megkezdődött a munka. Az első tanítási
napon a szülők is elkísérték a kicsiket, a továbbiakban a
nemzeti tanács szervezi meg a diákok utaztatását” – számolt
be az igazgató. „Az iskolának is nagy szolgálatot tett az MNT
ezzel a kezdeményessel, hiszen idén csupán öten iratkoztak
volna magyar osztályba, ami ugyan elegendő az osztály elindításához,
de ez valóban a minimális létszám. Volt már ilyen generáció
Újvidéken. Nagyon örülünk, hogy a maradéki diákokkal az első
és a negyedik osztály is felduzzadt kettő, illetve három fővel.”
Az iskolaigazgató hangsúlyozta, hogy intézményük dolgozói
fel vannak készülve a magyarul gyengébben beszélő diákok
felzárkóztatására is, a székvárosban többen szerb nyelvű
óvodákból érkeznek a magyar tanintézményekbe, így a tanítók
pótóráztatással, speciális gyakorlatokkal néhány hónapon
belül a megfelelő szintre hozzák a nyelvismeretet. Argyelán
Zoltán, aki 12 éve vezeti a Petőfi Sándor Általános Iskolát,
emlékeztetett, hogy volt már példa arra, hogy a szórványból
érkeztek hozzájuk a diákok. „Pirosról a szülők kezdeményezésére,
önerőből oldották meg az utaztatást, de a Magyar Nemzeti Tanács
stratégiája nagyban megkönnyíti a hasonló kezdeményezéseket.
Az iskolabusz biztonságos utazást garantál a diákok számára.
Reményeink szerint a jövőben is lesz ilyen jó példa a szórványtelepülésekről
érkező magyar diákok oktatásának megoldására, hogy a
gyermekek anyanyelvükön tanulhassanak az általános iskolában”
– tette hozzá.
Bálizs Magdolna osztálytanító az első néhány nap élményiről
számolt be telefonon. Elmondta, a maradéki kisdiákok valóban
gyengén beszélik még a magyar nyelvet, de egyre
felszabadultabban kommunikálnak a többi tanulóval. „Egy ilyen
kis létszámú osztályban lehetőség nyílik az individuális
oktatásra. A gyerekek minden tollvonását figyelni tudom. A szórványból
érkezők esetében elsősorban a kommunikációfejlesztésre
helyezzük a hangsúlyt. Sok közös programot és kirándulásokat
is szervezünk” – mesélte az újvidéki tanítónő. A
nemzeti tanács taxival oldotta meg a diákok utaztatását, az
iskola pedig megszervezte, hogy az 5 maradéki diák egy váltásba
kerüljön. „Tavaly óta magyar nyelvű napközink is van itt, a
Petőfi Sándor Általános Iskolában, így a házi feladat elkészítésében
is segítséget kapnak a tanulók. A maradéki diákok is részt
vesznek a napközis oktatásban. Szüleik elmondása szerint
ezekben a családokban már nem igazán beszélik helyesen a
magyar nyelvet, így nem mindenben tudnának segíteni a tanulásnál”
– tette hozzá az első osztályos diákok tanítója.
„Az iskolabuszok megfelelő működtetése növelhetné a
magyarul tanuló diákok számát és arányát. Kistérségenként,
elsősorban a szórványban, olyan rendszeres iskolabusz-járatokat
lehetne megszervezni, amelyekkel ingyenes utaztatást biztosítanánk
egy-egy mikro-régióban a magyar kisiskolások számára, a háztól
házig elv alapján” – áll a Magyar Nemzeti Tanács oktatásfejlesztési
stratégiájában. Az MNT a jövőben is fenntartaná a jelenleg működő
iskolabusz-hálózatot, illetve bővítené a nagykikindai és a
zombori hálózattal, ezenfelül igény mutatkozik arra, hogy
Antalfalváról Torontálvásárhelyre utazzanak a diákok.
Szakértők hangsúlyozzák, hogy a csökkenő gyermeklétszám,
a szakképzett tanerő és a magyar tankönyvek hiánya jelentősen
befolyásolja a kisebbségben élő magyarok intézményválasztását.
Vajdaságban, a tömbben és a szórványban egyaránt egyre
kevesebb a magyarul tanuló diákok száma. A magyar általános
iskolások 20 százaléka tanul szerb nyelven. Arányuk akár 30
százalékra is nőhet a tendenciákat látva. A stratégia egyik
célja az anyanyelvű tanulás serkentése a régióban.
Basity Gréta
(Forrás:
vajma.info)
|