2013.09.20.
Ősbemutató Németh Lászlóról az egri
színházban
Kocsis István erdélyi
magyar drámaíró A fény éjszakája című drámáját mutatja
be Beke Sándor rendezésében az egri Gárdonyi Géza Színház
szeptember 27-én. Németh László a dráma nyitó jelenetében különös,
felfoghatatlan halálvágyról beszél. De a záró jelenetben már
derűlátó, s vidáman tervezget: – Új könyvbe kezdhetek? A
befejezés reményével? Mi
történt közben? Heten indulnak el megmenteni Németh Lászlót,
mind a heten történelmi drámáinak hősei.
Hogy megmenthessék, főleg csodákról beszélnek… A legkülönösebb,
hogy a magyar történelem nagy, derűlátást teremtő rejtélyeiről
éppen VII. Gergely pápa beszél legtöbbet: „Ó, Istenem! Az
lenne jó, ha a mai magyarok is megtudhatnák, kik voltak a régi
magyarok! Legalább az elgondolkoztathatná őket, hogy én mindig
egy nagyon régi civilizációt tanulmányoztam, amikor a magyar múlttal
foglalkoztam… A magyarság az a rejtélyes módon megmaradt népcsoport,
amely őrzi egy, a görög-római civilizáció előtti jelentős
civilizáció nyelvét… A magyar nyelv csodája egyébként
ezzel függ össze. Hogy egy fejlett civilizáció hivatalos
nyelve volt…” Majd szomorúan fűzi hozzá, hogy nem véletlen,
hogy a mai magyarok ezt nem értik. „Hogy is érthetnék? A
magyar múltat a magyaroktól elvették!” – idézzem a rendező
szavait. Az ősbemutató szereplőivel a színház átriumában
beszélgettünk.
A stúdiószínpadon nem szabad hazudni
Dimanopulu
Afrodité Domján Edit-díjas színművésznő Miskolcon született.
Tanulmányait szülővárosában végezte, majd a Nemzeti Színház
Stúdiójában kezdett foglalkozni a színészi pályával. A Színház-
és Filmművészeti Főiskolát 1984 és 1988 között végezte
el, osztályfőnöke Kerényi Imre volt. A főiskola után az egri
Gárdonyi Géza Színházhoz szerződött, mely azóta is anyaszínháza.
Főiskolásként szerepelt a székesfehérvári Vörösmarty Színháznál,
később vendégeskedett a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház,
a debreceni Csokonai Színház és az Egri Pinceszínház előadásaiban
is.
Főbb szerepei:
Eleonora (Moravetz Levente-Balásy Szabolcs-Horváth Krisztián: A
fejedelem), Majthényi Anna (Egressy Zoltán: Vesztett éden) Szűz
Mária(Csíksomlyói Passió)Elsa Schraeder (A muzsika
hangja),Mrs. Lyons (Willy Russel: Vértestvérek), Philaminte (Molière:
Tudós nők), Hippolyta (Wilszliam Shakespeare: Szentivánéji álom),
Éva (Madách Imre: Az ember tragédiája), Anya( Peter Shaffer:
Equus)Ágnes(Julian Garner: Ébredés)Riza (Bródy Sándor: A
medikus)Phaedra(Racine:Phaedra)Ratched főnővér (Ken Kesey:Száll
a kakukk fészkére) Iluska(Kacsóh Poncrác:János vitéz)Anya (Remenyik
Zsigmond: Az atyai ház), Ceceyné (Gárdonyi Géza: Egri
csillagok), Kató (Zerkovitz Béla: Csókos asszony), címszerep
(Huszka: Mária főhadnagy),Ninon(Kálmán Imre:A montmartre-i
ibolya) Mariska (Szép Ernő: Vőlegény), Abigail Williams
(Arthur Miller: A salemi boszorkányok).
A darabban Crescence-t, Széchenyi István feleségét
alakítja. Ez a darab, stúdiószínpadon játszódik. Másként
kell alakítani egy nagyszínpadon, mint a stúdióban?
–Igen, hiszen a színészekhez nagyon közel ül a közönség.
Azt szoktuk mondani, hogy a stúdiószínpadon nem lehet hazudni.
A nagyszínpadon már „vezetni kell a néző szemét”, míg a
stúdiószínpadon minden egyes apró rezdülést sokkal jobban észrevesz
a közönség. Ezért fontos , miként mutatjuk ki a belső érzelmeket,
nehogy hamissá váljon az alakítás, vagy ,,túljátsszuk” a
szerepet. A stúdiószínpad különös varázsát adja, hogy a színésszel
szinte együtt élhet, lélegezhet a néző. Az ottani játékmód
kissé hasonlít a film világához, amikor szintén elég egy kis
rezdülés ahhoz, hogy a néző lássa, mit akar kifejezni a színész.
Ha már a filmről esett szó. Több rendező, színész
véleménye: azért szükséges a nagy színpadokon minden színháztechnikai
eszközzel élni, mert a néző a filmeknél azt szokta meg, hogy
csak néhány másodpercig látja ugyanazt a képi világot.
–Ez így van, de számomra sokkal varázslatosabb, ha a színész
rezdülésein, az arcán, a testbeszédén látom azt, hogy mit
akar kifejezni. A nagyszínpadon más állapotban kell megélni a
szerepeket, esetleg más színészi eszközt,gesztust használni,hogy
az alakítás hiteles legyen. Az a jó, ha mindkét játszóhelyen
játszunk, mert annál több kifejezésmóddal tudunk élni.
A stúdiószínpadi játszást mennyire határozza meg
azt, hogy éppen milyen korosztály ül a nézőtéren?
–Én minden este úgy megyek színpadra, hogy a lehető
legjobbat hozzam ki magamból ,és a szerepből. Eltekintve a nézők
életkorától. Talán a hangsúlyok tolódhatnak el inkább, attól
függően, milyen meghatározó korosztály ül a nézőtéren.
Minden egyes előadás más, ettől varázslatos az egész. Vannak
olyan nézőink , akik egy előadást többször is megnéznek,kifejezetten
azért,hogy lássák, miben változik színészi játékban.
De a fiataloknak mégis másként kell játszatni, mint
az idősebbeknek?
–Azt azért látjuk, kik ülnek a nézőtéren. Tavaly a
Muzsika hangját játszottuk, s mivel nagyon sok gyerekszereplő
van a színpadon, és musicalről van szó, ezért előfordult,
hogy alsó tagozatos gyerekek ültek a nézőtéren. S mi színészek
tudjuk, hogy számukra a történelmi háttér ismeretlen. Ezért
mégsem teljes az előadás, mert nem értik meg azt, hogy a
politika miként teheti tönkre emberek életét.
Térjünk vissza A fény éjszakájára. Elkezdődtek már
a próbák?
–Már próbálunk, s nagyon izgalmas darabnak tartom
Kocsis István drámáját, mert nagyon sok olyan dologra derül fény,
amit nem igazán ismerünk, és amik után érdemes utánanézni.
A felkészülés idején tanulmányozta Németh László
életútját, darabjait?
– A Színművészeti Egyetemen Hegedűs Géza tanár úr
tartotta a drámatörténeti kurzusokat. Ő arra inspirált, hogy
minden lényeges, klasszikus drámát megismerjek. Színészként
már kevesebb időm van drámaolvasásra, de ha a történelmi
szerepről van szó, akkor mindig utána olvasok annak, milyen is
volt az adott figura. Így én is tanulmányoztam Crescence alakját,
s erre az esetre is igaz az a mondás: minden nagy és erős férfi
mellett áll egy olyan nő, aki megőrzi a lélekjelenlétét
kritikus helyzetekben is, ezért adott esetben sokkal többet tud
segíteni a nehéz helyzetbe jutott társán.
Játszott már kortárs magyar darabokban?
–Két évvel ezelőtt mutattuk be a Vesztett édent, szintén
Beke Sándor rendezésében. Abban Madách édesanyját, Majthényi
Annát játszottam. Ezt az előadást több színházban is játszottuk,
sőt még Erdélybe is meghívtak minket a darabbal. Az egri közönség
annyira szerette ezt az előadást, hogy még a tavalyi évadban
is játszottuk.
A magyar drámákat sokszor az a vád éri, hogy túlságosan
epikusak, kevés bennük az akció.
–Az igaz, hogy a magyar drámák többsége nem akciódús,
de a lélekben is történhetnek olyan változások, melyek előrelendítik
a cselekményt. A nézők zöme sem nyitott annyira a kortárs drámák
irányába, de ha arról értesülnek, hogy sikere van az előadásnak,
érdemes megnézni akkor azt szinte le se lehet venni a műsorról.
Sok színész egy-egy színházi élmény miatt választotta
ezt a hivatást. Művésznő Miskolcon született. Látogatta a
miskolci színház előadásait?
–Miskolcon, amikor gimnazista voltam, nagyon jó színház
működött. Csiszár Imre volt akkor a főrendező, s olyan nagy
színészek játszottak akkor, mint Blaskó Péter, Szerencsi Éva,
Igó Éva, Körtvélyessy Zsolt, Polgár Géza,Tímár Éva és még
sorolhatnám… Kisgyerek korom óta
színésznő szerettem volna lenni, és a miskolci színház
remek előadásai megerősítették elhatározásomat. Így felvételiztem
a Színművészetire, s máshová nem is adtam be jelentkezésemet.
1984-ben felvettek a Kerényi-Huszti –osztályba. Nagyon
jó hangképző tanáraim voltak, akik arra késztettek, hogy
fejlesszem énektudásomat. Hiszen minél többet tud egy színész,
annál több szerep várhat rá. Ez be is igazolódott, mert
Egerben nagyon sok operettben, musicalben szerepeltem.
Voltak szerepálmai?
–Nem voltak. Már
főiskolás koromban Júliát játszottam Ruszt József rendezésében.
Egerben nagyon sok olyan drámai szerepet eljátszottam, ami egy
színésznő életében fontos mérföldkőt jelent, és remek
rendezőkkel is dolgozhattam.
1988-tól tagja az egri színháznak. Mi az, ami itt
tartotta?
–Nagyon el voltam kényeztetve; egyes rendezők
kifejezetten színész-pedagógiai szempontból osztottak rám
szerepeket. A várost is nagyon szeretem, itt élek, s a nézők
is kedvelnek bennünket, színészeket. Gyermekeim miatt sem
akartam váltani; nem szerettem volna, ha az én művészi vágyaim
miatt elszakadjanak barátaiktól.
Medveczky Attila
|