2013.09.20.
Kecskemét is csatlakozik az időseket
segítő országos mintaprogramhoz
Már működik az Egy iskola - Egy nyugdíjas klub rendszer, s így
a fiatalok és az idősek együtt tudják a szabadidejüket
hasznosan, aktívan eltölteni
A programról
augusztus 23-án Dr. Zombor Gábor Kecskemét polgármesterével,
Mák Kornél alpolgármesterrel, a Kecskeméti Idősügyi Tanács
elnökével, civil szervezetek vezetőivel, és a városháza osztályvezetőivel
tárgyalt Jeneiné dr. Rubovszky Csilla idősügyi miniszteri
biztos.
Kecskeméten jól működik a szociális ellátórendszer.
Mi indokolta mégis a csatlakozást az időseket segítő országos
mintaprogramhoz?
–Miután megszületett a mintaprogram, megkaptuk
felkérést, hogy tanulmányozzuk át. Ezután találkoztam idősügyi
miniszteri biztos asszonnyal, aki tájékoztatott a program
tartalmáról, és úgy találtuk, hogy ez nálunk mindenképpen támogatandó.
A másik indok még egyértelműbb: a városban működő Idősügyi
Tanács, amely az önkormányzat részvételével működik, és
az időseket és az összes szervezetet Kecskeméten magában
foglalja. Korábban olyan célokat tűzött ki maga elé, amelyek
szinte mindegyike visszatükröződik ebben a programban. Ilyen a
biztonságérzetének növelése, az elszigetelődés, a magány
kialakulásának a megelőzése. Kecskemét környékén elég
nagy a tanyavilág, s a tanyán élő idősek gondozása is lényeges.
Tudjuk, hogy a köznevelési törvény által előírt érettségihez
szükséges társadalmi típusú munkavégzés során kiemelt
figyelmet kapjanak az időszervezetek. Így a fiatalok az ő
gondozásukkal, ápolásukkal tudjanak eleget tenni az oktatási
feltételeknek. Mi már felvettük a kapcsolatot az iskolákkal,
hogy ezt a társadalmi, közösségi munkát az idősgondozásban
önkéntesként töltsék el. Ez az országos mintaprogram ebből
a négy elemből épül fel. Tehát egyértelmű volt, hogy
csatlakozunk hozzá. Korábban azért nem tudtunk, mert Kecskemét
nem hátrányos helyzetű település, és maga a közfoglalkoztatás
a mintaprogramban a hátrányos helyzetű térségekre
vonatkozott. Amennyiben ez országos programmá válik, akkor
Kecskeméten is közel ötven közfoglalkoztatottat tudunk bevonni
ebbe a munkába.
A kereső munkából felszabadult idős embereknek
vannak-e olyan rendszeres, szinte nap mint nap ismétlődő
feladataik, elfoglaltságaik, amelyek egyfajta ritmust visznek
mindennapjaikba, frissen tartva aktivitásukat, amelyek révén
hasznosnak érezhetik magukat? Képesek-e bevonni az idős
embereket a különböző közösségekbe?
–Ez a legfontosabb cél, és az Idősügyi Tanácsnak is feladata. Az
idősek életének szervezésével kapcsolatos feladatokat kortársak
végzik. Tehát szépkorú, nyugdíjas korú kecskemétiek. Ehhez
az önkormányzat infrastruktúrát, jogi tanácsadást és pénzügyi
forrást biztosít, hiszen külön idősügyi programokra egy
meghatározott összeg áll rendelkezésre. Emellett fenntartjuk a
klubokat, idősklubokat, nyugdíjasklubokat. Már működik az Egy
iskola - Egy nyugdíjas klub
rendszer ,s így a fiatalok és az idősek együtt tudják a
szabadidejüket hasznosan, aktívan eltölteni.
Az időseket gyakran nevezik „a beosztás művészeinek”.
Ezt támasztja alá, hogy az életkor előrehaladásával egyre
jellemzőbbé válik életükben a takarékoskodás. Léteznek-e
Kecskeméten olyan üzletek, ahol kedvezménnyel tudnak vásárolni
az idősebb korosztály tagjai?
–Három évvel ezelőtt bevezettük a Kecskemét Kártyát, amelyhez
most már nagyon sok üzlet, szolgáltató csatlakozott, ahol különböző
kedvezményekkel tudnak vásárolni. Illetve nyugdíjas klubtagok
az új kecskeméti fürdőben, amely a legmodernebb gyógyfürdő
és uszoda komplexum Magyarországon minden héten egy nap ingyen
belépőt kapnak szintén a Kecskemét Kártya rendszerén belül.
Szintén helyi hír, hogy Kecskeméten a közgyűlés korábbi
döntése értelmében a részönkormányzatok döntenek az érintett
városrészekben folyó infrastrukturális fejlesztéseikről. Ez
azt jelenti, hogy minden egyes részönkormányzat rendelkezik egy
bizonyos kerettel, s maguk döntenek annak a felhasználásáról?
–Egyedülálló rendszer alakult ki Kecskeméten, hiszen minden városrész
vagy közös vagy külön részönkormányzattal rendelkezik, ahol
a részönkormányzatba beválasztott tagok tudják eldönteni
azt, hogy milyen fejlesztések történjenek a városrészen,
hiszen ők ismerik legjobban az adott területet. Az évek során
fokozatosan külön kis büdzsét is kaptak a részönkormányzatok.
Ebben az évben ez már eléri összességében a 85 millió
forintot összességében. Amennyiben infrastrukturális felújítást,
beruházást valósítanak meg, akkor minden egyes részönkormányzati
forinthoz egy forintot hozzátesz a városi önkormányzat. És így
ez az összeg akár a duplájára is nőhet. Természetesen
programokat is szerveznek a részönkormányzatok, illetve más
feladataikat is finanszírozzák ebből.
Akkor ezt nevezhetjük a decentralizáció újabb
állomásának is.
–Igen, s erre nagyon büszkék vagyunk, hiszen egy részönkormányzat
volt korábban, aztán kettő lett, és most már az egész várost
lefedik. Ez nagyon fontos, mert Kecskemét igen nagy területen
fekszik, vannak távolabbi városrészek is, ahol korábban a közösségi
élet korlátozott volt, és most a részönkormányzatokon
keresztül megpezsdültek ezek a területek, és saját
programokat tudnak szervezni, közösséget építenek, és saját
beruházásokat valósítanak meg. Ez egy követendő példa,
hiszen ez egy nagyon demokratikus önkormányzati rendszer.
Egyébként mindez azt jelenti, hogy a részönkormányzatok
vállalják a felelősséget is? Tehát a beruházásokért a
felelősséget?
–Ez rendszer az a hatályos magyar jogszabályok mellett úgy történik,
hogy a részönkormányzati döntéseket a települési önkormányzat
finanszírozza, és a részönkormányzatok javaslatára
valósítja meg a beruházásokat. Tehát a pénzügyi elszámolás
az önkormányzati kontroll mellett történik. A gazdálkodásunk
tehát nem elkülönült, hanem a részönkormányzatok Nem elkülönült
gazdálkodásuk van, hanem a részönkormányzatok racionális döntéseit
hajtjuk végre.
Medveczky Attila
|