2013.09.27.
A megtapasztalt valóság tragikuma
Beszélgetés Serfőző Simonnal a Magyar Dráma Napja alkalmából
Aki szeretne hiteles képet kapni a vidéki szocializmus negatívumairól,
az erőszakos téeszesítésről, a nagyvárosi munkásszállókba
terelt falusiak kilátástalanságáról és menthetetlen leépüléséről
vagy az otthon maradottak élethazugságairól, a családok
felbomlásáról, annak érdemes elolvasnia Serfőző Simon költő
Püski Kiadónál megjelent Mindenáron című könyvét, amelyben
összegyűjtött drámái vannak. Drámaírói bemutatkozása
sikeresnek mondható, hiszen első darabjait, a Rémhírvivőket
1975-ben, az Otthontalanokat 1979-ben mutatta be a Miskolci
Nemzeti Színház, s játszották az Egri Gárdonyi Géza Színházban
is.
Hogyan került kapcsolatba a színházzal? Felkérték, hogy írjon drámákat
vagy e nélkül próbálkozott a műfajjal?
–Színházi felkérés nélkül fogtam drámaírásba,
amire az ösztönzött, hogy a parasztságot érintő 1959-60-as
évek életeket-sorsokat felforgató változásait, tudomásom
szerint, színpadi műben senki nem dolgozta fel. Az én szándékom
annak bemutatása volt, ami a mindent eldöntő második ütemű téeszesítés
idején történt, a megfélemlítések légkörében. Minden erőmmel
arra törekedtem, hogy tudatosítsam, a parasztembereket miféle
elfogadhatatlan módszerekkel tereltek kolhozokba. S nem csak a módszerrel,
a céljával sem értettem egyet. Pedig akkoriban már a szövetkezetek
jó része kezdett lábra kapni, egyik-másik – állami segítséggel
– meg is erősödött, lecsillapodtak a kedélyek, mintha minden
a legnagyobb rendben lett volna. Épültek az új házak, lehetett
szorgoskodni a háztájiban, az emberek pedig beletörődtek a
sorsukba. Nem is volt más választásuk. A hatalom úgy érezhette,
most már megengedheti, hogy a túlkapásokról szóló bírálatok
is nyilvánosságot kapjanak, sokakat már úgy sem érdekel. Hadd
panaszkodjanak az írók, gondolhatták az illetékesek, magukat
teszik nevetségessé a múlt felhánytorgatásával, hiszen az idő
őket igazolja. Hogy ez mennyire nem így volt, ennek bizonyítására,
gyürkőztem neki a következő darabom, az Otthontalanok megírásához.
Ebben azokat az embereket szólaltattam meg, akik odahagyva tanyát-falut,
a zaklatások elől, s a biztosabb megélhetés reményében a városokban
kerestek menedéket, ahol különböző üzemekben, építkezéseken
találtak maguknak munkát. Mi lesz ott velük? Mi lesz a ketté-háromfelé
szakadó családokkal? – foglalkoztatott a kérdés. Hiszen a
fiaik-lányaik is mentek világgá. Ezek a senki földjére sodródott
emberek, ha valahol gyökeret is tudtak ereszteni, azok jobbára
csak levegőbe kapaszkodó léggyökerek voltak. Az otthonuk örökre
odaveszett. Maradtak utánuk a mára elöregedő s elnéptelenedő
falvak, lerongyolódó kistelepülések. Ahol felver mindent a
gaz, udvart, kertet, mert dolgozni senki nem akar. Ahhoz szorgalom
kellene, amit kiöltek az emberekből. S persze nem ártana a hozzáértés
sem, amit újra kellene tanulni.
Darabjainak tragikumát a megélt valóság adja. Hőseivel és
sorsukkal könnyű azonosulni, mivel nem elvont írói szüleményekről
van szó. Ugyanúgy valóságos élethelyzetekről mintázta a velük
történteket, mint a szépprózában?
–Sok különbség nincsen. Regényeimben a
gyerek-kamaszkori vergődéseimet írom le, s annak a kornak társadalmi
történéseit, amelyek az ötvenes-hatvanas éveket jellemezték.
Darabjaimban pedig a tapasztalati valóság mellett a vándorsors
általam elszenvedett fordulatairól igyekeztem képed adni, nem
egyszer a szüleim sorsában bekövetkezett változásokat is
felhasználva. Amit úgy is lehet érteni, hogy azok akár velük
is megtörténhettek volna. Mert apám például s én, ha nem is
lettünk munkásszállások lakói, de lehettünk volna, ha apám
nem Szolnokon talál munkát, ahonnan naponta hazajárhatott, én
pedig nem olyan gyárba helyezkedek el Újpesten, amelyiknek nem
volt munkásszállója, így albérletben húztam meg magam. Az
ezeken a nyomortanyákon zajló életkörülményekkel Miskolcon
ismerkedhettem meg alaposabban. Mint népművelési felügyelő,
jelentéseket kellett készítenem az ottani tapasztalataimról: körülnézhettem
s megélhettem, mi történik ott, ahol egy-egy szobában három-négy
ember volt éjszakára összezárva évekig. Sokan örökre megunták
s meg is utálták egymást rigolyáik, szaguk, ilyen-olyan
ellenszenves szokásaik miatt. Nem egyszer tettlegességig
fajultak az ellentétek. Ennek ellenszere a család lett volna, a
velük való együttélés. De arra a többségnek már nem volt
esélye, visszaút híján maradt pótszernek a kocsma. A
legmegfelelőbb hely az alámerülésre. Akik ezt az életet rájuk
erőltették, felelősséget soha nem éreztek, mosták kezüket.
Pedig ezek az emberek nem maguktól váltak hazájukban is
hontalanokká. Talán
az ő riasztó példájuk tartott vissza attól, hogy ne váljak követőjükké,
ne sodródjak a perifériára én is. S persze az is segített,
hogy én akkor már az irodalom útjait jártam.
A könyv címadó drámája, a Mindenáron a trilógia befejezése,
ebben is olyan köznapi emberekről van szó, amilyenekről milliók
élnek közöttünk, akiknek az akkori változások eltorzították
az évszázados szokásaikat, erkölcseiket, emberi magatartásukat.
Miért nem mutatták be ezt a darabot?
–Az addigi miskolci színházi vezetők helyére újak kerültek,
akik arra sem méltattak, hogy szóba álljanak velem. S nem próbálkoztam,
illetve azóta sem próbálkozom más színháznál. Az én
darabjaim nem illenek abba a sorba, mint amilyeneket a színházak
– tisztelet a kivételnek - évtizedek óta sorra-rendre műsorukra
tűznek. Legfőbb céljuk a szórakoztatás, ami ellen nem ágálok
én, hisz a kikapcsolódásra is szüksége van az embernek, csak
nem mindegy, milyenek az arányok. S hogy egy színház mit akar közvetíteni
a közönségének. Az én darabjaim világával valószínűleg
nem kívánja szembesíteni. Azonosul azzal a nézői igénnyel,
amelyiknek elege van abból, amit nap, mint nap maga körül
tapasztal, nem érdekli, miféle társadalmi gondok nyögetnek széles
néptömegeket, úgy van vele, oldják meg, akikre tartozik. Ő a
szabadidejében szeretne kikapcsolódni. A színházak pedig úgy
gondolják, amire rá is vannak szorítva, hogy nekik bevétel
kell, siker, amit nem az effajta művekkel lehet elérni, mint
amilyenek az enyéim. Főleg ha a közönségüket rég leszoktatták
arról, hogy odafigyeljenek, mi történik körülöttük.
A 2000-ben Zagyvarékason bemutatott Jövőlátó című drámájának főhőse
Szent István király, akinek a darabban egyik dilemmája az, hogy
utódai képesek lesznek-e folytatni az állam megerősítését,
megvédését a külső és belső ellenségtől. Az államalapítónak
azzal is szembesülnie kell, hogy vajon az ország mi végre kell
Európának, mi a szándékuk vele. Ezek olyan kérdések, amelyek
ma is időszerűek, és sokakat érdekelhetne, ha újra
bemutathatnák. Milyen indíttatásból írta a Jövőlátót?
–Fontos megemlíteni, hogy ezt az előadást megelőzte
egy másik, amely a település fennállásának 650 éves fennállásának
évfordulójára készült Át az időn címmel. A megbízás arról
szólt, hogy írnám meg a falu sok évszázados történetét,
amit elvállaltam, már csak azért is, mert itt születtem, ha
aztán tanyán nevelkedtem is fel. Inspirált a feladat, noha
tartottam is tőle, hiszen ismerős a mondás: senki sem lehet próféta
a saját hazájában. Én, ha próféta nem is lettem, viszont
olyan szeretet se vett még körül, mint mikor a darab előadásra
került. A falu igazából akkor fogadott be, mert ha haza-haza jártam
is, élni Miskolcon éltem. Jöttem, s már el is mentem. A
sikeren felbuzdulva a millenniumi évfordulóra a falu vezetése
újra darabírásra kért fel, amit most már fenntartás nélkül
vállaltam. Megéreztem, hogy az emberekben milyen erős vágy él,
hogy együtt legyenek, megmutathassák magukat: az első és a második
darabban is elsősorban helybéli szereplők játszottak. István
királyt, Gizellát, Imrét alakította csak hivatásos színész,
a rendezést pedig mindkét esetben Csikos Sándor, a debreceni színház
művésze vállalta, aki egyébként Szent Istvánt is megjelenítette.
Azért is volt ez s az előbbi előadás is nagy esemény, mert a
próbák a falu szeme előtt zajlottak a templom előtti téren, s
a kíváncsiság nagyon sok járókelőt megállított, figyelték,
mi történik, hiszen ilyet még nem láttak. Nem kellett közönséget
szervezni, mert a készülő előadás híre mindenkihez eljutott,
még a szomszéd településekre is, s az innen is onnan is összegyűlt
nézők az egész teret zsúfolásig betöltötték. S ha az Át
az idő eseményjátékában a falu történetét írtam meg
kezdetektől máig, a Jövőlátóban a magyarság ezeréves múltját
igyekeztem áttekinteni Szent István királyunk jövőt fürkésző
gondolatain keresztül. A darabban arra a magyarságot máig
foglalkoztató kérdésre kerestem a választ, hogy azért a
rengeteg áldozatért, amelyet az évszázadok során hozott ez a
nép a kereszténység s a nyugat védelmében, mit kapott cserébe?
Megérte-e a „nyugat védőbástyájának” lenni? Igazából
befogadásra találtunk-e Európa részéről? Vagy erre ezer
esztendő sem volt elég? Számíthatunk-e valaha is másra, mint
magunkra? Sorskérdéseink voltak ezek, azok ma is.
Nyílván hallott az István, a király Alföldi Róbert féle, botrányosan
formabontó modern újrarendezéséről. Egyetért azzal, hogy a
Szent Istvánhoz mérhető történelmi alakok és szakrális hősök
esetében végtelen rendezői szabadsággal ruházhatók fel
egyesek?
–Az előadást nem láttam, tehát nincs véleményem róla.
Arról a jelenségről viszont van, függetlenül Alföldi rendezésétől,
amely túllép minden határt. Hogy hol ez a határ, azt a jó ízlés,
erkölcs, hazaszeretet, múltunk tisztelete kijelöli számunkra.
Az a nép, amelyik ezt a hazát máig meg- és fenntartotta, példát
mutatott hősiességből, tiszteletet és megbecsülést érdemel.
S azt tapasztalni, hogy erős a szándék kishitűséget táplálni
belé, kiábrándulttá tenni: ne tekintsen bizakodással a jövőbe.
A magyar múlt sarkaiból történő kifordítása régóta tartó
folyamat. Azt brahinak tekinteni, nevetségessé tenni – számomra
elfogadhatatlan. Szent
István fejére senki ne húzzon svájci sapkát! S ajánlatos alázatra
figyelmeztetni azokat, akik nem tudnák, őseink szétszóródott
csontjai porladnak alattunk. S ha ez nekik nem jelent semmit, nekünk
annál inkább.
A közelmúltban ugyancsak Zagyvarékason mutatták be nagy sikerrel Móricz
Zsigmondról szóló művét, amelyben színre lép az író
kisfia, Imre is. Ezt a zenés-nótás darabot is a valóság
ihlette. Jelen voltam a bemutatón, jó volt látni, ahogy a közönség
őszintén ünnepelte a szereplőket és Önt is.
–Kevesen tudják, hogy Móricz Zsigmondnak kései szerelmétől,
a cselédlány Littkei Erzsébettől, aki egyébként a Csibe
novellák hőse, kisfia született, akit az édesanya megélhetési
gondjai miatt menhelybe adott. Erről a gyerekről az írónak nem
volt tudomása, hiszen az anyja nem számolt be róla, nehogy
elveszítse Apukát – így hívta Móriczot ugyanis. Eltitkolta
inkább, azt feltételezve, hogy ha megtudja az igazságot, Móricz
Zsigmond megharagszik rá, anyagi segítségét is megvonja tőle.
S az történt, hogy mivel Zagyvarékason nagyon sok családnál
nevelkedett „állami” gyerek, egyszer Kis Boldizsárék is
felkerekedtek, hogy lelencet fogadjanak magukhoz. A sors úgy
hozta, hogy Littkei Imrére esett a
választásuk. Móricz nem egyszer megfordult a faluban, de
amikor kiderült, hogy neki gyermeke van, s mint menhelyit tartja
itt egy család, még gyakoribb látogató lett a településen,
Erzsikével együtt. Végül is Móricz mindkettőjüket örökbe
fogadta, Imrét nevére is íratta. Móricz Imre, amíg éltek Kis
Boldizsárék, tartotta velük a kapcsolatot, s tarja mind a mai
napig az idevalósi ismerősökkel, gyerekkori barátaival. Egy
ilyen ismerős-barát kért fel, hogy írnám meg ezt a történetet,
tudatosuljon a mai falulakókban, hogy Móricz „nálunk is járt,
rólunk is írt”. Számomra nem volt alacsonyabb rendű feladat
ez, mintha valamelyik nagyszínház bízott volna meg vele. Nem
volt az a többi sem, amely darabokat helyi előadásra készítettem.
Az itteni lehetőségeket szem előtt tartva, számoltam azzal is,
hogy nem hivatásos színészek adják elő. Ezért a szerepeket rájuk
szabtam, ők meg magukat adták. Nagyon sok emberben él a vágy,
hogy kiálljanak mások elé: szerepelhessenek, énekelhessenek. A
cselekmény mindegyik esetben áttekinthető, ezért ajánlható a
Jövőlátó más alkalmi társulásoknak is. Nem csak a városon
élőknek van szükségük színházi élményre, igénylik azt a
vidéki sorsúak is. Vagy fel lehet bennük kelteni. Amióta
tudatosult bennem, mire való az írás, legalább is számomra, a
hatni akaráson túl, a teljes élet kimondására törekszem.
Igazi örömöt akkor éreztem, amikor valamiképpen hasznosíthattam
azt a tudást, valamiféle tehetséget, amivel rendelkezem.
Mindegy volt, milyen műfajban juttathattam érvényre –
versben, regényben, drámában -, azt választottam, amelyik
legjobban a kezemhez állt.
Borbély László
|