2013.09.27.
Csurka
István nemzetépítést még az írásnál is többre tartotta
Beszélgetés Dudás Károllyal készülő kötetéről és a közélet
kihívásairól
Minden
hiteles írót foglalkoztat az emberi sorskérdések drámaisága:
van, aki ezt prózában ábrázolja, mint Dudás Károly, akinek
talán legfontosabb műve, a Ketrecbál csak huszonnyolc év késéssel
jelenhetett 2011-ben meg teljes valójában, immáron azokkal a részletekkel,
melyek az 1944-es délvidéki vérengzést jelenítik meg.
Dudás
Károly írói, lapszerkesztői, művelődésszervezői és a délvidéki
magyarság érdekében végzett közéleti munkásságát 2011-ben
a Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztjével ismerték
el. A vajdasági író 1947-ben született Csantavéren. Az általános
iskolát szülőfalujában, a gimnáziumot Szabadkán végezte
(1966), az Újvidéki Egyetem Bölcsészettudományi Kara Magyar
Nyelv és Irodalom Tanszékén első fokozaton szerez oklevelet
(1973). 1970-től a Képes Ifjúság újságírója, majd művelődési
rovatának szerkesztője, 1983-tól a 7 Nap újságírója és
szerkesztője, 1993-tól az Új Hét Nap, majd 1994-től a Szabad
Hét Nap alapító-főszerkesztője. 2001-től 2012-ig a Hét Nap
főszerkesztője. A Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége,
majd a Vajdasági Magyar Szövetsége alapító elnökségi tagja.
Megalakulása óta (1992) elnöke a Vajdasági Magyar Művelődési
Szövetségnek. 2002 és 2010 között a Magyar Nemzeti Tanács
tagja volt.
Íróként
vállalt közéleti szerepet, így az utóbbi években nem nagyon
maradhatott ideje az írásra, noha korábban említette, hogy
vannak tervei, egy regény Matuska Szilveszterről, illetve szülőföldjének,
Csantavérnek a monográfiája.
Hogyan telnek mostanában a napjai? Tud időt szentelni az
írói munkának?
Még mindig nem. Igaz ugyan, hogy főszerkesztőként nyugállományba
vonultam, ám a Vajdasági Magyar Művelődési Szövetség elnökeként
most szervezem a jubiláris, XX. Vajdasági Magyar Ünnepi Játékokat
Palicsfürdőn – a délvidéki magyarság egyik legnagyobb hatású,
leginkább megtartó erejű rendezvényét -, botcsinálta
politikusként pedig társaimmal együtt a verbászi szórványmagyarságot
igyekszünk képviselői helyhez juttatni az önkormányzatban,
hogy ne mindig nélkülünk, a fejünk felett döntsenek a bennünket
érintő sorskérdésekben. Matuska Szilveszterről szóló regényemet,
A nagy merénylőt egyébként már több mint egy évtizeddel
ezelőtt elkezdtem, két fejezet meg is jelent belőle az újvidéki
Híd folyóiratban, most ismét elővettem, folytatni kellene,
befejezni. A csantavéri Matuska Szilveszter ellentmondásosságában
is rendkívül izgalmas, színes egyéniség, élettörténete megér
egy misét, illetve egy jó regényt. A szülőfalumról, Csantavérről
szóló monográfiát is elkezdtem, csak hát be kéne fejezni.
Most azonban sürgető módon más foglalkoztat: Nem éltünk gyöngyszigeten
címmel egy válogatást állítok össze az elmúlt négy évtized
terméséből, szociográfiai írásaimból, nagyriportjaimból,
vezércikkeimből – nekem ugyanis még nincs gyűjteményes kötetem
-, ebben természetesen benne lesz Csantavér is.
Milyen fogadtatása volt az újra kiadott Ketrecbálnak,
amely alighanem legközelebb áll a szívéhez?
Mondjam azt, hogy semmilyen?! Egyetlen napilapunkban, a
Magyar Szóban egy nyúlfarknyi híradás jelent meg róla, sem a
szerzővel, sem az újrakiadást szorgalmazó kiadó vezetőjével
nem készített interjút senki. Természetesen az ünnepi könyvhétre,
a Vörösmarty-téri dedikációra sem hívtak meg bennünket. A
Ketrecbál, a valóságunkról szóló regény huszonnyolc esztendő
múltával sem tartozik bele a (kerítésen belüli és kerítésen
kívüli) irodalmi trendbe. Annak ellenére (vagy éppen azért),
hogy legnagyobb délvidéki magyar írónk, Herceg János annak
idején Magánbeszéd című kritikájában azt írta róla: ,,A
Ketrecbál olyan eseményeket is érint, amelyeket a vajdasági
magyar irodalom eddig óvatosan megkerült, de amitől persze az
életből és az emlékekből nem tűntek el ezek az események…
Olvasása közben ott éreztem magam a bácskai tanyavilágban, időtlenségében
és a mában, a magyar finitizmus szépséges élőképei között.
Cirkusz, kocsma és temető elmosódott határmezsgyéin, valami
olyan duhaj reménytelenségben, hogy belefájdult a szívem.’’
Rendkívül hálás vagyok Dévavári Beszédes Valériának, a
szabadkai Életjel kiadó vezetőjének, hogy a Klasszikusaink
sorozatban huszonnyolc esztendő múltával megjelentette a teljes
regényt, azokkal a részekkel együtt, amelyeket korábban a cenzúra
kigyomlált belőle. Egyébként nem is olyan egyértelmű, hogy a
Ketrecbál áll legközelebb a szívemhez: legalább ilyen
fontosnak tartom első könyvemet, a Szakadót – szociográfiai
írások, nagyriportok gyűjteménye -, amellyel hasonlóképpen jártam,
mint a Ketrecbállal. A kiadó öt évig ,,pihentette’’, majd
jócskán megnyirbálva jelentette meg. A legfontosabb nagyriport,
a Maradék nélkül, amely látlelet a szerémségi magyarság
csendes elhalásáról, s amely csak három évvel később, Jártatás
című kötetemben jelenhetett meg.
A rendszerváltás utáni első szárszói találkozó évfordulóján
jelen volt. Hogyan emlékszik azokra a napokra? A találkozó
hangulatán érezhető volt, hogy rövidesen ismét balra
fordulhat Magyarország sorsa és Horn Gyula vezetésével megtörténik
a visszarendeződés?
Szárszói találkozó – Úristen, ennek már húsz éve!
Igazán nagy megtiszteltetésnek érezem, hogy Püski Sándor bátyám
meghívott erre a történelmi jelentőségű találkozóra, s ott
előadást is tarthattam. Olyan nagyszerű magyar emberek társaságában,
mint Csoóri Sándor, Tőkés László, Csurka István, László
Gyula, Püski Sándor, Bíró Zoltán, Fekete Gyula, Makovecz
Imre, Borbándi Gyula, Czine Mihály, Pozsgay Imre, Szokolay Sándor,
Sinkovits Imre, Szörényi Levente, Hornyik Miklós... Ott még,
akkor még inkább bizakodtunk. Az együttlét melege, a közös
tervezés tüze fűtött bennünket. Előkeresem a Szárszó 93 című
szép Püski-kiadványból Szólni kell! kezdetű felszólalásomat,
ilyeneket mondtam húsz esztendővel ezelőtt: ,,Hiába
fanyalognak vagy szisszennek fel egyesek – a sehova sem tartozó
gyökértelenek, a világpolgárok – majdnem azt mondtam: világproletárok
-, ha azt hallják: magyar, ha azt hallják: magyarság, ha azt
hallják: magyar megmaradás, nekünk most itt öven év múltán
ismét ezekről a fogalmakról kell beszélgetünk, a megmaradás
módozatai számba vennünk…’’
S lám, mi lett belőle! Jött Horn Gyula, Gyurcsány
Ferenc meg a többiek, jött 2004. december ötödikének szégyene.
Én akkor hosszú hónapokig nem mentem Budapestre, s amikor
Szeged is bevörösödött, oda sem…
Aztán gyorsan rájöttem, hogy itt is, ott is vannak még
barátaink, testvéreink, hasonló számkivettetésben, mint
amilyenben mi vagyunk, hasonló vagy tán egészen azonos álmokkal
és reménykedésekkel, és elkezdtünk ismét összehajolni. Aztán
jött a magyar állampolgárság, az összetartozás napja és ténye,
s jön még több minden, legalábbis ebben reménykedünk. Isten
malmai lassan őrölnek, de csak őrölnek…
Csurka
Istvánhoz akkoriban már jó barátság fűzte? Az ő közéleti
szerepvállalását követendő példának tekintette?
Hornyik
Miklóssal, egykori főszerkesztőmmel a Képes Ifjúságnál ott
buzgólkodtunk a Magyar Fórum sátrában, voltunk ott elég
sokan, többször éjszakába hajlott a beszélgetésünk. Miről
is szólhatott ez a beszélgetés, mint az együvé tartozásról,
a magyar megmaradásról. Mondanom sem kell talán,egyesek nem nézték
jó szemmel, a Csurka Istvánnal való barátkozást. Jómagam a
Vajdasági Magyarok Demokratikus Közösségének képviseletében
jelen voltam az MDF-nek azon a kongresszusán, ahol kizárták a pártból,
természetesen nem érettem egyet ezzel a kizárással. Persze,
bennünket, engem erről nem kérdeztek, annak ellenére, hogy
igen jó viszonyban voltam az MDF akkori vezetőivel. (De hát a
politikában ez a természetes: söpörjön mindenki a saját portáján.)
Megítélésem szerint – s nem voltam egyedül ezzel a véleményemmel
- Magyarországnak és a külhoni magyarságnak – mondjon bármit
Európa és mondjanak bármit a honi világpolgárok – szüksége
volt és van egy Csurka-formátumú és kiállású
politikusra. Csurka István egyik legkiválóbb és legtöbbet
játszott drámaírónk volt - ezt a pályát cserélte fel a közélet
színterével. A nemzetépítést még az írásnál is többre
tartotta. Erről a színtérről próbálták őt nagyon sokan eltávolítani.
Vállalásában, sorsában sokszor magunkra ismerünk.
Csurka Istvánnal való rokonszenvéért nyilván sokszor
elmarasztalták, mégis nagyon szépen búcsúzott tőle egy
publicisztikában a halálakor.
Miként birkózik meg a drámaíró halála okozta hiányérzettel?
Azt
hiszem, itt a Délvidéken a nyilvánosság előtt egyedül én búcsúztam
Csurka Pistától. Biztos vagyok benne, hogy titokban, a szívük
mélyén annál többen. Amikor nálunk járt, amikor velünk
volt, mindenütt szeretettel, ragaszkodással fogadták. ,,E búcsúsorok
írója valamivel többet tud, mást is tud Csurka Istvánról’’,
fogalmaztam a szomorú pillanatban, ,,mivelhogy az elmúlt két évtizedben
kicsit közelebb került hozzá, mint a távolságtartó megemlékezők
legtöbbike. Az író-politikus jó néhány alkalommal volt a
vendége, beszélgetőtársa itt a Délvidéken, s azt sem kívánja
véka alá rejteni, hogy lapunkat – akkor még Szabad Hét Napot
– is támogatta az Ady Endre Sajtóalapítvány révén a
legnehezebb milosevicsi időkben. (Kit Soros György, kit meg Ady
Endre.)… Szélsőségessé lett, a nemzeti radikalizmus sok bajt
okozó képviselőjévé, illett és illik most is Csurka Istvánról
állítani. Csak hát mi mássá válhat az ember, ha minduntalan
látja maga körül a sok nemzetrontót, az önös érdekből
,alkotót’ és politizálót, a rengeteg pénzéhes ügyeskedőt,
a lépten-nyomon elvtelen paktumkötőt…’’ Hiányzik Csurka
István, a kiváló drámaíró meg az egyenes derekú magyar
politikus is, aki mindkét minőségében átszólt hozzánk, ha
bajban voltunk. Hiányzik, mint minden nagy emberünk - itthon és
otthon is -, aki időnap előtt eltávozott a küzdőtérről.
Korábban
azt mondta, hogy „elsősorban a saját kisközösségének adósa”.
Ez célzás azokra a tényfeltáró művekre, melyeket szeretett
volna megírni? A délvidéki magyarság drámai helyzete, az elöregedés,
az elvándorlás, az öngyilkosságok továbbra is megírásra vár?
Kevesen
maradtunk, akiket ezek a témák még foglalkoztatnak. Más az
irodalmi trend, mindig is más volt itt a Délvidéken. Amely tájegységet
mind az irányadó politikusok, mind pedig az irányadó literátorok
sokkal szívesebben neveznek Vajdaságnak. Az írással foglalkozó
fiatalok legtöbbje korábban
is inkább másra figyelt, most is inkább másra figyel: a ,,belső
tájra’’ a ,,belső történésekre’’, a saját örömére
és bánatára, ahogyan Petőfi mondaná, odabenn pedig nincs elöregedés,
fogyatkozás, elvándorlás, öngyilkosság. Jellemző, hogy a
nemrég véget ért Magyarkanizsai Írótábor Szociográfiai Műhelyéről
(amelyet szerénységem iparkodott feléleszteni, s amelyben
ezekkel a témákkal kapcsolatos kutatásokról tanácskoztunk),
egyetlen napilapunkban, a Magyar Szóban egyetlen mondat nem
jelent meg. És máshol sem. Mert hát a Vajdaságban irodalmi és
egyéb területeken most nem ez a trend. De hát már mondtam:
Isten malmai lassan őrölnek, de őrölnek. Ebben reménykedjünk.
Borbély
László
|