2013.09.27.
Népszínház
Angyalföld szívében
Saját bemutatóink biztonságot adnak mind a színháznak, mind
azoknak a színészeknek és alkotótársaknak, akik részvevői
ezeknek a produkcióknak
Ha jól
tesszük a dolgunk, az út során őriznünk kell mindent, ami értékes
és értékőrző. Tisztelet van benne a hagyományok iránt, miközben
alázattal fogadja, közvetíti az újból is mindazt, ami a fejlődést
szolgálja. Táplálékot ad a szellemnek és a léleknek. – idézem
Nemcsák Károlynak az új évadot reklámozó műsorfüzetben
olvasható gondolatait. Igazgató úrral a József Attila Színház
tervezett bemutatóiról, a fiatalok megszólításáról, a teátrum
gazdasági helyzetéről az ünnepélyes évadnyitót követően
beszélgettünk.
Szeptember 14-ére tervezte a József Attila Színház évadnyitó
utcabálját, ami a kedvezőtlen időjárás miatt ilyen formában
elmaradt, s így a teátrumban tartották meg a közönséggel a
találkozót. Honnan a rendezvény ötlete?
–A József Attila Színház
régi hagyománya az az évadnyitó rendezvény, amikor egész
napos programmal várják a közönséget, nem csak a színművészek,
hanem a színház háttérben dolgozó munkatársai is. Azt
gondoltam, ha vannak olyan események, melyek öregbítik a színház
hírnevét, azt meg kell tartanunk. Egy ilyen rendezvénynek az a
lényege, hogy találkozzunk a közönséggel, ízelítőt adjunk
a repertoárból, és megtudjuk, mit várnak tőlünk nézőink.
Tehát a partneri kapcsolatot szeretnénk erősíteni. Nem titkolt
szándékunk, hogy ezzel reklámozzuk színházunkat, megismerjék
a nézők az évad programjait, s azt is, kikkel szeretnénk játszatni.
A József Attila Színház a 2013/2014-es évadban mennyi
bérletsorozattal várja a közönséget?
–Még a régebbi időkben is négy-öt bemutatót tartott
a színház és ezt ajánlotta a bérleteseknek. Ezt a hagyományt
vittük tovább. A felnőtt bérletsorozat darabaji Jókai Mór : Az
aranyember, Bognár Zsolt-Kiss Stefánia : Munkácsy, a
festőfejedelem, a Dobozy Imre, Verebes István és a Rebublic
Együttes közös műve, a Hattyúdal és az Úrhatnám
polgár. Az ifjúsági bérletbe Az aranyember, a Munkácsy, a
festőfejedelem és Moliere remekműve tartozik bele. A
gyerekeknek pedig a Csizmás kandúrt, a Rézerdő lakóit
és a Rumcájsz, a rablót kínáljuk bérlet formában.
Ami az évad igazi újdonsága, hogy saját erőből állítunk színpadra
darabokat, amire eddig nem volt anyagi lehetőségeink. Most is
komoly gazdasági számítások előzték meg ezen előadások
biztonságos színpadra állítását, hiszen egy-egy bemutató összköltsége
esetünkben 10-15 millió forintot tesz ki. A saját bemutatók
viszont biztonságot adnak mind a színháznak, mind azoknak a színészeknek
és alkotótársaknak, akik részvevői ezeknek a produkcióknak.
Amikor átvette a színház vezetését, a teátrum
gazdasági helyzete finoman szólva nem volt megfelelő. Erről
annak idején lapunk is beszámolt. Mára konszolidálódott a
helyzet?
–Komolyan föltérképeztük akkor a gazdasági
helyzetünket, és kijelöltük azokat a határokat, amelyeken belül
a színházunk működőképes lehet. Nagy öröm számomra, hogy
ebben az évadban olyan 20-25 fős csapatról beszélhetek, akik
erőteljesebben kötődnek a József Attila Színházhoz. Ők
legalább 2-3 bemutatóban szerepelnek. Hazudnék, ha azt mondanám,
hogy mostanra dúskálunk a pénzben, s így nincs lehetőségünk
arra, hogy a színészekkel, alkotótársakkal előnyösebb feltételű
szerződéseket kössünk. Viszont munkalehetőséget és
egzisztenciális biztonságot tudunk ajánlani kollégáinknak.
Minden igyekezetünk arra irányul, hogy a színdarabok minőségén
ne látszódjon az, hogy szűkebb költségvetéssel dolgozunk.
Tudom, hogy az alkotóknak sokkal többet kéne fizetni az elvégzett
munkájukért, és bizony néha szégyellem magam, mikor nem tudok
a művész kvalitásának megfelelő összeget felajánlani. Színészeink
átérzik viszont azt a helyzetet, amiben vagyunk, de újra hangsúlyozom,
az fontos, hogy munkát tudunk biztosítani a művészeknek. Ez a
mai helyzetben lényeges, mert nagyon sok színész nem jut színpadhoz.
Amikor
2011-ben kinevezték, felvetődött az is, hogy befogadó színház
lesz-e a József Attila. Azzal, hogy saját darabokat állítanak
ki, és több színészt több darabban foglalkoztatnak, már
lehet társulatról is beszélni?
–A szerződési forma nem változott meg ebben az évadban
sem. Tehát színészeink úgy kötődnek színházunkhoz, hogy
eseti megbízásos szerződést kapnak az adott darabra. Azt nem
tudja vállalni ebben a támogatási helyzetben a színház, hogy
a színészeket alkalmazottként foglalkoztassa. Már működött
ilyen formában a József Attila Színház, amikor átalakult
nonprofit kft-vé. Nagyon sok színházban hasonló a helyzet,
csak éppen nem beszélnek róla. Tehát nem a színház fizeti a
színészek után a járulékokat, hanem számlát adnak a művészek.
A befogadó színházi elnevezés csak annyiban állja meg a helyét,
hogy nyitott színházi műhely vagyunk, és így több határon túli
társulatot látunk vendégül. Reméljük, hogy olyan konstrukciót
tudunk kialakítani a vidéki színházakkal is, hogy ők is
bemutatkozhatnak nálunk.
–Egy-egy évad megtervezésekor figyelembe kell venni a színház
földrajzi elhelyezkedését, ahogy azt is, milyen közönségréteg
szereti ezt a teátrumot. Ezen kívül a saját ízlésvilágom is
tükröződik a színház műsorpolitikáján.
A József Attila Színházba csak a XIII. kerületből érkeznek
nézők?
–A III. a IV. kerületből, sőt Vácról, Dunakesziről
és Szentendréről is látogatják színházunkat. Ezek a városrészek,
települések mind a mi vonzáskörünkhöz tartoznak. A népszínházi
modell vállalható, mert azt gondolom, hogy a nagyszínpadon nekünk
nem rétegszínházi előadásokat kell tartanunk, s ha lesz rá
igény, a stúdióban tudunk kísérletező előadásokat színpadra
állítani. Elsődleges feladatunk, hogy a közönség igényét
kielégítsük. A József Attila Színház kiemelten foglalkozik
az ifjúsággal, pont azzal a korosztállyal, akik már kinőttek
a gyerekdarabokból, de még nem tudják eldönteni azt, mi az az
előadás, ami nekik való. Szerintem nem egy avantgárd előadást
kell nekik felmutatni, hanem olyat, ami meg tudja őket fogni;
hiszen kötelességünk fölnevelni a jövő színházba járó
generációját. Amit mi az ifjúságnak ajánlunk sok esetben még
a tanulmányaikkal is egyezőek, hiszen Jókaival és Moliere-rel
a középiskolásoknak foglalkozni kell. Munkácsy Mihály élete
nagyon izgalmas volt, s ezért ha megnézik a róla szóló
musicalt, az is értéket nyújt számukra, s bízunk benne, ezután
jobban érdeklődnek a mester művei iránt. Mindezek mellett azt
is figyelembe kell venni, melyek azok a darabok, melyeket még
repertoáron kell tartani az előző évadokból. Ezért maradt
továbbra is műsoron például a Mici néni két élete és
a Balfácánt vacsorára. Ha mindezek mellett remek színészeket
találunk az előadásokhoz, akkor minden adott ahhoz, hogy
sikeres legyen az évadunk.
Tavaly operákkal is kísérleteztek, idén már nem. Nem
volt megfelelő a fogadtatás?
Medveczky Attila
|