2013.09.27.
Csorja Gergely
A rossz meghaladása
2013 augusztusában
megjelent a Jog meghaladása című írásom. Ezzel elkezdődött
egy sorozat. A sorozat célja, hogy a társadalmunkban általánosan
elfogadott, de a boldogulásunkat, előrehaladásunkat, kiegyensúlyozott
életünket már nem szolgáló jelenségekre hívjam fel a
figyelmet. Olyan jelenségekre, melyek meghatározóak életünkben,
és melyek tízezrek, ha nem milliók mindennapjait keserítik
meg, vagy teszik lehetetlenné. Ha Magyarország a XXI. századot
túl akarja élni, akkor ideje, hogy számot vessünk a minket
megnyomorító, elavult vagy csak egyszerűen rossz intézményekkel
és teóriákkal.
A korrupció
A korrupció
latinból vett kifejezés és eredetileg romlást jelentett. Mai
értelmét a XVIII. században kapta. A korrupció mai, valódi
jelentése lényegében egyezik a megvesztegetés fogalmával. A
korrupció – tehát, hogy valaki pénzért vagy más juttatásért
vagy csak ezek ígéretével jogosulatlan előnyhöz juttat másokat–
ma az egyik legnagyobb problémának van feltüntetve. Állítólag
ezért nem fejlődnek a harmadik világ gazdaságai, ezért nincs
jólét, ezért nem tör ki a világbéke. Számtalan nemzeti és
nemzetközi szervezet foglalkozik a korrupcióval, köztük talán
a legismertebb a Transparency International.
A sok korrupcióellenes harcos munkáját egy kissé
nehezíti, hogy a korrupció fogalma nem egyértelmű. Hol kezdődik
a megvesztegetés? Egy vacsorameghívás, valamiféle nyomásgyakorlás
is elég, vagy valóban pénzt, esetleg kinevezést kell ígérni,
hogy korrupcióról beszélhessünk? Elég mondjuk egy pályázatot
úgy kiírni, hogy lényegében csak egy jelentkező nyerhessen,
vagy annak a jelentkezőnek Nokiás dobozzal a kézben kell meglátogatnia
a döntnököket? Elég, ha lobbitevékenységet folytat
valamelyik nagy szervezet, és a döntnök azért bízza meg az
egyik jelöltet, mert a későbbiekben jól jöhet a szervezet támogatása,
vagy konkrét állásajánlat szükségeltetik a megvesztegetés tényéhez?
A fenti kérdésekre
nem lehet egyértelmű választ adni, ugyanis a bürokrácia
uralta rendszerek – és a modern demokrácia kétségtelenül
ilyen – természetes velejárója a megvesztegetés. Így lényegében
csak a büntetőjog által üldözött megvesztegetéseket tekintjük
korrupciónak, az azon kívül eső tevékenységet nem.
Ahogy fent említettem,
a korrupcióval azért foglalkoznak nagyon sokat, mert egyrészt
átjárja világunkat, másrészt pedig bajaink forrásának,
kontraproduktívnak, károsnak van bélyegezve. Pedig ez nem feltétlenül
igaz.
Ha csak a mai példákat
nézzük, akkor a tudományosnak tetsző, valójában teljesen légből
kapott korrupciós indexek szerint Kína a világ egyik
legkorruptabb országa. Ha azt vesszük figyelembe, hogy Kínában
semmilyen ügyet sem lehet elintézni kenőpénz nélkül, akkor
ez akár igaz is lehetne. Csakhogy Kínában ez teljesen természetes,
ezt mindenki tudja, így lényegében a rendszer nagyszerűen működik.
Kína ma a világ legnagyobb gazdasági rendszere minden
tekintetben és ez bizony cáfolja a fenti feltételezést,
miszerint a korrupció akadályozza meg a fejlődést. A korrupció
ugyanis lehet a fejlődés motorja is.
Ez a talán meglepő
kijelentés indoklásra szorul.
A bürokrácia
teljes győzelme tulajdonképpen két okra vezethető vissza. John
Maynard Keynes, a modern közgazdaságtan egyik megteremtője, már
a 30-as évek elején úgy vélte, hogy a század végére a
technológia olyan mértékben fejlődik, hogy lehetővé teszi a
tizenöt órás munkahét bevezetését. A kiváló gondolkodó jóslatából
egyetlen tényezőt hagyott ki. Technológiai szempontból tényleg
képesek lennénk eltartani a mostani színvonalon az emberiséget
15 órás munkahetekkel, csakhogy a technológia fejlődésével a
bürokrácia is fejlődött. A fejlődés – amennyiben a rákos
sejt burjánzását annak lehet nevezni – odáig tartott, hogy
gyakorlatilag értelmetlen szakmákat és munkaköröket kellett létrehozni.
A hasznos munkának beállított értelmetlen tevékenységek óriási
száma miatt a rendszer működik, tehát a teljesen értelmetlen
tevékenységek sokasága, egymásnak adott értelmet.
Hogy egy életszerű
példát hozzunk. Bizonyos területeken bevezették az ún. minőségbiztosítási
rendszereket, melyeket a Nemzetközi Szabványügyi Szervezet természetesen
szabványosított. Ezeket az ISO 9000 szabványcsaládba tartozó
szabványokat alkalmaznia kell vállalkozásoknak, ha mondjuk az
államnak akarnak beszállítani. Ezért aztán létrejöttek
olyan szervezetek, melyek ellenőrzik, hogy az adott szervezet
megfelel-e a szabványnak. Természetesen a minősítőket is
ellenőrizni kell, sőt az államon belül is létrejönnek
munkahelyek, kizárólagosan arra, hogy éppen milyen szabványoknak
kell megfelelnie az adott tevékenységnek. Ehhez aztán mindenféle
segédtevékenységek járulnak: a szabványosítást segítő
szoftverek, nyomdai termékek, a szabványosítás népszerűsítése
és sorolhatnánk. Oktatni is kell a szabványosítókat. Szóval
egy hatalmas rendszer alakul ki, mely végül lényegesen többe
kerül, mint amit a szabványosítás egyáltalán hozhat. Főleg
úgy, hogy a mérhetetlen méretű rendszer lényegében egyetlen
pont körül forog. A szabványt használni akaró cég fizesse ki
a minősítés díját. Ez a díj, ez a pénzmennyiség tartja életben
a rendszert, na meg az állami támogatások, melyet az állam azért
fizet, hogy ne legyenek sokkal drágábbak a minőségbiztosított
termékek. A díjat a rendszert kényszerűen használó vállalkozás
természetesen beleépíti terméke árába, így a minőségbiztosítás
eredményeként az adott termék mégiscsak drágább lesz. Majd a
szabvány átdolgozásával, hosszú évtizedek alatt, hatalmas
munkával és befektetéssel, állami támogatással elérték,
hogy a szabvány alkalmazása a hatékonyságot olyan mértékben
növelje, aminek eredményeként a termék végül valamivel olcsóbb
lesz. Azaz sikerült visszatalálni arra a pontra, amikor még nem
volt minőségbiztosítás. De közben felépült egy hatalmas
rendszer, mely lényegében önmagáért, önmagát szolgálva és
eltartva él.
A fenti érvelést
egy minőségbiztosítási szakember természetesen
szakmaiatlannak tartaná, és megpróbálna meggyőzni, hogy a minőségbiztosítás
eredményeként sokkal stabilabb minőségű, jobb, olcsóbb
dolgokhoz juthatunk hozzá. És látszólag igaza is lenne, ha nem
adnánk össze, hogy ez a rendszer menynyibe kerül.
Ehhez hasonló
rendszerből millió van. Ezek a rendszerek kezdetben természetesen
valós igényt szolgáltak. Sőt segítették életünket,
csakhogy egy idő után olyan méretűvé váltak, hogy ma már gátolják
boldogulásunkat. És ez a másik ok, amiért a bürokrácia
teljes győzelmet aratott. A méret. Ezek a bürokratikus
szervezetek akkorák, hogy a bennük dolgozó, belőlük élő
emberek a társadalom jelentős részét teszik ki. Ma már odáig
jutottunk, hogy több munkavállaló dolgozik a bürokráciában,
mint az összes többi területen. Az a politikai elképzelés,
mely a bürokráciát valóban vissza akarja szorítani, és nem
csak szlogenként használja a bürokráciacsökkentést, az
demokratikus keretek között halálra van ítélve. A bürokráciában
a társadalom aktív, sőt meghatározó rétegéből túl sokan
dolgoznak. Ha ez a hatalmas és befolyásos tömeg a változtatni
akaró hatalom ellen fordul, akkor az a hatalom szinte biztosan
megbukik.
Ezért aztán a bürokrácia
hihetetlenül lassú és kontraproduktív rendszerén belül mégis
csak kell valami katalizátor, valami egyszerű, valami biztos
megoldás, mely segíti a célok elérését az elképzeléstől a
megvalósulásig. Motiválja a bürokratát, a lényegében felelősség
nélküli bürokratát, akinek csak a szabályokat kell betartania
és egyáltalán nem érdeke, hogy a rendszer hatékony legyen,
hogy valahogy mégiscsak belátható időn belül és belátható
eredménnyel döntsön. A korrupció ez a motiváló erő. A
korrupció az, ami meg-gyorsítja a folyamatokat, segíti a döntést.
Azonban a korrupciónak
van egy jelentős hátulütője is. Ha már amúgy is a büntetőjog
határterületén mozgunk, vagy éppen már át is léptük azt,
akkor miért ne taroljunk le mindent, akkor miért ne kizárólagosan
a saját érdekünkben és a közösség kárára működjünk. A
2002 és 2010 közötti időszakban a korrupciónak ez a fajtája
uralkodott el és ennek köszönhetően valóban óriási kár érte
a társadalmat. Ugyanakkor látni kell, hogy ez a károkozás nem
önmagában a megvesztegetések miatt nőtt hatalmassá, hanem éppen
a bürokrácia által kialakított védelmi rendszer segítségével.
A bürokrácia ugyanis felelősség nélküli. A bürokrata csak a
formális szabályok betartásával van elfoglalva, a döntéseket
pedig lehetőség szerint testületi szintre emelik. Így a felelősség
elkenhető. A döntés miatt a testület nem vonható felelősségre,
míg a korrupt döntést előkészítő bürokrata éppen a testület
döntésére hivatkozik. Így a felelősségre vonás csak a kevéssé
okos emberek esetén lehetséges. Csak azok ellen tud fellépni a
rendszer, akik egyértelműen a büntetőjogban leírt és bizonyítható,
azaz rendkívül egyszerű módon intézik ezeket az ügyeket.
Akik Nokiás dobozokkal és nem létező rendezvények költségeinek
elszámolásával ügyeskednek. Vagyis akik a tyúktolvajok szintjén
mozognak. A korrupció által okozott valódi károk, azonban egészen
más technikákkal történnek. A sukorói ügy kapcsán ismerhetjük
meg ezen technikák egy részét.
A demokráciákat
átható korrupciót tehát valójában a felelősségnélküliség
teszi lehetővé. Ugyanez a felelősségnélküliség, a bürokrácia
formális szabályrengetegének felelősségelkenése okozza a mérhetetlenül
lassú és drága folyamatok elburjánzását, a valódi alkotó,
termelő tevékenység másodlagosságát, és sikertelenségét.
Ezért nem lehetséges a Keynes által megjósolt 15 órás munkahét.
Az áldatlan állapotból
egyetlen kiút látszik. A korrupciót legálissá és hivatalossá
kell tenni. Azaz meg kell engedni, hogy a döntéshozót az érdekeltek
befolyásolhassák, akár anyagi eszközökkel is. Ugyanakkor a döntéshozatalnak
egyszemélyinek és a teljes felelősséget vállalónak kell
lennie. Legyen megnevezve a döntéshozó és amennyiben rossz döntést
hozott, amennyiben döntése kárt okoz, akkor azért vállalja a
felelősséget. Függetlenül attól, hogy a döntés pillanatában
a vonatkozó szabályokat betartotta-e vagy sem. Függetlenül attól,
hogy kitől mennyi pénzt fogadott el.
Ugye, szinte el
sem tudunk képzelni ilyen rendszert. El sem tudjuk képzelni,
hogy mondjuk egy pályázat elbírálásánál egy ember döntsön,
hogy az az egy ember akár milliárdokat is keressen a pályázók
által neki fizetett pénzekből, ugyanakkor, ha a pályázat célja
rosszul vagy sehogy sem valósul meg, akkor ezt az egy embert elő
lehessen venni és kötelezni lehessen a kár megtérítésére.
Nem, valóban nehéz elképzelni. De gondoljuk végig alaposan,
mert meggyőződésem, hogy ez a kiút.
|