2013.09.27.
Vendégségben
Almási Istvánnál, Hódmezővásárhely polgármesterénél
A magyar kortárs
képzőművészet ünnepe
Soha nem látott
érdeklődés övezi a magyar művésztársadalomban az október
6-án 12 órakor nyíló vásárhelyi 60. Őszi Tárlatot. Az elmúlt
hatvan évben több mint ezer művész 15 ezer alkotását állították
ki Hódmezővásárhelyen, az Őszi Tárlatokon. Idén 194 művész
262 alkotását láthatják az érdeklődők a kiállításon.
A
„Paraszt Párizs”
Az 1994-es választások eredményéből fakadó mély megalázottságunk
első gyógyírféleségét nekem Hódmezővásárhely jelentette.
A nagy alföldi város azóta is vonzásában tart. Őszönként,
ha tehetem, elmegyek „A tárlatra”, de minden egyéb odaérkezésem
is szaporább szívdobogás. Titkos randevú.
Megszerettem
magát a várost, külön kedves a mártélyi ligetes föld és az
emberek, akiket onnan ismerek, a már elhaltak is, mind különös
helyet foglalnak el bennem azóta, hogy 1995-ben Rapcsák András
a város polgármestere és országgyűlési képviselője a
legendás hódmezővásárhelyi író–paraszt-találkozó
hatvanadik évfordulóján meginvitálta az írókat.
Csurka
István is elfogadta a meghívást, s magával vitt.
Az
ott eltöltött két nap olyan emberi minőséggel ajándékozott
meg, amely itt Pesten hiánycikk. Nem azért mert nincs, hanem
mert hiányzik a szívbéli egység. A szép akarásokat, biztos
ami biztos, otthon hagyjuk, a gondosan bezárt, beriasztózott lakásokban.
A
95-ös találkozóra elszármazóként visszatérők közül sokan
a fővárosból is, a határon túlról is ismerősök voltak, ám
ott, Hódmezővásárhelyen valami varázslat történt. A sok összeadódott
egy húron pendülő akarat, a hazateremtés szent óhaja
remegtette a levegőt. Az vibrált az idegekben, akkor, amikor a
liberálbolsevik hatalom 72%-os többségének piszkosszürke
leple borított be mindent.
Vásárhely
mindenkit megérint, Szabó Pál vallotta, hogy Hódmezővásárhelyen
születnek „a legszebb magyar anyák”, s Féja Géza hirdette,
hogy a magyarság nagy tartaléka a Vásárhelyet ölelő
tanyarendszer. Pestről Bródy Sándor kigúnyolta, lenézte. Párizsból
Ady Endre védelmébe vette, s a „Paraszt Párizs” bántónak
szánt élét kicsorbította. Ady jövendölése vált valósággá,
Vásárhely a magyar kultúra egyik jelentős fellegvárává
lett.
Hál’
Istennek sokszor ért a megtiszteltetés, hogy a város polgármestereinek
és vendégszerető közönségének meghívása alkalmából
Csurka István mellet jelen lehettem, akit Vásárhely terített
asztallal, nemes borokkal, nyitott szívvel, jó szóval fogadott.
Személyes oknak éppen elegendő. Ami ezen túlmutat, bár a kettő
vitathatatlanul összefügg: itt érzem a legerősebben a
megrokkant nemzeti önérzet regenerálódását. A siker büszkeségének
hatását, a feltámadt dacot, hogy csak azért is.
Hát
ennyi.
(Papolczy Gizella)
Szeptember elején
közösen alapított ösztöndíjat a vásárhelyi önkormányzat
és a Magyar Művészeti Akadémia (MMA). Honnan származik az ötlet,
és kik pályázhatnak a Rudnay Gyula Művészeti Ösztöndíjra?
– A fiatal művészek támogatása már évekkel ezelőtt fölvetődött
Hódmezővásárhely képviselőtestületi ülésein. A Vásárhelyi
Őszi Tárlat hatvan éven keresztüli működése – amire
nagyon büszkék vagyunk, mert erre sehol máshol nincs példa az
országban, sőt Európában is csak néhány helyen, ilyen például
a Velencei Biennálé – azt is bizonyítja, hogy sikerült
folyamatosan frissen tartanunk és érdekessé tennünk azt a
hazai művésztársadalom és a kultúrát értő, szerető közönség
számára. Ebben pedig nagy szerepet játszottak és játszanak az
adott kor fiatal, tehetséges művészei. Ahhoz, hogy a vásárhelyi
festészet és a szellemiség tovább éljen, nélkülözhetetlen
a fiatalítás. Ezért hoztuk létre két évvel ezelőtt a Fiatal
Festők Nívódíját, ami a felsőoktatási intézmények festő
szakának végzős hallgatói számára biztosít egyszeri nettó
250 ezer forintot, valamint a nyertes művésznek önálló
kamara-kiállítási lehetőséget a Tornyai-múzeumban. A Magyar
Művészeti Akadémiával közösen döntöttünk arról, hogy a
feltörekvő fiatal művészgeneráció támogatatását még
jobban megerősítjük, ezért hoztuk létre a Rudnay Gyula Művészeti
Ösztöndíjat. Erre az ösztöndíjra olyan 35 év alatti, a
magyar képzőművészeti egyetemek és főiskolák végzett
hallgatói pályázhatnak, akik erre irányuló pályázatot nyújtanak
be az Őszi Tárlat zsűrijéhez. A díjat elnyerő művész havi
100 ezer forint támogatásban részesül egy éven keresztül.
Mivel közös alapítású díjról van szó, így a havi összeget
az önkormányzat és az MMA fele-fele arányban biztosítja.
Ebben az esetben is, az ösztöndíjas kamara-kiállításon
mutathatja be munkáit, viszont külön kritérium, hogy a művészeti
tanács a díjazott egyik művét kiválasztja a közgyűjtemény
számára.
Miért
lett Rudnay Gyula a névadó?
– A művész még a múlt század elején Hódmezővásárhelyre
költözött, nagyon jó barátságot ápolt Tornyai Jánossal és
Endre Bélával, és több mint 20 éven át a Képzőművészeti
Főiskola tanára volt. Oktatóként és művészként is példaértékű
életművet hagyott hátra. A mester leszármazottja, ifj. Rudnay
Gyula amellett, hogy teljes mértékben támogatja elképzeléseinket,
felajánlotta, hogy az ösztöndíjban részesülő művész egy
Rudnay-rézkarcot vehet át. Hiszem, hogy a közösségeknek
szerepet kell vállalni a művészek támogatásában és remélem,
ezzel a két támogatási formával Hódmezővásárhelyre tudjuk
csábítani a fiatalokat. Nagyon bíztató jel, hogy idén az ösztöndíjra
több mint ötvenen, míg a nívódíjra húszan jelentkeztek.
Már rendezik a szakemberek Magyarország legnagyobb hagyományokkal
rendelkező kortárs képzőművészeti kiállításának kollekcióját
az Alföldi Galériában. Mennyi művész menyi alkotása szerepel
a kiállításon?
– Közel 770 alkotást
adtak be elbírálásra, a zsűri döntése alapján az október
első vasárnapján nyíló kiállításon 194 művész 262 alkotását
láthatja majd a közönség. Elsősorban a művésztársadalom érdeklődésének,
másodsorban talán a díjaknak köszönhető, hogy a Vásárhelyi
Őszi Tárlat az ország egyik legrangosabb kiállítása. Az első
tárlat 1954. október 8-án nyílt meg, s már akkor a díjazott
Tornyai-plakettet kapott. A bronzmunkát Szabó Iván szobrászművész
készítette. Csak a ’60-as évek végén járt pénzjutalommal
a fődíj, aminek összegét 2005-ben nettó egymillió forintra
emeltük föl, ami szintén egyedülálló Magyarországon. A
Tornyai-díjon kívül a város adja az Endre Béláról és a
Galyasi Miklósról elnevezett díjakat is –– mindkettő nettó
450 ezer forinttal járó elismerés. Valószínű, hogy mikor az
elődök, így Galyasi Miklós múzeumigazgató, Kurucz D. István,
Almási Gyula Béla festőművész és Szabó Iván szobrászművész
az Őszi Tárlat megrendezéséről döntöttek, nem gondolták,
hogy ez a sorozat ilyen hosszú időt megél. De ez is bizonyítja,
hogy Hódmezővásárhely hagyományépítő és hagyományokat ápoló
város. Nagyon gyakran használjuk Németh László megfogalmazását:
„Ha nem teremtünk központot ebből a városból, csináljunk
hát tégelyt, melyben a múlt legjava lép reakcióba az új idők
szellemével.” Úgy érzem, nagyon sokáig igaz volt ez a
kijelentés Hódmezővásárhelyre, de mára odáig jutottunk,
hogy kulturális, művészeti, egészségügyi, oktatási központot
szeretnénk teremteni ebből a városból. Ezt példázza a tavaly
elindított jelentős kulturális beruházásunk is.
Hódmezővásárhely önkormányzatának komoly feladatai
vannak a 60. tárlat megszervezésével kapcsolatban?
– Természetesen,
hiszen hatalmas érdeklődés övezi a jubileumi tárlatot. A
szervezés mellett számtalan az egyéb feladat is. Katalógust
kell összeállítanunk, ami igen terjedelmes lesz az alkotások
nagy száma miatt. A jubileumi évfordulóra több hirdetéssel,
kiadvánnyal szeretnénk felhívni nem csak a Csongrád megyeiek,
hanem az egész ország figyelmét. A Vásárhelyi Őszi Tárlat
nem csupán rólunk, a mi közösségünk hagyomány- és művészetszeretetéről
szól, de egyben a kortárs képzőművészet ünnepe is. Erre készülni
pedig igen jelentős, de legalább annyira örömteli feladat.
Egyéb kiadványban
megjelentetésében nem gondolkodnak?
– Az idén januárban elhunyt Szalay Ferenc festőművész
munkássága előtt tisztelgő életmű kiállítás még
augusztus végén nyílt meg a Tornyai János Múzeumban. Szalay
Ferenc egész életműve szervesen összekapcsolódik a tárlatok
történetével. Több, mint fél évszázadon át minden évben,
összesen mintegy százötven művet mutatott be az Őszi Tárlatokon.
Ez a kiállítás kiemelt kísérőrendezvénye a 60. Vásárhelyi
Őszi Tárlatnak. Ebből az alkalomból kívánunk megjelentetni
egy kis könyvet, amit még Dömötör János, a közelmúltban
elhunyt múzeumigazgató írt, mi pedig fényképekkel egészítettünk
ki.
Miben lesz más ez a jubileumi tárlat, mint az eddigiek? Várnak-e
rá illusztris hazai és külföldi vendégeket?
– Nagy megtiszteltetés
számunkra, hogy Orbán Viktor miniszterelnök úr nyitja meg a
60. Őszi Tárlatot. Ez igazi rangot ad az eseménynek. Hódmezővásárhelynek
16 testvérvárosa van, és képviselőiket kivétel nélkül mind
meghívtuk a jeles rendezvényre. Ulm város főtanácsosa egy
bronz Szent Hildegárd-szobrot ajánlott fel számunkra, aminek
avatására október 5-én kerül sor. Még Rapcsák András polgármester
úr kezdeményezésére jött létre az Elszármazottak Találkozója,
így azok a vásárhelyiek, akik a világ különböző részein
élnek, mind meghívót kapnak.
A vásárhelyi művészek
bemutatkoznak a testvérvárosokban is?
– Néhány évvel
ezelőtt Németh József festőművész alkotásaiból, idén
pedig Fodor József műveiből rendeztek emlékkiállítást Nagybányán.
A franciaországi Vallauris-sal rendszeresen csere-kiállítást
szervezünk főleg kerámiaalkotásokból. A testvérvárosokban
az alföldi művészetnek egy kis szeletét így időről-időre
be tudjuk mutatni. Ulmban is több vásárhelyi művésznek volt már
kiállítása, de legalább ennyire jelentős, hogy középiskoláink
között évek óta zajlanak csereprogramok, amelynek keretében a
diákok látogatják meg egymást. További érdekesség, hogy az
ulmi főtanácsos a vásárhelyi gyerekek számára pályázatot
hirdetett: írják le, hogyan látják ők Németországot. A pályázat
díjátadása október 4-én lesz, mikor megnyílik a XI. Diákok
Őszi Tárlata.
Fekete György, a Magyar Művészeti Akadémia elnöke azt
mondta: fontos, hogy a művészeti élet ne csak a fővárosra
korlátozódjon, hiszen vidéken is rendkívüli művészeti értékek
vannak. Az Őszi Tárlatokon ügyelnek arra, hogy a vidéken élő
képzőművészeknek minél nagyobb bemutatkozási lehetőséget
biztosítsanak?
–Természetesen! Ráadásul,
ahogy elődeink, úgy mi sem csak a festészetben, szobrászatban
gondolkodunk. Nemrég nyitottam meg a XVI. Vásárhelyi Kerámia
Szimpóziumot; jelenleg 16 művész vesz részt rajta. Ez a szimpózium
immár nemzetközivé nőtte ki magát, mert külföldről is érkeznek
alkotók, akik öt hétig városunkban dolgoznak. Emellett fényképészeti
és festészeti szimpóziumot is szervezünk hosszú évek óta.
Jelenleg a budapesti Gellért Szálló mellett a SENSARIA művészeti
csoporttal olyan helyiséget bérelünk közösen Újbuda önkormányzatától,
ahol vásárhelyi alkotóknak teremtünk bemutatkozási lehetőséget.
Eddig két közös kiállításunk volt, s tervezünk többet is,
hiszen igazat kell adnom Fekete Györgynek: a vásárhelyi hagyományt
be kell mutatni az ország több területén, még akkor is, ha a
’60-as, ’70-es években az alföldi festészetet nagyon sokan
támadták.
Több budapesti avantgárd,
absztrakt művész ma is fanyalog, ha a hódmezővásárhelyi tárlatról
esik szó.
– Tegyék, ha jól
esik nekik, de azt látni kell, hogy az avantgárd már Nyugaton
sem kelendő annyira, mint hajdan, és egyre többen visszatérnek
a figurativitáshoz. Hódmezővásárhelyen nem kellett semmihez
sem visszatérni, mert az itteni művészek megtartották a természethű
realista ábrázolási módot. És csak ismételni tudom: közel
370 művész, 768 alkotást adott be a tárlatra. Az ő véleményük
sem elhanyagolandó.
Szintén a kultúrához
kapcsolódik, hogy 2012 őszén új Hódmezővásárhely született.
A város szívében, összesen 4,2 milliárd forintból megvalósult
a Tornyai János Kulturális Városnegyed. Ellenzéki sajtóorgánumokban
lehet arról olvasni, hogy kultúrára költeni nem szabad, mikor
ilyen gazdasási helyzetben van az ország.
–
A kultúra nemzetmegtartó erő, ezért kell anyagilag is támogatni.
Kiemelendő a magyar nyelv védelme; de ugyanúgy támogatni szükséges
a magyar színházkultúrát, a festészetet, a zeneművészetet,
mindent, ami minket, magyarokat meghatároz és megerősít
identitásunkban. Ez nem jelenti azt, hogy más népek kultúráját
nem kell megismerni, de a magyarság értékeit óvnunk és
bemutatnunk kötelességünk.
Milyen pályázati
projektből állt össze a költségvetés?
– A 4,2 milliárdos
összköltségvetésű kulturális városnegyed kialakításának
alapját három pályázati program képezi. Sikerült úgy összekapcsolnunk
őket, hogy egy egységes és modern intézményrendszert, és egy
új városközpontot hoztunk létre. A pályázatsorozat elindítására
az egyik legfontosabb érvünk az volt, hogy a művelődési központ,
ami 1947 és 1949 közt épült, lényeges rekonstrukciót kívánt.
Sem technikailag, sem a lehetőségeit tekintve nem tudta azt a
szerepet betölteni, amire hivatott: nem tudott minőségi szórakozást
nyújtani a vásárhelyieknek. A kívül-belül újjászületett,
a jelen kor követelményeinek megfelelő technikai eszközökkel
felszerelt művelődési központ azonban már mind a nézők,
mind az előadók igényeit kielégíti. Be is igazolódott a törekvésünk:
színvonalas programmal és rengeteg eladott bérlettel indul az
őszi szezon is. A Tornyai János Múzeum két szárnnyal bővült,
megújult az Alföldi Galéria belső tere, és nagyon fontosnak
tartottuk az egyik legrégebbi műemléképületünk, a szerb
ortodox templom renoválását is. A templom külsőleg teljesen
megújult, belsőleg csak részben, az ikonosztáz restaurálása
még folyamatban van. Az Ótemplomi Református Egyházközség is
pályázatot adott be, de mivel önrésszel nem rendelkeztek, az
önkormányzat 41 millió forint önrészt biztosított számukra.
Ezzel a város egyik legrégebbi műemléke, a Református Ótemplom
belülről megszépült, s a képviselőtestület úgy döntött,
további 30 millió forintot ad az épület küldő renoválásához.
Mindemellett az unitárius templom is teljes egészében megújult.
Büszkék vagyunk arra, hogy Hódmezővásárhelyen három műemlék,
illetve műemlék-jellegű templomot tudtunk megújítani. Régi vágyunk
volt a belváros felújítása, egy élhető, 21. századi városközpont
kialakítása, s ezt sikerült megvalósítanunk.
Azért lényeges mindaz,
amit mond, mert a budapesti liberális sajtó azzal támadja Hódmezővásárhelyt,
hogy hatalmas összeget vettek föl, de nem látszik, hogy azt
mire fordították.
– Ezt az mondja, aki
úgy fogalmaz meg véleményt, hogy el sem látogat Hódmezővásárhelyre.
Új Munkácsy-képpel is
gazdagodott a Tornyai János Múzeum. Ezt vásárolták, vagy adományozás
során került a gyűjteménybe?
– Amikor a Tornyai Múzeum
megújult, egy magát megnevezni nem kívánó műgyűjtő tartós
letétként fölajánlotta az intézménynek Munkácsy Női fej
c. festményét. Ezt az olajfestményt, ami az Ecce Homo női
alakjának tanulmánya, 1895-ben adományozta Tornyai Jánosnak
Munkácsy Mihály.
Beszéltünk a művészetről,
népművészetről. A hódmezővásárhelyi polgármesteri hivatal
függönyeit vásárhelyi hímzésminták, motívumok díszítik.
Ez bizonyítja, hogy nem csak beszélnek a lokálpatriotizmusról.
– Sajnos már egyre
kevesebben foglalkoznak a vásárhelyi hímzéssel. Régebben még
működött az a háziipari szövetkezet, ahová nyugdíjas nénik
dolgoztak be. Sikerült azonban a hímző műhelyünk mellet lévő
iskolával olyan kapcsolatot kialakítani, hogy a hetedikes,
nyolcadikos lányokat megtanítják a vásárhelyi hímzés
technikájára. Ennek érdekessége, hogy az alapanyaga kendervászon,
amelyet növényi festékkel színezett fonallal varrnak ki. Így
reményeink szerint e néprajzi kincs – mely kultúránk
alapjait erősíti – őrzése és továbbvitele biztosított a jövő
számára. Ez a példa jól jellemzi a város művészetpártoló,
kultúrateremtő és ápoló törekvéseit is. Hisszük, hogy egy
közösségnek nem csupán a hagyományok tisztelete és az értékek
védelme a feladata, de újra és újra be kell kapcsolnia azokat
a jelenbe, az egymást követő generációk életébe. Hiszen
csak így maradhat meg az érték, így kaphat folytatást a
hagyomány.
Papolczy
Gizella – Medveczky Attila
|