2014.04.04.
Alkotóerő vagy kultúrpesszimizmus
(L. Simon László: Polgári kultúrpolitika című kötetének
bemutatója)
L.
Simon László: Polgári kultúrpolitika – Eredmények és
dilemmák című, a Ráció Kiadó gondozásában megjelent,
új kötetét március 21-én mutatták be hatalmas érdeklődés
mellett az Írószövetség székházában. Maga a helyszín is
meghatározó, hiszen a szerző 2004 és 2010 között a Magyar Írószövetség
főtitkára volt. Majd, az elmúlt négy évben az Országgyűlés
Kulturális és Sajtóbizottságának elnökeként, kultúráért
felelős államtitkárként, a Nemzeti Kulturális Alap elnökeként,
majd alelnökeként, sőt a budai Várbazár, a Várnegyed és a
fertődi Esterházy-kastély megújításáért felelős kormánybiztosként
is dolgozott. Korábban két kultúrpolitikai írásokat tartalmazó
kötete jelent meg, a Versenyhátrány (2007) és A római szekér
(2010). Legutóbbi, Szubjektív ikonosztáz című, képzőművészeti
írásait összefoglaló könyve 2012-ben látott napvilágot a Ráció
Kiadó gondozásában.
A
magyar kultúrpolitika fenegyerekének könyvét vette kézbe az
olvasó. Ám L. Simon László kötetének legfontosabb hőse nem
a szerző, hanem Klebelsberg Kuno, s ennek oka bizonyára nem csupán
a jeles előd iránti tiszteletben keresendő. Ahogy a nagy
kultuszminiszter is egy olyan korszakban futotta meg pályáját,
amelyben szinte alapjairól kellett újjáépíteni Magyarországot,
úgy a 2010-ben megválasztott kormánynak is egy katasztrofális
állapotban lévő, reményvesztett ország számára kellett
visszaadnia a jövőbe vetett hitet. […] Kevés munkatársammal
folytattam olyan késhegyre menő vitákat, mint éppen e kötet
szerzőjével. Mégis azt mondhatom, hogy bár L. Simon László
nem arról híres, hogy ki- vagy elkerülné a pengeváltásokat,
összességében az elmúlt közel négy évben maga is ezeknek az
értékeknek az összebékítésére törekedett parlamenti
bizottsági elnökként, szakállamtitkárként, később pedig
kulturális nagyberuházásokért felelős kormánybiztosként.
Politikusi pályafutása jól mutatja, hogy ez nem mindig könnyű,
de nem is lehetetlen feladat. S közben egy pillanatra sem válik
hűtlenné hátországához, Fejér megyei gyökereihez. Hiszen
aki valóban a hazáért akar tenni, aki a Klebelsberg és más
nagyjaink által kijelölt utat akarja járni, annak nemcsak azt
kell tudnia, hogy hová tart, hanem azt sem szabad elfelejtenie,
hogy honnan érkezett – írja
Orbán Viktor miniszterelnök úr L. Simon László legújabb kötetének
előszavában.
Szentmártoni
János, a Magyar Írószövetség elnöke köszöntőjében hangsúlyozta:
L. Simon László előbb a szövetség titkáraként, majd aktív
politikusként, nagyon sokat tett azért, hogy ez a szervezet
megerősödjön, megújuljon, s legyen perspektíva előtte.
„Tehát ő most itthon van, úgy is, mint az Írószövetség választmányának
tagja” – mondta Szentmártoni.
Ez
a könyv egy következetességgel épített életpálya újabb állomása
– kezdte a kötet bemutatását Hatos Pál történész, a
Balassi Intézet főigazgatója. Tanulmányokat, esszéket,
kulturális eseményekhez, például szoboravatáshoz kapcsolódó
beszédeket, interjúkat és parlamenti felszólalásokat
tartalmaz ez az izgalmas gyűjtemény. S ezek az írások, interjúk
azt bizonyítják, hogy a szerzőjük századunk reneszánsz
embere, aki megpróbálja visszaadni nekünk azt a reményt, ami
szinte lassan, észrevétlenül „párolgott el” 1989 után.
1989-90-ben a mi generációnk reménykedett, várta a szabadságot,
mert átélte, főleg szülei, nagyszülei sorsán keresztül azt,
mit jelent az elnyomatás, a magyar nemzeti hagyományok sárba
tiprása. 1990 után aztán mindenki láthatta, hogy mi lett a
szabadságból, s azt is, hová sodródik a magyar társadalom
gazdasági és kulturális téren. Ezért 2010-ben a többség azt
mondta: elég volt! Amikor újjáépítésre volt szükség a kultúra
területén, akkor L. Simon László Klebelsberg Kunóhoz tért
vissza. Nem véletlenül, hiszen Klebelsberg egy minden téren
romos országnak adta vissza az önbecsülését azzal, hogy kijelölte
a lehetséges utat. Klebelsberg a kultúrát tartotta a fejlődés
elsődleges mozgatórugójának. Kultúrpolitikájában nagy súlyt
kaptak a nép művelődését szolgáló és a közoktatást
fejlesztő intézkedések. Számos, a hazai közoktatásügy szervezeti
és tartalmi átalakítását célzó reformot vezetett be. Ekkor
zajlott le a magyar közoktatás történetének egyik legnagyobb
szabású reformja, amely ezekben az években már
halaszthatatlanná vált. Klebelsberg szerint a vesztes világháború,
a trianoni békediktátum mind hozzájárultak ahhoz, hogy hazánk
politikai tekintélye csökkent, gazdasága tönkrement, jövője
bizonytalanná vált, a lakosság hite, önbizalma szertefoszlott.
Ebben a helyzetben a felemelkedés felé egyetlen út vezet: egy
újszerű nemzeti érzés kibontakoztatása az emberekben, melynek
alapja az a felismerés, hogy bár a magyarság nem rendelkezik
gazdasági erőforrásokkal, de hatalmas kulturális értékek
birtokában van. Az ország felemelkedésének fontos tényezője
tehát a kultúra minél szélesebb rétegekre való kiterjesztése.
Klebelsberg reformja az iskolarendszer egészére kiterjedt, a népiskoláktól
az egyetemig. L. Simon László írásaiból, beszédeiből is
kivehető, hogy a kudarcaink után sem szabad mindent feladunk, és
az önsajnálatba, a pesszimizmusba menekülnünk. Helyette az önszerveződést
kell választanunk, az értékek következetes képviseletét, és
az önépítést – zárta beszédét a Balassi Intézet főigazgatója.
Ez
a könyv nem sikergyűjtemény, nem eredményleltár, hanem
mindannak a dokumentálása, amit politikusként 2010-től megérhettem
– mondta a szerző, L. Simon László. A könyv első fejezetében
azok az írások találhatók, melyek a két világháború közötti
Magyarország pozitív mintáihoz nyúlnak vissza. L. Simon
hangsúlyozta a pozitív jelzőt. Pozitív minta az, ami a
klebelsbergi reformra vonatkozik. Éppen ezért szerepel a könyvben
két Klebelsberg-szoboravató beszédem. Idézzünk a
daruszentmiklósi beszédből: A világháború nyomán az
emberiség életével és kultúrájával szemben valóságos
apokaliptikus hangulat uralkodott, a legyőzött országokban a
lemondásnak és kétségnek fáradt, mindjobban csak bíráló
lamentációja hangzott. Az ész, amely az emberi életet és kultúrát
válságba rántotta, amikor fenékig elracionalizálta és
eltechnizálta, most ugyanezt az életet és kultúrát kíméletlenül
elemezni kezdte s a maga elégtelenségéről meakulpázott. (…)
A világháború után, amely a népek szenvedési kapacitását
kimerítette, az egyetemes fáradtságból és nyomorúságból
természetszerűen fakadt fel a kultúrpesszimizmus…” E
gondolatokkal kezdte meg a Magyar Pedagógiai Társaság 1932. október
15-i ülésén Klebelsberg Kunóról tartott emlékbeszédét
Kornis Gyula, a miniszter egykori közoktatásért felelős államtitkára.
Kornis arra is rámutatott, hogy voltak olyan nemzetek, amelyeknek
a kultúrpolitikai lendülete szöges ellentétben állott a kultúra
ily módon felfogott „maró elméleti kritikájával”. Ahogy
Kornis is kiemelte, Klebelsberg legfőbb érdeme, hogy a magyar
nemzetet, „amelyet a világháború leginkább porba sújtott s
testében-lelkében leginkább szétmarcangolt”, ebbe a nagy
szellemi építkezésbe bekapcsolta. „Egy sem volt Európa államférfiai
közül, aki tervszerűbben s nagyobb odaadással iparkodott volna
feloldani a sötét elméleti kultúrpesszimizmusnak s az erőtől
duzzadó gyakorlati kultúrpolitikának most vázolt paradoxonát.
Világosan látta ugyanis, hogy a kultúrát nem az önmagát
boncoló ész, a kritizáló elmélet teremti, hanem az öntudatlanul
feltörő alkotóerő, amely ösztönösen hisz az életnek
magasabb értelmében, a kultúrának: vallásnak, erkölcsnek,
tudománynak, művészetnek értékeiben és eszményeiben.” Ez
talán a legfontosabb, amit mi, kései utódok a mai kultúrpesszimizmus
közepette példaként állíthatunk magunk elé: bár személyes
felkészültségünk, tehetségünk és képességeink, a munkánk
támogatottsága minden bizonnyal elmarad a nagy elődökétől,
így Klebelsbergétől is, erősen hiszünk az élet magasabb értelmében,
a kultúra értékeiben és eszményeiben, az alkotás erejében.
És mindannyiónknak a maga pozíciójában kell küzdenie,
alkotnia s értékeket teremtenie. A szerző a könyvbemutatón
elmondta, hogy ez a beszéd a választókerülete egyik leghátrányosabb
helyzetű településén hangzott el. Azért is volt lényeges számára
ez a szoboravatás, mert Daruszentmiklóson létesült a megyében
az első klebelsbergi népiskola. Bár a településnek már van
új, viszonylag korszerű iskolája, a falu polgárai mégis
fontosnak érezték, hogy védjék és felújítsák az egykori
Klebelsberg-iskolaépületet. Azért, hogy az épület és a
mellette elhelyezett új szobor sokáig hirdesse azt, hogy az
alkotóerő, és nem a kultúrpesszimizmus viszi előre az országot.
L.
Simon Lászlótól megtudhattuk, hogy igen sokat gondolkozott
azon, hogy parlamenti beszédei közül egyáltalán szerepeljen-e
valamelyik a kötetben. Végül is úgy döntött, hogy a számtalan
felszólalásából csak azok kerüljenek be a könyvbe, melyeknek
súlyuk van. Ennek egyik oka, hogy nem akarta elsilányítani a kötetet,
míg a másik, hogy egyik elődje a kulturális tárca élén –
nem konzervatív miniszterről van szó – gyűjteményes kötetében
még a rá vonatkozó parlamenti bizottsági meghallgatási jegyzőkönyveket
is közölte. A szerző ezzel kapcsolatban azt is megjegyezte,
hogy az érdemi, szakpolitikai vitákat a bizottságokban és nem
a plenáris ülésen kéne lefolytatni. L. Simon azon is polemizált,
hogy vajon helyes-e, hogy bekerüljön a kötetbe a sajtószabadságról
és a médiatartalmak alapvető szabályairól szóló törvényhez
kapcsolódó vezérszónoki felszólalása, hiszen ez a jogszabály
hatalmas vitát robbantott ki. Többen azzal támadnak bennünket,
hogy senkivel soha nem egyeztetünk. Ez nem igaz, hiszen egyeztettünk
az előadó-művészeti szervezetek támogatási rendszeréről
is. Sőt jegyzőkönyvek is készültek ezekről a vitákról azért,
mert sokszor előfordult, hogy egyesek más állítottak arról,
hogy mi is hangzott el egy adott beszélgetésen. S ha már
beszélgetésekről, vitákról van szó; L. Simon László kormánypárti
politikusként fontosnak tartja, hogy eleget tegyen olyan orgánumok,
fórumok meghívásainak, amelyek közönsége vagy résztvevői
nem a Fidesz törzsszavazóinak köréből kerülnek ki. Ezt nem
csupán azért teszi, mert személyesen is fontos számára, hogy
ne mindig a saját álláspontját támogató véleményekkel
szembesüljön, hanem azért is, mert úgy véli, egy kormányzó
erő képviselőjének az ellenzéki választók számára is meg
kell indokolnia a döntéseit, és be kell mutatnia, milyen érvek
szólnak mellettük – függetlenül attól, hogy ezzel végső
soron sikerül-e meggyőznie a vele abszolúte nem szimpatizálókat.
Illúziókat persze nem táplál, és nem hiszi, hogy egyes
balliberális médiumok törzsközönségét meg tudná győzni a
Fidesz politikájának helyességéről. A kötet szerzője
szerint, ha egyes kérdésekben fel tudja mutatni az érem másik
oldalát, és meg tudja világítani, milyen érvek szólnak egyes
döntések mellett, az már eredmény.
L. Simon László
két előző kultúrpolitikai könyvében egy számára nem
szimpatikus kormányzat kulturális tevékenységéről írt elemzéseket.
Az elmúlt négy év arra is megtanított, hogy mennyire más
feladat, s mennyivel nehezebb az egymásnak feszülő érdekek és
értékek mentén gyakorlati politikát művelni, egy ágazat irányításában
részt venni, mint mások gyakorlati munkájáról szakpolitikai,
kritikai elemzéseket írni. Mindezt azoknak a volt barátaimnak
üzenem, akik szerint elvtelen kompromisszumok sorát kötöttem.
Azt hiszik, hogy megváltoztam, holott szó sincs róla, csak
politikusként nem tehetem meg azt, hogy ne kössek
kompromiszszumokat. De csak olyanokat, melyek során nem változtatok
azon az értékrendi alapon, amely mindig meghatározta tevékenységemet.
Ez az értékrendi alap akkor is megmaradt, mikor – szerintem méltánytalanul
– leváltottak az államtitkársági posztról. A baloldalról
ilyen típusú üzeneteket kaptam ezután: „ha mi nyerünk, számítunk
rád.” Akik ilyeneket üzennek, nem ismernek engem. Ahogy azok
sem, akik szememre vetik, hogy ezek után miért vagyok még a
Fideszben. Ők bizonyára nem tudják azt, amit a Gárdonyi-emlékév
kapcsán sokszor elmondtam, hogy remek írónk olyan erővel mesélt
szerelemről, hazaszeretetről, hitről, hűségről és bűnről,
ahogyan csak a legnagyobbak képesek. És így mesélt az árulásról
is. Tehát nem tudják azt, milyen nagy bűn az árulás. Bennem
egy pillanatig sem vetődött föl az, hogy leváltásom után
mindent föladjak: hitet, pártot, meggyőződéseket. Az utamról
akkor sem térek le, ha már nem vagyok államtitkár –
mondta L. Simon László. A Polgári kultúrpolitika – Eredmények
és dilemmák c. könyvből kiviláglik, hogy a kultúra nem csupán
valamilyen csillogó dísz az életünkben, amely szórakoztat és
bearanyozza a szürke hétköznapokat, és hogy a szerző úgy véli:
más nem fogja a kulturális élet szereplőinek a képviseletét
ellátni, csak az, aki belülről ismeri a szélesebb szakmai közösségeket,
s aki érdekelt azok helyzetének javításában.
M.A.
|