vissza a főoldalra

 

 

 2014.04.04. 

Képeim a kultúrák és a történelmi korszakok utazói

Nonfiguratív festő vagyok, aki ebben a műfajban talált rá a szabadságra

Puha Ferenc festőművész, a Patak Képzőművészeti Egyesület alelnöke 1951-ben született Szigetcsépen. 1975-től 79-ig a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola (Szeged) hallgatója; 1985-89 között a Magyar Képzőművészeti Főiskolán folytatta tanulmányait, mestere Kocsis László volt. 1994-től a Magyar Festők Társaságának tagja. Egyik alapítója az Insula és a Patak csoportnak.

Munkássága világosan elválasztható szakaszokra bomlik. Alaposan körbejár egy-egy témát, majd azt lezárva újabb festői problémákat vet fel. A legújabb időkig alluzív festőnek minősíthető; a képmezőn átzuhanó lendületes formák többnyire valóságos motívumra emlékeztetnek, pedig valójában szín- és formaütköztetésekről, kompozíciós problémákról szólnak ezek a munkák. Egyik főművén (Lappföld aranya, 1995) képzelt ásatási leleteket helyez el kazettás rendszerben. Újabb munkáin a fa a vezérmotívum, mely csaknem absztrakt, organikus jel, és emberi sorshelyzetek szimbolizálására is alkalmas.

Egyéni kiállítások: 1988: M. K., Tököl; 1990: Csepel Autógyár M. K., Szigetszentmiklós; 1991: M. K., Ráckeve; 1992: Batthyány Gimnázium, Szigetszentmiklós; 1994: Csepel G., Bp.; 1995: Haukipudas; 1997: Városi Könyvtár G., Szigetszentmiklós; Keve G., Ráckeve; 1998: Vincze Papírmerítő Műhely, Szentendre; Duna G., Bp.; Horváth&Lukács G., Nagycenk; 1999: DPS-kiállítás, Szigetszentmiklós; 2000: Parafa G., Hajdúböszörmény; 2001: Kortárs Galéria, Kecskemét; Horváth & Lukács Galéria, Nagycenk; VLS Pinceműhely, Szentendre; Csoport Horda Galéria, Pécs; Meiningen (D); 2002: Barátság Művelődési Központ, Százhalombatta, [Kéri Mihállyal és Somogyi Györggyel]; Altes Schulhaus Galéria, Bastheim (D), [Somogyi Györggyel]; Tabán Műhely és Galéria, Budapest; Kék Iskola Galéria, Budapest; 2003: Sárospataki Képtár, Sárospatak; 2004: DPS – Domján Gábor – Puha Ferenc – Somogyi György, MÉSZ Kós Károly Kiállítóterme, Budapest; Bertha Bulcsú Művelődési Ház, Balatöngyörök; Szentendrei Képtár, Szentendre, [Waldemar Franz Wilhelm Röschsel]; 2005: Városi Képtár, Szigetszentmiklós, [Waldemar Franz Wilhelm Röschsel]; Közösségi-ház, Hegykő, [Aknay Jánossal, Bereznai Péterrel, Somogyi Györggyel]; Kettős sziget, Limes Galéria, Komárom (SK), [Somogyi Györggyel]; 2006: Városi Galéria, Pál Gyula Terem, Nyíregyháza; 2007: Falumúzeum, Törökbálint; 2013: Galéria 13, Budapest;

Csoportos kiállítások: 1983-tól az Insula csoport kiállításai; 1987: Pest Megyei Tárlat, Szentendre; 1993: Őszi Tárlat, Érd; 1994: Tavaszi Tárlat, Petőfi Csarnok, Bp.; Európa elrablása, Vigadó G.; 1996: Patak csoport, Székesfehérvár; XV. Országos Akvarell B., Eger; Patak csoport, Képtár, Sárospatak; 25 éves a Vajda Stúdió, VLS G., Szentendre; Hajdú G., Hajdúböszörmény; 1996, 98: Siklósi Szalon, Vár G., Siklós; 1998: Patak csoport, Kultúrpalota, Marosvásárhely; Városi Könyvtár G., Szigetszentmiklós; Ecce Homo, Vigadó G.; Betű a képen, MFT, Szekszárd; 1999: Máskor, máshol, MFT, Szeged; 1999: Patak csoport, Helsinki, Tornio, Oulu.

Díjak: 1989: Baktay-nagyérem, Baktay Ervin Gimnázium és Vízügyi Szakközépiskola, Dunaharaszti; 1993: Őszi Tárlat, Érd, I. díj; 1996: XV. Országos Akvarell Biennále, Eger; 1997: Siklósi Szalon, Festészeti díj, Siklós; Nemzetközi Művésztelep, Hajdúböszörmény, Káplár Miklós-díj; 1999: Pest Megye Művészetéért díj, [Patak Csoport]; 2000: Pest Megyei Tárlat, Szentendre, III. díj.

Csoporttagságok, szervezetek, tisztségek: 1980-91: Nagy István Csoport; 1982: INSULA Csoport; 1992: Magyar Képző- és Iparművészek Szövetsége; X – Art Egyesület; 1994: Patak Csoport; 1995: Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete; 1996: Magyar Festők Társasága; 2000: a Sárospataki Nyári Képzőművészeti Szabadiskola tanára; 2002: Szárnynyitogató Alapfokú Művészeti Iskola grafika tanára, Tököl.

 Ahogy nézem a műveit, ezek úgy modernek, hogy nem polgárpukkasztók. Jól látom?

 – Nem tudom, hol kezdődik a polgárpukkasztás. Mindenesetre az absztrakt festészettel kapcsolatos fenntartások a közgondolkodásban ma is jellemzőnek mondhatók. Szándékom szerint festményeim nem polgárpukkasztóak csak szabadok. Olyan értelemben, mint mondjuk a dadaistáké, semmi esetre sem polgárpukkasztóak.

 1951-ben született, amikor a szocreál dívott. Önt mi motiválta a képzőművészeti pályára?

 –Igazi szocreál lakótelepen nőttem fel Szigetszentmiklóson. Ez a lakótelep a Csepel Autógyár dolgozóinak épült. A szüleim itt dolgoztak, tehát a szocreál az építészeti környezetemben adott és domináns élmény volt. Ennek ellenére a természeti környezetünk sokkal meghatározóbb volt később a művészeti programom alakulására. Csodálatosan szép helyen nőttem fel. A Soroksári- Dunaág akkor még érintetlen partja, a Kéktó – ami ma egy sivár betonteknő, mióta betemették -de akkor paradicsomi szépségű kis tavacska volt és a Sóderbánya –ahová a nyári vasárnap reggeleken korán előre küldött követként foglaltam a helyet a vízparton a családnak – csodás környezet volt. És körbevett bennünket a Bucka, ligetes erdős homokdombjaival, ahol először láttam életemben festőt. És ha már a gyerekkorom vizuális élményeinél tartunk, akkor meg kell említenem az általános iskolámat, ahol a félemeleten Mattioni Eszter nagyszerű hímeskőböl készült nagyméretű Toldi illusztrációja előtt mentünk el naponta „ezerszer”, ami kitörölhetetlenül részévé vált az életünknek.

 Milyen festmények, grafikák voltak a családi házban?

 – Corot vízparti festménye és néhány rézkarc. A festmény egy nagyon jó színvonalú olajfestmény másolat volt.

 Már gyermekkorában indult rajzversenyeken?

  Soha nem indultam rajzversenyen, ha csak a magam diktálta tempót nem tekintem versenynek. Ugyanis nagyon sokáig nem tudtam megbirkózni azokkal a feladatokkal, amiket a rajzórákon teljesíteni kellett. Utáltam festeni. Nem tudtam rendesen kifesteni a piros födőt, vagy a vágódeszkát, amit elénk tettek modellként. Mindez még alsós tagozatos koromban kezdődött, mert nagyon ügyetlen voltam a papírfűzéses meg mindenféle ragasztásos hókusz pókuszokhoz. Így aztán sokáig elég nyomasztó élményként hatottak rám a rajzórák. Otthon viszont egyre többet rajzoltam és festettem a magam örömére. Mindezt olyan természetesen, hogy eszembe sem jutott összefüggésbe hozni az órai és a szabad munkát. Önállóan találtam ki a témákat, és főként kubista képeket készítettem őrült tempóban. Ez már 8. osztályban történt. A középiskolában egészen negyedikes koromig alig rajzoltam. Akkor aztán egész évben dolgoztam Nádasdy János irányításával, hogy felkészüljek a felvételire.

 Mivel foglalkozott az érettségit követő 5-6 éven keresztül, míg föl nem vették a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolára?

 – Mindkét diplomámat munka mellett szereztem. Műszaki és reklámgrafikus voltam a Csepel Autógyárban. A nyolcvanas évek közepén kezdtem tanítani. Egy megszakítással aztán az utolsó két évtizedben Ráckevén a Ady Endre Gimnáziumban tanítottam rajzot és művészettörténetet.

 Mestere Kocsis László volt. Mi az, amit legjobban elsajátított tőle?

 – Kocsistól elsősorban szemléletet tanultam.

 Mely korábbi mesterek hatottak főleg a művészetére?

 – Azt hiszem minden jó festő hatott rám koroktól függetlenül. Korábban mindig Paul Kleet említettem, ha ezt kérdezték, de az igazsághoz mégis inkább az előző mondatom áll a legközelebb.

 Amikor elkezdett festeni, voltak tiltott témák?

 – Elég későn a 90-es évek elején kezdtem kiállítani és akkor már nem voltak tabu témák.

 Mennyire lényege a képzőművész életében a fejlődés?

 – Annyira amennyire egy cipészében az. Minél öregebb annál jobb cipőket készít.

 A lappföldi élmények alapvetően befolyásolták az elmúlt két évtizedben kialakított és használt motívumaimat.

 Igaz, hogy a lapföldi élményeit egy sorozatban dolgozta föl? Hogyan került ki Lapföldre?

 – A lappföldi élmények alapvetően befolyásolták az elmúlt két évtizedben kialakított és használt motívumaimat. Testvérvárosi meghívásnak eleget téve állítottunk ki először Haukipudasban Somogyi György barátommal a ’90-es évek közepén. Ekkor eljutottunk Ouluba, Tornióba és Rovaniemibe, ahol a lappföldi múzeumban látottak indítottak a későbbiekben a jelteremtés felé. Ma ezt úgy látom – anélkül, hogy csökkenteni akarnám ennek a benyomásnak a jelentőségét –, hogy ha kimarad az életemből Lappföld, akkor is ide lyukadtam volna ki, mert amit felfedeztem, az inkább a bennem lévő és a folyamatos munkában érlelődő formaérzékenység volt, és nem a konkrét tárgyak tudatos absztrahálásának szándéka. Hiszen úgy is indultam el, hogy „magánkutatás” során képzeletben kiásott és megtalált tárgyak, őskori leletek „felsorolása” jelent meg a vásznakon. Ettől kezdve ennek a korszakomnak az „archetípusai” maguktól kezdtek önálló életet élni. Például a király vagy a királynő. Együtt és külön is jól megjeleníthető figurák rendkívül tágan értelmezhető szimbólumrendszerrel. Nem csak képek születtek ebben az időben, hanem a Király és Királynő szoborpár is, ami az uralkodói szimbólum frontális ábrázolása volt. A hatalom és ember, a trónus és uralkodó szétválaszthatatlan egybeolvadása.

 Festményei az ön teremtményei vagy a valóság újrafogalmazásáról beszélhetünk?

 –Minden festmény a valóság újrafogalmazása. A legbonyolultabb vagy legminimalistább absztrakt munka sem tudja megközelíteni a bennünket körbevevő világ virtuozitását, sokszínűségét, bonyolultságát, vagy tiszta egyszerűségét. Gyatra másolók vagyunk valamennyien.

 Mennyire tartja lényegesnek, hogy megértsék azt, amit képei által közölni szeretne?

 – Csak annyira amennyire a zenét kell érteni ahhoz, hogy gyönyörűséget okozzon az embernek.

 A kor, a társadalom kérdései, problémái mennyire jelennek meg képein?

 – Nem jelennek meg a festményeimen aktuális társadalmi vagy politikai problémák. Azt szeretném, ha a képeim a kultúrák és a történelmi korszakok utazói lennének, melyek a mindenkori azonosságokat, vagyis az állandót az egyetemeset mutatnák meg.

 A formát soha nem keverném össze a kép „lényegével”

 Milyen stílusba sorolná be magát?

 – Nonfiguratív festő vagyok, aki ebben a műfajban talált rá a szabadságra. Ugyanakkor hangsúlyoznom kell, hogy a formát soha nem keverném össze a kép „lényegével” aminek a forma csak egy eleme. Csak jó vagy rossz kép létezik, stílustól függetlenül!

 Azt nem tartja gondnak, hogy ma nincs a képzőművészetben egységes stílus?

 – Ha arra gondol, hogy jól jönne- e a kánon, akkor azt kell mondanom, hogy nem. Persze a választott kifejezésmód is egyfajta tagozódást jelent, és kétség kívül azzal, hogy nincs átjárás a különböző térkezelések között, saját kezünket kötjük meg. Persze ennek az ellenkezője is igaz, hiszen a valódi tehetséget éppen az igazolja, hogy nincsenek számára átléphetetlen határok. Nem tartom gondnak, hogy nincs a képzőművészetben egységes stílus. Az ellenkezőjét nagyobb gondnak tartanám.

 Viszont ez a stíluskavalkád nem zavarja a befogadót?

 – A befogadót, ha zavarja is, a művészt nem zavarhatja a befogadó zavara – arra azért ügyelni kell, hogy ne cseréljük fel a szerepeket. Abban a pillanatban, amikor a befogadó szemlélete, ízlése, műveltsége vagy műveletlensége bármilyen szempontból is befolyásoló tényező lehet, megszűnik a művészet. Az ábrázolás persze nem – az lehet nagyon is szemet gyönyörködtető – de a művészetnek vége.

 Hogyan is alkot? Azt mondja ebéd után, hogy most bemegyek a műterembe, és festek egyet? Tehát lehet ezt a folyamatot erőltetni?

 – Hogyan is dolgozom? Az biztos, hogy a folyamatos –nagyobb szünetek nélküli – munka már évtizedek óta része az életemnek. Ha csak néhány napot is kihagyok – ami azért előfordul – mindent elölről kell kezdenem. De ez egyénenként változó. Nekem mindig sok „rossz” képet kell festenem ahhoz, hogy egy – egy olyan kép megszülessen, amit másnap, vagy egy év múlva is szívesen megnézek.

 Rendelésre nem is szokott festeni?

 – Előfordul, hogy rendelésre is festek. Eddig a legjelentősebb megrendelésem a Szigetszentmiklóson felépült római katolikus Szent Miklós - templom 6x3 méteres szentképe volt 2007-ben. A félköríves záródású olajfestmény vászonra készült. Megrendítően szép feladat volt. Jó, ha egyszer megtalálja a festőt egy ilyen feladat az éltében, hogy a saját városában épülő új templomba egy ilyen méretű szentképet festhessen. Ráadásul a megrendeléstől az átadásig nagyon rövid – mindössze három hónap – állt rendelkezésemre. Azóta is szívesen gondolok arra a néhány hónapra, amíg a kép készült.

 Egyszer azt nyilatkozta: kevés a humor a mai képzőművészetben. Mi lehet ennek az oka? Több művész depressziós, vagy az, hogy anyagi gondokkal küszködnek?

 – Szögezzük le, hogy a képzőművészek igen nagy része komoly anyagi problémákkal küzd. Ami a kérdés első felét illeti, ma másként fogalmaznék. A mai képzőművészeti élet nagyon változatos és színes palettával rendelkezik, tematikailag és formailag egyaránt. Persze vannak formai hangsúly eltolódások, de azok minden időszakban jelen vannak.

 Soha nem próbáltam megfejteni a képeimről szóló írásokat

 Azt olvastam önről: alluzív festőnek minősíthető. Mit értsünk ezalatt?

 Ezt, ha jól emlékszem Dr. Hann Ferenc művészettörténész írta egyszer a munkáimmal kapcsolatban. Soha nem próbáltam megfejteni a képeimről szóló írásokat. Ennek ellenére persze tudom, hogy mire gondolt Feri, amikor ezt írta és egyet is értek vele. Nem szeretek a képeimről beszélni. Ha egy kép elkészül, arról már nem tudok többet mondani.

 A Patak Művészeti Egyesület alelnöke, és emellett számtalan művészeti csoport tagja. Mennyire tartja fontosnak azt, hogy egy művész tartozzon valamilyen klikkhez?

 –Ez egyénileg változó. Nekem fontos, hogy a barátaimmal – akikkel nagyjából hasonló módon gondolkodunk a művészet alapkérdéseiről – egy közösséghez tartozhatom.

 A Sárospataki Nyári Képzőművészeti Szabadiskola és a Szárnynyitogató Alapfokú Művészeti Iskola grafika tanára. Mely korosztályokat tanít ezekben az intézményekben?

 – Ezekben a műhelyekben alsóbb osztályosoktól saját korosztályomig nagyon széles skálán helyezkedtek el a korosztályok. Sárospatakon középiskolásokkal illetve felnőttekkel foglalkoztam. Tökölön és Ráckevén általános ,- és középiskolásokkal.

 

Medveczky Attila