2014.04.04.
Csorja
Gergely: Szókratész nem izzad (II. rész)
Késhet-e itt a
katasztrófa? – kérdeztük a múlt héten Németh Lászlóval.
A kérdésre a
magyarság egyik legnagyobb gondolkodója maga is megengedő választ
adott. Ha Ortega y Gasset nagyságú szellemi emberek jelennek
meg, akkor talán késhet. 1939-ben nem késett. Mi most, a XXI.
század elején ugyanezen dilemma előtt állunk. Késhet-e az öszszeomlás
a szellem ilyen mértékű válságában. Amikor nem csak a bürokrácia,
az óriásira nőtt szervezetek, az egyes tudományágak részterületeinek
egyetlen kérdésébe beleszűkült tudósok, a tananyagot leadó
és nem tanító tanárok, nem csak az irodalom, nem csak a
politikai közbeszéd, de egy új hatalmi ág, a tömegtájékoztatás,
helyesebben tömegszórakoztatás, a média soha nem látott mélységekbe
húzza a szellemet.
Ha késhet, annak
okai csak a fenti hatalmas terhek ellen ható erők lehetnek. Mik
lehetnek ezek? Megjelent egy egészen új, alapvetően a szórakoztatást
szolgáló eszköz, az internet, mely meglepő módon a teljes elhülyülés
ellenében is hat. Sőt az óriási adattömeg, mely másodpercek
alatt – igaz teljesen rendezetlenül – érhető el, olyan új
tudásdimenziókat nyithat, mely a végletes szakosodás, részparcellákba
szorulás helyett megadja a polihisztorrá válás vagy legalább
a szélesebb látómező kialakulásának igényét.
Ezt az igényt a
szélhámosok, a különböző, félműveltséggel sem rendelkező
guruk, az önkezük által felkent vallási tébolyodottak természetesen
kihasználták. A szellemi embernek tetsző gondolatot, a teljesség
felé haladás gondolatát keserű epével vonják be ezek a népszerűen
tudományoskodó, álkeleti bölcsességet és a transzcendens pöcébe
rántását ünnepeltető kóklerek. A szellem embere fintorogva hátrál
és undorral vagy csak kiüresedett beletörődéssel kapcsolja be
a számítógépet.
Ezzel egy újabb
nehézség lép a valódi szellemi törekvések elé. Az egyik
oldalon ott állnak a múlt héten Németh Lászlóval megénekelt
szakemberek, míg a másik oldalon a szakemberek sokszor valós
tudását kétségbe vonó vagy egyenesen tagadó kóklerek. Hova
álljon a szellem embere?
Pillanatnyilag
visszahúzódik. Átadja a teret a celebeknek és vár. Ma már odáig
jutottunk, hogy még csak vitába sem bocsátkozik. Csak legyint.
Mielőtt továbblépünk,
az olvasóban felvetődő kétségeket el kell oszlassam. Már
hallom is, hogy hirtelen felhorgad az ellenállás, hogy hát
dehogynem vitázunk, hát hány kiváló ember küzd, beszél, tájékoztat
és érvel a szellemi értékek, az új látásmód, a teljesség
szükségessége mellett. Mi az, hogy a szellem embere visszahúzódik?!
Részben igazság
van az ellentmondásban. De hogy a tézisben lévő igazságot is
elismerhessük, Németh Lászlóval kell tisztázzuk, hogy ki a
szellem embere.
Kit nevezek én
a szellem emberének? Nem azt, aki nyakig ásta magát az éremtanba
s nem mindenkit, aki jó csendéletet tud festeni. Az elismert tudós,
az érdemes művész még nem okvetlen a szellem embere, viszont
az is az lehet, akinek egyáltalán nem szellemi a foglalkozása.
Tulajdonképpen nincsenek is szellemi foglalkozások csak
szellemiekkel foglalkozók vannak s ezeket nem képesítés és pálya
avatja arra, hanem végzet és szenvedély. Évekig laktam egy
tanulatlan iparossal, akit a gondolkozás hevesebb öröme és fájdalma
avatott a szellem emberévé, mint azoknak a tanároknak,
orvosoknak, íróknak a nagy részét, akikkel azelőtt s azóta
találkoztam. Szellem embere az, akiben ott feszeng a szellemiség
örök ösztöne: a jelenségeket együtt, egyben látni. A
szellem rendező nyugtalanság. A szellem nem tud belétörődni
az elészórt tények halmazába, ő az összefüggéseket keresi,
nem elég neki a valóság, értelmet követel, nem elég a világ,
világkép kell; faltól falig szakadatlan veti a szálakat, ő az
a pók, aki minden jelenséget a megértés egyetlen hálójába
fonna.
A szellem emberét
ép az jellemzi, hogy nem olthatja el magában a teljesség szomját
s nem nyomhatja el az egész iránti felelősség érzetét. Szívesen
foglalkozik a részletekkel, de az egész felől száll belé s
egy még nagyobb egész felé tör rajta át utat. Ahonnan kiindul
s ahova visszatér: a teljes kép, melyben a világgal szemben áll.
Művei, tanulmányai ágak egy sudáron, mely az ágak közt maga
állhatatosan fölfelé nő. Éveket áldoz egy speciális
feladatra, de maga nem lehet specialista. Lehet különös képzettsége,
de a képzettségénél fontosabb az ő »általános műveltsége«,
ahol az általános nem sokfélét, hanem összefüggőt jelent s
a műveltség nem hátunkravett terhet, hanem aktív erőfeszítést.
Ebben az értelemben
a szellem emberének ügye bizony nem áll jól. Ma az az általános
nézet, hogy aki sok mindennel foglalkozik, az semmivel sem
foglalkozik. Ma a jóravaló szülő elvárása a jóravaló
gyerekkel szemben, hogy legyen biztos állása, hogy válasszon
olyan munkaterületet, ahol jól lehet keresni és nem ahol értelmes
tevékenységet folytathat.
Ez a szülői aggódás
bizony érthető, mert ma nagyobb a megbecsülése egy lényegében
csak pecsételni képes közjegyzőnek, mint egy feltalálónak. A
feltalálók olyan gyanús emberek, hogy ne mondjam hülyék. Ma többre
becsülünk egy közigazgatási alkalmazottat, aki az excell táblázatok
szakértője, mint egy kovácsmestert, aki lelket ad tárgyainknak.
Ma többre tartjuk az ilyen olyan képzéseken végigbotló, de a
végén bizonyítványt szerző ostobát, mint az autodidakta tudóst.
Leonardo da Vinci
megfelelő képesítés híján ma csak pénztáros lehetne a
Tescoban.
Mégis, van remény.
Ha 1931-ben volt, akkor ma is van. Olvassuk tovább Németh Lászlót
és egyben térjünk vissza egy pillanatra az írás elejére.
Ortega y Gasset nagyságát indokolni kell, jellemzően még ma
is. Ezt Németh Lászlónal avatottabban kevesen tehetik meg.
Ortega y Gasset
spanyol író, a huszadik század enciklopedistája. Tökéletes
író, akinek az íráskészsége bármely prózai műfajban
remekelne s ugyanakkor példátlan áttekintésű tudós, akiről
túlzás nélkül mondható, hogy minden világnézeti nyilalású
tudományágban otthon van, vagy legalább is otthonosan beszélget
azokkal az újfajta szakemberekkel, akik a filozófia eszperantójára
hajlamosak. Ortegát a feladata tette enciklopedistává. Véleménye
szerint egy-egy kor tudományos elméletei, művészi törekvései,
valami hipotézisek és irányok előtti hajlandóságban rokonok:
fejlődés, gondolat, romanticizmus, szabadverseny, a
tizenkilencedik század közös hajlamának különféle kifejezői.
Ortega a saját kora alaphajlamát keresi: a nagy metaforát, mely
e kor minden úttörőjében ott lappang, az elvet, melyben
Einstein elmélete az új irodalmi klasszicizmussal találkozik.
Minden tudományágat bejár ezért a »közös«-ért, s ha ez a
közös nem is több, mint a korszerű s ő maga voltakép a jelen
szellemtörténésze, a terület, amelyet bejár s a könnyűség,
amellyel mindenhová bejut: meglepő. Egy ember, aki nem hisz a
tudomány sorompóiban s legalább amíg vele vagyunk, mi is
kacagunk rajtuk. Ortega szerint a tudományt mesterségesen
hizlalták fel. Mázsás háj nyomja a fuldokló zsigereket; itt
az idő, hogy soványítókúrára fogjuk – a mindenáron szétkülönülés
helyett az összefüggéseket keressük. Aki egy-egy mai diploma gátversenyét
végigfutotta, tapasztalatból tudja, hogy a tudomány csak
folytonos átcsoportosítás, ismétlés, adatgyömöszölés árán
dagadhatott olyan határtalanra, amilyen. Én magam mint kezdő
orvos, könyvet akartam írni medikusok számára, melyben
mindazt, amit öv éven át tanulni fognak, magam húsz-harminc íven
magamból kivágott melegen adom majd elébük, úgy, ahogy a
tudomány bennem lerakódott. Ortega a jól olvasók suggallatával
rátalál az ilyesféle kompendiumokra. A világnézetileg lényegesre
a szaktudás magasán talál rá, s különös örömét leli
benne, hogy az óriás terhek könnyűségét nekünk is bebizonyítsa.
Új Atlasz, aki a tudomány roppant tömegét nem meggyörnyedt hátán
hordja, hanem a pálcája hegyén pörgeti, s noha maga rengeteget
dolgozott, mosolyogva biztat: a tanulás játék és nem munka,
amit a munkás tudósok eljátszottak, a játékosok majd
visszaszerzik. Eleven, nagyszerű ember, akinek a művei elé, ha
mottót kellene választanom, azt nyomatnám: Sokrates nem izzad.
Azt hiszem, Ortega, a vidám enciklopedista nem véletlen alak, hanem a
szellemi ember új korváltozata. Amikor a tudósok mindent elkövetnek,
hogy tudásuk megint nyilvánossá váljon, az írók belefáradnak
az egyéni utakba, a szellemiek iránt érdeklődők tájékozatlanságuk
alatt fulladoznak, nem késhet a nagy vállalkozás, melyben az
ismeretek egymást termékenyítik s az egész szellemvilág összefog,
hogy a tényeket megint a szellem rendezésében lássa. A
legnagyobb baj, hogy korunknak nincs egy olyan erős szellemi
szenvedélye, mint a rómaiaknál a hellenizmus, a középkorban a
teológia. Számolni kell azzal is, hogy a mai politikai irányok
valamennyien a tizenkilencedik század növendékei s hatalmukkal
a »szakszerűség« irányában fogják erőltetni a fejlődést.
A szellemi folyamatoknak azonban mégis csak van bizonyos autonómiájuk,
a jogos és szükséges törekvéseket az élet búvópataksorsra
kényszerítheti, azonban nem nyelheti el. Az emberiség képességei
és igényei belső rugalmasságot jelentenek, amely ellen a társadalmat
sem lehet soká kifeszítve tartani. A szellemet megalázhatja az
erő: a természet visszaüt.
|