2014.04.05.
Elveszett szavazatok
Április 6-án lényegében
minden szavazat elvész, amit nem a Fideszre adnak. Ez a kissé
vaskos kijelentés nyilvánvalóan magyarázatra szorul.
2010-óta a
Fidesz–KDNP által kialakított közjogi rendszer az ellenzék
és az ellenzék egyes meghatározó háttéremberei, baráti és
szerelmi kapcsolatai által külföldi „szaktekintélyek”
kereszttüzébe került. A Budapesten fogalmazott, de
Washingtonban és Brüsszelben artikulált elítélő
nyilatkozatok elsősorban a demokráciát féltették.
2006-ban, amikor
verték az utcán az embereket, akkor nem sérült a demokrácia,
most viszont, hogy a kétharmad kihasználja a kétharmad adta
lehetőségeket mindenki az amerikai alkotmányjog egyik kedvenc
kifejezését, a fékek és ellensúlyok rendszerét látta megszűnni
hazánkban. (Az más kérdés, hogy a korábbi magyar alkotmányban
sem volt szó erről a tipikus angolszász jogintézményről.)
A támadásnak
azonban annyi valóságalapja volt, hogy a kétharmadot meghaladó
eredmény nemcsak megengedte, de tulajdonképpen kötelezővé tétette,
hogy a választási ciklusokon átnyúló független intézmények
élére a kétharmad nevezze ki a vezetőket.
A köztársasági
elnök, a nemzeti bank elnöke, az alkotmánybíróság tagjai és
sok más meghatározó intézmény került a Fideszből érkező,
vagy a Fidesz közelében lévő emberek vezetése alá.
Ezekből az intézményekből
őket mandátumuk lejártáig elmozdítani nem lehet. Ha ehhez
hozzávesszük, hogy az új alkotmány – nagyon helyesen –
stabillá tett jó néhány új intézményt, továbbá hogy egy
ellenzéki csoportnak a győzelemre még csak elméleti esélye
sincs, akkor világossá válik, hogy még egy esetleges 50 százalék
alatti Fidesz esetén sem lehetséges stabil ellenzéki kormányzás
Magyarországon.
A kisebbségi kormányzás
szinte biztos bukás, melynek eredménye egy hosszan elhúzódó
politikai válság lehet. Ezt a gazdaság és az egész ország
megsínylené. Innen csak egy új választás lehet a kiút, mely
további válságokat generálna. A végén újra a Fidesz kerülne
kormányra, azonban egy újra lepusztított államkincstárral és
a kétharmad adta stabilitás háttere nélkül.
A valószínűbb
forgatókönyv, hogy a Fidesz 50 százalék feletti, de kétharmad
alatti eredményt ér el. Ez esetben az ellenzékre leadott
szavazatok nem csak azért vesznek el, mert a közjogi rendszer
minden pontján a kormány befolyása érvényesül, és 1990-ben
megalkotott és az új alkotmányba is bevett garancia, az ún.
konstruktív bizalmatlansági indítvány intézménye lényegében
lehetetlenné teszi a regnáló miniszterelnök leváltását, de
azért is, mert a 2010-hez képest megerősödő ellenzék a leendő
kormánynak tulajdonképpen egyfajta menekülést is jelent.
2018-ban majd
joggal hivatkozhat a kormánypárt arra, hogy mivel nem kapta meg
a kétharmados felhatalmazást, így az ellenzék aknamunkája
tette lehetetlenné bizonyos ügyek jó, sikeres kezelését,
legyenek ezek az ügyek bármilyen természetűek.
Ma tehát még az
ellenzéket támogatni akaró, vagy a kormány erejét megtörni
igyekvő embernek is az lenne az érdeke, hogy a Fidesz kétharmaddal
győzzön. Ez a látszólagos paradoxon még akkor is igaz, ha az
ellenzéki pártok komoly válságba kerülnének az újabb kétharmados
siker esetén.
Ugyanis ahogy
fentebb láttuk, az ellenzéknek egyáltalán semmilyen esélye
nincs a sikeres kormányzásra, még akkor sem, ha a Fidesz
valamilyen előre láthatatlan okból kifolyólag 50 százaléknál
kevesebb szavazatot kapna. (Arra most nem térek ki, mert ennek az
írásnak nem témája, hogy az ellenzék amúgy is tökéletesen
alkalmatlan a kormányzásra, együtt és külön-külön egyaránt.)
Ráadásul az
ellenzéknek kimondottan jót tenne egy komoly, még a 2010-esnél
is komolyabb válság. Ugyanis csak egy mindenre kiterjedő,
teljes tisztulás, mondhatnánk a teljes szétesés és újra
szerveződés után lehetnének alkalmasak 2018-ban egy esetleges
kormányzati szerepre. Ez igaz a pillanatnyilag Gyurcsány tematizálta
oldalra, és igaz a Jobbikra és az LMP-re is.
Az LMP talán azért
lóg ki a sorból, mert ha kiesik a parlamentből – és most lényegében
ez az egyetlen kérdés, hogy képes-e megugorni az öt százalékos
küszöböt –, akkor lényegében megszűnik létezni.
A Jobbik Vona Gáborral,
Szabó Gáborral és Novák Előddel már most elhasználódott. Még
a közelébe sem kerültek a hatalomnak, de már most olyan ügyek
terhelik a vállukat, melyeket nem tudnak magukról lerázni.
Szegedi Csanád a legnagyobb fiaskó, de a kuruc.info kérdése és
bizonyos pénzügyi kérdések is indokolnák, hogy a Jobbik újítson.
Ha ettől a tehertől megszabadulna a párt, és botránypolitizálás
helyett képes lenne valamiféle komolyan vehető programmal előállni,
akkor 2018-ra talán lehetne belőle valami.
A balliberális
oldalon azonban csak a teljes bozóttűzszerű tisztulás
jelenthetne valamit. A Simon–Welsz-üggyel, Zuschlag leleplezésével
és a teljesen elhasználódott figurák – Gyurcsány, Bajnai,
Fodor, Kuncze – újratöltésével ez a társaság maga a
hiteltelenség. Ezen mindenképpen változtatni kell, mert bizony
szükség lenne egy épkézláb ellenzékre. Ez ugyanis az ország
érdeke.
Bármennyire is jó
irányba haladhat egy monopol helyzetben lévő politikai erő, az
ország érdekét szolgáló alternatíva lehetősége fontos.
Most ez hiányzik a legjobban.
Ez indokolja a
feni kijelentést. Most az ország – és meglepő módon – az
ellenzék érdeke is az, hogy a Fidesz kétharmaddal győzzön.
Csorja Gergely
|