2014.04.04.
Elindult a Dunai Kulturális Folyosó
Projekt
Jobban ki kell használni a Duna-térséghez kapcsolódó
turisztikai lehetőségeket
A Duna-térségi
turizmus lehetőségeinek jobb kihasználását és a nemzetközi
együttműködés fontosságát hangsúlyozta Dr. Szaló Péter,
a Belügyminisztérium (BM) területrendezési, építésügyi és
örökségvédelmi helyettes államtitkára a Dunai Kulturális
Folyosó 2014 októberében záruló EU-s finanszírozású ÁROP
projekt nyitórendezvényén.
Bizonyára sokan csodálkoznak azon, hogy a Belügyminisztérium
a Dunai Kulturális Folyosó projekt egyik kidolgozója, megteremtője,
hiszen ha erről a tárcáról hallanak az emberek, akkor főleg a
rendőrség, a közbiztonság jut az eszükbe.
– Ezen nem lepődöm meg, de azt tudni kell, hogy
2012-ben, amikor megszűnt a Kulturális Örökségvédelmi
Hivatal, a Belügyminisztérium lett a felelőse a kulturális örökség
védelmének. Mindemellett a helyettes államtitkárság a műemléki
és régészeti örökség védelme terén összehangolja, felügyeli,
és szakmailag irányítja, valamint ellenőrzi az illetékes hatóságok
tevékenységét. Eddig is a tárcához tartozott a településfejlesztés
és az építészet, ami közvetlenül kapcsolódik a műemlékvédelmi
feladatokhoz. Tehát szervesen kapcsolódik a műemlékvédelemhez
a BM korábbi feladata is.
Helyettes államtitkár úr volt a Duna Stratégia
megalkotásának koordinátora, így gondolom, tudja, hogy milyen
lehetőségek vannak a Duna-térségben lévő települések együttműködésében.
– A Duna Stratégia megalkotása kezdeti szakaszában töltöttem
be a főkoordinátori tisztet, s már akkor felismertük, hogy
milyen nagy lehetőségeket lehet kiaknázni a térségi együttműködésből.
Erre egy példa: a jachtforgalom Pozsonyig jön le a Dunán, és
nagyon kevesen lépik át a bős–nagymarosi vízlépcsőt. Természetesen
a nagy kirándulóhajók leérnek a magyar fővárosig. Sajnos nem
használjuk ki a Duna-térséghez kapcsolódó turisztikai lehetőségeket,
hiszen a dunai nemzetközi turizmusból Dél-Magyarország nem
profitál. Holott olyan csodálatos emlékeink vannak, mint a százhalombattai
halomsírok, melyek világszínvonalú látványosságot
jelentenek, nem ismerik a turisták a Dunaújvárosi
Vasszoborparkot, s ugyanígy a kalocsai, bajai, gemenci nevezetességeket
sem. Csupán Kalocsára nem mennek le a kirándulóhajók, mert az
túl nagy befektetést jelentene számukra. Viszont, ha Belgrádot
vagy a Duna-deltát veszik célba ezek a hajók, akkor lehet, hogy
útközben megállnak a dél-magyarországi településeken is, és
ezzel a térségben megnövekszik a turistaforgalom, és így az
abból származó bevétel összege is. Mindehhez természetesen
megfelelő kikötők és utak építése szükséges. Ezért is érdekünk,
hogy Dél-Magyarországot is bekapcsoljuk ebbe az együttműködésbe.
Több Duna-melletti város egy-egy nevezetességét ismerjük a
magyar és a világtörténelemből, de nem mindet. A Lepenski Vir
például egy fontos mezolitikus archeológiai lelőhely Szerbiában,
a Duna jobb partján a Vaskapu-szorosban. A környező területen
számos, ugyanahhoz a kultúrához tartozó kísérő település
maradványait fedezték fel.
Mennyire határozza meg a Dunai Kulturális Folyosó
projekt sikerét az, hogy összefogjanak a szerbiai és a román
szaktárcákkal?
– Ez az együttműködés legtágabb köre, amit Medgyesy
Balázs, az EU Duna Régió Stratégiával megbízott kormánybiztosa
szervez. Mi ezen belül szerényebb feladatot vállalunk föl, de
úgy, hogy együtt dolgozunk a Duna Stratégia Programirodával.
Alapvetően a települési önkormányzatok együttműködését
szorgalmazzuk, ezenkívül az értékek feltárását, a műemlékvédelem
és régészet együttműködését a természetvédelemmel
tartjuk lényegesnek. Az értékek bemutatása is feladatunk, ezért
több kiállítást szervezünk. 2013-ban már egy kiállítás
keretén belül bemutattuk a Dunával kapcsolatos régészeti feltárásokat.
Nagyon érdekes tárgyak kerültek felszínre, és ezekkel együtt
eddig kevésbé ismert történelmi tényeket mutattunk be. Sokan
nem tudják, hogy az 1848–49-es szabadságharcban egy ágyúlövéssel
Gönyű partjairól elsüllyesztettek egy fegyvert és puskaport
szállító osztrák hajót. Mindez jelentősen befolyásolta a
szabadságharc kimenetelét.
Említette a kikötők
fontosságát. A kikötők megépítése önkormányzati feladat?
– Többszintű a kikötők tervezésének, építésének
rendszere. Egyfelől a kormány erre vonatkozó terveit benyújtja
a közlekedési stratégia részeként az EU-nak. Másfelől a
hazai jogszabályokban is foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Így
az országos területrendezési terv meghatározza az országos és
nemzetközi jelentőségű kikötők helyét és szerepét. A
nemzetközi kikötő működtetéséhez szükséges a határőrizet,
a vámszolgáltatás. Ezen kikötők számáról a kormány és az
országgyűlés döntött. A helyi vagy regionális jelentőségű
kikötők vagy a megyei, vagy a települési területrendezési
tervekben szerepelnek. Ezeket a kikötőket tehát vagy a megye,
vagy az adott település tudja megvalósítani, amihez az
infrastruktúrafejlesztési forrásokból lehet majd minderre támogatást
igényelni. Az is lehetséges, hogy a kikötőket vállalkozókkal
együttműködve építik ki, hiszen a projekthez üzleti érdek
is fűződhet.
Elképzelhető, hogy a dunai kulturális
turisztikai hálózat tagjai közös uniós pályázatot nyújtanak
be a projekt egyes elemeinek megvalósítására?
– Egy kikötő esetében a közös pályázat benyújtása
nem célravezető, hiszen külön-külön kell elszámolni az
elnyert forrással. A rendszer igencsak bonyolult, s éppen ezért
jó, ha közbeszerzéstől kezdve a műszaki ellenőrzésen át
azokat külön valósítják meg az egyes települések. Viszont léteznek
olyan projektek, melyeket közösen kell és lehet megvalósítani.
A Dunai Kulturális Folyosó projekt a III. kerületi önkormányzat
szervezésben működik, s mi ebben konzorciumi partnerek vagyunk
az Argonauta Kutatócsoporttal együtt. De csatlakoztak a
projekthez múzeumok, egyetemek és civil szervezetek is. S ennek
a hálózatnak a kiterjesztése elképzelhető kulturális és egyéb
események vonatkozásában is.
Lényeges az, hogy a Duna menti magyar önkormányzatok
tanulmányt készítsenek értékeikről, épített örökségükről,
s ezeket a dokumentumokat külföldön is bemutassák?
– Természetesen, amit említettem az nagyon fontos
feladat. Korábban már született arra kezdeményezés az Emberi
Erőforrások Minisztériuma részéről, hogy a Duna-parti limes
maradványait nyilvánítsa az UNESCO a világörökség részévé.
Mindez csak akkor valósulhat meg, ha megfelelő tanulmányok,
dokumentumok mutatják be a limes történelmi múltját,
jelenlegi állapotát, és gondoskodni is kell a terület nemzeti
védelméről is. Már túlhaladott az a metódus, hogy előbb a
világörökség listájára kerülnek föl az értékek, s azután
kérik, hogy azok védelmére a nemzeti kormány is hozza meg az
intézkedéseket. Először a nemzeti kormánynak kell védetté
tennie a műemlékeket, régészeti lelőhelyeket, s csak azt követően
lehet folyamodni a világörökség címért.
A
Dunai Kulturális Folyosó projekttel kapcsolatban születtek-e már
rövid távú tervek?
– Az egyik jelentős munkatervünk a kiállítássorozatra
vonatkozik. Áprilisban Óbudán és Győrben tartunk konferenciát
a program célrendszeréről; Kisapostagon rendezzük meg a
Folyami Örökség Napját, majd Ráckevén és Visegrádon
kamarakiállítást szervezünk, októberben pedig nagy rendezvénnyel
zárjuk az óbudai Fő téren a sorozatot.
Ez a bizonyára projekt nem csak a turisztikából
származó bevételt növeli, hanem a helyi közösségek identitástudatát
is erősíti.
–Nagyon lényeges szempont a helyi identitástudat erősítése,
hiszen sokszor nem ismerjük fel az értékeink jelentőségét.
Hiszen tudjuk, hogy a kulturális identitás a mindennapok működőképességét
és fejlesztését összetetten befolyásolja.
Medveczky Attila
|