2014.04.11.
Temperamentum,
bűbáj és humor
Nem magunknak, nem a „szakmának”, hanem a nézőnek játszunk
Kertész
Marcella színművésznő, énekesnő Debrecenben született.
A Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskolában érettségizett
magánének szakon. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola magánének
szakát végezte el. A Színház- és Filmművészeti Főiskolán
operett-musical szakot, Szinetár Miklós osztályában végzett.
Játszott a Budapesti Operettszínházban, a szolnoki Szigligeti
Színházban, a Debreceni Csokonai Színházban, a Szegedi Nemzeti
Színházban. Tíz éven át a Miskolci Nemzeti Színház művésze
volt, jelenleg a szolnoki Szigligeti Színház társulatának
tagja.
Fontosabb
szerepei a szolnoki teátrumban: Rosina (Rossini: A
sevillai borbély), Olympia, Giulietta, Antonia (Offenbach: Hoffmann
meséi), Zsuzsi (Kálmán Imre: Zsuzsi kisasszony), Gréti
(Franz Arnold - Ernst Bach: Apa csak egy van), Mária
Roberta (Dan Goggin: Apácák), Josie (Nell Dunn: Gőzben),
Candy Starr (Ken Kesey: Kakukkfészek), Rica-Maca (Zerkovitz:
Csókos asszony), Truvy (Robert Harling: Szépségszalon),
Bessy (Jacobi: Leányvásár), Aldonza (Wassermann-Leigh:
La Mancha
lovagja), Mimi (Zágon-Nóti-Eisemann: Hippolyt a lakáj),
Keczeli Ilona (Molnár Ferenc: Az üvegcipő), Anna
Putnam (Miller: A salemi boszorkányok), A francia királylány
(Kacsoh: János vitéz), Kató (Szilágyi-Eisemann: Én
és a kisöcsém), Mária Magdolna (Webber: Jézus
Krisztus Szupersztár), Vicoria (Maugham-Nádas-Szenes: Imádok
férjhez menni), Asszisztenső (Márai: Kaland), Viola
(Móricz –Kocsák-Miklós : Légy jó mindhalálig), Anna
(Marc Camoletti: Félrelépni tilos!), Miss Mabel Gibson (Kálmán:
Cirkuszhercegnő), Stéphanie (Pierre Barillet – Jean
Pierre Grédy: A kaktusz virága), Sally (John Kander- Fred
Ebb - Joe Masteroff: Cabaret), címszerep (Goldoni –
Ferkay – Mikó: Mirandolina ), Marcsa (Szirmai-Bakonyi-Gábor:
Mágnás Miska), Carmen (Szép Ernő: Patika).
Fontosabb
szerepei a Miskolci Nemzeti Színházban: Adina (Donizetti: A
szerelmi bájital), Antonia (Offenbach: Hoffmann meséi),
Musetta (Puccini: Bohémélet), Susanne, Cherubino (Mozart:
Figaro házassága), Judit (Bartók: A kékszakállú
herceg vára), Stázi (Kálmán: Csárdáskirálynő),
Liza (Kálmán: Marica grófnő), Angela, Juliette (Lehár:
Luxemburg grófja), Zórika (Lehár: Cigányszerelem),
Mi (Lehár: A mosoly országa), Maria (Bernstein: West
Side Story).
Elismerései:
Bodex-díj (2010), 2011-ben a művésznőnek ítélték oda a Jász-Nagykun-Szolnok
megyei Príma-díjat, Jászai Mari-díj (2012)
Március 28-án nagy sikerrel mutatta be Csiszár Imre
rendezésében a szolnoki Szigligeti Színház Szép Ernő: Patikáját.
Ebben a darabban Kertész Marcella Carment alakítja. Művésznővel
még a próbafolyamat idején, március 19-én beszélgettünk a
színház társalgójában.
–A darab harmadik felvonásában Balogh Kálmán az álomtündéreihez
menekül. Akik, mihelyt egyedül marad, meg is jelennek. Én alakítom
Carment, a temperamentumos nőt – kezdi a beszélgetést a művésznő.
Ritka, hogy nem főszerepet játszom, de nem utasítottam vissza a
kisebb, de nekem való karakterek eljátszását. Most nem „én
halok bele a szerepbe”- ahogy a színházi berkekben mondani
szokás, mert – többek között – a Kaktusz virágában,
a Mágnás Miskában, a Cabaret-ban igen nagy színészi
és énekesi feladat hárul rám.
Ahogy idén nyáron is, amikor Marcella
– showt mutat be a szolnoki
színház. Kinek az ötlete volt egy ilyen nagyszabású rendezvény
kiállítása?
–Balázs Péter direktor
úr vetette föl az ötletet, amit Bor Zoltán produkciós igazgató
a legmesszebbmenőkig támogatta,
ami nagy örömmel tölt el. Hozzávetőlegesen majdnem két órás
produkcióról van szó, melyben a színház zenekara és tánckara
is közreműködik, sőt fellép egy meglepetés vendégünk is.
Talán lesz ideje egy kis pihenésre a számok között.
–Nem nagyon jut időm
pihenésre, mert a tánckar produkciója közben kell megoldani
jelmezcserét.
Az eddigi szerepeiből lesz egy válogatás, vagy új számok
is hallhatók a produkcióban?
–Főleg
az eddigi szerepeimből, és a szilveszteri műsorokon
elhangzottakból lesz a válogatás, és a fináléban hallható
egy olyan összeállítás, egy olyan zenei-blokk, melynek egyes
dalait még nem énekeltem színházban, de biztos vagyok benne,
hogy azokat is örömmel fogadja be a publikum. S ha már a
szilveszteri műsorokat említettük, a Koldusopera
Cápa-dalát is eléneklem a show-ban,
ami alatt szinte egy cirkuszi trükkel oldom meg a színpadon a
jelmezváltást. Sokan kérdezték tőlem, mindezt hogyan csinálom,
de ez szakmai titok– annyit azonban elárulok, hogy a legegyszerűbb
megoldás sokszor egyben a legjobb is. A bemutató június végén
lesz, és július elején is lesznek előadások. Azt tervezik,
hogy a következő évadban bérletszünetes előadásként játszanánk
a Marcella-showt.
Ugorjunk vissza az időben: Benedek Elek apai ágon az ükapja
volt, édesapja, Kertész Gyula operarendező volt, édesanyja Iványi
Csilla pedig táncosként és francia-magyar szakos tanárként az
asszisztense.
–A keresztnevemet is a
Benedek-ősöknek köszönhetem; és rokonomtól, Benedek Marcelltől
„örököltem” a Marcella nevet. Édesapám 1956-ban végzett
operarendezői osztályban végzett a Zeneakadémián. Ezután
nagyon sokáig, a ’80-as évekig ilyen osztályt nem is indítottak
ebben az intézményben. Édesanyám a pályáját táncosnőként
kezdte; mint minden „békebeli” úri lány balettozni tanult,
és megtanult franciául. Édesapja ludovikás tiszt volt. Mivel a
Rákosi-éra idején mindez nem volt jó „ajánlólevél”,
elutasították a felvételi kérelmét, ezért lett színházi táncosnő.
Édesanyámnak csak az úgynevezett politikai enyhülés idején,
a ’60-as években sikerült elvégeznie a debreceni egyetemet.
Tehát én a családomon keresztül megtapasztalhattam azt, hogy
mit jelent az, ha valaki nem tanulhat tovább a származása
miatt, és megfosztják ingatlanjától. Szüleim a debreceni színházban
ismerkedtek meg, és ott is dolgoztak évtizedeken keresztül.
Elvitték szülei egy-egy nagyobb
premierre?
–Szinte a színházban nőttem föl. De azt tudatosították
bennem, hogy a színház munkahely, és nem arra való, hogy a színészek
gyerekei ott töltsék szabadidejüket. Gyerekszínész viszont
sosem voltam, bár néhány kis statiszta-szerepet kaptam. Először
„kis Pinkerton” voltam a Pillangókisasszonyban,
majd Soma a Bánk bánban.
Majd ezt követték a komoly zenei tanulmányok, hiszen zenei általános
iskolába, zeneművészeti szakközépiskolába, és zeneművészeti
főiskolára jártam. 12 éves koromban a Bohémélet gyerekkórusában
felléptem, mert édesapám az általános iskolás kért énekkart
az előadáshoz. De ezt követően csak mint harmadéves főiskolás
léptem szólistaként színpadra.
Kislányként, amikor ült a nézőtéren, volt olyan
szerep, amiről azt gondolta, hogy nagyon közel áll önhöz, s
majdan el szeretné játszani?
–Erre nem emlékszem, mert én igazából – ahogy
viccesen szoktam fogalmazni – a kisszobában lettem színésznő.
Debrecenben négyszobás lakótelepi lakásban laktunk. Apukám
saját szobájában hallgatta az operákat, s a rendezői koncepciókon
dolgozott. Anyukám közben a szobájában szépirodalmat
olvasott. Egyszer szüleim arra értek haza, hogy a kisszobában
cipőkanál-mikrofonnal a kezemben hatévesen operaáriákat üvöltöttem,
teljes átszellemültséggel. Hallottam az operaénekesnőket a színházban,
és őket utánoztam. Számomra természetes dolog volt, hogy éneklek,
és soha nem akartam más lenni, mint énekesnő.
Többen
panaszkodnak, hogy a szolfézs az, ami elveszi a kedvüket a
zenetanulástól. Művésznőnek könnyen ment a szolfézs elsajátítása?
–A szolfézs azoknak megy jól, akiknek jó a fülük.
Az összhangzattan már szinte matematikai nehézségű, ezért
okoz gondot sok zenésznek annak elsajátítása. Bizony nem volt
nekem sem egyszerű az összhangzattan megtanulása, de ez
elengedhetetlen ahhoz, hogy valakiből muzsikus, énekes legyen.
Operaénekesnőként hogyan kalandozott el a operettek,
musicalek felé?
–A zeneművészeti főiskola ének szakán szinte
mindenki operaénekesnek készült. S abból válik operaénekes,
aki a színpadon is megállja a helyét. Nem véletlen, hogy
Miskolcon operaénekesnőként tartottak számon. Az már más kérdés,
hogy milyen operaénekesnő az, aki egy évadon belül csak egy
operában énekel, ráadásul kettős szereposztásban. Régebben,
amikor édesapám Debrecenben dolgozott, operabérletet is
meghirdetettek négy bemutatóval. Ma már ez elképzelhetetlen,
mert az opera műfaja olyan, amit nagyon nehezen fogad be a közönség.
Holott az operánál szebb és nagyobb dolog nagyon kevés van a
világon.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola magánének szakát
végezte el. Oda is adta be először a jelentkezését?
–Nem, hanem a Színművészetire. Nagyon sokat
olvastam, de nem regényeket, hanem színdarabokat, drámákat.
Hogy miért? Mert azokhoz volt türelmem. A Színművészetire
akkor nem vettek föl, de a Zeneművészetire már igen. Amíg előképzős
voltam, addig a Debreceni Kodály Kórusban énekeltem, amit
nagyon szerettem. A kórussal bejártuk szinte a fél világot, még
Marokkóba is eljutottunk, ahol a hely adottságának és szellemének
megfelelően a Szöktetés a szerájból című operában léptünk
föl. Közben zenés mesterséget tanítottam a debreceni Ady
Endre Gimnáziumban. Tizenkilenc évesen olyan diákokkal
foglalkoztam, mint Gubás Gabi, Major Melinda, Botos Éva, Haffner
Anikó – ők később mind kolleganőim lettek. Szabó Máté
rendező is tanítványom volt. Beszéltem nekik a zenés színházról,
az operáról is. Nagyon jól esett az, amikor később azt mondták
nekem: „igen sokat tanultam tőled”. Hiszen kikerülhetetlen,
hogy egy színész ne játsszon zenés darabban. Így a prózai színészeknek
is tudni kell azt, hogyan kell sanzont, rockot, musicalt énekelni.
Ugyanilyen lényeges a tánctudás is.
Bartók remekművében, a Kékszakállú herceg várában
Judit szerepét énekelte, amit főleg mezzo-szopránok szoktak.
Eléggé rendhagyó, hogy valaki koloratúr-lírai szerepeket is
énekeljen és Juditot is…
–Ez a miskolci Bartók+Puccini fesztivál keretében történt,
mikor a színházban a Bohémélet Musettáját is elénekeltem
eredeti nyelven. Az Aggteleki Cseppkőbarlangban adtuk elő a Kékszakállút,
ami hatalmas élményt jelentett számomra. Felvétetésére reagálva:
Bartók azt írta bele a kottába, hogy Judit szoprán. Talán azért
éneklik mezzók ezt a szerepet, mert egy „lefojtott” szoprán
Judit, akinek halálfélelme van. S mikor kinyílik az ötödik
ajtó, ki kell énekelni a magas, a háromvonalas C-t, amire igazán
a szopránok képesek. Rácz István énekelte a címszerepet,
Ligeti András vezényelt, én pedig hófehér jelmezben játszottam,
ami szinte az angyali szűziességet szimbolizálta.
Régebben azt nyilatkozta, hogy csak a minőségi színházban
hisz. A szolnoki ilyen színház?
–Nem szégyellem bevallani, hogy igencsak temperamentumos
vagyok, így nyíltan kimondom azt, ha valami nem tetszik nekem.
Ezt kollégáim már megszokták, s tudják, nem vagyok egy
veszekedős típus, s ha más is a véleményem, mint a rendezőé,
azt nem öncélúságból hangoztatom, hanem a produkció érdekében.
Tudtommal nem igazán szereti a túlzottan modern rendezéseket.
–Játszottam már modern rendezésben is, mert ez volt
a feladatom. Nem én nem kedvelem az ilyen előadásokat, hanem a
néző. A közönséget például a Traviata érdekli, úgy
, ahogy eredetileg megírták, és nem farmernadrágban előadva.
Azt szokták mondani, azért adják elő a régebben megírt műveket
mai ruhákban, mert azok ma is aktuálisak. Hát persze, hogy aktuálisak,
az igaz, különben nem játszanánk görög drámákat. Nem
ostoba a néző; ha korhű jelmezekben és díszletek közt adunk
elő egy Shakespeare-drámát, megérti, hogy az a XXI. század
elején is megtörténhet. Aki pedig nagyon át akarja írni a
darabokat, túlzottan modernizálni szeretné, annak azt tanácsolom,
írjon egy újat. Egy olyat, ami korunkban játszódik. A West
Side Storynak egyik nagy érdeme, hogy Bernstein nem a Rómeó
és Júliához írt betétdalokat, hanem külön zseniális
darabot írt Jerome Robbins koncepciója alapján.
Előfordul, hogy egy –egy hétköznapokban, utcán látott
jelenet, emberi viselkedés annyira megragadja, hogy azt később
bele tudja építeni egy adott szerepbe?
–Nem is egyszer…Sőt, azt mondjuk egymás között, ha
egy érdekes jelenetet látunk az utcán: „ha ezt színpadon
megcsinálod, az már túlzás, az már sok”. Figyelem az utcán
a különböző karaktereket, azért is, mert mi is olyanokat alakítunk.
Balázs Péter igazgatói módszerét jellemzi, hogy olyan
darabokat tűz műsorra, amelyek a színészek előmenetelét
biztosíthatják. Emellett arra törekszik, hogy minden szerepkörre
meglegyen az adott színésze. Ezzel elejét veszi a versenyzésnek,
az irigységnek, annak, hogy a kollégák fúrják egymást azért,
hogy ki kapja meg a szerepet. Jómagam szubrett és komika szerepkörökben
játszom. Balázs Péter Kiss Manyihoz és Fedák Sárihoz hasonlít;
szerinte, ami Ady Fedák Sárihoz írt versében benne van, az
mind rám illik. Ez pedig hatalmas elismerés egy színész-
igazgatótó-rendezőtől.
Maximalista típus?
–Túlzottan is maximalista vagyok. A legtöbbet várom
el magamtól és kollégáimtól is.
Aprólékosan kidolgozza a szerepeit?
–Nem ez a jellemző rám, mert annyira ösztönös színésznő
vagyok, akinek inkább a próbák alatt vissza kell venni a
temperamentumából. S vallom, hogy az alakítást nagyban meghatározza
a szerepbe fektetett energia. Különben marad a szimpla rutin. A
színészet pedig nagyszerű hivatás, külön életformát,
intellektust követel meg. Ezt tudatosítani kell azokkal, akik
erre a pályára lépnek. Édesapám többször hangoztatta:
„van a színész, és van , aki szeret szerepelni.”
A jövő évadban milyen szerepekben láthatjuk?
–A Csongor és Tündében Ledért alakítom
majd, és nagy boldogsággal tölt el, hogy Varját játszhatom el
a Cseresznyéskertben. Emellett Feydeau A női szabó
bohózatában is játszom majd. A zenés darabokra rátérve a Luxemburg
grófjában, és a Sztárcsinálókban lépek föl a következő
évadban, emellett egy címszerep is vár rám az Irma, te édes.
Hogyan látja, a szolnokiak mennyire érzik magukénak a
színházat, és mennyire becsülik meg a színészeket?
–Azért nevezték ki annak idején igazgatónak Schwajda
Györgyöt, majd később Balázs Pétert, mert előtte a nézők
lázadtak föl a színház vezetése és műsorpolitikája ellen.
Mielőtt Schwajda György idekerült volna, a nézők a színház
előcsarnokában égették el a bérleteiket. A mostani visszajelzésekből
pedig arra következtetek, hogy szolnoki közönség végtelenül
szereti a színházát. Mert ez nem a mi teátrumunk, hanem a város
közösségéé.
Medveczky Attila
|