2014.04.18.
Mindig azért léptem színpadra, hogy örömet
szerezzek
Elhunyt Szabó Gyula, a Nemzet Színésze
Hosszan tartó, súlyos
betegség után elhunyt a Kossuth- és kétszeres Jászai-díjas
színművész, Szabó Gyula. A Nemzet Színészét április 4-én,
otthonában érte a halál. Szabó Gyula júliusban lett volna 85
éves, temetéséről később intézkednek. Szabó Gyula még egészségesen,
adott nagyinterjút a Magyar Fórum számára. Szerkesztőségünk
ennek egy részletével emlékezik a XX. század egyik színészóriására,
akinek emlékét megőrizzük.
A Csincsa partjától a Kossuth-díjig
– 1930-ban születtem, így gyermekéveim éppen a két
világháború közötti időszakra estek. A szülővárosomon,
Kunszentmártonon végigcsordogáló Csincsa patak jelentette nekünk
a világ közepét. Három iskolánk is volt, „kisiskolában”
kezdtünk, aztán jött a „kulacsos”, majd legvégül a
„nagyiskola”. Édesapám huszár volt az I. világháborúban,
kilencen voltunk testvérek, én a legkisebb. Gyermekkoromat a vidéki
környezet és a 30-as évek, a Horthy-korszak hangulata határozta
meg. Mélyen vallásos, igazi parasztcsalád volt a miénk, nagy földterületet
műveltünk meg, ez adta a megélhetésünket. Akkoriban a
gyermekek is segítettek a szüleiknek, nálunk sem volt ez másként.
Én is nagyon sokat dolgoztam. Minden vasárnap mentünk a
szentmisére, s rendszeresen szolgáltunk testvéreimmel az oltárnál,
ministráltunk. Az akkori imákat, fohászokat, valamint az egyházi
énekeket mind a mai napig idézni tudom. Vidéken a harangszó
szinte mindent elmond a falu életéről annak, aki ismeri a
harang üzenetét, jeleit. Nekünk édesanyám megtanította. A
kunszentmártoni katolikus templom harangjához kapcsolódik életem
egyik első nagy élménye. Nyolcéves voltam, amikor hatalmas ünnep
volt a városban – nálunk misézett a püspök. A templom zsúfolásig
megtelt, s a délelőtti mise után felmehettem a toronyba
harangozni. Életemben először, és éppen én, ezen a szent
napon. Harangozás után lélekszakadva rohantam édesanyámhoz:
hallotta-e a harangszót? Az én drága édesanyám megölelt s könnyes
szemmel csak annyit felelt: akkor azért szólt olyan szépen az a
harang.
A második világháborút követően szinte
azonnal felkerült Budapestre. Törvényszerű volt ez akkoriban?
– Ha törvényszerű nem is volt, valahogyan mégis adta
magát. Jó tanuló voltam, ezért amikor felvetettem otthon, hogy
szeretnék feljönni Pestre, édesapám még támogatott is, mondván:
ha kitanulok egy szakmát, azt később már nem veheti el tőlem
senki. A Csonka János Gépgyárba kerültem, a porlasztó és több
autó, motor feltalálójának gyárába, mely rangot tudhatott
magáénak és viszonylag épségben megúszta a háborút. Kitűnő
tanáraink és mestereink voltak, szinte észrevétlenül ragadt ránk
inasokra a tudás, valamennyi fázisát megismertük a munkának,
így a gépsorok minden részén használható munkaerő vált belőlünk.
Itt ráadásul az alapvető emberi normákat is megtanították a
szakma mellett. A másik tiszteletére, a tisztességes hangnemre
egymással szemben, a figyelem fontosságára, egymás megbecsülésére
neveltek. A gyárnak kollégiuma volt, ott laktam. Néhány
esztendővel ezelőtt emléktáblát avathattam ott, ami bizonyítja,
hogy ők sem felejtettek el engem.
És hogy jött innen a színészet?
– Nagyon egyszerűen, már otthonról. A szüleimmel testvéreimmel
a kunszentmártoni színjátszó körbe egészen kicsi legényként
már próbákra, előadásokra jártam. Hogy odakerültem, hát
hamarost szerepet is kaptam, az egyik darabban kis huszárt játszottam
– édesapám nagy büszkeségére. Zongorázni szerettem volna,
ám erre nem volt elég pénzünk. „Édes fiam, a hegedűnek
lelke van”, mondta édesapám, hogy kedvet adjon a hegedüléshez
s rövidesen kaptam is egy hegedűt. A Zeneakadémiára is
felvettek, Lengyel Gabriella tanítványa lettem. De én egyre inkább
a színészet felé kanyarodtam, amellyel mindvégig kacérkodtam.
Az inasévek alatt például az iskola önképzőkörében diáktársaimmal
megtanultuk Az ember tragédiája két színét, amiért jutalmul
jegyet kaptunk a Nemzeti Színház előadására. Egy tehetségkutató
során hárman jelentkeztünk a színművészetire, pontosabban a
két barátom hívott, menjek én is. Ady-versét, a Zsóka búcsúzóját
szavaltam el. Akihez
szólott a legelső nóta; Zsóka menyasszony, férjhez megy a Zsóka...;
Még kurta szoknyás lány volt egy pár éve; És nemsokára a más
felesége...; Így van megírva pár rövidke sorba; Mintha ez
olyan természetes volna... Így kezdődött a költemény. Nagy
átéléssel mondtam, igen tetszett a felvételi bizottságnak, fölvettek.
Domján Edit, Lente Ilona és Kovács Ibolya, valamint nyolc fiú,
akik közül hamarjában Avar István, Varga Gyula, Kaló Flórián,
Gellei Kornél és Dombi Jenő nevére emlékszem. Mi jártunk egy
osztályba és együtt is végeztünk. Egyedül én maradtam
Pesten, a többiek vidékre mentek.
Igaz, hogy mindjárt a Nemzeti Színházba hívták játszani?És
nemet mondott?
– Igaz, igaz. Valóban megütött a rendkívüli lehetőség,
mégis nemet mondtam rá. Ugyanis Apáthi Imre már korábban hívott
az Ifjúsági Színházba. Nekem utolsó főiskolás évemre
hatalmas önbizalmat adott Apáthi ezzel a meghívással, engem
pedig úgy nevelt az édesapám, hogy az adott szavamat mindig
tartsam be. Nem bántam meg, hogy így döntöttem. Első szerepem
az Ifjúsági Színházban a Pál utcai fiúk Bokája volt. Ez
volt az első igazi társulatom, később, rövid kitérő után
kerültem a Tháliába, ahonnan négy évtizeden át nem is mentem
sehová. És amikor mentem, akkor sem önszántamból, hanem mert
megszűnt a színház. Pedig ott egy kiváló közösség jött létre,
és Kazimir Károly sokáig vezette a társulatot, remekül. Mint
színész, mindent megkaptam itt, amit a pályától kapni lehet.
Nagyon megszenvedtem, amikor 1996-ben végleg megszűnt. Az különösen
bántott, ahogyan megszűnt. Azután Székesfehérvárra, a Vörösmarty
Színházba hívtak, mentem szívesen, nem ismeretlen helyre csöppentem,
mert korábban többször is volt már vendégszereplésünk a királyi
városban, s mivel sosem voltam egy vándormadár, azóta is ennek
a társulatnak vagyok a tagja. Rengeteg kitűnő színésszel
hozott össze a sorsom, Kazimirről már beszéltünk, aki egyik
legjobb barátom is volt, a szüleit is ismertem. De Hacser Józsa,
Görbe János, Agárdy Gábor, Avar Pista, Kautzky József, Zenthe
Feri, Mécs Karcsi, Bitskey Tibor, Cserhalmi György, Sztankay
Pista, drága Inke Laci. Jó barátságban voltam, illetve vagyok
velük, csak sajnos közülük nagyon sokan nincsenek már közöttünk.
Mindig is nagyon szerettem a filmet. A Tenkes kapitánya forgatásából
sok kedves emlékem maradt meg, Zenthe Feri, Krencsey Marianne-nal
is nagyon jó viszonyban voltam. És a stáb szinte valamennyi
tagjával kölcsönösen tiszteltük, szerettük egymást.
Számtalan kitüntetést, díjat, elismerést kapott pályája
során. Melyik a legkedvesebb?
– Mindegyik nagy örömet okozott, természetesen a
Kossuth-díj nagy megtiszteltetés, de az, hogy a kollégák megválasztottak
a Nemzet Színészének, az a szívbéli elismerés, az nagyon
fontos volt. Persze az ember nem a díjért játszik. A cél
sohasem ez volt. Mindig arra törekedtem, hogy úgy játsszak a színpadon,
amivel sikerül megérintenem a közönséget.
De a kollégákkal
sem voltam másképp, én soha, de soha nem akartam aljas módon
versenyképes lenni. Amit kaptam, elfogadtam. Nem válogattam, és
szakmailag is jól jártam, mert így is rengeteget dolgozhattam.
Színház, tv-filmek, szinkronmunkák, rajzfilmek, mesefilmek, egyéb
fellépések. Voltak időszakok, amikor ötven fellépésem volt
egy hónapban, alkalmanként napi négy előadással. Nem volt
okom panaszra, ellentétben a családtagjaimmal, akik sokszor
kevesebbet kaptak belőlem annál, mint amennyit szerettek volna.
Több mesealbum is fűződik a nevéhez, például mindkét,
a közelmúltban megjelent albuma platinalemez lett.
–A mese nagyon fontos. Nekünk például kicsi
gyerekkoromban volt egy kedves szomszédunk. A Takács bácsi. Ő,
amikor átjött hozzánk, csak leült a kemence padkájára, és
miközben az asszonyok – édesanyám és gyakran a szomszédasszonyok
is – hímeztek, kézimunkáztak, beszélgettek, Takács bácsi
mesélt nekünk. Mindig mellette volt a kis sámli, és én
gyakran arra ültem, egészen közel hozzá, hogy még jobban
halljam, ahogy a csodálatos meséket mondja, olyan felejthetetlen
hanghordozásban és olyan előadói tehetséggel, amilyet azóta
sem igen hallottam sehol. A mesék iránti szeretetem innen ered,
és ezért tudom azt is, hogy egyáltalán nem mindegy, mit hall a
gyermek odahaza. A mesealbumok révén ebből a Takács bácsi által
életre keltett csodálatos hangulatból szeretnék visszaadni
valamit a mai kor gyermekeinek.
Kovács Attila
|