2014.04.18.
Misszióm az énektanítás
Arra törekszem, hogy átadjam a magyarországi fiataloknak a tudásom
Hamari Júlia
magyar énekművész, operaénekesnő 1957-ben kezdett énekelni
tanulni; tanárai Martin Fatime, Maleczky Oszkár és dr. Sipos
Jenő voltak. 1961-1966 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
hallgatója volt. 1965-ben első helyezést ért el a Budapesti
Nemzetközi Énekversenyen. 1966-1967 között Stuttgartban
tanult. 1967-től a düsseldorfi Rajnai Német Opera tagja volt,
rendszeresen fellépett a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a Holland
Fesztiválon, a milánói Teatro alla Scala-ban, a New York-i
Metropolitan Operában, a londoni Royal Opera House-ban. Olyan híres
karmesterekkel dolgozott együtt, mint Herbert von Karajan,
Claudio Abbado, Sergiu Celibidache ,Rafael Kubelik, Georg Solti,
Karl Böhm és Pierre Boulez. 1989-től a stuttgarti Állami Zeneművészeti
Főiskola professzora. 1992-1994 között az ART 21 Alapítvány
elnöke.
Főbb szerepei:
Rosina (Rossini: A sevillai borbély); Isaballa
(Rossini: Olasz nő Algírban); Judit (Bartók: A kékszakállú
herceg vára); címszerep (Gluck: Orfeusz); Sesto
(Mozart: Titus kegyelme); Dorabella, Despina (Mozart:
Cosi fan tutte); Dido (Purcell: Dido és Aeneas);
Malcolm (Rossini: A tó asszonya); címszerep (Bizet: Carmen);
Octavian (R. Strauss: A rózsalovag); Maddalena (Wagner: A
nürnbergi mesterdalnokok); Adrino (Wagner: Rienzi);
Olga (Csajkovszkij: Anyegin); Angelina (Rossini: Hamupipőke);
Sinaide (Rossini: Mózes); Cherubino (Mozart: Figaro házassága).
1992-ben Rómeó szerepét énekelte el koncertszerű változatban
Bellini: Capulettek és Montaguek operájában.
Teljes
operafelvételei: Cimarosa: Titkos házasság – Fidalma;
Ifj. J. Strauss: A cigánybáró –Czipra; Bellini: A skóciai
puritánok – Enrichetta; Liszt: Don Sanche – Elzire;
Verdi: Ernani – Giovanna.
Oratóriumok: Händel:
Kilenc német ária, Mahler: VIII. szimfónia, Mozart:
Requiem, Bach-kantáták, Bach: Máté-passió,
Bach: János-passió, Beethoven: C-dúr mise, Beethoven:
IX. szimfónia, Pergolisi: Stabat mater.
Filmjei: Carmen
(1967), Anyegin (1972, 1988), La pietra del paragone (1982), Áldozathozatal
(1986), Johann Strauss: A denevér (1988).
Számtalan
mesterkurzust tartott, és tart Magyarországon és külföldön
egyaránt.
Díjak, elismerések:
Kodály Zoltán-díj (1987), A
Magyar Köztársasági Érdemrend tisztikeresztje (2002), Örökös
tag a Halhatatlanok Társulatában (2003)A Magyar Érdemrend középkeresztje
a csillaggal (2013).
Művésznő kilencvenes évek közepén elbúcsúzott
az operaszínpadtól, s azóta tanít, mesterkurzusokat tart.
Milyen metódus jellemzi a tanítását?
–Énekesi pályám alatt,
többször nekem szegezték a kérdést, hogy milyen hangtechnikai
megoldásokkal valósítom meg az adott szerepet. Amikor elkezdtem
tanítani, azt vizsgáltam meg, hogy miként is valósítom meg
azokat az éneklésbeli metódusokat, melyek ösztönösek voltak
egy életen át. Követtem első tanárnőmnek, Martin Fatiménak,
és zeneakadémiai tanáromnak, Sipos Jenőnek, utasításait. Azt
is meg kell említeni, hogy a világjárásom alatt, a sok külföldi
szereplés közben megtanultak, mind –mind befolyásolták azt,
hogy ma milyen módon tanítsak. Tehát önvizsgáztatásról
lehet beszélni – mert sokan megkérdezték tőlem azt, hogy miként
is oktatok. Én asztmás gyerek voltam, s az orvosok, amikor
megvizsgáltak, nem ajánlották az éneklést szüleimnek, de mégis
első tanárom kidolgozott egy olyan módszert, ami által elindított
az énekesi pályán. Sajnos Fatime elég korán, 18 éves
koromban meghalt. S azután kerültem a Zeneakadémiára. Ezt a
bevezetőt azért tartottam szükségesnek elmondani, mert ki kell
hangsúlyoznom, hogy teljes mértékben hű maradtam azokhoz a módszerekhez,
amivel első tanárnőm oktatott. Sipos Jenő professzor úrnak azért
vagyok hálás, mert nem „terelt külön útra”, hanem azt a módszert
folytatta, ahogy Fatime oktatott. Sajnos azt veszem észre, hogy
ma nagyon kevesen beszélnek róla, holott ő nagyon sokat
dolgozott a magyar zeneművészet felvirágoztatása érdekében,
és igen sok növendékéből világhírű énekes lett. Az egész
énekiskolám, módszereim Fatime oktatása alapján lett
kidolgozva, és én a mai napig úgy tartom, sőt hiszek benne,
hogy a mennyekből figyeli pályafutásomat, és szellem bennem él.
Ha most dolgozom a fiatal művészekkel, a fülemben, belső hallásom
segítségével hallom, hogy mi az, ami rossz. Ezt nem
rosszindulatból teszem, hanem segítőkészségből. Amennyiben
valaki mesterkurzusomra jelentkezik, és előénekel nekem, akkor
az a lényeg, hogy meghalljam a hibákat. Ha a legfőbb hibát
mondom el a növendékemnek, akkor egyszerre az összes hibája
napvilágra kerül. Ez nem is módszer, hanem egy olyan adottság,
ami a belső hallásomon alapszik. Ezzel nem dicsekszem, nem vágok
föl, de mindez szükséges számomra a tanításhoz. Éppen ezért
arra törekszem, számomra a legfontosabb, hogy a fiataloknál
kifejlesszem a belső hallást.
Vannak olyan énekművészek, akik saját formájukra
akarják alakítani a növendékeiket. Ez káros, vagy jó módszer?
–Ez attól függ, hogy a
tanár megtalálja –e azt a növendéket, aki az ő metódusát
tudja követni. Esetünkben a tanár és a növendék közti
szoros kapcsolatról van szó. Több kérdés vetődik föl. Megértik-e
egymást? Tudnak-e együttműködni? Meg kell figyelni, hogy mikor
a tanár a saját módszerét tanítja, arra miként reagál a
fiatal művész, művészpalánta. Ha nem illünk össze, akkor a
legjobb, ha békésen elválunk. Tudom, hogy ezért többen
megorroltak rám, de mi értelme van annak, ha a tanár és a növendék
is egyformán szenved az órák alatt? Azt talán sokan tudják
lapjuk olvasói közül is, hogy minden művészeti ágban, így
az éneklésben is fellelhető az önzés. Ezért, aki énekművésznek
készül, olyan mestert válasszon, akivel együtt tud működni.
Olyan iskolát kell választani, ami az ifjú énekesnek megfelelő.
Akkor is, ha az iskola nehéz. Akkor is, ha sok gyakorlást követelnek
meg tőle. Akkor is, ha az elején több hibára derül fény, de
mégis a növendék és a tanár is érzi, hogy képesek a hiányosságokat,
a problémákat orvosolni. Ez az orvoslás nem egyik napról a másikra
történik, ezért nem szabad türelmetlennek lennünk. Azzal nem
értek egyet, mikor egy énektanár saját sablonja szerint tanít,
s nem veszi figyelme azt, hogy a növendékei eltérő képességekkel
rendelkeznek, és minden énekes minden nap mást teljesít.
Bizonyára az énektanárnak nagyon jó pedagógusnak
kell lennie, és az is lényeges, hogy a növendéke lelki világát
is megértse. Hiszen a hátköznapok megpróbáltatásai
kihathatnak az éneklésre.
–Ebben tökéletesen igaza
van, mert nagyok sok minden befolyással bír a művész életében.
Látom például, mikor növendékem kisírt szemmel jön az órámra.
Erről nem szeretne beszélni, el akarja titkolni, de nekem meg
van arra a módszerem, hogy ilyenkor a művészpalánta újra kisírja
magát. Azt mondom : „énekeld bele érzelmeiteket az adott
dalba, vagy áriába.” Hiszen azt a zene elviseli. Gondoljunk
csak arra, hogy a zeneszerzők is beleírták saját érzéseiket
műveikbe. Erre egy közismert példa: Puccini szinte
beleszeretett a saját Liújába, Mimijébe, Pillangókisasszonyába.
Éppen ezért nem csak technikát oktatok, hanem az érzelmeket is
beletanítom az adott művekbe. Tudom, hogy ez nem könnyű, mert
a növendék úgy hiszi elég, ha nagyon technikásan énekel, de
mégis föl kell szabadítani az érzéseit.
Nagyon sok a középszerű énekes, és
egyre kevesebb a kiváló tehetség
Művésznő említette az önzés fogalmát. Mit gondol,
aki ma nem kilincselős, rámenős az énekesi pályán, annak
sokkal nehezebb érvényesülnie?
–Sokkal nehezebb ma érvényesülnie
egy énekművésznek, operaénekesnek, mert nincsenek határok, s
a nagy tehetségek is járják a világot. Ma már nem lehet azt
megtenni, hogy az énekes egy helyben ül, s azt várja, hogy majd
valaki felfigyel rá. Ezért aztán egyre többen mennek külföldi
meghallgatásokra, versenyekre. De! A pénznek egyre nagyobb a
hatalma, és többen nem tudják megfizetni a külföldi tanulmányokat,
a versenyeket. Éppen a pénz miatt nagyon sok középszer kerül
reflektorfénybe, és egyre kevesebb az a kiváló tehetség, aki
előtt fejet hajthatunk. Viszont az is nélkülözhetetlen, hogy
az énekes ne csupán a külsőségekkel törődjön, hanem saját
magával is, és fejlessze a tudását. Amikor a pályára léptem
a léleknek nagyobb szerepe volt mi ma, a karmesterek kiválóak
voltak, és a menedzserek is nagyon okosan dolgoztak, s nem csak a
pénzkereseti lehetőséget látták az énekesben.
Tehát sok kivételes tehetség kallódik el
korunkban?
–Igen, de nem csak a pénz miatt. Korunkban már a legtöbb
énekestől elvárják, hogy 20-as évei elején tökéletes
legyen. Holott még nem biztos, hogy abban az életkorban eléggé
fejlett az énekléshez a test és a hang. Tapasztalatom szerint
30-35 évesen következik be az igazi érés az énekeseknél. Azok, aki a 30-as éveikben fejlődnek ki énekesként, és addig is
szorgalmasan tanulnak, nagy valószínűséggel megállják a pályán
a helyüket. S hogy lássák, nem beszélek a levegőbe; Birgit
Nilsson svéd operaénekesnő, világsztár karrierje 40 éves korában
kezdődött el. Hála Istennek erről sokat tudtam vele beszélgetni,
és megtisztelt vele, hogy megajándékozott a bizalmával. Ma azt
tapasztalom, hogy az „idősebb”, 35 év fölötti énekesek
rettentő pánikba esnek. Holott ma is ebben az életkorban egyre
többen kezdenek „kivirulni”, és megtalálják igazi énjüket.
S közben mit látunk? Hogy egy meghallgatás, vagy verseny úgy
zajlik, hogy kiválasztanak egy énekest, s a többit „dobják”,
nem foglalkoznak velük. Alig akad olyan zsűritag, énekmester,
aki azt mondaná annak, akit nem választottak ki „győztesnek”:
„érzékelem a hibáidat, de látok benned fantáziát, tehetséget,
ha akarod, foglalkozom veled.” Azt pedig nem kell szégyellni,
ha valaki hibázik. S ahhoz kell a tanár, hogy a növendéket rávezesse
arra, miként fedezze föl a saját hibáit, s azokat hogyan győzze
le. Akinek ez sikerül, minden bizonnyal karriert csinál.
Mit tapasztal: korunk énekeseit művészként
kezelik az impresszáriók, vagy csak az üzleti siker eszközét
látják bennük?
–Sajnos nagyon közepesek
az impresszáriók. Ezért az énekesnek kell annyira tehetségesnek
lenni, hogy az impresszárió, csúnyát mondok, de igazat,
megvegye az énekest. Viszont az impresszáriók olyan remek énekeseket
is a partvonal mögé szorítanak, akik számukra nem
szimpatikusak. Amikor én kezdtem a pályámat, akkor a fiatal
tehetséges énekeseket szinte „aranytálcán” hordozták.
Most a kezdő énekesnek kell mindent megtanulniuk, az önmenedzselést
is. Növendékeim sokszor megkérnek arra, hogy szerezzek számukra
egy jó impresszáriót. Erre azt felelem nekik: „mögöttetek
állok, de a jó énekes az egyéniségével, és tudásával a
saját «impresszáriója», és éppen ezért a főfoglalkozású
impresszáriók harcolni kezdenek érte.” Ha csak ezt nem maguk
a dirigensek és a rendezők teszik. Ráadásul ma már az énekes
külleme, kinézete is számít, s nem csak az énekbeli tudása.
Nem jelent –e gondot, hogy hatalmas túlkínálat
van az opera „piacán”? Főleg lírai szopránokból lehet
„Dunát rekeszteni”.
–Túlkínálat mindig volt az opera „piacán”. Volt
olyan időszak, amikor a karcsú mezzók iránt volt kereslet.
Most a lírai –koloratúr szoprán – Adinák, Norinák, Oscárok,
Éj királynők – a „divat”, mert akik ebben a fachba
tartoznak, azok előtt szélesebb a repertoárkészlet. Én
viszont ellene vagyok ennek a trendnek, s azt mondom: előbb a
hangot kell kifejleszteni, szép áriákat kell énekelni, és
tessék előénekelni, s akkor elválik, hogy milyen szerepkört kínálnak
fel számukra. Amikor elvállalok egy tanítványt, már az első
alkalomkor elmondom neki: „szigorú vagyok, mindent megteszek azért,
hogy jó énekes legyél, de utána azt szeretném, ha az érvényesülésed
a pályán már magad oldanád meg.”
Mi a jó, ha a fiatal magyar énekesek nagy külföldi
operákhoz szerződnek, azért, hogy többet keressenek, mint
idehaza, vagy hogyha „csupán” vendégként lépnek föl
ezeken az impozáns helyeken?
–Ez attól függ, hogy hová, milyen módon viszik a
fiatal énekeseket, és a hangi adottságukhoz megfelelő szerepet
kapnak-e, vagy elrontják őket. Az sem mindegy, hogy a nagy
szerepeket hogy bírja a hangjuk, van-e ahhoz megfelelő technikájuk,
és mentálisan győzik-e a versenyt. Tudom, hogy a magyar énekeseknek
az a vágyuk, hogy már fiatalon külföldön lépjenek föl. Nem
biztos, hogy megértek arra, hogy kijöjjenek. És mikor kikerülnek
különböző összeköttetések miatt, akkor, ha szerencséjük
van, néhány év múlva énekelhetnek csak főszerepeket. Másokat
pedig –mivel Magyarország igen kicsiny ország, és óriási a
konkurencia, ezért háttérbe kerültek – egyszer csak véletlen
folytán, egy próbán felfedeznek.
Minél őrültebb egy rendezés, azt annál
inkább fogadják el a kritikusok
Többen nyilatkozták azt, hogy régebben
karmester-uralom volt, s most pedig a rendezők diktálnak az
operaszínpadokon, és olyanokat kérnek az énekesektől, hogy például
a Don Giovanni-szerenád közben másszanak föl a falra. Valóban
beszélhetünk ilyen „uralom-átvételről”?
–A modern rendezéseket Németországból vették át, s
bizony volt olyan énekesnő, aki tönkrement abba, hogy rohangálnia
kellett az Éj királynő áriája közben. Régebben a
Wagner-darabok nagyon statikusak voltak, míg a Rossini-éneklésnek
megvolt a maga koreográfiája. De akkor még SZÍNHÁZ volt, ma
meg sokszor – elnézést a durva kifejezéséért, de ha megszólítanak,
kénytelen vagyok elmondani azt, amit érzek, és sosem palástolom
véleményemet – az emberi agy őröltségét ültetik át a színpadra
– igaz vannak üdítő kivételek. Minél szélsőségesebb, őrültebb
egy rendezés, azt annál inkább fogadják el a magukat
kritikusnak kikiáltó emberek, de nem a közönség. Ha színházba,
operába szeretne menni valaki, akkor ki akar kapcsolódni, szépet
akar látni. A modern is lehet szép: annak idején Oláh Gusztáv
fantasztikus koncepció mentén állított színpadra darabokat,
és Jean-Pierre Ponnelle pedig megteremtette az igazi SZÍNHÁZAT,
úgy, hogy nem rendezett a zene ellen, ő tervezte a díszletet és
a jelmezeket is. A karmester pedig bent ült a próbákon, és a
rendezővel együtt teremtették meg az előadást. Előző kérdésében
felvetette azt, hogy külföldre szeretnének menni a fiatalok.
Sajnos éppen a szomszédos Bécsben az a trend, hogy legtöbbször
nem tartanak zenei próbákat, és az énekes az előadás közben
látja először a karmestert. Ezért Bécsben ideje korán mennek
tönkre a fiatal énekesek. Nem vagyok konzervatív szemléletű
az opera világában, de azt látom, hogy ami most történik a
nagyvilág operaszínpadain, az elkeserítő. Magában az életben
is káosz van, és ha ezt a színpadra viszik, annak az eredménye
kaotikus lesz.
Térjünk vissza néhány évtizedet az időkben, no de
nem annyira, mint amikor a Sevillai borbélyban a „nagy
Caffariello dalolta ezt a dalt, hogy La ra la la la”, hanem
gyerekkorára. Eleinte zongorázni tanult. Mikor gondolt arra,
hogy az instrumentumot felcseréli az éneklésre?
–Már ötéves koromban kezdtem el zongorázni, és Edwin
Fischer iskoláján nevelkedtem, tehát Fischer Annie egyik
partnere tanított engem. Így már gyermekkoromban Bach-fúgákat,
prelúdiumokat játszottam. S milyen érdekes, hogy nevem főleg
Bachoz fűződik. 70 éves születésnapomon azt írta az egyik
zenei lap, hogy „Hamari Júlia Bach földi helytartója”.
Mondanom sem kell, mennyire örültem ennek a dicséretnek. Soha
nem akartam zongorista lenni, ám édesanyámék, mivel asztmás
voltam, nem szerették volna, hogy énekes legyek. Több orvos is
eltanácsolt az énekléstől – ahhoz képest szép karriert
futottam be. Akkor olyan politikai időket éltünk, hogy hiába
értem el jó eredményt a konzervatóriumi felvételin, mégis mást
vettek föl. Zongoratanárnőm, Máthé Klári néni vette először
észre, hogy engem főleg az éneklés érdekel. Amikor 14 éves
voltam, kijelentettem, hogy szeretnék előénekelni. Szüleim
ezen jót kacagtak, de Losonczy György neves operaénekes és
felesége, Rigó Magda operaénekesnő megszervezte számomra az
előéneklést. Odarendeltek erre az alaklomra 25 zongoratanárt,
és a szerencsém az volt, hogy Martin Fatime zongoraművész is
volt, és őt is meghívták. S mikor megjelentem a 25 tagú vendégsereg
előtt, Fatime felállt, s megkérdezte, mit szeretnék énekelni.
Elénekeltem az O sole miót,
ami Gyuri bácsinak annyira nem tetszett, Fatime viszont azt
mondta: érdemes énektanulmányokat folytatnom. Anyukám nagy
nehezen meggyőzte Fatimét – aki nem szeretett kezdőkkel bajlódni
–, hogy vállalja el a tanításomat. Végül is megállapodtak
abban, hogy a művésznő egy hónapig tanít. S ebből az egy hónapból
három év lett. Fatime halála után úgy gondoltam, hogy megpróbálkozom
felvételizni a Zeneakadémiára. Felálltam a színpadra, Didó búcsúját
énekeltem – érdekes ez a zenemű végigkísérte énekesi pályámat
–majd Forrai Miklós Liszt Ferenc-díjas karnagy, érdemes művész
közölte, hogy fölvesznek a Zeneakadémiára. Először Maleczky
Oszkár lett a tanárom, s utána kerültem Sipos Jenőhöz.
Hogyan került ki külföldre?
–Mindez az Erkel-énekversenyen
nyert első díjamnak volt köszönhető. Nekem először eszem ágában
sem volt kijönni. Ezt azoknak üzenem, akik a mai napig azt
hiszik, hogy én mindent elkövettem azért, hogy Nyugaton énekelhessek.
A versenygyőzelem után, meg a vörösdiplomám miatt a Zeneakadémia
fölajánlott nekem egy Ford-ösztöndíjat. Ez sem akartam
elfogadni. Végül Lore Fischer professzor szerezte nekem a
Stuttgarti Zeneakadémia ösztöndíját. Stuttgartban Carment énekelhettem
Carlos Kleiberrel. Egy évvel azelőtt Mercedes lehettem
Salzburgban Karajánnal. Később beindult a karrierem, egymás után
érkeztek a felkérések. Hívtak Bécsbe, Olaszországba,
Salzburgba, Franciaországba. Nagyon sok híres karmesterrel
dolgoztam együtt, ők nagyon szigorúak voltak, de éltető elemük
a muzsika volt. S bennem is ezt vették észre.
Sikert sikerre halmozott. Miért hagyta abba mégis
az éneklést?
–Mert szoprán szerepeket
akartak nekem adni, s azt nem vállaltam el. Úgy döntöttem:
maradjon meg az utókornak az, ami voltam valaha. S ezért
1995-ben egyik napról a másikra elhatároztam, hogy befejezem az
énekesi pályát. Azt azért be kell vallanom, hogy énekesként
sokkal kevesebbet szenvedtem, mint tanárként. Tanárként nagyon
szigorú vagyok, de képes vagyok feláldozni magamat a növendékeimért.
S azt is tudom, hogy mindig lesz valaki a növendékeim közül,
aki nagy karriert fut majd be. Lehet, hogy nem azonnal, de egy kis
idő múltán biztosan.
A tanár is tanul a növendékével együtt?
–Természetesen! Egyik
mostani tanítványomnak, Benedekffy Katalinnak el is mondtam,
hogy én vele együtt ugyanannyit tanulok. Nagy kihívást jelent
számomra az, hogy színészből, musical-énekesből operaénekest
neveljek. Fordítva könnyebben működik: operaénekesnő énekelhet
operettet, musicalt is. Jómagam is csináltam ilyet: Mozartot
megrockosítottam, és így született meg Sipos Péterrel a
Mozart Rock lemez. Voltak, akik Magyarországon ezen megdöbbentek,
mások leszóltak, hogy ideáig süllyedtem, s nem vették észre,
hogy ebben humor, felszabadultság volt. Többször énekeltem
operettet is. Tehát nem áll tőlem távol a könnyebb műfaj
sem. A tanárságra visszatérve: az sokszor fáj nekem, mert
nagyon érzékeny vagyok, amikor hajdani növendékeim bár
sokszor beszélnek rólam, megemlítik az interjúkban a nevemet,
de nem tartják velem a kapcsolatot. Holott nagyon sokat segítettem
nekik.
Retkes Attila: Zenélő
ezredkezdet című interjúkötetében művésznő azt
mondta: „soha nem gyűlöltem senkit, nem irigykedtem”. Hamari
Júliának voltak irigyei?
–Sajnos sok irigyem volt. Növendékeim is sokszor egymásra
voltak féltékenyek. Pedig arra törekedtem, hogy szeressék egymást.
Néha az is megfordult a fejemben, hogy befejezem a tanári pályát.
De hála Istennek, mindig jött egy olyan növendék, aki ezt az
elképzelésemet megmásította. Mindig is saját értékrendszerem
szerint éltem, és tanítványaimat is arra ösztökélem, hogy
így éljék meg pályájukat.
Magyarország az otthonom, azért
szeretném magyar növendékeimnek átadni a klasszikus zene igazságát
Stuttgartban él, de többször tartózkodik
Magyarországon. Hol érzi magát otthon?
–Magyarországon. Soha nem
adtam föl a magyar állampolgárságomat. Annak idején boldogan
mentem volna haza, több lehetőség is kínálkozott számomra,
de azokból alig valósult meg valami. Mindig is szerettem volna
minél többet Magyarországon tanítani, de sajnos voltak, akik
megakadályozták a mesterkurzusaimat. Szerencsére már csak múlt
időben beszélek, mert ősszel lesz egy mesterkurzusom az Operaházban.
Sajnos beteg is voltam, ezért nem tudtam több évig Magyarországon
tartózkodni. Meggyógyultam, és arra törekszem, hogy átadjam a
magyarországi fiataloknak a tudásom. Így most már egyre többet
tartózkodom szülőföldemen, privát tanítást is vállalok.
Kodálynak, Bartóknak köszönhetően Magyarország zenei
nagyhatalom lett, és a vágyam, hogy az is maradjon.
Mesterkurzusaimat nem magamutogatásból szeretném megtartani,
hanem azért, hogy minél több fiatal énekesnek segítsek, elindítsam
őket egy úton, s remélem, hogy tanításommal hozzájárulhatok
ahhoz, hogy hazánk minél több tehetséges, saját lehetőségeit
jól ismerő, remek énekművészt, operaénekest adjon a világnak.
Ez most az én zenei misszióm, és nagyon bízom benne, hogy
sikerül átadnom növendékeimnek a klasszikus zene erejét és
az igazságát. Ehhez kérem a Teremtő támogatását.
Medveczky
Attila
|