2014.04.18.
Csorja Gergely: A kapitalizmus, mint
olyan
A minap olvastam a
Mérlegen az Alaptörvény című interjúkötetet. Ha nem kell
alkotmányjogból éppen évfolyamdolgozatot írnia a közeljövőben,
akkor nem ajánlom a vasárnapi ebéd után a meggyespiskótához.
Esetleg megfekszi a gyomrát. A kötetből ugyanis lényegében
alkotmányjogászok véleményét ismerhetjük meg az Alaptörvényről.
Az egész könyvet
egy halvány sértettség lengi körül, hogy az új, 2012-ben
elfogadott alkotmányt, az Alaptörvényt nem az összes magyar
alkotmányjogi tekintély lektorálása után terjesztették az
Országgyűlés elé. Különösen érezhető ez a miért nem
engem kérdeztek, hát persze, hogy rossz hangulat azoknál, akik
teljesen kimaradtak a törvényszöveg megfogalmazásából.
Bár rendkívül
fontos, hogy az új alkotmány milyen szerepet tölt be az elkövetkező
években, hogy valóban hosszútávon is stabil alapzata lesz-e a
ráépülő, pontosabban rárenovált jogi felépítménynek vagy
az ellenzék elsődleges politikai célja marad az azonnali
felrobbantása. Fontos, de mégsem az a könnyed téma, amiről a
kocsmában vagy a fodrásznál hosszas diskurzust folytat a magyar
polgár.
A kötet talán
legközérthetőbb része a Tölgyessy Péterrel folytatott beszélgetés.
Tölgyessy ugyanis volt képviselő, részt vett a politikában, a
rendszerváltozás utáni Magyarország közjogi struktúrájának
kialakításában oroszlánrésze volt, így inkább valamiféle
rendszerkritikát fogalmazott meg. Tölgyessy Péter okos és
sokat tapasztalt ember, így képes volt úgy megfogalmazni
mondanivalóját, hogy az sok igazságot tartalmazzon, összességében
mégis hamis legyen. Ezt a technikát a kommunikáció tudományában
csúsztatásnak nevezik. Terjedelmi okokból a teljes Tölgyessy-szöveg
elemzését nem végezhetem el és nem is érzem magamban az
indulatot, hogy a finom és néha ordenáré csúsztatásokkal
untassamaz olvasót.
Egy rész felett
azonban nem mehetünk el elemzés nélkül.
…az egész eseménysorozat, a frissen elfogadott
Alaptörvény mind terjedelmesebb módosításai világossá tették,
hogy a jogalkotást az akaratátvitel instrumentumaként használó
Fidesz-rendszer mennyire nehezen képes együtt élni a törvény-
és a joguralom rendjével, a nyugati civilizáció egyik alapjával.
Mindazonáltal az
új politika, az irányított gazdaság bajosan fogja a magyarokat
tartósan boldoggá tenni – mondja Tölgyessy.
A törvény és joguralom rendjével szembemenő Fidesz képe
több okból is torz. 1989 után Magyarország látszólag jogállami
keretek közé került. Az említett joguralom, a rule of law,
ahogy azt Amerikában a XVIII. század végén megfogalmazták
Magyarországon tulajdonképpen 1989 után érvényesült . A
joguralom Albert Venn Dicey később által megfogalmazott és ma
is érvényes ismérvei ugyanis a következők: 1. az önkényes döntésekkel
szemben a jogszabályok által előre meghatározott döntések születnek;
2. a
bíróságok előtt és a törvények előtt minden ember egyenlő;
3. az alkotmány az emberi jogokból származtatható, és ezek
kikényszerítése a bíróságok feladata.
Ha azonban a
joguralom vagy a belőle kialakuló jogállam (Rechtsstaat) mai,
nyugat-európai követelményeit és rendszerét vesszük
figyelembe, akkor Magyarországon ezek 1948 óta biztosan nem érvényesültek.
Nemcsak a joganyag, hanem a jogalkalmazás miatt sem. Magyarországon
1989 után sem jött létre a jogalkalmazás és jogszolgáltatás
stabil, független rendszere. Ha létrejött volna, akkor Biszku Bélát
nem 2014-ben állították volna először bíróság elé, és
nem lehetett volna politikai kérdés, hogy az 1948 után elkövetett
bűnökért a felelősöket megbüntessék. Ha a jogállam ezen a
szinten működött volna, akkor a nyomozó hatóságok hivatalból
emelnek vádat és a bíróságok a vád alapján eljárnak.
A Fidesz és Orbán
Viktor által kiépített rendszer nem megy szembe az 1989-től
folytonos magyar jogállami modellel, ilyen értelemben nem csökkenti
a joguralom erejét csak kétharmados felhatalmazásának erejével
alakítja azt. Ez sokkal kevésbé látszik aggályosnak a jogállam
szempontjából, mint mondjuk a semmilyen legitimitással sem
rendelkező Nemzeti Kerekasztal alkotmányozása, melyben Tölgyessy
vezető szerepet játszott.
Ha kritizálni
akarjuk a magyar joguralmat, akkor inkább azt mondhatjuk, hogy
Magyarország 1989-ben elérte a jogállamiság elégséges elméleti
szintjét, de még ma sem érte el a kívánatosat. Kétségkívül
van mit javítani ezen a szinten, elsősorban a jogalkalmazás és
a jogszolgáltatás minőségén és elfogulatlanságán, de ez az
alacsony szint semmiképpen sem írható a Fidesz számlájára.
Ez után a kissé
unalmas alkotmányjogi okoskodás után most nézzük a Tölgyessy
interjú legfontosabb részét.
Vajon hisz-e az
ember a kapitalizmusban? Tölgyessy erre így válaszol.
…hiszek abban, hogy egyedül a kapitalizmus révén
emelkedhet fel tartósan Magyarország. Nagyon kevesen gondolják
ezt a mostani magyar közéletben. Jobb- és baloldalon egyaránt
meghatározó az antikapitalizmus, és nemcsak a széleken, hanem
a politikai centrum pártjaiban is. Ezzel szemben a radikálisan
vagy éppen harmadik utasan antikapitalista eszméket korábban
olyan bőséggel megformáló Németország 1945 után szakítani
tudott különutas előtörténetével. Konrad Adenauer vezetésével
rendes nyugati országgá vált a német állam. Ettől még nem
lett olyan, mint az Egyesült Államok, hanem megtalálva a maga
rajnai kapitalizmus- és demokrácia modelljét lett sikeres.
Ezzel szemben a
magyarok még az oroszoknál is kevésbé fogadják el a nyugatos
kapitalizmust. A változó tartalmú antikapitalista konszenzus nálunk
az első világháborús összeomlás óta szinte folyamatos. Az
is nagyon jellegzetes, hogy még az a Bibó István is összeférhetetlennek
tartotta a kapitalizmus rendjét a tartalmi demokrácia igényével,
aki közjogi kérdésekben egyébként elkötelezetten joguralmat
és hatalommegosztást akart. A magyar társadalom hozzá hasonlóan
máig többnyire csak a kismagántulajdont fogadja el. Az első
világháború óta alapeszme, hogy munkával, piaci innovációval,
takarékossággal alig lehetséges az előrejutás, viszont a társadalmi
igazságosság jegyében a másiktól kell elvenni. Mindig mástól,
most éppen a külföldiektől. Őrségváltás kell, igazságosabbá
kell tenni a javak és a jövedelmek megoszlását, és az arra érdemeseknek
kell végre átvenni az üzleti, de akár a sajtó vagy a kulturális
lehetőségeket.
(…)
A magyar gazdaság
nem húsz éve, hanem negyven éve egyik válságból a másikba
bukdácsol. Van alkotmányos kiút a válságból, de ekkor nem
lehet antikapitalista politikát folytatni. Nem lehet egyes vállalatokra
lebontott adókat kivetni, olyanokat, amikben semmi normativitás
sincs. Nem lehet durván diszkriminatív adópolitikát folytatni,
tulajdonosokat módszeresen kiszorítani.
Számomra drámai,
hogy Magyarország tulajdonképpen meg se próbálta a nyugati
megoldásokat rendesen, és máris újra külön utakon próbálkozik.
Holott az első világháborús összeomlás óta mást sem csináltunk,
mint ilyen külön utakat kerestünk, és emiatt egyik katasztrófából
a másikba bucskáztunk. Szerintem a németeknek, spanyoloknak,
finneknek volt igaza, akik a saját demokratikus fordulatuk óta
felhagytak a külön utak keresésével
Ez az okfejtés függetlenül attól, hogy Tölgyessy Péter
vagy bárki más hisz-e a kapitalizmusban, látszólag megállja a
helyét. Valójában az egyik legmegtévesztőbb és legnagyobb károkat
okozó félrevezetés. A vaskos kijelentés indoklásra szorul.
A nyugati
kapitalizmus módszerei. Mást sem hallunk 1990 óta, mint hogy
fel kell zárkóznunk a Nyugathoz, mert a nyugati kapitalizmus
magyarországi adaptációja majd meghozza a várva várt gazdasági
és ezzel együtt kulturális és egyéb felemelkedést.
De mik a nyugati
kapitalizmus módszerei? Itt már bajban vagyunk, Tölgyessy Péter
szerint – és ez általános vélekedés – egyrészt az intézményi
rendszer, az ahhoz tartozó intézményi kultúrával együtt,
majd a nyugati kapitalizmus fundamentumai, munka, innováció és
takarékosság szükségeltetik a jóléthez. Kár, hogy a nyugati
jólét nem ezekre épül.
A Nyugat és elsősorban
az Amerikai Egyesült Államok, a Nyugat zászlóshajója a világ
többi része nélkül, a többi nem nyugati ember nélkül néhány
hónap alatt csődbe menne. A nyugati kapitalizmus önmagában életképtelen.
Most ne is térjünk vissza a nagy gyarmatosításokig, mert az már
szinte közhelyes, hogy a Nyugat felemelkedését katonai ereje,
hadászati fejlettsége és ennek gátlástalan használata mozdította
elő. Most csak a mai helyzetet vizsgáljuk.
Az Amerikai Egyesült
Államok 17 ezer milliárd dollár feletti államadósságot
halmozott fel. Az Európai Unió összes országa, mindenestül
nem termel meg ennyit egy év alatt. Ha az Egyesült Államok
minden egyes polgára és minden egyes vállalata egy egész éven
keresztül csak az adósság visszafizetéséért dolgozna, akkor
sem tudnák kitermelni az irdatlan összeget.
Ebből a
gigantikus összegből 6 ezer milliárd dollárt más államok
fizetnek. Kína, Japán, Brazília, Oroszország és más országok.
A fennmaradó 11 ezer milliárdból 7 ezer milliárdot a FED
finanszíroz. A FED mögött azonban több ezer magánbank áll.
Ahogy a legutóbbi hitelválság bizonyította ez a rendszer rendkívül
sérülékeny, és lényegében követhetetlen, hogy ez a 7 ezer
milliárd vagy annak fedezete valójában honnan származik. (Meg
kell jegyezni, hogy ez a rendszer rendkívül bonyolult, így természetesen
az Egyesült Államok is vásárol más államok adósságából,
de ez alapvetően nem változtatja meg a folyamatokat, még akkor
sem, ha a globalizmus gazdasági folyamatai tovább árnyalják a
képet.)
Ennél mélyebbre
ne is ássuk magunkat a pénzügyi mutatók világába, csak azt a
következtetést vonjuk le, hogy a Nyugat pénzügyi stabilitásához
elengedhetetlen Kína, Japán, Brazília és számtalan más ország
kölcsöne.
A helyzet azonban
nem ilyen egyszerű. Miért ad kölcsön például Kína több
mint 1000 milliárd dollárt az Egyesült Államoknak? Azért mert
nem volt más lehetősége, hogy a Nyugatot magához kösse. Ezt a
módszert a második világháború után Japán fejlesztette ki.
Japánt két atombombával térdre kényszerítette az Egyesült
Államok és mind a mai napig katonai ellenőrzés alatt tartja.
Ahhoz, hogy a Japán gazdaság el tudja érni valós teljesítményét
és ezt a teljesítményt ne tudják büntetővámokkal,
adminisztratív eszközökkel, pénzügyi, ne adj Isten katonai
vagy politikai eszközökkel leértékelni, ahhoz némi trükkre
volt szükség. Japán elkezdte felvásárolni az Amerikai államadósságot,
hatalmas befektetéseket eszközölt az Egyesült Államokban, és
óriási hitelezővé vált. Ha ezek után az USA fellép a Japán
gazdaság ellen, akkor tulajdonképpen maga alatt vágja a fát. A
trükk működött. Kína pedig két évtizeddel később lényegében
ugyanezt tette. Csakhogy eszébe se jutna senkinek ehhez az eszközhöz
folyamodni, ha az USA hatalmát nem garantálná kétségkívül
világelső hadserege. (A világ bonyolultságát mutatja, hogy
ezt a gigantikus hadigépezetet most már egyértelműen az említett
államok pénzéből finanszírozzák.)
Egy további
fontos elem, hogy a Nyugat a hatalmas tömegben rendelkezésre álló
és rendkívül olcsó munkaerőt kihasználva az alacsony technológiaszintet
igénylő termelést kiszervezi éppen az említett államokba is.
Ebből is adódik a pénztömeg mozgásának aránytalansága.
Ugyanakkor stabil hatalmi helyzeténél fogva megteheti, hogy a
világ egyéb részein elérhető munkaerőt alacsony költséggel
foglalkoztassa, a nyersanyagokat relatíve alacsony áron szerezze
meg, például úgy, hogy a kitermelést magáncégein keresztül
végzi. Ma már természetesen árnyaltabb a kép, hiszen az említett
hitelező államok pontosan ugyanezt teszik a világ fejletlenebb
népeivel, de vizsgálódásunk szempontjából ez most érdektelen.
Igen
sematikusan és leegyszerűsítve tehát azt látjuk, hogy a
Nyugat gazdasági jóléte, életszínvonala egyáltalán nem a
Magyarországon is meghonosítható nyugati módszereknek, hanem a
Nyugat nagy államai történetileg kialakult hatalmi helyzetének
és ma is meglévő gigantikus haderejének köszönhető.
Korántsem téved
nagyot, aki azt gondolja, hogy csak munkával, innovációval és
takarékossággal nem feltétlenül lehet előre jutni. Ehhez
ugyanis szükség van egy stabil államra is, mely megteremti a
lehetőségét a munkának, az innovációnak és a takarékosságnak
és nem hagyja, hogy a piacgazdaság, a demokrácia, és szabadság
eszméinek hazudott kóklerséggel elvegyék az emberek javaik.
Magyarországon 1990-től sok esetben ez folyt. Tudjuk, hogy a
devizahitelezésnek, a mesterségesen fenntartott forráshiánynak,
a fejlesztésre fordított pénzek kisajátításának, vagy a kétszeres
közüzemi és egyéb költségeknek semmi köze a demokráciához,
a joguralomhoz, a szabadsághoz vagy a piacgazdasághoz, mégis
ezekkel a lózungokkal szabadították meg a lakosság jelentős részét
javaiktól és lehetőségeiktől.
Most, amikor a kétharmados
felhatalmazású Fidesz kormány megpróbálja megteremteni a
lehetőségét, hogy a munkának, az innovációnak és a takarékosságnak
esetleg legyen valami eredménye Magyarországon is, és ez az
eredmény a magyar emberek javát szolgálja, most előállni
azzal, hogy meg se próbáltuk a nyugati megoldásokat keresni és
máris külön úton járunk, tulajdonképpen nevetséges.
Ha nem ismernénk
Tölgyessy Péter képességeit, akkor még azt is gondolhatnánk,
hogy naiv. Hogy tényleg azt hiszi, hogy a nyugat jóléti társadalmai,
melyek jólétüket alapvetően a fent vázolt folyamatoknak köszönhetik
megsimogatják a buksinkat és odaengednek a hatalmi ernyőjük alá,
hogy gyertek magyarok, ti is részesüljetek a jóból. Igaz, mi
sem tudjuk, meddig tudjuk ezt fenntartani, de mi inkább adunk
nektek, csak úgy.
A Tölgyessy által
hivatkozott Finnek, Németek és Spanyolok keményen megküzdöttek,
hogy hatalmi pozíciójukat megteremtsék. Finnország hős háborúval
és azóta is óriási költségekkel fenntartott haderejével,
Spanyolország pedig hatalmas társadalmi veszteségekkel jutott
előre. Németország mint legyőzött állam pedig semmilyen más
kiutat sem találhatott. De ne felejtsük el, hogy Németország
Európa meghatározó méretű nemzete. A németeket felhozni példának
egyszerűen aránytévesztés.
Ma Magyarországnak
– mivel sem hatalmi pozíciója, sem katonai, sem értékelhető
gazdasági ereje nincsen, ráadásul mindösszesen 10 millióan élünk
ebben az országban – nincs más lehetősége, mint megerősödni
és részben saját útra lépni. Ez nem jelenti a jogállam, ezen
beleül a joguralom leépítését. Nem jelenti a kapitalizmus
megszüntetésének igényét, de nem jelentheti azt sem, hogy a
magyar társadalmat a tőkének vagy éppen a tőke hiányának
szolgáltassuk ki.
A kiszámítható
alkotmányosság, a kapitalizmus mértéke és a gazdaság fejlődése
között semmilyen szükségszerű összefüggés sincs. Ezt
legjobban Kína és Szingapúr példája igazolja. Azonban gazdasági
fejlődés stabil állam nélkül nem képzelhető el.
Magyarország
helye a Nyugat államai között van. Ez azonban nem jelenti azt,
hogy a jogállam keretei között ne alakíthatnánk ki egy saját,
új, esetleg sikeres rendszert. Tölgyessy okfejtése, melyhez
hasonlót sokak fejében találhatunk, ettől az esetleges sikertől
fosztana meg minket.
Tölgyessy Péter
ma már nem aktív politikai szereplő. Szerencsére.
|