2014.04.25.
Aki elsőnek
vizsgázott Magyarországon gyermekideggyógyászatból
Fontos, hogy sikerélményük legyen a tanulási nehézségekkel küzdő
gyermekeknek is.
Dr. Hollósy
Andrea gyermekideggyógyász, pszichoterapeuta Budapesten született.
1960-ban érettségizett a Bem József Gimnáziumban. 1967-ben végzett
a SOTE Általános Orvostudományi Karán. 1973-ban gyermekgyógyászat
szakvizsgát, 1980-ban társadalom-orvostani vizsgát, 1985-ben
gyermek neurológia szakvizsgát, 1994-ben orvosi akupunktúrás
szakvizsgát, 2003 –ban pszichoterápiás szakvizsgát, 2005-ben
pszichiátriai rehabilitációs szakvizsgát tett le. Tanulmányutak:
Columbus Gyermekklinika, neonatológia (1973; 2 hónap), Ohio,
USA, Gyermekkórház, gyermekneurológia ellátás tanulmányozása
(1991; 2 hónap), Pensacola, Florida, USA.
1967-től az Országos
Mentőszolgálat mentőorvosa, majd szolgálatvezető főorvosa,
1970-73 között a Heim P. Gyermekkórház szakorvosa. 1973-76: az
Országos Idegsebészeti Tudományos Intézet tudományos főmunkatársa,
1976-80: az Egészségügyi Minisztérium Anya és Gyermekvédelmi
Főosztályán osztályvezető főorvos. 1980-85: SOTE, I. sz.
Gyermekklinikán és a Neurológiai Klinikán gyermek neurológus,
1985-
88 a
Délpesti Kórház gyermekosztályának adjunktusa, 1988-2001: a
Szent János Kórház, Gyermeksebészetének
adjunktusa, neurotraumatológusa, 1991- től a Tenzió Eü.-i
Kft. ügyvezető tulajdonosa. Fő profil: neurológiai és
pszichoterápiás feladatok végzése, oktatás, konzíliumok, életvezetési
tanácsadás. 1999-2001: Mátrai Állami Gyógyintézet mb. osztályvezető
főorvosa, 2000- től az Istenhegyi Klinika konziliáriusa, 2001-
05 a
Telki Magánkórház konziliáriusa, 2001-
03 a
Medicover Klinika és Egészségközpont Rt. neurológusa,
pszichoterapeutája, 2004- től a Biovital-Melissa Egészség- és
Wellnessközpont neurológusa. Számtalan tudományos és
ismeretterjesztő cikk szerzője.
Mikor és milyen motiváció hatására döntött úgy,
hogy az orvosi hivatást választja?
–Nem volt kétséges számomra, hogy az orvosi hivatás
mellett döntsek. Édesapám katonaorvos volt, Ő volt a példa,
úgy is, hogy gyakorlatilag nyolc éves koromban ismertem meg,
mert szovjet hadifogságban volt. Úgy emlékszem, kiskoromban sok
időt töltöttem a szobájában, orvosi tárgyai, íróasztala körül.
Miután őszi születésű vagyok, tehát „év vesztes”, és
emiatt kicsit idősebb a tanulótársaimnál, így mindig segítő
szerepet vállaltam föl az osztályban. Erre néhány példa: alsó
tagozatban én húztam ki a mozgó tejfogakat, és később,
amikor serdülőkorba értünk, én világosítottam föl a lányokat
otthoni olvasmányaim alapján, arról nem is beszélve, hogy a
lelki szemetesláda is mindig én voltam. Tehát orvos szerettem
volna lenni. Gimnáziumi magyartanárnőm, Zsuffa Zoltánné megpróbált
másfelé terelni: azt szerette volna, ha színházrendezői
szakra felvételizek. Erősen humán beállítottságú voltam,
rengeteget olvastam. Másodikos gimnazista koromban például összehasonlító
elemző dolgozatot írtam Dante Isteni színjátékáról és
Milton Elveszett Paradicsomáról, és a témáról az
iskolai önképzőkörben előadást is tartottam. A kitűnő érettségi
után a Színművészeti Főiskola rendezői szakára és a
SOTE-ra is jelentkeztem. A Színművészetin a második rostáig
el is jutottam, de jött a behívó az orvosi felvételire,
odamentem. Nem bántam, hogy nem vettek föl színházrendezőnek,
nem volt nekem való, ahogy a vizsgákon megismertem azt a világot.
Megjegyzem, édesanyám nem bánta volna, ha nem megyek orvosi
szakra, mert később többször mérgelődött, amikor ebéd közben
egészségügyi kérdésekről beszélgettem édesapámmal. Így
aztán felvételiztem a SOTE-ra. Ott az első vizsgán a
legfiatalabb bizottsági tag, bizonyára ő volt ott a KISZ-től,
megkérdezte tőlem, miért volt édesapám katonatiszt. Erre
magabiztosan azt feleltem neki: „minden rendszerben voltak közkatonák
és tisztek, és édesapám orvos volt. S nem tudom, ez miért
befolyásolja a felvételimet.” Mondanom sem kell, hogy ezek után
nem is vettek föl helyhiányra hivatkozva. Gondolom, hogy édesapámnak
ez nagyon fájt. Emiatt döntöttünk úgy, hogy a következő
felvételiig dolgozom a Chinoinban segédmunkásként, és közben
„magán úton” megtanulom az első éves fizikát, biológiát.
Az volt a cél, hogy legyen olyan a felkészültségem, hogy
biztosan bejussak az egyetemre. Jól gondolta édesapám; mert
nagy hasznom volt belőle, elsőben ezt a két tárgyat nem is
kellett már megtanulnom. Az írásbeli dolgozatom jól sikerült
és a szóbeli felvételin pedig nem is kérdeztek tőlem szakmába
vágó témát, hanem az általános műveltségemre volt kíváncsi
Zsebők Zoltán professzor úr, a bizottság elnöke.
1985-ben gyermek neurológia szakvizsgát tett. Akkoriban a
gyermek ideggyógyászattal való foglalkozás mennyire jelentett
kuriózumot?
–Mindig is gyermek-orvos
szerettem volna lenni, de akkor a fővárosban két üres állás
volt, és egyiket sem én kaptam meg. Ezért négy éven keresztül
az Országos Mentőszolgálatnál dolgoztam. Először, mint mentőorvos,
majd, mint szolgálatvezető főorvos. Nem bántam meg ezt egy
percig sem, mert nagyon sokat tanultam ezen időszak alatt. Később
a Heim Pál Gyermekkórházban lettem szakorvos. A következő állomásnak
az ideggyógyászatot gondoltam, mert már az egyetemen is kedvenc
tárgyam volt. A gyerekkórházban kiváló ideggyógyászok
voltak, közülük Dr. Neuwirth Magda jó barátnőm is lett,
helyette kerültem az Idegsebészeti Intézetbe, innen már nem
volt kétséges az elkötelezettségem. A csecsemőkkel,
gyermekekkel foglalkozó ideggyógyászat sok szempontból más
tudomány, mint a felnőtteké, a sok koraszülött miatt is egyre
sürgetőbbé vált, hogy legyen önálló szak a gyermek-ideggyógyászat.
Néhány év múlva én vizsgázhattam először Magyarországon
gyermekneurológiából. Ennek érdekes története van: Amikor áldott
állapotba kerültem, majd később, amikor még a fiam kicsiny
volt, átmenetileg „kivonultam a szakmából,” és az Egészségügyi
Minisztériumban, az Anya-és Gyermekvédelmi osztályon
dolgoztam. Sikerült kieszközölnöm –neurológus
„mestereim” állandó ösztökélése mellett –, hogy a
gyermek ideggyógyászatból szakvizsgát lehessen tenni. Rögtön
ki is próbáltam, így lettem az első vizsgázott szakorvos. Az
úttörő Máttyus Adorján, Paraicz Ervin, Szénásy József,
Katona Ferenc professzorok és még mások szakmai célját így
sikerült segítenem.
Ha addig nem volt még hazánkban gyermekideggyógyász,
akkor kik vizsgáztattak?
–Az oroszoknál több
gyermekneurológiai tanszék működött, ahogy Európa több országában
is. Tehát azok a nagyszerű magyar ideggyógyászok, idegsebész
professzorok, akiket az előbb említettem, akik ismerték
a külföldi tanszékek munkáját, és nemzetközi jelentőségű
saját tevékenységük is volt, megalapították a hazai gyermek
ideggyógyászatot. Ma már több mint 100 vizsgázott
gyermekideggyógyász dolgozik hazánkban, szakmai, tudományos
szempontból igen összetartó közösségben.
Olvasóink nem mind képzett egészségügyiek. Ezért
kérdezem, mi a különbség a gyermekideggyógyász, a
gyermekpszichiáter és a pszichoterapeuta között?
–Nagyon jó, hogy ezt kérdezi, mert még ma is a sok
internetes orvosi információ mellett is gyakran összekeverik a
páciensek, illetve a szüleik, a szakterületek illetékességét.
A gyermekideggyógyász( neurológus) a veleszületett vagy
szerzett idegrendszeri károsodásokat ismeri fel és gyógyítja.
A vízfejűség (hydrocephalus) csecsemőkorban, vagy egyéb születési
károsodás már egészen korán felismerhető, kezelhető, az
epilepszia, az agy-és gerincvelői daganatok, vagy gyulladások
ellátása, valamint a gyermekkorban olyan gyakori fejsérülések,
az agyrázkódás és a súlyosabb baleseti kórképek gyógyítása
szintén a gyermek neurológusok feladata sok más egyéb mellett.
A gyermekpszichiáter (még ha sokszor „gyermek-ideggondozóban”dolgozik
is) a lelki bajokat gyógyítja, a kisebb-nagyobb mentális károsodásokat,
függőségeket. Az Ő munkáját segíti a pszichológus, gyógypedagógus,
akit a bölcsészeti,vagy gyógypedagógiai tanszékek képeznek.
A pszichoterapeuta speciális, ráépített képzéssel,- amely többféle
irányú lehet,- a mentális bajok, hangulati betegségek feltárására,
gyógyítására vállalkozik szintén. Végül is szoros együttműködés
szükséges a legtöbb esetben, hiszen a lelki baj háttere is
lehet „organikus”, szervi elváltozás, és például az
epilepsziás betegnek is lehet lelki, magatartásbeli gondja. Ha a
saját szakmai utamat gondolom végig, az is példa arra, hogy
mennyire összefonódottak a különböző szakterületek a
betegek ellátásában nálam is. Határozottan emlékszem arra a
délutánra a Szent János Kórház gyermeksebészetén, ahol éppen
a kontroll koponya sérült vizsgálatokat végeztem, köztük
fejfájásos, epilepsziás is megjelent, amikor késő este kinéztem
az ajtómon, és többnyire felnőtteket láttam, akik csak
„beszélgetni” jöttek. Ekkor iratkoztam be a Pszichiátriai
Klinika pszichoterápiás képzésére és szakvizsgáztam négy
év múlva. A környezetem csodálkozására általában azt
feleltem, hogy ijedtemben tettem. A valóság az, hogy mindig is mélyen
érdekeltek a betegségek mögötti lelki folyamatok, összefüggések.
Ezért van az, hogy ma már elsősorban depresszió, szorongás, pánik,
kényszer, és különböző pszichoszomatikus állapotok érdekelnek
leginkább, a felnőtt páciensek is ezekkel keresnek föl. A
magatartás-és kognitív terápia és a személyközpontú beszélgetések
képezik pszichoterápiás rendeléseim alapját.
–Mindenek előtt megjegyzem, hogy az alvászavarokról
én ismereterjesztő írásokat követtem el. Az utóbbi időben
az alváskutatás igen komoly szakterület lett. Tehát a valódi,
súlyos alvászavaros beteg helyes, ha a háziorvosától, a
neurológiai szakrendeléstől egy alváscentrumba kér beutalót,
ahol kivizsgálást és alapos választ kaphat. Ami az ”alvás-higiénét„
illeti, abban azt tudom tanácsolni, hogy
tisztázzuk, hogy elalvási, átalvási vagy korai felébredési
zavar van-e, majd ennek megfelelően különböző életmódi változtatásokkal
lehet segíteni .A gyógyszeres megoldás erősen megfontolandó a
hozzászokás veszélye miatt. Számtalan lehetőség van, amely
szóba jöhet.
Felnőttek és gyerekek is úgy alszanak el, hogy
bekapcsolják a tévét, vagy az interneten néznek egy filmet. Ez
kihat az alvásukra is?
–A tanulási zavarokat lehetőleg már az óvodában fel
kell fedezni és kezelni szükséges. Lényeges, hogy a szülők
ezt el is fogadják, és együttműködjenek. Nagyon komoly apparátus
dolgozik az úgynevezett korai fejlesztésben, vagy a speciális
tanulási igényű gyermekek ellátásában. Remek pszichológusok,
gyógypedagógusok igyekeznek a tanulási zavarok korrigálásán.
Igen nagy probléma, évekre szóló program szülőnek,
gyereknek, komolyan kell venni.T ehát a mielőbbi felismerés döntő
fontosságú a hibák javításában.
Régebben is voltak ilyen problémák?
Ha valaki nagyon rossz szociális környezetből származik,
okozója lehet-e ez a
részképességzavar kialakulásának?
– Még a ’80-as évek elején a Központi Népi Ellenőrző
Bizottság fölkérésére, egy nagy pesterzsébeti kisegítő
iskola igazgatónőjével, Balogh Katalinnal közösen folytattunk
le egy olyan vizsgálatot, amire rákérdezett. Több száz tanulót
megvizsgáltunk, én természetesen ideggyógyászként, s arra az
eredményre jutottunk, hogy a gyerekek szociális elmaradottsága,
a család helyzete, a környezeti ártalom, a nem megfelelő
otthoni nevelés okozza a problémákat zömmel.
Az ilyen családokban az anya sokszor alkoholt fogyaszt, illetve
dohányzik a várandóság ideje alatt is. Szintén lényeges,
hogy a gyerekek megkapják a számukra szükséges egészséges táplálékokat,
hiszen az agy működését jelentősen befolyásolja a megfelelő
fehérjebevitel. Tehát a vizsgálat során nagyon kevés gyermeknél
állapítottam meg organikus idegrendszeri betegséget.
Ma sok szülő „elektromos babysitternek” használja a tévét.
Ez mennyire ártalmas?
–Röviden:
nagyon ártalmas! A filmek, sorozatok nem késztetik gondolkodásra
a fiatalokat. Készen kapnak egy információt, és azt sokszor
nem is dolgozzák föl. A könyv olvasása közben viszont el kell
képzelni az adott környezetet, szituációt és az alakok küllemét.
S mindez megdolgoztatja az agyat, aminek későbbiek során, felnőtt
korban megtapasztalhatjuk pozitív hatásait. A televízió
ismeretterjesztő ( történelem, földrajz pl.) hatását viszont
nagyszerűnek tartom. Soha nem látott világokat járhatnak be,
sokkal több ismeretük lehet.
Az a gyermek, aki az iskolában nem tud teljesíteni sokszor
introvertált, befelé forduló lesz. Mindezt lehet-e kezelni, s
ha igen, milyen módon?
–Természetesen segíteni kell nekik. És főleg a szülőknek.
Képzeljük el, hogy a tanulási zavarral küszködő gyermek jobb
híján éjszakáig nézi a televíziót, másnap reggel szülei
nem éppen finom hangon figyelmeztetik, hogy pakolja be a tankönyveit
a táskájába, készületlenül az iskolában kudarcok érik, s
ezért délután leszidják őt otthon. Ezek után nem csodálkozhatunk
azon, hogy az ilyen gyerek a virtuális valóságba menekül bele,
számítógépes játékfüggővé válik, vagy befelé fordul.
Tehát sikerélményre van szükségük ezeknek a
gyerekeknek? És a művészeti oktatás felé való orientáció
is megoldás lehet?
–Nagyon fontos, hogy sikerélményük legyen a tanulási
nehézségekkel küzdő gyermekeknek is. A kudarcot-kudarcra
halmozó gyereket vagy sportoltatni kell, vagy valamilyen művészeti
képzésre irányítani. Mert lehet, hogy az iskolai tárgyakban
nem jeleskedik, de attól függetlenül jó sportoló, vagy zeneművész,
képzőművész lesz belőle. Nincs olyan gyerek, aki nem lenne
tehetséges valamilyen területen. Sőt a sportban, a művészetek
területén elért sikerek arra is motiválhatják a gyereket,
hogy az iskolai órákon is jobban teljesítsen. Csíkszentmihályi
Mihály Széchenyi-díjas chicagoi pszichológus, egyetemi tanár
is rámutatott arra, hogy az emberi boldogság legfőbb meghatározója
nem a szépség, a gazdagság, a karrier, hanem a szívesen végzett
emberi tevékenység, a munka.
Évtizedek óta foglalkozik gyermek ideggyógyászattal és
pszichoterápiával. Eddig
mit tart a legnagyobb sikerének?
–Mint ideggyógyász azt, hogy I. Lacika, aki 5 évesen
feküdt az osztályunkon egy akkor még gyógyíthatatlannak hitt
agydaganattal, 35 éves korában fölkeresett a gyerekével.
Megtudtam, hogy boldog lett az élete. S azért hozta el hozzám a
fiát, hogy nézzem meg, nincs-e valamilyen rendellenessége. És
nem csak Lacika keresett föl így, hanem elég sokan mások is.
Boldogság, hogy emlékeznek rám azok, akiknek segíteni próbáltam.
Pszichoterapeutaként az
elmúlt tizenöt év eredménye az, hogy sok páciensnek segíthettem
összekuszálódott élet-helyzetében.
Akik
föl szeretnék önt keresni, hol, s milyen rendelőben, intézményben
jelentkezhetnek be vizsgálatra?
E-mail címemen keressenek föl. Több helyen megtalálnak,
kórházban és alapítványnál is: hollosya@gmail.com
Medveczky Attila
|