2014.04.25.
A
nemes kor lenyomata a kortárs kárpitművészetben
Az álom és a valóság határán a számomra tökéletest
szeretném megalkotni
Zelenák Katalin kárpitművész
Miskolcon
született. 1983-ban végzett az Iparművészeti Főiskolán.
Mestere: Plesznivy Károly. Munkáinak különös feszültséget
ad, hogy egyrészt elképesztő naturalizmussal sző meg reneszánsz
portrérészleteket, másrészt pedig merész kompozíciós módszerrel
e finomságot ellenpontozza éles metszésű újraszerkesztéssel.
A montírozás módszerével élve komoly gondolati közlésre képes.
Egyéni kiállítások:
Művelődési Ház, Dabas (1983); Stefánia Galéria, Budapest
(1997); Miskolci Galéria, Miskolc (gyűjteményes kiállítás,
kat.) (1998); Duna Galéria, Budapest (1999); Stefánia Galéria,
Budapest*Budavári Kárpitműhely, Budapest (2000); Fészek Galéria,
Herman Terem, Budapest (2006); Zikkurat Galéria B (2007);
Obszervatorium kiállító terme, Baja (2009), Pápa Városháza
(2009); San Marco, Óbudai Kulturális Centrum, Budapest (2011);
Jantyik Mátyás Múzeum Galéria, Békés (2011); Termál Szálló,
Érd (2012); Józsefvárosi Galéria és Rendezvényközpont
(2014).
Válogatott
csoportos kiállítások (a
teljesség igénye nélkül): Dabas (1983); Fiatal Iparművészek
Stúdiója-kiállítás, Ernst Múzeum, Budapest*Cziffra-ösztöndíj
kiállítása, Gemenos, Senlis (FR) (1984); Cziffra-ösztöndíj
kiállítása, Vigadó Galéria * Kortárs Textil Galéria,
Budapest * London (1985); Gobelin 14, Vigadó Galéria, Budapest
(1986); Kortárs Magyar Textilművészet, Nottingham, Bralisleg m
Leicester (GB) (1987); Gobelin 14, Theater Galerie im Karlshof, München
(1989); Ferenczy Béni és Noémi emlékkiállítás, Vigadó Galéria
Budapest, Mallorca (SP) (1992); Figurális gobelin, Csók Galéria,
Budapest (1993); Tavaszi Tárlat, Petőfi Csarnok Együtt 1100 éve,
Palme Ház, Budapest * XIII. Magyar Textilbiennálé (Fal- és Tértextil
Biennálé), Szombathelyi Képtár, Szombathely (1994); Nádasdladányi
Szimpózium, Nádasdladány *Felvetések (Magyar Kárpitművészek
Egyesülete), Stefánia Galéria, Budapest (1997); Csend, Vigadó
Galéria, Budapest (1998); Petőfi Sándor költészete, Vigadó
Galéria, Budapest (1999); Téli Tárlat, Kecskemét 1000 év,
Magyar szentek, Cifrapalota, Kecskemét (2000); Élmény és eszmény,
Királyi Kastély, Gödöllő (2001); A magyar szál, ENSZ Palota,
Genf (2002); I. Textiltriennálé, Szombathely* Iparművészeti Múzeum,
Budapest (2003); Corvin-kárpitok - tervkiállítás, Magyar Kárpitművészek
Egyesülete (2004); Magyar Kulturális Intézet, Varsó (2005); II.
Textiltriennálé, Szombathely (2006). Nemzeti Táncszínház galériája*
II. Textil Triennálé, Iparművészeti Múzeum* Hegyvidék
Galéria, Karácsonyi kiállítás.(2007); Vizivárosi Galéria,
Budapest*Reneszánsz töredékek, Városi Galéria, Pápa* „1848
március 15" Európa Parlament, Brüsszel (2008); Magyar Képző
és Iparművészek Szövetsége, Budapest* II. Textil Triennálé
díjazottjainak kiállítása* „..keresztülszőtték-fonták szívem..."
Petőfi gobelin kiállítás, Kecskemét (2009); Szekszárdi Művészetek
Háza: Kárpitművészek c. kiállítása* Szombathely. III.
Textiltriennálé (2010); Zuglói képzőművészek kiállítása,
Stefánia Galéria (2011); Budapest Táncszínház: Megszőtt
vonalak* IV. Textiltriennálé, Szombathely* Magyar Kárpitművészek
Egyesületének kiállítása, Szent István Bazilika* Magyar Képző
és Iparművészek Szövetségének karácsonyi iparművészeti kiállítása
(2012); Szövéskódok, a Magyar Kárpitművészek Egyesületének
kiállítása, Francia Intézet (Bp.)* Magyar Kárpiművészek kiállítása
–Magyar Kárpitok, marosvásárhelyi kultúrpalota; III. Textil
Triennálé, Iparművészeti Múzeum (2013).
Díjak, ösztöndíjak:
Főiskolai diploma nívódíj (1983); Cziffra Alapítvány ösztöndíja
Franciaország (1984); “Kárpit határok nélkül” 46 alkotóval,
XIV. Fal-, és Tértextil Biennále fődíja (1996); „Keresztülszőtték-fonták
szívem”, Petőfi Sándor költészete (1999); Országos pályázat
díja, Kiskörös (1999); II. Tértextilművészeti Triennálé,
Szombathely, I.díj (2006).
Munkák köztulajdonban:
Felvonásköz /gobelin/ Szombathelyi Képtár (1983); Kerekasztal
lovagjai /gobelin/ Senlis, Franciaország, St. Frambourg kápolna.
/Cziffra Alapítvány tulajdona (1985); Magyar Iparművészeti Múzeum
/Káprázat, gobelin/ (2010).
Több helyen azt olvastam művésznőről, hogy visszanyúlt
a reneszánsz művészethez. Mi volt ennek az oka, egyfajta megcsömörlés?
–A diplomamunkám után kezdtem visszanyúlni a
reneszánsz művészethez. Ez egyrészt tudatos döntés volt, másrészt
a véletlenszerűség is szerepet kapott benne.
Művészetemet tudatos, de életlenszerű dolgok is meghatározzák.
A diplomamunkámat a Miskolci Nemzeti Színháznak készítettem, Felvonásköz
címmel, ez egy nagy négy négyzetméteres kárpit, ami végül
is nem Miskolcra, hanem a Szombathelyi Képtár gyűjteményébe
került.
Ars poeticájában azt írja: „ a mai kor újjánemesítésére”
vágyott. Mi is a probléma korunkkal?
Nem csak Szent Istvánt, hanem Petőfit is ábrázolta.
Említette, hogy a rendszerváltást követően az állam
kevéssé támogatta a művészeket. Szükség lenne olyan magánmecenatúrára,
mint a reneszánsz idején?
Azért is kérdeztem rá a szépségre, mert ars poeticájában
azt írja: „a reneszánsz nyugodt, időtlen tökéletessége
arra ösztökél, ingerel, hogy ezt a szépséget, tökéletest gyűrjem,
tépjem.”
–Ez nem azt jelenti, hogy arra törekszem mindenáron,
hogy ezt a szépséget tönkretegyem... Hanem, hogy átalakítsam,
valami új felületbe, környezetbe rakjam, hogy ezáltal új értelmet
kapjon a régi gondolat. Az új gondolat a régi korok világában
sohasem lehetne tökéletes. Számomra a portré nagyon sokat
jelent,talán többet, mintha egy tájat rajzolnék….S azt
veszem észre, hogy az emberek többsége is szereti azt, ha figurát,
portrét láthat egy adott alkotáson.
Azt írta: „a régmúlt tökéletes formái mindig arra
sarkalltak, hogy visszanyúljak, visszaálmodjam magam abba a
korba.” Ezt miként értelmezzük?
Holott, tudtommal, nem szívesen válik meg alkotásaitól.
–Nem, mert minden egyes munkámra úgy tekintek,
mintha a „gyermekem” lenne. Hiszen egy két-három négyzetméteres
munkát hónapokig szövök. És így egy kicsit eggyé válok az
alkotásaimmal. Velem együtt él, velem együtt gazdagodik, formálódik
a kárpit…
Az olajfesték szaga már
gyermekkorban megérintett
Térjünk vissza egy kicsit az időbe, de nem igazán
a reneszánsz korig. Mikor fordult az érdeklődése a rajzolás,
és a képzőművészet felé?
–Már gyermekkoromban szerettem rajzolni. Diósgyőrben,
a művészházak mellett laktam; Igazából ott kerültem közelségbe
a művészetekkel. Lukovszky László, Kunt Ernő és Nagy Gy.
Margit műtermeiben járva úgy éreztem, ez a világ az én világom,
itt elvonulhatok, s egy kicsit önmagamra figyelhetek. Tehát az
olajfesték szaga, a fonalak puhasága, és a szabadság, amit láttam,
nagyon hamar megérintett. Szüleim nem művészek, de Kálmán
nagyapám, akit sajnos nem ismerhettem, nagyon szépen rajzolt. Tőle
örökölhette a család a művészi hajlamot, a tehetséget,
hiszen a húgom és a gyerekeim is művészettel foglalkoznak.
Visszatérve az ifjúkorra: rajztagozatos gimnáziumba jártam,
ahol Zsignár István festőművész volt a tanárom. Ő indított
el ezen a pályán. Amikor az Iparművészeti Főiskolára jártam,
először a szövetanyag-tervezői szakra vettek föl. De ezt nem
kedveltem, így a harmadik évben átkerültem a Plesznivy Károly
által vezetett gobelin-szakra. Igazán ott nyílt ki előttem a
világ. Szabadon, minden megkötöttség nélkül tervezhettünk,
festhettünk, rajzolhattunk. A gobelin műfaja az ipar-és a képzőművészet
mezsgyéjén húzódik. Inkább képzőművészetnek nevezném,
csak technikája és anyaga révén az iparművészet műfajába
sorolják be. Diplomám óta szabadúszó művészként dolgozom,
csak rövid ideig tanítottam egy alapfokú művészeti iskolában.
2004 óta a Kecskeméti Textilművészeti
Alkotóműhelyt szervezem és vezetem
Miskolcon kívül még két vidéki városhoz kötődik:
Kecskeméthez és Békéshez….
– Békéshez a férjem révén kötődök, mondhatom, hogy
a második szülővárosom. Békés városában is volt egy szép
kiállításom 2011 ben a Jantyik Mátyás Múzeumban. 2004 óta
pedig a Kecskeméti Textilművészeti Alkotóműhelyt szervezem és
vezetem. Minden ősszel, október első heteiben ott dolgozunk
kortárs textilművészek. Ez az időszak mindenkinek hoz valami
pluszt, valami ösztönzőt. A textilművészek itt készült munkáiból
több alkalommal is kurátorként rendeztem kiállítást, többek
között Budapesten, Kecskeméten és itt Békésen is.
A kárpiton kívül sosem dolgozott más művészeti
ágban?
Azt olvastam, hogy középkori technikával dolgozik. Mit
kell tudni az alkotói folyamatról?
–Éppen ezért tanít számtalan művész, hogy
meglegyen a biztos keresete. Férjem
keramikusművész, ő is évekig tanított művészeti iskolában,
idősebb leányom a Képzőművészeti Egyetem negyed éves
hallgatója, kisebbik lányom pedig ötvösművésznek tanul ősztől
a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen. Tehát nem beszélhetünk
havi fix keresetről. Ezért próbálunk meg NKA-s pályázatokon
részt venni. Ezen kívül egyéb művészeti lehetőségeket
is megpróbálok kihasználni. Amikor elvégeztem az egyetemet,
akkor a Képcsarnokon keresztül nagyon sok munkát adtam el. Főleg
a Csók Galériában külföldiek és belföldiek is vásároltak
tőlem, és sok kiállításomon sikerült egy-egy alkotásomat
eladnom. Ez ma már nincs így. A Képcsarnok megszűnt, a magán
galériák pedig túl magas áron próbálták eladni a műveimet.
Sajnos nincsenek olyan galériák, ahol műveinkkel
bemutatkozhatunk a vásárolni képes és értő közönség előtt.
Ettől függetlenül nem adjuk fel álmainkat, hiszen a művészet
a hivatásunk, ezt szeretjük. Én sem tudnám az életemet másképpen
elképzelni. Boldog vagyok, hogy a sors és az égiek megadták
nekem az erőt, a hitet, hogy művészettel foglalkozhatom.
Medveczky Attila
|