2014.04.25.
In memoriam
Csurka István
Emberi jogok és faji kérdés
Az Amerikai Egyesült
Államok kongresszusa elé évenként terjesztenek be jelentést
az emberi jogok helyzetéről a világ államaiban. Ez a külügyminisztérium
által elkészített vizsgálati anyag voltaképpen a demokrácia
terjedésének vagy visszaszorulásának a dokumentuma kíván
lenni. Elkészítésének feladata szükségképpen az Amerikai
Egyesült Államok külügyi, külszolgálati hivatalaira hárul.
A munka természeténél fogva ezeknek a hivataloknak, követségeknek
támaszkodni kell a szóban forgó ország intézményeinek, kormányszerveinek,
sajtójának és nyilvánosságának szolgáltatásaira, tényközléseire
és a vizsgált időszakban keletkezett társadalmi tényanyagára.
Emberi jogokról lévén szó, a tárgyilagosság elengedhetetlen
követelmény. A jelentésnek közvetlen politikaformáló szerepe
van, fontos döntések meghozatalakor figyelembe veszik, s
tekintettel arra, hogy ma a világ első nagyhatalma az USA,
minden országnak érdeke, hogy a jelentés miatt az Államhoz fűződő
kapcsolata ne szenvedjen csorbát.
A fentiekből következik,
hogy a jelentés nyilvánosságra hozatala után minden érintett
félnek, de különösen egy olyan sokfüggésű kis országnak,
mint hazánk, szükséges értékelni magát a jelentést, a
jelentés nyomán kialakult helyzetét, minden olyan körülményt
számba venni, amely a jelentést így vagy úgy befolyásolta, és
a feltárt hiányosságok megszüntetése felől mihamarabb intézkedni.
Az eddigi magyar
gyakorlat megragadt a tudomásulvétel szintjén. A jelentés
egyes kitételei belekerültek a belpolitikai küzdelem fegyvertárába.
Ennek az lehetett az oka, hogy a jelentés alapmegállapítása évtizedes
visszatekintésben is pozitív: a magyar emberjogi helyzetet már
a Kádár-korszak végén is jobbnak tüntették fel a jelentés készítői,
mint a környező államokét, 1990 óta pedig parlamentáris
demokráciaként vagyunk elismerve.
Az idei jelentés
fontosságát az teszi, hogy választások lesznek. A jelentés
mindem mondatának súlya van a belpolitikai küzdelemben. Ha a
kormányt és intézményeit elmarasztalják, ha egyes pártokat
vagy a hozzájuk fűzhető társadalmi mozgásokat elítélik, ha
egyeseket áldozatnak tüntetnek fel, másokat, pedig elítélnek,
akkor ezek megítélése jogosan vagy jogtalanul vagy előnyükre,
vagy hátrányukra megváltozik. Ezáltal a magyar belpolitikai életbe
való beavatkozás esete valósul meg, s a választások idején
ez sorsdöntő is lehet.
Ebből a szempontból
tehát a jelentés tárgyilagossága, felsorolásainak valóságtartalma
perdöntő. Sajnálattal kell megállapítani, hogy az 1993-as évről
szóló jelentés az elismerő tételeivel együtt nem elégíti
ki a tárgyilagosságnak azt a követelményét, ami a világ
vezető hatalma külügyi apparátusától elvárható volna.
Ennek valószínűsíthető oka az, hogy a magyarországi részt
elkészítő apparátus olyan hazai információkra is támaszkodott,
amelyek egyoldalú beállításban tálalták az anyagot. Sok megállapítás
felismerhetően a magyarországi sajtóból származik, amely
azonban jelen állapotában nem tekinthető megbízható forrásnak,
mert baloldali és baloldali-liberális vezetése a tájékoztatást
sokszor háttérbe szorítva politikaformáló eszközként használja.
Megtörtént eseményeket elhallgat, meg nem történteket pedig
megtörténtként tüntet fel.
A jelentés összefoglaló
bevezetésének egyik mondta így hangzik: „A posztkommunista
Magyarországon jelentősen elszaporodott faji incidensekre adott
kezdeti lanyha válaszán a kormány csak jelentéktelen mértékben
javított”.
A mondat több
vonatkozásban is pontatlan, illetve valótlan állítás. A
jelentésben ugyanis a későbbiekben sincs sehol igazolva és
adatokkal alátámasztva, hogy a faji incidensek elszaporodtak
Magyarországon. A „faji incidensek” ellenben elszaporodtak a
baloldali sajtóban és a tömegtájékoztatásban. Nem hiszszük,
hogy erre nézve a Magyar Köztársaság belügyminisztériuma
vagy ügyészsége nem tudott volna számszerű adatokkal szolgálni.
Ezekből talán még az is kiderülhetett volna, hogy a faji
incidensek, amelyek voltak, hogyan keletkeztek. Hibás dolog abból
kiindulni, hogy a faji incidenseket mindig a többségiek vagy az
úgynevezett bőrfejűek kezdeményezik. Mindezek alapján súlyosan
esik a latba az az állítás, amit a jelentésnek e mondata a
sugall, hogy a kormány csak „jelentéktelen mértékben” javított
eleve lanyha válaszán. Mintha tehát ebben a kormányban volna
valami elfekvő fajvédő hajlandóság.
A következő
mondat még árulkodóbb. Így szól: „1993-ban a Legfelsőbb Bíróság
úgy döntött, hogy a törvény faji indíttatású bűncselekményekkel
foglalkozó része nem alkalmazható a bőrfejűek, külföldiek,
cigányok és egyéb etnikai kisebbségek tagjai ellen elkövetett
támadásaira. Ehelyett a bíróság elé egyáltalán eljutó kevés
bőrfejűtámadást huliganizmusként kezeli”. Eddig az idézet.
Nehéz feltételezni, hogy azok közül bárki is, akiknek a
jelentés készült, igaz képet alkothatnak a fentiekből a
Magyar Legfelsőbb Bíróság emberjogi törvénykezéseiről.
Hiszen, ha nem közöljük egy törvényi tényállás módosításának
indokát, esetlegesen a szükségszerűségét, akkor éppen csak
a lényegről nem beszélünk. A fenn idézett mondatok alkalmasak
arra, hogy a Magyar Köztársaság legfelsőbb Bíróságát faji
indíttatású bűncselekmények védelmezőjeként tüntessék
fel.
Még inkább árulkodó
a jelentés készítőinek forrásait illetően a Magyar Rádióval
és Magyar Televízióval foglalkozó része. Egyfelől azt állítják,
hogy Nahlik Gábor, a tévé alelnöke nem szolgált bizonyítékkal.
Bánó András hamisítását illetően, másrészt azt, hogy
„egy diplomata tiszt, aki jelen volt a rendzavaráson, megerősítette,
hogy a tömegben nagyszámú bőrfejű hangosan heccelte az elnököt”.
Tény ezzel szemben, hogy a hamisítás tényét maga Bánó András
sem tudta nem elismerni, miután egy évig tagadásban volt,
valamint az is, hogy a hamisítást nemzetközi vizsgálat erősítette
meg. Az pedig, hogy a bőrfejűek „heccelték” az elnököt,
egyfelől a magyarországi szólásszabadság kiterjedt voltát
bizonyítja, másfelől azt, hogy mégiscsak helyes a Legfelsőbb
Bíróság határozata, amely az ilyen rendzavaró cselekményekre
vonatkozik, mivel a Göncz Árpád elnök elleni heccelést mégsem
lehetne faji indítékú cselekményként kezelni. A rendőrség több
bőrfejűt el is vezetett az esemény színhelyéről. Többek közt
azokat, akiket az Egyenleg képsora egyidejűleg jelenlévőként
mutatott be.
Van azonban más kérdés
is. Mit keres mindez egy emberjogi jelentésben, méghozzá
enynyire részletező módon előadva? S mennyire egybevág mindez
a hazai ellenzéki sajtó állításaival és koholmányaival,
mennyire ugyanazt a szemléletet tükrözi, amelyben a kormányzat
rossz és elfogult, ellenben Göncz Árpád jó és védendő,
valamint Bánó András hamisító csapata is az.
A Bánó-ügyből
a sajtószabadság sérelmét kibontani teljességgel az ellenzék
egyes köreinek gondolatmenete, érthetetlen, hogyan kerül bele
egy hivatalos jelentésbe.
Ugyanez az
elfogultság látszik megnyilvánulni az egyházi kérdések tárgyalásakor.
A jelentés kifogásolja, hogy az egyházalapítást a törvény
csak az általánosan elfogadott erkölcsi értékrendnek való
megfelelés után és legalább tízezer tag esetében fogadja el.
Ez megfelelne a magyar társadalom hagyományának, történelme
során kialakított trendjének, azonban az Országgyűlés ezt
nem fogadta el. A magyar társadalom azonban az ellenkezőjét, a
korlátlan szektaalakítást tartaná sérelmesnek. Ebben az
esetben legfeljebb annak a megállapítása helyeselhető, hogy a
magyar felfogás e tekintetben jelentősen eltér az amerikaitól.
A kisebbségi kérdéseket
tárgyaló fejezetben is számos ellentmondás található. A
’93-ban meghozott törvény 13 kisebbséget ismer el. A jelentés
megemlíti, hogy a 81 ezres létszámú zsidó közösség nincs
benne ebben a 13-ban, de azt már nem teszi egyértelművé, hogy
ez a zsidó közösség szándéka szerint történt így, mivel többségük
ragaszkodott ahhoz, hogy vallási csoportnak tekintsék őket a
magyarságon belül. Ehhez képest értelmezhetetlen ugyanennek a
fejezetnek az alábbi megállapítása: „A zsidók jól vannak képviselve
a politikában, a tömegtájékoztatásban, a kultúrában és az
üzleti életben.” Egyszerűen érthetetlen, hogyha egyszer a
zsidók nincsenek kisebbségként nyilvántartva, a vallási
hovatartozást pedig nem tüntetik fel semmilyen állás betöltésekor,
honnan veszik a jelentés készítői ezen megállapításukhoz az
adatokat.
Ugyanakkor ezen
meglehetősen faji színezetű megállapításra, híven az ellenzék
egy bizonyos körének felfogásához, politikai támadások egész
rendszere épül fel. Megrovást kap a kormány – ismételten
–, mert későn szakított a szélsőjobb populista Csurka Istvánnal,
és antiszemita kijelentéseitől késve határolta el magát. A
kijelentések nincsenek dokumentálva, ellenben a minősítés
megvan: szélsőjobb, antiszemita. A megbélyegzésnek célzatos,
politikából kirekesztő volta kétségtelen tény. Ha ugyanis az
lehetséges, hogy valakik a politikában s egyebütt jól vannak képviselve,
akik egyébként ilyen formában nem léteznek, s csak egyesek
tudják, hogy ők azok amik, akkor az, aki más mivoltuk miatt,
kommunista múltjuk, így elkövetett gaztettek, hazaárulásaik
miatt velük szemben áll, őket bírálja, antiszemitának minősíthető
anélkül, hogy egyetlen valóban antiszemita kijelentést is tett
volna. A jelentés ezzel a módszerrel az egész keresztény
nemzeti táborra rávetíti ezt az árnyékot, és a kiszemelt áldozattól,
jelen esetben Csurka Istvántól való elhatárolódást teszi a
demokratikus politikai működés alapkövetelményévé. Ez
bizonyíthatóan ellenzéki SZDSZ–MSZP érdeket szolgál, és a
keresztény nemzeti oldal megosztását célozza.
Súlyos hiba, ha
ehhez az amerikai kongresszus hozzájárulását adja. Ez csak úgy
lehetséges, ha nincsenek előtte feltárva az összes együtthatók,
a magyar valóság. Felszólamlásunknak éppen ez az oka.
Az Országgyűlésnek
az a feladata, hogy utánanézzen a történteknek, járjon közbe
a valódi emberjogi helyzet feltárása érdekében, s a Magyar Köztársaság
jó hírnevén esett csorba kiigazításán és természetesen a
valódi emberjogi sérelmek jóvátétele érdekében is tegyen
meg minden megtehetőt.
1994. március 10.
|