2014.04.25.
Vona Gábor mint kockázat
Szándékosan a választások
utánra hagytam ezt a cikket, hogy ne lehessen a kampány részének
tekinteni és ne lehessen annyival elintézni, hogy le akarom járatni
a Jobbikot.
Vona Gábornak van
spirituális vezetője. Méghozzá Baranyi Tibor Imre, aki magát
a tradicionális létszemlélet filozófusának, tanítójának
vagy papjának tartja. Kinek mi tetszik.
A tradicionális létszemlélet
egy René Jean-Marie Joseph Guénon nevű francia szerző találmánya,
aki tulajdonképpen a XX. század elejének hatalmas változásait
nehezen feldolgozó korosztály szellemi útkeresésének tipikus
példája. Guénon volt szabadkőműves páholy tagja, majd a
szabadkőművesség ellen fordult, korán belépett a misztikus
tanokat hirdető, de lényegében a szabadkőművesség eszméjén
alapuló Martinista rendbe, foglalkozott a buddhizmussal és a
keleti misztikával, majd áttért az iszlámra és ezen belül is
a meglehetősen képlékeny szufizmus felé fordult.
Guénon tehetséges
ember volt, jól írt és megtestesítette a kereszténység
fokozatos visszaszorulása utáni nyugati ember szélsőséges kétségeit.
Szellemtörténetileg a Nietzsche utáni időszak, a keresztény
transzcendens megdöntésére tett kísérlet utáni kiüresedésre
adott egyik érdekes, de kissé túlzottan szintetizáló válasznak
látszik Guénon filozófiája. Ha beszélhetünk egyáltalán
egységes filozófiáról.
Magyarországon az
ún. tradicionális létszemléletet a szintén állandó útkereséssel
bajlódó Hamvas Béla honosította meg. Hamvas a második világháború
előtt nem tudott valódi szellemi iskolát alapítani. Szabó
Dezső teltházas előadásai, Németh László nagy hatású esszéje
vagy Zsilinszky Endre politikai aktivitása mellett Hamvas Béla
gyakorlatilag hatás nélküli maradt.
Jellemező, hogy a
második világháború után belépett a kommunista pártba,
azonban miután szembe ment Lukács Györggyel, szellemi száműzött
lett. Hatalmas életművét a nyolcvanas évek végén fedezték
fel újra, és az útkereső fiatal értelmiség egyik kedvenc
szerzőjévé avanzsált.
Az 1941-es születésű
László András 20-as évei elején kapcsolatba került a
buddhista misszióval, majd felvételt nyert a református teológiára.
Ezután nem sokkal letartóztatták és négy hónapra el is ítélték.
1963-ban ismerkedett meg Hamvas Bélával. Hamvas hatására
kezdett el foglalkozni a már említett Guénonnal és a talán még
eklektikusabb Julius Evolával. László András megítélésére
nem vállalkozom. Vona Gábor és úgy általában a Jobbik
spirituális vezetését ellátó Baranyi Tibor Imre a fent említett
László András tanítványa. Azon túl, hogy a Jobbik frakció
keretéből jelentős összegeket fizettek ki a spirituális tanácsokért,
Baranyi hatása Vonára egészen megdöbbentő.
Országos publicitást
kapott, hogy Vona, a március 15-i beszédében kijelentette, hogy
ő bizony kész meghalni a hazáért. Ócska hősködésnek tűnt
ez akkor, csakhogy ennél sokkal súlyosabb a helyzet.
A Baranyi által
hirdetett tanok egyik sarkalatos eleme, hogy Krisztus óta tudható,
hogy aki vezető akar lenni, és a jó „hatóerők” ( ez
Baranyi egyik legfontosabb terminus technikusa) szolgálatában áll,
azt a mai világban megölik. Ezt addig mondogatta Vonának, míg
a 20 százalékos parlamenti párt elnöke egy Baranyival tartott
közös előadásán kifejtette: ha nem ölik meg a küldetése végén,
akkor felvetődik annak a kérdése, hogy valamit rosszul csinált.
Hogy Baranyi
tagadja az evolúciót, hogy a nemzeti radikalizmust – valamiféle
homályos etimológiai fejtegetés eredményekén – kiheréli, sőt
eljut odáig, hogy Zsilinszky Endrétől Csurkáig rosszul tudták
a nemzeti radikalizmus lényegét, de majd ő most megmondja nekünk
a tutit, kénytelenek voltunk lenyelni. Nem az első született
okos ezen az oldalon. Hogy varázslókkal, mágusokkal, Harry
Potter történetét és a Da Vinci kódot együtt is felülmúló
képtelenségekkel hülyíti a hallgatóságot, az önmagában még
elnézhető. Az Édesvíz Kiadó összes könyve hasonló badarságokkal
van tele. De hogy egy parlamenti párt elnöke, melyre egymillióan
szavaznak, meggyőződéssel vallja, sőt szakszövegként használja
Baranyi zagyvaságait, az eleddig példa nélküli.
Vona Gábor és
Baranyi közös előadásában az introvertált pártelnök megnyílik.
Elborzadva vettem tudomásul, hogy Vona tényleg hisz ennek a sajátos
figurának, hogy nem hazudik, Vona Gábor, a Jobbik elnöke tényleg
képtelen elolvasni szépirodalmi műveket, és tényleg komolyan
gondolja, hogy ha jól csinálja a dolgát, akkor a végén megölik.
Sokáig értetlenül
álltam a Vona-jelenség előtt. Novákról, Szegedi Csanádról,
Szabó Gáborról és a többiről pontosan lehetett tudni, hogy
kik. De Vonában volt valami érthetetlen, valami zavaró. Most értettem
csak meg, hogy a Jobbik elnökét valami eleddig rejtett, képtelen
belső harc, valami a világot leegyszerűsítő és számára is
emészthető magyarázat iránti igény hajtja.
Ezt a magyarázatot
egy elképesztő, Baranyi által világnézetnek nevezett
egyvelegtől várja. Olyasmi ez, mint a kabbala tan. Valami
misztikus katyvasz, melyben találhatók valóban filozófiai
elemek, találhatók Hamvas és szellemtörténeti elődei, az említett
Evola és Guenon írásaiból összeszedett töredezett struktúrák,
melyek komolyságát görög és latin kifejezések hivatottak
igazolni: metafizika, transzcendens, szolipszizmus. És mindez
nyakon van öntve némi Árpád-sávos mázzal, áriaelmélettel,
a háttérben pedig ott húzódik Wass Albert összes művének
borítója, mert az elnök szépirodalmat ugye nem szeret olvasni.
Ezt a filozófiai
Frankensteint az őszintén pislogó barna elnöki szempár mögé
Baranyi Tibor Imre szerelte be. 900 ezerért foglalkozásonként.
Bár Vona és
Baranyi közös előadását nézve azt gondolnánk, hogy ez olyan
szintű kreténség, melyet épeszű ember csak kiröhöghet, de a
valóság sajnos egészen más. Jóravaló fiatalok hallgatják szájtátva
a komolykodó zugfilozófust és elámulnak, hogy Vona Gábor, a párt
elnöke, aki rendszeresen szerepel a tévében, ott ül a
parlamentben, találkozik Orbánnal, szóval ez a celebritás tízpercenként
ajnározza a nagy tudású Baranyit. Hát micsoda nagy gondolkodó
lehet, ha még Vona is felnéz rá!
Ez bizony tragédia.
Ez a métely gyorsan terjed, ez képes beleülni a fiatalok lelkébe.
Ismerős dolgok vannak benne, olyanok, amiket a tévében is lehet
látni. Gonoszok, jók, hatóerő, varázslók, ördögök és
angyalok, keleti filozófia, tantra, valamint egyéb hollywoodi
kellékek. Vannak apróbb szépséghibák is, mondjuk, amikor
Baranyi mestere, László András arról beszél, hogy Haynau tevékenysége
teljesen jogos volt, és a 48-49-es szabadságharc valójában a
tradíció elleni lázadás, és mint ilyen a „sötét hatóerő”
műve. De ezeken hamar túllendül az ifjú elme.
Azt látják, hogy
ez a fiatalember, Vona Gábor őszinte, hisz valamiben és ráadásul
sikeres is. Egy nagy pártot vezet. Azt látják, hogy Vona
mellett ott ül ez a furcsa, komor ember, aki sok ismerős dologról
beszél. Beszél Krisztusról, beszél arról, hogy jónak kell
lenni és beszél mindenféle könnyen megérthető és elképzelhető
világról és tudati szintről. Egy olyan világról, ami ugyan
kicsit fantasztikus, de hát az X akták is milyen jó sorozat
volt. Lehet, hogy abban is voltak igazságok.
És beszél arról,
hogy itt a kész megoldás, amit ő tud. Hogy igen, ha igazi vezető
akarok lenni, akkor nem szabad félni a haláltól, sőt akkor
leszek igazi vezető, ha a végén megölnek. Ott van Vona Gábor,
a párt elnöke, akire egymillióan szavaztak, ő is megerősítette.
Megerősítette
egy olyan világban, ahol szinte semmilyen kapaszkodó sincs. A
világ rohamosan változik, a tudományágakról sorra derül ki,
hogy tévedtek. Tévedett a közgazdaságtan, a jogtudomány,
nap-nap után hallunk az orvostudomány kudarcairól és eleve,
szinte minden kétségbe vonható. És akkor itt van, itt megkapom
a kész megoldást. Kell ennél jobb?
Ha a politika valóságát
nézzük, akkor a Jobbiknak ma tényleg nincs semmi jelentősége
(lásd alul). De ha a Jobbik követőinek, a különböző kóklerségeket
tátott szájjal hallgató fiataloknak az elméjét ezek az
egymillió szavazattal hitelesített kreténségek megfertőzik,
annak kiszámíthatatlan következményei lehetnek.
Majd kesereghetünk,
hogy miért szolgált ki egy főiskolai docens, jelesül Balczó
Zoltán, vagy egy református lelkész, jelesül ifjú Hegedűs Lóránt
egy ilyen súlyú kóklert. Miért nem mennek oda Vonához, hogy
te Gábor, ez egy gigantikus baromság, küldjük már haza ezt a
komolykodó dilettánst.
Majd amikor az első
halottakkal szembesülünk, akik azért haltak meg, hogy Baranyi
elméletének megfeleljenek, hogy ők is krisztusi magasságokba
emelkedjenek, hogy ők is igazi vezetők legyenek, mint Vona Gábor,
akkor majd ellamentálhatunk ezen. De talán addig is tehetnénk
valamit.
Csorja Gergely
|