2014.04.25.
A kormány új, noprofit közműszolgáltatót hozna
létre
A magyar gazdaság versenyképességének javítása érdekében
a gazdasági szereplők számára a jelenleginél kedvezőbb
energiaárat szeretnének biztosítani
Németh Lászlóné
fejlesztési miniszter a közelmúltban megerősítette azt a hírt,
hogy a kormány noprofit közszolgáltatót hozna létre. Dr. Fónagy
János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára
elmondta: azokat a szolgáltatókat vásároljuk vissza, melyek a
magyar társadalom, a magyar lakosság és – ami nagyon lényeges
– a magyar gazdaság ellátása szempontjából stratégiai
jelentőségűek.
Miért, és mikor vetődött föl egy noprofit közszolgáltató
létrehozása?
–Már korábban is fölvetődött a szakmai körökben, és
a nyilatkozatokban az, hogy szükséges egy noprofit közszolgáltató
létrehozása, ami a rezsicsökkentés fontos eleme. Amit ugyanis
összefoglaló néven rezsicsökkentésnek nevezünk, az nem csak
a díjak mérséklését, hanem a folyamat fenntartását, és az
ahhoz szükséges intézményeket is jelenti. Ezek közül ki kell
emelni a közszolgáltatási törvény szakmai előkészítését.
Ez már tavaly nyáron kezdetét vette a Közigazgatási és Igazságügyi
Minisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium koordinálásával,
s az első anyagok még novemberben a kormány elé kerültek,
azokat megtárgyalták és a főbb irányokat megerősítették,
majd részletes kimunkálásra visszaadták a munkacsoportnak.
Ennek a jogszabálynak egy része teremti meg az alapját annak,
hogy az állam noprofit szervezetet hozzon létre.
Ki és milyen forrásból működtetné ezt a közszolgáltató
céget?
–A törvénytervezet állami vagy önkormányzati
tulajdont helyez előtérbe. Azokban a stratégiai szolgáltatói
ágazatokban, ahol a tevékenység jellege, a beszerzési források
és az elosztási hálózatok alapján a vállalatok jellemzően
monopolhelyzetben vannak – tehát a versenypiaci feltételek
korlátozottan érvényesülnek– ott a közszolgáltatási törvény
majd lehetővé teszi a közösségi tulajdonban lévő
szervezetek létrehozását. A működtetést pedig az
energiatermelők, az elosztó és a szolgáltató cégek végzik.
Mit jelent esetünkben a noprofit jelleg?
–A cégek vállalatszerűen működnek, és üzemi eredményüknek
biztosítaniuk kell a biztonságos működtetést, a fenntartás
és a fejlesztés forrásait, viszont a náluk keletkezett eredményt
nem lehet osztalék formájában kivenni, hanem azt az érintett
ágazat fejlesztésére kell fordítani. A nonprofit jelleg azt
jelenti, hogy a cég nullszaldósan működik, tehát üzemi eredmény
nélkül, míg a noprofit azt, hogy van eredmény, de azt nem
lehet kivinni az ágazatból se bel- sem külföldre. A noprofit cégek
pedig– miután megszületik a közszolgáltatási törvény –
közszolgáltatási szerződés alapján látják el a közszolgáltatási
feladatot.
Ez a noprofit közszolgáltató így konkurense lenne a
profitorientált cégeknek?
–Amennyiben a profitorientált cégek megmaradnak a
piacon, akkor igen. Hangsúlyoznom kell, hogy nem egy adott ágazat
államosításáról van szó, hanem arról, hogy piaci feltételek
mellett – hiszen EU-s tagállamként tiszteletben tartjuk a
piaci szabályokat – a
noprofit közszolgáltatáshoz szükséges eszközöket, vállalatokat
megvásároljuk – ahogy ezt tettük például a Főgáz esetében
is. Megvettük az E.ON gázüzletágát, gáztározóit, és
folynak a tárgyalások egyéb szolgáltató cégekkel. Mi tehát
esetenként drágán vagyunk kénytelenek megvenni az új rendszer
fölállításához azokat a szükséges eszközöket, melyeket
1994-95-ben a Horn-kormány idején szinte fillérekért adtak el.
Azokat a szolgáltatókat vásároljuk vissza, melyek a magyar társadalom,
a magyar lakosság és – ami nagyon lényeges – a magyar
gazdaság ellátása szempontjából stratégiai jelentőségűek.
Ezekből a megvásárolt vállalatokból hozzuk létre a noprofit
közszolgáltatási rendszert.
Az állampolgárok számára mit jelent az, hogy egy
ilyen intézmény jön létre? Tehát még olcsóbb lesz a rezsi?
–A kormány eddig három lépcsőben csökkentette a
lakosság rezsiköltségeit, 2014-ben pedig mindez folytatódik:
április elsejétől 6,5
százalékkal lett olcsóbb a lakossági földgáz ára, szeptembertől
az áram fogyasztói ára 7,7 százalékkal, a távhőé 3,3 százalékkal
esik. A következő lényeges feladat, hogy a magyar gazdaság
versenyképességének javítása érdekében a jelenleginél
kedvezőbb ipari energiaárat biztosítsunk. Ez az új intézménynek
legalább olyan fontos feladata lesz, mint a lakossági díjcsökkentés,
hiszen ha versenyképesebb a magyar gazdaság, akkor az motiválja
a befektetőket, akik így új munkahelyeket teremtenek.
Az ellenzék sokszor bírálta a rezsicsökkentést,
rezsimutyikról beszélt. A választási eredmények azt is mutatják,
hogy a választók jelentős része nem hitte el a baloldal szólamait?
–Ez így van: a társadalomnak a rezsicsökkentéssel
kapcsolatos visszajelzése egyértelműen pozitív. Ugyanakkor az
ellenzék csak egymásnak ellentmondó kijelentéseket tett a
rezsicsökkentéssel kapcsolatban. Előfordult, hogy még nagyobb
arányú rezsicsökkentést szorgalmaztak, míg máskor azt
hangoztatták, hogy tönkretesszük a szolgáltatást. Tehát nem
volt egyértelmű az álláspontjuk, de egy biztos, a miénk az:
folytatni szeretnék a kormány 2011-ben elkezdett energiastratégiáját.
Medveczky Attila
|