2014.08.01.
Csorja Gergely: És miért nem?
A Kelet-Ukrajnában
lelőtt repülő tragédiáját nehéz nem gyanúsnak látni. A
gyanú, hogy nem csak egy véletlen katonai hiba, egy vodkával
kissé túltöltött parancsnok hibája miatt halt meg majd 300
ember, több oldalról is megalapozottnak látszik.
Előrebocsátom,
hogy nem zárható ki, sőt valószínűnek tűnik, hogy a végső
esemény, amikor a 330-as magassági szinten repülő utasszállító
megjelent a BUK légelhárító rendszer radarján és amikor az
egység parancsnoka kiadta a parancsot, hogy tűz, akkor a vodka,
a felfokozott harci kedv, és az ostobaság legalább akkora
szerepet játszott, mint az idáig vezető megtervezett eseménysor.
Természetesen az sem zárható ki, hogy nem az orosz szakadárok
lőtték le a gépet.
De nézzük sorjában.
A gyanút, hogy itt nem csak egy tragikus hibáról van szó, több
egymástól látszólag független esemény támasztja alá. Az
első megoldatlan rejtély, a maláj légitársaság egy másik járata,
mely ugyanaz a típusú repülő, mint a most Ukrajnában lelőtt
gép. A Malaysia Airlines 370-es, Kuala Lumpur és Peking közötti
menetrend szerinti járata 2014. március 8-án hajnalban eltűnt.
A 9M-MRO lajstromjelű Boeing 777–200-as típusú repülőgép a
Thai-öböl felett tűnt el a radarok képernyőjéről. A gépen
227 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott. Az eltűnt gépről
egyetlen mentőmellény, egyetlen roncsdarab sem került elő,
pedig 26 ország tapasztalt kutatói keresték, és katonai
radarokon túl, a műholdas rendszereket is bevetették.
Sikertelenül.
Az egyetlen gyanús
esemény, melyet a hatóságok csak később fedeztek fel, hogy a
repülőn hamis útlevéllel utazott két utas. Az útlevelek
igazi tulajdonosai, egy osztrák és egy olasz férfi, ugyanis nem
voltak a gépen. A hamis útlevelekkel végrehajtott akciók az
izraeli titkosszolgálatok bevett gyakorlatába tartoznak, így
azonnal felvetődött egy esetleges titkosszolgálati szál.
Azonban az MH370-es járat eltűnésének látszólag semmiféle
értelme sem volt, így ha volt is ilyen szál, az ugyanúgy
rejtve maradt, mint a repülő holléte.
A területtel
foglalkozó források egyöntetűen a lehetetlen kategóriába
sorolták, hogy a számtalan jeladóval felszerelt óriási méretű
utasszállító csak úgy eltűnjön nyom nélkül. Közel egyhavi
keresés után azonban úgy látszik, mégis belenyugodtak, hogy a
gép elpárolgott.
A másik gyanút
erősítő esemény, hogy az EUROCONTROL, az európai légi
biztonságért felelős szervezet az Ukrajnában lelőtt gép
katasztrófája után kiadott egy közleményt, mely szerint az
ukrán hatóságok korábban a földfelszíntől a 320-as repülési
szintig, azaz nagyjából 9700 méterig lezárták a légteret, míg
e felett szabadnak nyilvánították a repülést. Tehát a hírekben
megjelentekkel szemben nem az európai légügyi hatóság, hanem
az ukrán hatóság tette lehetővé, hogy utasszállítók repüljenek
egy harci övezet felett, ahol ráadásul tudták, hogy BUK föld–levegő
rendszerek lehetnek a szakadárok kezében és ahol a katasztrófát
megelőző napokban három ukrán katonai gépet is lelőttek.
Vajon miért?
A harmadik gyanút
erősítő tény, hogy a gép lelövését követő néhány órán
belül, amikor még semmit sem lehetett tudni, amikor még
semmilyen forrás sem állt rendelkezésre, hogy mi történt, a
megemlékezők a világ több pontján és az interneten is, kampányszerűen
Putyint nevezték meg bűnösnek. A transzparensek, mémek,
bejegyzések, nyilatkozatok mind Putyinra és Oroszországra
mutattak, holott még azt sem lehetett tudni, hogy egyáltalán
lelőtték a gépet.
És ami végképp
gyanússá teszi az esetet, hogy a repülőgép tragédiájával
egy időben az Izraeli szárazföldi csapatok bevonultak Gázába,
annak ellenére, hogy korábban sem Washington sem Moszkva nem támogatta
a támadást.
Aztán a
Washingtoni adminisztráció véleménye hirtelen megváltozott és
egyértelműen a Hamasz hibájának állították be az Izraeli
hadsereg akcióját. Ez a beállítás azon az alapon történt,
hogy a Hamasz nem fogadta el az izraeli tűzszüneti ajánlatot és
továbbra is házilag készített rakétákat lőtt Izrael felé.
Igaz, hogy a házilagos rakéták 80-90 százalékát még a levegőben
levadászta az Izraeli légvédelem, igaz, hogy egyetlen izraeli
sem halt meg a támadásokban, a zsidó állam hadserege Gázát mégis
légierővel és szárazföldi csapatokkal is támadta.
Az izraeli hadművelet
áldozatainak száma már 500 felett van, közel 90 százalékuk
civil, köztük legalább 80 gyerek. A sebesültek száma több
ezer lehet. Csakhogy Izrael tulajdonképpen értelmetlen és
mindenképpen embertelen akciója, mely nem a Hamasz rakétagyárosait,
hanem leginkább Gáza lakosságát sújtja, már nem érdekel
senkit.
A híradókban már
éppen csak megemlítik a szenzáció, a maláj gép lelövése
mellett. Közben egymás után jönnek a tudósítások, a személyes
élmények, a szomorú vagy éppen csodás történetek: a légi
szerencsétlenséget emberközelivé tette a sajtó. Ez bizony önnel,
az ön családjával, ismerősével is megtörténhet. Ez önt érintő
tragédia, mert a gépen olyan emberek ültek, mint ön. Akár ön
is lehetett volna az egyik áldozat.
De a Gázában
felrobbantott, agyonlőtt emberek távoliak, ehhez képest érdektelenek
a nyugati közönségnek. Érdekesek viszont a zsidó állam polgárainak.
Az ultra-ortodoxok kimondottan örülnek, hogy párszáz palesztin
meghal, és jó sok szenved. A mérsékeltebb közvélemény pedig
csak jólesően veszi tudomásul, hogy ha kell, Izrael oda tud
csapni. Ez a gázai bevonulás, az újabb vadászat a
vadasparkban, hogy a múlt heti képünket folytassuk, valójában
az izraeli belpolitikának fontos. A belpolitikailag hasznos lépés
azonban komoly külpolitikai gyengülést hozhat.
Ezt a külpolitikai
kárt, hogy a nemzetközi közösség megcsóválja a fejét, hogy
azért mégse kéne civilekre lövöldözni drónokról, az Ukrajnában
lelőtt repülő szenzációja erősen csökkenti. A gyilkosság
relativizálva van. Itt is háromszáz áldozat, ott valamivel több,
de az itteni menynyivel közelibb, mennyivel durvább.
Pedig valójában
nem az.
Nem állíthatjuk,
hogy a fent leírt gyanút – hogy a Maláj légitársaság gépe
esetleg mégsem véletlenül keveredett a BUK rendszer radarjára
– megdönthetetlen bizonyítékokkal tudjuk alátámasztani. Azt
azonban állíthatjuk, hogy 300 ember tragédiáját egy másik
tragédia eltakarására használják. Azt is állítjuk, hogy a gép
lelövése most az Ukrán vezetésnek kedvez. Annak az ukrán
vezetésnek, mely lényegében amerikai érdekek mentén
cselekszik, melynek tanácsokat adnak az amerikai titkosszolgálatok
emberei. És azt is kijelenthetjük, hogy ha valakinek, Putyinnak
egyáltalán nem hiányzott ez az ügy.
Természetesen az
esetleges előkészítés még nem menti fel a gépet ténylegesen
lelövőket, és tulajdonképpen nem menti fel Putyin külpolitikáját
sem. De bevonja a felelősök közé azt a ma már szinte nyíltan
működő manipulatív rendszert, amely szándékosan konfliktuszónákat
hoz létre, hogy az Amerikai Egyesült Államok bizonyos hatalmi körei
és ezen keresztül Izrael állam szabadon garázdálkodhassanak,
népirtást és népek elnyomását, nyomorban tartását valósíthassák
meg valamiféle zavaros szabadságeszmére hivatkozva.
A holland kormány
háborús bűnök miatt akarja bíróság elé vinni az MH17-es járat
lelövését. De melyik demokratikusnak nevezett ország kormánya
merné a több mint félezer lemészárolt palesztin ügyét bíróság
elé vinni? És miért nem?
Amerika haditengerészete 1988-ban ugyanígy lőtt le egy
utasszállítót
Áldozat és áldozat között
nincs különbség, csak néha
A Népszabadságban Varga G. Gábor tollából megjelent egy
aggódó írás: „Csak remélhetjük, hogy a maláj gép esete
nem marad következmények nélkül. A fegyverek terjedése, az éberség
csökkenése és a felelősségre vonás elkerülhetősége együtt
ugyanis olyan mixet eredményez, amelyben a nemzetközi légi
forgalom már nem lesz ugyanaz. Ne akarjuk elképzelni, milyen
gazdasági és politikai következményei lehetnek annak, ha a
globális gazdaság légi közlekedésében beköszönt a félelem
kora.” Jaj.
A szerző mint repülési
szakértő és fizetett sajtómunkás felsorolja a tényanyagot
is, amiért ekkora lehet a jaj. 1975. szeptember 30-án Bejrúttól
nem messze a Malév 240-es járatát lőhették le. 1983-ban az
oroszok egy Boeing 747-est lőttek le hidegvérrel. És most itt
az újabb, az MH-17-es járat.
Varga G. Gábor
egyetlen esetet felejt el megemlíteni, mert ez ebbe a mostani
trendbe, hogy a gép lelövése miatt Moszkvát fel kell szántani
és a Vörösteret jódozott sóval kell behinteni, nem illik
bele. Amikor az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének
USS Vincennes nevezetű hadihajója 1988. július 3-án iráni légtérben
lőtte le az Iráni légitársaság 655-ös járatát, egy Airbus
A300-as utasszállítót 290 utassal, köztük 66 gyerekkel a fedélzetén.
Ezt az apró
esetet Varga G. Gábor elfelejtette megemlíteni. Ugyanis ez az
eset, azzal lenne egyenértékű, ha az oroszbarát szakadárok
Amszterdam és nem Harkov mellett lőtték volna ki a gépet. Az
amerikai kormány soha nem kért bocsánatot Irántól a nyilvánvaló
esetért, sőt az idősebb Bush azzal kampányolt, hogy ő nem egy
bocsánatot-kérek-amerikáért típusú srác „I will never
apologize for the United States — I don’t care what the facts
are... I’m not an apologize-for-America kind of guy.” (Newsweek
1988. augusztus 15-i szám 15. oldal). Végül 1996-ban a Nemzetközi
Bíróságon zajlott per végén 213 100 dollár kártérítést
fizettek ki utasonként. Ennyi.
Az amerikai
precedens alapján, ha az orosz szakadárok kifizetnek
ugyanennyit, akkor az amerikai kormányzat befoghatja a száját.
Tegyük hozzá, így is. Ebben az emberéletet semmibe vevő
hatalmi játszmában, amelyben az állítólag békeszerető
Amerika világuralmi törekvései teljesednek ki és a még állítólag
sem békeszerető Oroszország magának helyet követel újra, egy
utasszállító lelövése, 300 ártatlan ember lemészárlása
semmi más, mint propagandaeszköz. Ha mi lőjük le, akkor semmi,
ha a másik, akkor háborús bűn.
Varga G. Gábor
pedig ennek az óriási, embertelen, visszataszító propagandagépezetnek
egy kicsi, jelentéktelen és tehetségtelen magyarországi
megjelenése.
A Moszad és a hamis útlevelek
Ahogy arról
2011-ben beszámoltunk, több ország rosszallását váltotta ki
Mahmúd al-Mabhuh, a Hamasz fegyverzetbeszerzésért felelős
tisztjének kivégzése. Az Egyesült Arab Emirátusokba 26
Moszad-ügynök utazott. Az ügynökök a szálloda biztonsági
kamerái felvételeinek tanúsága szerint folyamatos megfigyelés
alatt tartották al-Mabhuh-t, majd két ügynök bejutott a tiszt
szobájába. A visszaérkező al-Mabhuh-t elkábították és
megfojtották.
A helyi hatóságok
nyomozása kiderítette, hogy az ügynökök Ausztrália, Kanada
és európai államok útleveleivel érkeztek Dubaiba. Ráadásul
megállapították, hogy létező izraeli kettősállampolgárok
okmányaiba ágyazták az ügynökök képeit. Különösen az
ausztrál kormány nehezményezte, hogy visszaéltek hivatalos okmányaikkal.
|