2014.08.01.
Szakmai becsület nélkül
nincs művészet, sem hivatás
Sokan öntömjénezik magukat, de a Kodály-módszerről
elfeledkezni országunk elleni vétek
Egly Tibor
zongoraművész, esztéta 1948-ban született Budapesten.
1966-ban végzett a Bartók Béla Konzervatóriumban. 1971-ben a
Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán zongora, karvezető és
magánének diplomát szerzett. 1873-1975-ben a drezdai Carl Maria
von Weber Főiskolán orgona és zongoraszakon Amadeus Webersinke
irányításával végzett mestertanulmányokat. 1988-ban filozófia-esztétika
szakon végzett. 1971-től Európa -szerte koncertezett, főleg
J.S. Bach, Beethoven, Mozart, Schubert, Bartók, Dvořak, Ravel művek
előadója, több mint 1000 koncert, rádió- és TV felvételt készítettek
vele. 1971-től nyugdíjba vonulásáig zeneiskolákban, konzervatóriumokban,
zeneakadémiákon tanított, itthon és külföldön Olaszországban,
Ausztriában, Finnországban. 1996-2000 Megyés Püspökségi Könyvtár,
Székesfehérvár, zenei szakkatalógus összeállítója. 2000- től
a Vasút & Modell szaklap kiadó-főszerkesztője. 2002- től
a Märklin magyarországi képviselője. 2002-08 :Vasút-modell Múzeum,
Keszthely, tervező-kivitelező. Ő tervezte Európa egyik
legnagyobb (506m2) digitálisan vezérelt óriás vasúti
terepasztalát, ami a keszthelyi Helikon Kastélymúzeumban látható.
Több mint 200 publikációt jelentetett meg magyar és idegen
nyelven.
Számomra az a lényeg, hogy mit adok azoknak, akik a játékomat
meghallgatják
Milyen volt a külföldi hangversenyeinek a fogadtatása?
–Akkoriban szinte a zenészeket központi utasításra
szinte „gyártották”. A lényeg a mennyiség volt, s nem a
minőségre való törekvés. És hiába, ez a törekvés nem érte
el a célját, annak ellenére, hogy kiváló mestereink voltak.
Zempléni Kornélnak, Wehner Tibornak, Nádor Györgynek nagyon
sokat köszönhetek, ahogy Fischer Magdának is, aki a konzervatóriumban
tanított. Néha, nővére Annie is megjelent nála, és megkért,
hogy játsszak neki. Kijavított, megmutatta, hogyan játsszam
helyesen a darabot. Vele egy félórás foglalkozás annyit ért,
mint mással fél év. Utóbbi időkben többen fölkeresnek engem
különböző zeneintézmények növendékei, hogy két-három óra
alatt tanítsam meg nekik az adott zeneművet. S mikor kiderül,
hogy ahhoz legalább három hónap szükséges, akkor sértődötten
távoznak. Nem értik meg sokan, hogy avathatnak föl akármilyen
új intézményt, csak az számít, ami és ahogyan elhangzik.
Tehát, akkor tanítással és zongorázással a mai
napig foglalkozik.
Ez akkor egy misszió?
–Nem misszió, hanem szakmai becsület, ami nem követelmény,
hanem előfeltétele a hivatás gyakorlásának.
Bizonyára ez a szakmai becsület nem csak a művészeti,
hanem minden más hivatáshoz is tartozik. S itt vetődik föl a kérdés,
hogy mikor kezdett el szinte hivatásszerűen a hazai vasút történelmével
foglalkozni?
–Mindennek van egy családi vonatkozása is. Édesanyám
út-vasutas volt, egyik unokanagybátyám pedig vasúti hidakat és
vonalakat tervezett. Történt, mikor életemben először
hallottam Beethoven IX. szimfóniáját, akkor a
Forrai Kórus tagjai közt ott énekelt az unokanagybátyám is.
Annak idején hétköznapi dolognak számított bizonyos körökben,
hogy ha valakinek túlzottan felelősségteljes volt a munkája,
akkor a stresszt úgy vezette le, hogy énekelt, vagy hangszeren
muzsikált. Unokabátyám a Forrai Kórus kisegítője volt,
hiszen tudták róla, milyen szép a hangja. Édesapám pedig
szimfonikus zenekarba járt hegedülni, és néha, felkérésre az
Operaház zenekarában is. Apró érdekesség, hogy Batári József
a koncmester két évtizeddel később mikor Beethoven
zongoraversenyt játszottunk, pazar koncertmesterként nekem segítve
húzta. Akkoriban még élt a házi zenélés intézménye- de nem
csak ez szűnt meg, hanem az is, hogy összejárnak zenekedvelők,
vagy zenészek, és feltesznek egy hanglemezt, majd azt elemzik.
Ma viszont szinte mindenki mogorva, elégedetlen, és nem jár el
sehová. Míg egy német kisvárosban nincs olyan este, hogy ne
rendeznének valamilyen programot, amire elmennek a helyiek. Sőt
a fiatal korosztály tagjai bemennek a templomba, és meghallgatják
az egyik oratóriumot. Ez a közösségi lét az, ami hiányzik nálunk
– mert kint nem borították föl a társadalom egyensúlyát.
Amikor mi végeztünk a Zeneakadémián, akkor megkérdeztük
mestereinket, hogy mi az az egy mondat, amit útravalónak szánnak
nekünk. Szelényi István zeneszerző, összhangzattan tanárunk
azt mondta: „nagyon hálásak lehetnek nekünk. Mi kevésbé
vagyunk hálásak, mert egy előírt tanrend szerint kellett
oktatnunk és nem mondhattuk meg, hogy mi legyen a tananyag.
Mindent el kell felejteni, amit itt tanítanak –hallom sokszor a
folyóson. Ez nem igaz. Jegyezzék meg, hogy mit tanultak meg, és
legyenek hálásak, amiért kényszerűségből, de pontosan körülhatároltuk
azt, hogy mi a fölösleges.” Ami ennél szebb történet, hogy
1996 –ban a székesfehérvári Megyés Püspökségi Könyvtár,
zenei szakkatalógusának összeállítására kértek föl. Ez
amiatt volt lényeges, hogy akit annak idején a régi kottaanyag
listájának összeállításával bíztak meg, eléggé pontatlan
munkát végzett. S ezt észrevették, mert ennek alapján a székesegyház
karnagya nem tudott a listából dolgozni. Nagyon érdekes és értékes,
hogy nyugdíjba vonulásakor Takács Nándor püspök atya, aki
karmelita szerzetes is volt – ő annak idején Bárdos Lajosnál
tanult, de amiért pap volt, nem adott neki a rektor diplomát –
azt mondta nekem: „mindenki kerüljön békességbe saját magával.”
Tehát a legfontosabb, hogy mindenki viselje el saját maga hibáit,
s ne acsarkodjunk a másikra. De nem kerülöm meg a vasútra
vonatkozó kérdést: amikor Székesfehérváron tanulmányoztam
az anyagokat, hirtelen egy olyan iratra bukkantam, amiben az állt,
hogy egy mozdonytervező vezényelt. Kiderült, hogy Shvoy Lajos püspök
osztálytársa volt az illető karnagy, aki annak idején zenedében
tanult, és tehetséges karnagy is volt. Mellesleg ugyanez az
egykori osztálytárs 1938-ban a Szent jobb vonatot Svoyhoz Fehérvárra
maga vezette - természetesen a saját tervezésű mozdonyon. Közben
felrémlett egy régi emlék, hogy Tátrai Vilmost, az ő
mozdonyvezető édesapja íratta be zeneiskolába. Megtudtam, hogy
Kovács Dénes rektor úr is vasutas család sarja. És ekkor
kezdtem el a témában kutatni. S kiderült, hogy milyen sok
kulturális intézményt hoztak létre a vasutasok. S vajon kinek
van ismerete arról, hogy élt valaha Beliczay Miklós MÁV-vezérigazgató,
aki szívbeteg volt, és kollégái tapintatosan, a betegségére
való tekintetére leváltották, de nem drasztikusan, hanem
finoman elküldték Párizsba hangszerelést tanulni? Majd a
hajdani vasutas főnök kiváló szimfóniákat írt. Emellett azért
is szerettem meg a vasutat, mert nagyon szép mozdonyokat gyártottak,
s ami szép, az általában jó is. Aztán, mint esztéta megdöbbentem
azon, hogy számomra ismeretlen mérnökök a mozdony esztétikájáról
írtak hibátlan és értékes tanulmányokat.
Tehát a művészeten túl a műszaki területek
is érdekelték önt.
–A művészet útján járva, dokumentumokat kutatva
jutottam el a vasutak, a vasutasok életének tanulmányozásához.
De az is figyelemre méltó, hogy a legnagyobb lemezgyűjteményt
egy MIG-21-es vadászpilóta hagyta Magyarországra. Kárpáti
Rudolf hatszoros olimpiai bajnok pedig a rádióműsorokban arról
beszélt, hogy világjárása közben milyen hanglemezeket vásárolt.
Sőt ezekből a lemezekből részleteket is sugárzott a Rádió.
Nem sírom vissza a régi rendszert, hanem azt szeretném, ha a
minőség, az igényesség kerülne előtérbe az élet minden
szintjén. A vasút történelmének tanulmányozása során kiderítettem,
hogy 183 különböző művészeti és kulturális és egyéb
egyletet, formációt hoztak létre a MÁV-osok. A vidéki nemzeti
színházainkat is mind a MÁV alapította. Aki nem hiszi, járjon
utána. Szimfonikus zenekaraink, kórusaink nagy részét is a
vasutas szervezetek hozták létre. Emellett a MÁV jelentős
zeneiskola-hálózatot tartott fenn. Hiszen mint állami cég,
tisztában volt vele, hogy az állam milyen kötelességeket ró rá,
és a vezetők tudták: a kulturált vasutas az igazi vasutas, míg
a többiek „csak” egyenruhát hordanak. Bécsből „zongoraóra
utazó” akadémista növendékem maga mondta, hogy havazás
miatt terelt vonaton a magyar vasutas a kerülő miatt büntetéssel
riogatta, majd „megállapodást” kínált neki, s az összeg a
kalauz zsebében landolt volna. A kis harcias amazon azonban móresre
tanította. Agyrém –míg nem találkoztam ezzel a rémisztő
jelenséggel nem hittem a pletykáknak, és azt hittem pusztán városi
legenda. Ilyen korábban elő nem fordulhatott, mert a MÁV legalább
annyira volt kulturális intézmény, mint műszaki – tudták az
akkori vezetők, hogy a művelt mérnök sokkal jobban tudja
teljesíteni a feladatát, azaz a szolgálatot.
A modellezés a szenvedélyévé vált?
–Az elmúlt 20-25 évben, mióta a vasúttal foglalkozom,
több német kollégával tartom a kapcsolatot. Az egyikről kiderült,
hogy a felesége hamburgi szimfonikusok vezető brácsása, míg a
másikról, hogy az édesapja a nürnbergi zongora-és ütőtanszék
vezető professzora. A legnagyobb meglepetést viszont az okozta
számomra, mikor megismerkedtem Salzburban Adelgasser úrral.
Adelgasser nekem szegezte a kérdést: honnan ismerjük egymást?
Azt mondtam neki, hogy talán akkor, mikor a nürnbergi modellvasút
kiállításon tolmácsként dolgoztam. Adelgasser emlékezett
erre, de azt mondta, máshonnan ismerjük mi egymást. Kiderült,
hogy meghallgatta egy salzburgi Mozart-koncertemet. Ez nagyon jól
esett, mert nagyon foglalkoztat az, amit a különböző tanulmányokban
Mozartról írnak. S az is felháborít, hogy Mozartról édességet,
ceruzát, meg egyéb tárgyakat neveztek el, s közben a zenéje
szinte már mellékes. Adelgasser úrnak azt mondtam, hogy sok
helyen olvasni azt, hogy Mozartot édesapja arra kényszeríttette,
hogy a salzburgi dóm orgonistája legyen. Az osztrák kollégáktól
megkaptam egy anyagot, amiből arra a következtetésre jutottam,
hogy mindez nem igaz. Erre Adelgasser feltette a kérdést: az én
családnevem mond önnek valamit? Kiderült, hogy ő annak az
Anton Cajetan Adelgasser -nek leszármazottja, aki a salzburgi dóm
orgonistája volt. Hamarosan kaptam Adelgassertől egy faxon egy másolatot,
amiben Mozart könyörög a salzburgi érseknek, hogy a múlt héten
elhunyt orgonista helyére kegyeskedjen kinevezni a dóm orgonistájának.
Tehát Mozart könyörgött, és nem a papa diktált… Azóta egy
könyvre való, hasonlóan az elterjedt gonosz pletykák ellenkezőjét
bizonyító dokumentum gyúlt össze. Dolgozom is rajta.
Izgalmasabb mint Agatha Christie. Az ilyen találkozások erősítették
meg bennem azt, hogy a vasút kultúrtörténetével foglalkozzam.
A vasutat azért is szeretem, mert hihetetlen kemény,
fegyelmezett munkát követel. Ma viszont kialakult a pénzhajászat.
És ezeknek az embereknek, ezeknek a „szegényeknek csak pénzük
van”. Ezt a kijelentést Végh Sándor hegedűművész és
karmester –Bartók Béla jó barátja – mondta élete utolsó
koncertjének a főpróbáján, amikor a nyugati fellépéseiről
számolt be. A pénz olyan eszköz, amit föl kéne használni az
országok gyarapodására. Sokan azt hiszik, az a gyarapodás,
hogy két házat, vagy két autót veszünk. Mindettől erkölcsi
szempontból nem leszünk sosem gazdagabbak.
Európa morális válságban van – ez
tény, még ha sokan el is hallgatják
Hogyan született meg a Vasút & Modell
szaklap?
–Úgy, hogy többen tudták, hogy a vasút történelmével
foglalkozom, és felkértek arra: írjak ebben a témában. Megírtam
a cikket. Majd a Vasútgépészettől keresetek föl. Azt feleltem
nekik: nem vagyok mérnök. De mégis kutatásaim alapján megírtam
a tanulmányt. Ezután megkért egy úr, hogy ki szeretne adni egy
magazint, ami a vasúttal foglalkozik. Ez a kiadvány nem volt
hosszú életű. Ám ő ismertetett meg Nürnbergben a már említett
kiváló szakemberekkel, akikkel számos cikkről, tesztről megállapodtunk.
Aztán a magazin elmaradt. Szavatartó vagyok, s ezért megalapítottam
a Vasút & Modell
szaklapot, amiben az összes megígért téma megjelent. A szaklap
évszakonként jelenik meg, s jelenleg a XV. évfolyamnál
tartunk. Ez nem hobby, hanem kemény munka. Ennek azért is örülök,
mert már nem hívnak olyan sokat koncertezni, és szükségét érzem,
hogy egy minőségi tanulmány, kutatás lekössön. A lap fele
vasúttörténettel foglalkozik, míg a másik a modellezéssel.
Nem csak a magyar vasúttörténettel, hanem a külföldivel is
foglalkozom – a közeljövőben jelenik meg egy tanulmány egy német
„csodavonatról”, ami végre üzemképes. A kintiek nagyon jó
ismerőseim, de sajnos baráti viszony ápolására nincs idő,
mert szinte egész Európában általános tendencia, hogy az értelmiségiek
egyszerre két-három dologgal foglalkoznak. A fiatalok azért,
mert nem szeretnének egy bizonyos színvonal alá süllyedni. Még
szerencse, hogy az értelmiségiek többsége nem a pénzt nézi,
hanem a színvonalat. Az idősebb mesterek pedig azért
foglalkoznak több dologgal, mert ugyanolyan aktívnak érzik
magukat, mint a 40-50 évesek. Őket nem érinti az európai
kapzsisági és trehánysági, tehát a morális válság.
Holott szinte csak gazdasági válságról
hallhatunk?
–A gazdasági válság
abszolúte nem olyan nagy volumenű, mint amilyennek feltüntetik.
Éppen ezért azért hangsúlyozzák a gazdasági válság jelentőségét,
hogy ne vegyünk róla tudomást, hogy Európa moral
insanityvé vált, tehát érezhető
az etikai és morális irányban mutatkozó kedélyi elfajulás.
Mindezt ne egy művész ember túldramatizálásának tulajdonítsa
a kedves olvasó –de ha nem mondjuk ki őszintén azt, hogy Európa
morális válságban van, attól az még tény. Akkor is tény, ha
egyes filozófusok azt hangoztatják, hogy ezt a témát még nem
dolgozták föl tudományosan.
Medveczky
Attila
|