2014.08.16.
Európa összes
felsőoktatási intézményével versenyeznünk kell
Szeretnénk, ha még idén véglegessé válna a felsőoktatási
stratégia
Palkovics László
felsőoktatásért felelős államtitkár el szeretné érni,
hogy értékes diplomákat adjanak ki a felsőoktatási intézmények,
olyan diplomákat amelyek megfelelnek az illető személy képességeinek,
és a végzettek el is tudnak velük helyezkedni. Ennek a feltételeit
kívánják megteremteni úgy, hogy hosszú távon működhessen a
rendszer.
Hol tart most a felsőoktatási rendszer átalakítása,
és ön mennyire más módszereket szeretne az átalakítás során
alkalmazni, mint elődje, Klinghammer úr?
– A felsőoktatás átalakítását már régebben elkezdték,
és ezért nagy változáson ment keresztül a magyar felsőoktatási
rendszer az elmúlt 25 évben. Magyarország a felsőoktatás átalakulása
terén lényegesen több eredményt ért el, mint a környező
országok. Ennek azért van jelentősége, mert a magyar felsőoktatás
helyzete nem csak Magyarországra hat ki, hiszen ezen a téren is
versenyhelyzet állt elő. Emiatt lényeges a felsőoktatási
stratégia meghatározása, elfogadása, lezárása – mert akkor
sokkal jobb helyzetbe kerülünk, mint a környező országok.
Nagyon sok olyan stratégiai elemet dolgoztak ki az elmúlt időszakban,
amelyek optimálisak. Viszont maga a stratégia azért nem került
még elfogadásra, mert nem határozták meg azt, hogy a stratégiai
célokat miként valósítsuk meg. Tehát ha megfogalmazunk egy
stratégiai célt, akkor konkretizáljuk azt, hogy mely résztvevők
– kormány, hallgatók, intézmények, vállalatok – bevonásával
mit teszünk annak megvalósulása érdekében. Az eddigi elemekből
mindez hiányzott, s ha – egyéb más elemek mellett – ezzel
is kiegészítjük a felsőoktatási stratégiát, akkor, bízom
benne, hogy az év végéig elfogadásra kerülhet.
A környező országok tanulmányozzák a magyar
felsőoktatás átalakítását?
– Erre konkrét választ nem tudok adni, de ha mi tanulmányozzuk
a környező országok felsőoktatási reformjait, akkor valószínűleg
ők is figyelnek arra, hogy mi mit teszünk, hiszen elsősorban
velük versenyzünk. Így Ausztriával is, ahol már régóta
kialakult a stabilabb felsőoktatási rendszer. De versenyzünk a
visegrádi országokkal, sőt egész Európa intézményeivel.
Ősztől beindul a kancellári rendszer az egyetemeken. Többen
a leendő kancellárokat a kormánypártok politikai revizoraként
emlegetik. Mi a feladata az egyetemi kancellároknak?
– A kancellári rendszer bevezetése szintén az egyik
eleme a felsőoktatási stratégiának. S ezt a rendszert azért
vezetjük be még a stratégia elfogadása előtt, mert bár a
felsőoktatási intézmények működését alapvetően a rektor
határozza meg, s hozzá tartoznak az alapvető értékteremtő
folyamatok, de vannak olyan támogató folyamatok, melyek azt
biztosítják, hogy az értékteremtés megfelelően működhessen.
Ezekkel a rektort terhelni, aki nem szükségszerűen szakember az
intézményfinanszírozási és menedzsmenti kérdésekben, nem
optimális, ezért támogatja a rektort ezekben a kérdésekben a
kancellár. A kancellár nem költségvetési felügyelő, nem főigazgató,
hanem olyan menedzser, akit a tulajdonos bíz meg azzal, hogy az
intézmény életében tevőlegesen részt vállaljon. Éppen ezért
hatalmas a felelőssége. Ő nem csak ellenőriz, hanem az intézmény
integráns része. Tény, hogy vannak hiányosságok a működésben,
s a kormány sem feltétlenül érti teljes mértékben az egyes
intézmények problémáit. A kancellár feladata, hogy transzferálja
az igényeket, mindkét irányban közvetítsen, tehát „híd”
szerepet is vállaljon föl. Feladata, hogy a gazdasági szinten
megtalálja a megfelelő megoldást. Azt a vádat, hogy politikai
alapon választjuk a kancellárokat, nem lehet értelmezni. Hiszen
ha a kancellár alkalmatlan a feladatára, akkor az adott intézmény
képtelen jól működni anyagi téren. Ha pedig a kancellár
alkalmas a feladatára, nem mindegy, hogy milyen múltja van?
Miniszterelnök úr múlt heti nyilatkozatában egyértelműen
leszögezte, hogy a felsőoktatási intézményekbe gazdasági
szakemberek kerülnek majd.
Amennyiben az adott felsőoktatási intézmény rektora
nem ért egyet a kancellár személyével, vétójoggal is élhet?
– A felsőoktatási intézmények élén továbbra is a
rektorok állnak, akik megtehetik azt, hogy kifogást jelentsenek
be a kancellár döntésével szemben. Bízom abban, hogy a
rektorok ezzel nem élnek majd, mert az ő érdekük is az, hogy a
kancellárral megállapodjanak.
Másik téma: sokan arról beszélnek, túl sok felsőoktatási
intézmény működik Magyarországon, s ezek közül nem egyben több
olyan szakot oktatnak, amely nem piacképes. Mi erről a véleménye?
– Önmagában nem lehet azt a kérdést értékelni, hogy
túl sok, vagy túl kevés felsőoktatási intézmény működik-e
hazánkban. Azt kell felvetni, hogy ezek az intézmények optimálisan
működnek-e. A felsőoktatási intézmények sokrétű feladatot
látnak el: szakembereket képeznek, kutatnak, s emellett társadalmi
szerepük is lényeges. Gondoljunk bele abba, hogy mennyire más
annak a városnak a miliője, amelyben felsőoktatási intézmény
működik. Hiszen az egyetemek olyan tudáscentrumok, melyekhez környezetük
képes alkalmazkodni. Magyarországon csupán Nógrád megyében
nincs felsőoktatási intézmény, s lehet látni a megyére
vonatkozó statisztikai kimutatásokon, hogy ez milyen negatív
hatással jár. Tehát az egyetemeknek, főiskoláknak lakosság-megtartó
szerepük is van. Arról viszont kötelességünk beszélni, hogy
valóban minden felsőoktatási intézmény olyan szakokat működtet-e,
melyekre valóban szükség van. Számunkra az a lényeges, hogy a
hallgató az adott diplomát megszerezze, s azzal el is tudjon
helyezkedni. Amennyiben a végzett hallgató diplomájával nem
tud a munkaerőpiacon elhelyezkedni, akkor az egy szükségtelen
diploma. Ilyen esetben az adott szakok indítását, fenntartását
át kell gondolnia mind az intézménynek, mind a fenntartónak, s
az alkalmazói, gazdasági környezetnek is. Tehát ennek a három
félnek együttesen kell meghatározni azt, hogy milyen képzések
szükségesek. Az is lényeges, hogy minden egyes felsőoktatási
intézménynek legyen meghatározott profilja. Hiszen az képtelenség,
hogy mindenki mindenhez értsen. S az is elképzelhető, hogy ha
egy adott városban megjelenik egy gazdasági igény, akkor nem
biztos, hogy jó, ha az ott működő intézmény indít annak
megfelelő szakokat, ha az nem tartozik bele a profiljába.
Ilyenkor az az optimális, ha egy másik felsőoktatási intézménnyel
együttműködve indítják el azokat az új képzéseket,
melyeket „megkövetel” a gazdasági környezet.
Tehát az államnak be kell avatkoznia a profiltisztításba?
– Amennyiben állami fenntartású intézményekről beszélünk,
akkor azt is tudomásul kell venni, hogy az adófizetők pénzéből
finanszírozzuk a képzéseket. S ha az adófizetők pénze az
adott képzés finanszírozásában nem térül meg, mert a
hallgató képtelen elhelyezkedni, s így később keresetéből
hozzájárulni a társadalmi költségek viseléséhez, joggal
beszélhetünk az állam felelősségéről. Ennek ellenére annak
meghatározása, hogy melyik képzés hasznosul vagy nem, azt a
hallgatóknak, az intézménynek, a fenntartónak és a gazdasági
környezetnek közösen kell meghatározniuk. Természetesen
vannak olyan helyzetek, amikor a fenntartónak ki kell jelentenie
azt, hogy egy adott képzés hasznosulása nem megfelelő. Arra
kell törekedni, hogy olyan diplomákat adjanak ki a felsőoktatási
intézmények, amelyek megfelelnek a diplomázó képességeinek,
és amellyel a végzettek el is tudnak helyezkedni a munkaerőpiacon.
Arról lehet hallani, hogy jövőre megszűnik a normatív
finanszírozás. Ez megfelel a valóságnak?
– Mivel ez eléggé lényeges változást jelentene a felsőoktatási
rendszer életében, ezért ezt a módszert megfelelően elő kell
készíteni, s bizonyos vizsgálatoknak meg kell előznie. Egy
biztos, hogy átgondoljuk ezt a lehetőséget is, de azt nem
jelenthetem ki felelősségteljesen, hogy a jövőre megszűnik a
normatív finanszírozás.
Sokan kritizálják a kétlépcsős képzést, és annak
megszüntetését szeretnék. Államtitkár úr melyik táborba
tartozik?
– A bolognai rendszer bevezetése jó megoldásnak
bizonyult, de nem kezelték kellő kritikával, és ott is
alkalmazzák, ahol nem biztos, hogy kéne. Így a pedagógusképzésben
is átgondoljuk ennek a szükségességét. Ezért azt elemezzük,
hogy esetleg hol van lehetőség az osztatlan képzés visszaállítására.
Nyugat-Európában is vannak olyan egyetemek, ahol a bolognai
rendszer nem tudott jól működni, így ott az osztatlan képzéshez
tértek vissza. Természetesen bármilyen döntés előtt részletes
elemzést készítünk a Magyar Rektori Konferenciával
egyeztetve.
Igaz, hogy tervbe vették, hogy egyes felsőoktatási intézmények
dönthetnek arról, hogy vissza szeretnék-e állítani a felvételi
rendszert?
– Már most is dönthetnek arról a felsőoktatási intézmények,
hogy felvételi elbeszélgetést, vagy vizsgát vezetnek be.
Megfontolandó, hogy bizonyos intézménytípusoknál nem célszerű-e
ezt kötelezően bevezetni? A legrosszabb helyzet, ha valaki felvételt
nyer egy adott egyetemre, s azt nem tudja elvégezni, holott képességei
alapján alkalmas arra, hogy egy másik intézményben viszont
diplomát szerezzen. Ilyen esetben frusztrált a hallgató, az intézmény
a sikertelenség miatt, és fölöslegesen költöttünk pénzt,
holott ez a helyzet elkerülhető lett volna. Ezért lényeges,
hogy a jelentkezők arra törekedjenek, hogy a képességeiknek
megfelelő intézménybe jelentkezzenek, s ott értékes diplomát
szerezzenek.
Medveczky Attila
|