vissza a főoldalra

 

 

 2014.08.16. 

Tanúsító rendszert működtet a PÁTOSZ

Mi is annak örülnénk, ha egyszerűbb lenne a pályáztatási rendszer

A Pályázati Projektmenedzserek és Tanácsadók Országos Szövetsége (PÁTOSZ) kidolgozta és már működteti a „Megbízható tanácsadó” tanúsító rendszert.

 Miért érezték szükségesnek, hogy tanúsító rendszert működtessen a szakmai szövetség? – kérdezem Maróczi Imrét, a PÁTOSZ elnökét.

 – Hozzávetőlegesen 15 éve indult el hazánkban a pályázatírói, pályázati tanácsadói szakma, de olyan kritériumrendszer nélkül, amely alapján meg lehetett volna ítélni egyesek munkáját. Mi a szövetségen belül tudtuk azt, hogy kik azok, akik rendesen végzik a munkájukat, s elfogadták az etikai kódexet, de nagyon sokan nem tartoznak a szövetségünkhöz. Sajnos azokról a pályázatírókról terjedtek a hírek, akik rosszul dolgoztak vagy csaltak, s ezzel ők maguk is bizonyos mértékéig lejáratták a szakmát. Azokat, akik jól dolgoztak, senki sem reklámozta, s ezt szerettük volna valamilyen mértékben kompenzálni. Ezért vezettük be a szakma önszabályozásaként a „Megbízható tanácsadó” tanúsító rendszert.

 A piac tisztulását ezzel a rendszerrel teljes mértékben el lehet érni?

 – A piac tisztulása nem következhet be egyik napról a másikra. 5-10 ezerre tehető azok száma, akik részmunkában, vagy teljes munkaidőben foglalkoznak pályázatkészítéssel, pályázati projektmenedzsmenttel. Pontos számot nem tudunk mondani, mert nem készült erre vonatkozóan regisztráció, sőt a könyvelők egy része profilbővítés miatt is vállal pályázatírást. A szövetség azt várja a rendszertől, hogy segítse a piac tisztulását, kiszűrje a „kóklereket”, és választási lehetőséget kínáljon a megbízható, etikus pályázatírók köréből. Tehát a szövetség igyekszik megkönnyíteni azoknak a pályázóknak a helyzetét, akiknek nincs a környezetében biztos, jó pályázatelkészítő vagy pályázati tanácsadó. Ők, ha felmennek a szövetségünk weboldalára, elolvashatják azok neveit, akik megkapták a „Megbízható tanácsadó”-kártyát, tehát már megfeleltek bizonyos kritériumoknak.

 Milyen elvárásoknak kell megfelelnie annak, aki megkapja a „Megbízható tanácsadó”-kártyát?

 – A legalapvetőbb elvárás: oklevél, minimum 5 év tanácsadói tapasztalat, a kiírás típusától függően 5-15 darab pályázat végigvitele pályázati projektmenedzserként, 5 referencia, és vállalja, hogy betartja a PÁTOSZ Etikai Kódexét. Az ország bármelyik tanácsadója megszerezheti a Pályázati Projektmenedzserek és Tanácsadók Országos Szövetsége (PÁTOSZ) által kiadott „Megbízható Tanácsadó” autentifikációs tanúsítványt, ha a vonatkozó szabályzatnak megfelel. A referenciákat természetesen leellenőrizzük. A jelentkező megadja annak a személynek, cégnek, vállalkozásnak a nevét, akinek dolgozott, s mi utánanézünk, hogy az illető mennyire végzett jó munkát. S ha mindez megvan, akkor egy bizottság hozza meg a döntését. A grémium egy része a PÁTOSZ-tagjaiból áll, s külsős tagokból, akik kamaráktól, vállalkozói szövetségektől érkeznek. Ezen kamarák, szövetségek tagjai információkkal is szolgálhatnak a jelentkezőkről. Amennyiben a döntés pozitív, az elnökség elfogadja a bizottság határozatát. Az elfogadott tanácsadó a nevére szóló, sorszámozott plasztik kártyát és tanúsítványt kap. A neve felkerül a weboldalunkra, ahol bárki ellenőrizheti, hogy az ő tanácsadója szerepel-e ott, ill. névre szóló kártyája érvényes-e. A tanúsítvány az adott év december 31-éig érvényes, és évről évre újból meg kell újítani, ami biztosítja, hogy csak a szakszerű, jó minőségű munkát végző, és etikus magatartást tanúsító tanácsadók rendelkezzenek vele. Aki esetleg év közben rossz munkát végezne, vagy becsapná az ügyfelét, azt leveszik a PÁTOSZ weboldaláról, s bekerül a megbízhatatlanok kategóriájába. S a kártya csak a weboldalon való megjelenéssel együtt érvényes. Tehát aki jól végzi a munkáját, az az üzletfejlesztésben előnyt élvez, mert ott szerepel a megbízhatók között, s aki nem, piaci hátrányt szenved el.

 Előfordul, hogy fél évnél több is eltelik, mire megkötik a támogatói szerződést a nyertes pályázóval. És sokszor a nyertes csak ezután akar fizetni a pályázatírónak vagy a pályázati tanácsadónak. Ilyen esetben mit lehet tenni?

 – Valóban egy nehéz helyzetre kérdezett rá, mert a tanácsadó szinte hitelben dolgozik a pályázónak. S csak az elbírálás után derül ki, hogy megkapja-e munkájának ellenértékét. A pályázó pedig sokszor hitegeti a pályázatírót, hogy ha nyer, akkor megkapja a díját. Régebben volt egy fix díj, de ez megszűnt, s a díjak a pályázat típusától is függnek. S azt is tudni kell, hogy az ügyfél sokszor a legolcsóbb tanácsadót választja ki, s arra sincs figyelemmel, hogy míg az egyik állandóan képezi magát, ismeri a vonatkozó összes jogszabályt, addig a másik trehányabb munkát végez.

 Sokat lehet arról olvasni, hogy a 2014–2020-as európai uniós fejlesztési időszakban egyszerűsödnek a pályázatírások. Így nem félő, hogy nem lesz nagy számban szükség piaci alapon működő pályázatírókra?

 – Egyelőre még nem tudjuk pontosan azt, mit takar az egyszerűsítés fogalma. Jómagam 17 éve hallom, hogy egyszerűsítik a rendszert, de ez igazából nem tapasztalható. Mi is annak örülnénk, ha egyszerűbb lenne a rendszer, nem lenne túlszabályozott, mert annak, aki egy teljes év összes pályázatát, és a vonatkozó előírásokat követni akarja, körülbelül 20 ezer oldal előírást kell ismernie. Ha ezt a felére csökkentik, még az is nagyon sok. Annak is örülünk, ha egy konkrét pályázatnál egyszerűsítik a feltételeket, hiszen maga a PÁTOSZ javasolta 7 évvel ezelőtt az akkori fejlesztési ügynökségnél, hogy ahol az összeg nem éri el a 15-20 millió forintot, legyen automatikus a pályáztatás, ami azt jelenti, ha a pályázó megfelel bizonyos kritériumoknak, akkor kapja meg a forrást. Tehát a kis értékű pályázatoknál rövidítheti a folyamatot a nagyobb mértékben kiterjesztett automatikus értékelési rendszer, ami költséghatékonyabb és gyorsabb is. Ezt a javaslatunkat el is fogadták. Azért is vagyunk hívei az egyszerűsítésnek, mert az ügyfél nem akar többet fizetni azért, ha a pályázati projektmenedzsernek többször kell adminisztrálnia. Attól nem tartunk, hogy a következő EU-s költségvetési ciklusban a piaci pályázatíróknak ne lenne munkájuk, hiszen a legtöbb pályázó nem ismeri az összes vonatkozó szabályt, eljárást, s tudja, ha valamit elront az anyagban, az adminisztrációban, akkor elveszíti a pénzét. Tehát a pályázónak nem érdemes kockáztatnia azt, hogy ne alkalmazzon szakembert, mert akkor valószínűleg elbukja a pályázatot.

 

Medveczky Attila