2014.08.16.
Nem utasítom el
a területi autonómia lehetőségét
A régiófejlesztési problémákra és az uniós források leosztására
kiemelten figyelek
Csáky Pál, a
Magyar Közösség Pártja európai parlamenti képviselője,
az Európai Parlament Petíciós Bizottsága alelnöke elégedetlen
az Európai Unió őshonos kisebbségek jogaihoz való hozzáállásával,
és nem ért egyet azzal sem, hogy Szlovákiában valamennyi
kisebbségi ügy a kormány irányítása alá tartozik.
Képviselő úr mennyire elégedett az Európai Unió őshonos
kisebbségek jogaihoz való hozzáállásával?
– Nem vagyok, és nem lehetek elégedett az EU-nak az őshonos
kisebbségek jogaihoz való hozzáállásával, mert ez a kérdés
nem téma az unió berkein belül. Ha a Lajtától nyugatra élők
meghallják azt a szót, hogy kisebbség, akkor eszükbe sem jut
az őshonos kisebbségre gondolni. Főleg a homoszexuálisok és
bizonyos esetekben a vallási kisebbségek jogaira asszociálnak.
Azt tapasztalom, hogy a nemzeti kisebbség fogalma nincs jelen az
európai közgondolkodásban.
Mit gondol, hogy ezt a kérdést miért negligálja az
EU, hiszen őshonos kisebbségek élnek a nyugati országokban is.
– Ez így igaz, ahogy az is, hogy a nyugat-európai
politikai fejlődés több vonatkozásban is eltért a kelet-európaitól.
Amíg a nyugati demokráciákban régóta foglalkoznak ennek a kérdésnek
a rendezésével, addig a keleti európai – főleg a hajdani
kisantant országai – államok ezzel alig törődnek. Gondoljunk
bele abba, hogy míg szinte senki sem gondolt arra, hogy a lappok
és a számik a Skandináv országokban autonómiát kapnak, addig
Szlovákiában közel ezer már azoknak a száma, akiket a törvényre
hivatkozva, akaratuk ellenére, erőszakos módon megfosztottak
szlovák állampolgárságuktól. Az 1990-es évek végén pedig
sokakat meglepett, hogy éppen Tony Blair kormánya adott jelentős
önrendelkezési jogot Skócia és Wales számára. S ebben a
vonatkozásban érdekes lesz az őszi népszavazás eredménye,
hogy vajon arra voksolnak-e többen, hogy Skócia az Egyesült Királyság
része maradjon. Ennek a szavazásnak bizonyára hatása lesz az
európai autonómiákat érintő problémákra és a függetlenedési
folyamatokra. Az is kérdés, hogy Spanyolországban, főleg Katalóniában
milyen fejlődési irányok valósulnak meg. A kelet-európai
posztkommunista országok többségében szelektív demokrácia
valósult meg, ami azt jelenti, hogy liberalizálták a bankszférát,
az állami befolyásolás alól „felszabadították” a gazdaságot,
papíron elfogadták a három hatalmi ág szétválasztását és
autonómiáját, de a kisebbségi vagy nemzetiségi kérdés
megoldására nem törekedtek, e téren inkább látszatintézkedések
történtek – ez jellemzi Szlovákiát is. Ezért ezt a
helyzetet kell nekünk, magyaroknak minél több fórumon hangsúlyozni,
s úgy gondolom, a kisebbségi közösségeknek is erőteljesebben
kell hallatni a hangjukat, hogy előrelépés történjen helyzetük
rendezése ügyében. Egyetlen népet, nemzetet, nemzettöredéket
sem lehet kívülről megmenteni. Ha egy közösség nem hisz magában
és a jövőjében, akkor nagy baj van. Igaz az állampolgársági
ügyben a konkrét törvénymódosítást már évek óta ígérik
Szlovákiában, ám a jogászok számára nem egyszerű a feladvány.
Nem egyszerű úgy megoldani a szlovák–német, szlovák–olasz,
szlovák–osztrák, szlovák–brit kettős állampolgárságok
ügyét, hogy közben a szülőföldükön maradni akaró magyarok
ügyét ne oldják meg. Amennyiben pedig kettős mércét vezetnek
be egy törvénybe, annak szinte apartheid sugallata lehet.
A közelmúltban azért érte személyében támadás,
mert nem utasítja el a területi autonómiát Szlovákiában.
Hogyan képzeli el a magyar területi autonómia működését?
– Valóban nem utasítom el a területi autonómia lehetőségét
sem. Jól lenne, ha szerves régiókra épülnének azok a megoldások,
feladatok, melyeket jelenleg megyei szinten alkalmaznak több-kevesebb,
de inkább kevesebb sikerrel. Szlovákiában nagyon erősen
elfordult a lakosság a közélettől, a politikától. A megyei választásokon
nagyon alacsony volt a részvételi arány, sőt az EP-választások
alkalmával még kevesebben járultak az urnákhoz. Ez azt
jelenti, hogy az emberek nem igazán tudnak ezekkel az entitásokkal
azonosulni, s nem is tartják lényegesnek szavazatukat. Ha ezen változtatni
akarunk, akkor az EU polgárokhoz való viszonyának változnia
kell, és változnia kell a megyei szint viszonyának a lakossághoz.
Mégpedig úgy, hogy a polgár úgy érezze, hogy az a megye, ahol
él, őérte van, képes megoldani a problémáit, s lássa: az általa
megválasztott emberek valóban a közjó érdekében tevékenykednek.
Ehhez a gondolatmenethez tartozik, hogy a felvidéki magyarok
akkor éreznék igazán magukénak szülőföldjüket, saját régióikat,
ha erőteljesebb beleszólási joguk volna a közélet irányításába.
Ami most Nyitra megyében történik, az igen sajnálatos, mert
ott mindig összefogtak a szlovák pártok a magyarokkal szemben.
Teszik ezt úgy, hogy nem veszik figyelembe azt, hogy a megyében
körülbelül 40%-os az MKP képviselők aránya, ami jól tükrözi
a magyar képviselők mögött álló polgárok érdekeit. Az
ilyen esetek csak elidegenítik a lakosságot attól, hogy bízzon
a megyei érdekképviseletben. Ezért Szlovákia megérett egy
megyei szintű reform bevezetésére, amelyről több párt, így
a Smer és maga Robert Fico is beszél, de eddig nem tettek semmit
a változtatás érdekében. Meciar idejében vezették be a nyolc
megyés rendszert, és úgy vélem, hogy a polgárok 12-13 megyéből
álló új struktúrában éreznék igazán jól magukat. S az
egyik megyének óhatatlanul magyar többségűnek kell lennie. Ez
nem azt jelenti, hogy lemondanánk a többi megyében élő
magyarokról – hanem azt, hogy háromszintű autonómiára van
szükség. A tömbmagyarság számára a területi autonómia a
megoldás, a 20–50% közti magyar sávban a kulturális, illetve
intézményi autonómiát kell bevezetni, míg a 20% alattiban a
személyi autonómiát. Természetesen mindemellett a régiófejlesztési
problémákra és az uniós források leosztására kiemelten
figyelek az EP-ben.
Úgy néz ki, hogy a „nagyobbik testvérnél”,
Csehországban a morvák elindítottak egy autonómia-folyamatot.
A szlovákok jobban tartanak az autonómiától, mint a csehek?
– Igen, s ennek történelmi okai vannak. 1916-ban az
USA-ban olyan megállapodást deklaráltak az akkori cseh és
szlovák emigráció képviselői, hogy az I. világháborút követően
létrehozzák a többnemzetiségű Csehszlovákiát; és Benes
autonómiát ígért Szlovákiának és Kárpátaljának is. 1918
után viszont ezt nem tartották be, s ezért a szlovákok nagyot
csalódtak. Szlovákiában létrejöttek az autonomista pártok,
melyek az 1916-os megállapodás gyakorlatba ültetéséért szálltak
síkra. Csakhogy e gondolatmenetet egy „bizánci csavar”
jellemezte. Ha visszagondolunk arra, hogy mikor megbillent a
hatalmi gépezet, akkor a szlovákok mindig elszakadtak a csehektől.
Ez történt 1938 őszén, 1939 márciusában, még 1968-ban is,
mikor létrejött a csehszlovák föderáció, és természetesen
1990–91-ben. Tehát a szlovák politikusok úgy gondolkodnak: az
autonómia nem más, mint az elszakadás első lépcsőfoka.
Holott a nyugat-európai autonómiák többsége éppen azt
mutatja, hogy a többnemzetiségű országokban ennek a
rendszernek a bevezetése stabilitást hozott, és a feszültségek
enyhüléséhez vezetett.
Hogyan látja:
a felvidéki magyarok csalódtak-e az EU intézményeiben?
– Bár vannak, akik nyíltan vállalják csalódottságukat,
de azt mégsem lehet kijelenteni, hogy a felvidéki magyarok az
EU-ból való kilépést támogatják. Inkább azt látják, hogy
az EU sok kérdést képtelen megoldani. Tény, hogy a csatlakozás
idején a szlovákiai magyarság örömmámorban úszott, mert azt
gondolta, hogy az uniós tagság együtt jár a kisebbségi lét
javulásával. S kiderült, ez nem így történt, s ezért többen
kritizálják az EU működését. Az unió nem képes minden
probléma megoldására, és a szubszidiaritás elve alapján
nagyon sok kérdést helyi, vagy regionális szinten kell, kellene
megoldani. Ezért is adok hangot az EP-ben a felvidéki magyar közösség
elvárásainak. Soha nem rejtettem véka alá, hogy mindig is a
magyar érdekeket képviseltem. Ezt mondtam a választási kampányomban
és a programunkban is ez állt, s ha nem ezt tenném, nem tartanám
be a szavam.
Medveczky Attila
|