2014.08.16.
Minőségi szórakoztatás,
értékek közvetítésével
A túlzott rendezői önmegvalósítás esetében csak az eredeti
mű átiratáról beszélhetünk
Pankotay Péter
színművész 1975-ben született Debrecenben. Gyermekkorát
Nyíregyházán töltötte. A Kodály Zoltán Zenei Általános
Iskolába járt, tagja volt a világhírű Cantemus gyermekkórusnak,
7 évig tanult zongorázni. A Zrínyi Ilona Gimnáziumban érettségizett,
ahol Bánhidiné Maróti Magdolna énekművész-tanárnő egy könnyűzenei
kórust szervezett. Később a csapat ZIG-SINGERS néven országos
hírnévre tett szert. Koncertjeiken énekelt, konferált, zongorázott.
1992-ben részt vett a Mandala Dalszínház megalapításában,
mely hiánypótlója volt az akkori városi és megyei művészeti
életnek. Munkásságáért az évben Nyíregyháza Város Kulturális
Életéért kitüntetésben részesült. 1993-ban a fővárosba költözött,
és 1996-ig Toldy Mária Musicalstúdiójában tanult. 1995-től
tagja volt a Fővárosi (később Budapesti) Operettszínháznak,
s közben 2001-ben operett-musical színész szakon szerzett
diplomát a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Azóta
szabadúszóként tevékenykedik, és sokféle szerepkörben
bemutatkozhatott a közönségnek. Az Operettszínház mellett játszott
a Madách Színházban, Nyíregyházán, Kecskeméten és Győrben
is, illetve vendégszerepelt Olaszország, Németország,
Hollandia, Luxemburg, Svédország, Szerbia, Japán és az Egyesült
Államok színpadain. Több mint 20 főszerepet játszott, énekelt
eddigi pályafutása alatt. Színházi elfoglaltságai mellett
2005-ben művészbarátaival megalapították saját társulatukat,
a Bal Négyes Páholyt, melynek művészeti vezetője, s mely célul
tűzte ki a tradicionális magyar színházművészetre épülő,
míves szórakoztatást. 2012 januárjában részese lehetett –
meghívott vendégként – a Szoboszlai Sándor Dél-Kaliforniai
Magyar Színház első produkciójának Los Angelesben. 2013 elején
részt vett a Váci Dunakanyar Színház létrehozásában, s nyitó
gálájának szerkesztésében.
Rendezései: Ma önről
álmodtam megint – koncertest (2012); Kálmán Imre: Marica grófnő
(Los Angeles – 2012); Máma itt, holnap ott – önálló est
(premier: San Francisco – 2013); Minden jó, ha jó a vége!
(Los Angeles – 2013)
Díjai: Nyíregyháza
Város Kulturális Életéért (1992); Magyarország Los Angeles-i
Főkonzulátusa által adományozott, a Magyar Színművészet
Nyugati-Parti Nagykövete cím (2012).
CD közreműködései:
Valahol Európában – musical (BMG, 1995); Elisabeth – musical
(Universal, 1996); Utazás – rockopera (Madách Színház kiadása,
1997); A víg özvegy – operett (Musik Leben – csak Japánban,
1998); Titanic – rockopera (szerzői kiadás, 1999); Huncut a lány
– zenés játék (Universum, 2000); Az operaház fantomja –
musical (Madách Színház kiadása, 2003); Végállomás –
rock-musical (Song Records – 2007); Jó reggelt napfény – Mahó
Andrea CD-je (Universal, 2009); Charley nénje – zenés játék
(Gold Records, 2010); Jézus Krisztus Szupersztár – rockopera (Really
Useful Records, 2010); Fehérlaposok – rockopera (Magyarock
Dalszínház kiadása, 2011).
2014 tavaszán Benedekffy Katalin énekesnővel turnéztak
Székelyföldön. Másként kell-e összeállítani egy olyan műsort,
amely a határon túli magyaroknak szól, mint egy olyat, amely a
magyarországiaknak vagy a nyugati diaszpórákban élőknek?
– A magyarság a világ összes pontján ugyanazt jelenti;
természetesen lehetnek ideológiai eltérések, de mivel egy műsor
összeállításáról van szó, azt gondolom, hogy azok a számok,
melyeket énekeltünk, a magyar népdaloktól az operetten keresztül
az operákig (például a Bánk bán nagyáriájáig), olyan
jelentőségűek, melyek mindenhol ugyanazt jelentik és képviselik.
Ezért nem gondolom, hogy más műsorokat kéne összeállítani,
mikor különböző helyeken lépünk föl. Nemcsak Székelyföldön,
hanem Amerikában, s idehaza is azt tapasztaltam, hogy nagyon
kedvelik azokat a dalokat, amelyeket énekelünk. A közönség
vevő rájuk, a művek a szívhez szólnak, s belőlünk áradnak,
s hasonló lelkületű embereket találnak meg.
Székelyudvarhelyen a Tamási Áron Gimnázium javára
rendezett koncerten léptünk föl
Székelyföldön mennyi településen léptek föl?
– Ennek a székelyföldi turnénak hét állomása volt.
Az első Székelyudvarhelyen, ahol a Tamási Áron Gimnázium javára
rendezett jótékonysági koncerten énekeltünk, ami gyönyörű
élményt adott nekünk, előadóknak is. S amikor a többi székely
településen találkoztam az értékre „szomjazó”
emberekkel, hasonló élményekben volt részem. Húsz évvel ezelőtt
jártam először Székelyföldön, s a mostani fellépéssorozat
nagy lelki feltöltődést jelentett.
Az erdélyi közönség visszajelzése eltér a
magyarországiétól?
– Amikor a határon, vagy a tengeren túl lépek föl,
akkor azonnali visszajelzést érzek. Tehát, ha én valamit közvetítek,
akkor azt azonnal „visszakapom”. Mai kifejezéssel élve működik
a kód-dekód rendszere a színházban. Idehaza ez annyira nem
jellemző, de ennek nem fejtettem meg az okát.
Székelyföldön arra is volt példa, hogy külön odajöttek
önhöz az előadás után és elbeszélgettek?
– Az ilyen elbeszélgetések néha fárasztóak, de legtöbbször
– s elnézést, ha nagy szavakat használok – de felmelegítik
a művész szívét, hiszen a közönségnek éneklünk. Nagyon
szeretem, ha megtalál a publikum, és személyes élményeket
osztanak meg velem. A művészet szinte szent dolog, de mi, a művelői
„mégis” emberek vagyunk, ezért nagyon szeretem a személyes
kapcsolatokat a nézőkkel. Több történetet mesélnek el
CD-dedikálás közben is. Sosem szabad lekezelni a közönséget,
menekülni tőlük, már csak azért sem, mert érdekel a
visszajelzésük.
S ha már a publikumnál tartunk. Vannak színházak, előadóművészek,
akik nagyon büszkék a szakmai elismerésekre. Ugyanakkor sokszor
ezek a színházak a legritkább esetben játszanak teltházas
produkciókat.
– Az előadóművészetet közönség nélkül nem
lehet művelni. Valakinek – s az a jó, ha minél több embernek
– kíváncsinak kell lenni arra, hogy mit adunk elő.
Mindenkinek meg kell találnia a maga közönségét. Mi, akik a
zenés műfajt műveljük, kicsit előnyben vagyunk azokhoz képest,
akik a prózait. Hiszen a zene nemzetközi műfaj, s ezt
tapasztaltam idehaza és Nyugaton is. Amerikában azt vettem észre,
hogy mikor magyarul énekeltem el Mr. X. híres belépőjét a
Cirkuszhercegnőből a Máma itt holnap ott című műsoromon belül
– mely tulajdonképpen rólam mint utazó művészről is szól
–, a nézőtéren ülők közül azok is megértették a sláger
lényegét, akik nem beszélik nyelvünket. Ez a zene igazi ereje.
Ezt kéne tudatosítani az előadókban is, hogy nem mindegy,
milyen energiákat közvetítenek. S a már említett produkciónak
az is a mondanivalója, hogy bár a körülöttünk lévő dolgok,
a környezet változik, de mi művészek ugyanazok vagyunk.
Mindegy, hol lépünk föl, ugyanazt kell közvetítenünk. A színházról
is azt gondolom, hogy a hitelesség nagyon lényeges.
A hitelességen kívül gondolom a minőség is lényeges.
Hiszen hallottam arról, hogy az amerikai magyarokhoz olyan előadók
is kimentek, akik nem érték el a szükséges színvonalat. És
akkor finoman fogalmaztam.
– Valóban volt erre is példa, akkor, mikor kevesebben
jutottak ki Nyugatra. Ma már nagyon sok magyar művészt hívnak
meg az USA-ba, és mind a szervezők, mind a közönség különbséget
tud tenni a művészet és a kóklerség, a dilettantizmus között.
A minőségre visszatérve: ezt nehezebb megvalósítani, amikor
nem megfelelők a technikai körülmények. Sokszor anyagiak miatt
nem hívnak zenekart, zongoristát, és ilyenkor zenei alapról
megy a „kíséret”. Ezt nem igazán szeretem, de akkor is minőségre
kell törekedni. És a hangosítás nem minden esetben professzionális…
Sokkal jobban szeretem az élőzenét, ami már kezdi visszanyerni
a nimbuszát. S ha már zongoristával együtt lépek föl, annak
sokkal nagyobb a varázsa.
Amikor zenei alap mellett kell énekelni, nem félő,
hogy steril lesz az előadás? Hiszen ugyanazt a ritmust kell
mindig követni.
– Ez így van; pont a lényeg – hogy abban a pillanatban
szülessen meg a produktum –van korlátozva azáltal, hogy ott
az alap, amire figyelni kell. Tehát ebben az esetben behatárolt
a művészi tevékenység.
Ráadásul az „itt és most” művészetéről van szó.
Egy adott előadás megismételhetetlen. Tudom, számtalanszor énekelte
Edwin szerepét, de gondolom, minden egyes előadáson mégis másképpen.
– Természetesen; azért szeretem nagyon a színházat, a
koncerteket a filmmel ellentétben – azért az utóbbi is remek
dolog –, mert minden egyes helyen más és más impulzusok érnek.
S ezáltal kicsit más az adott dal, az előadás, s természetesen
a közönség visszajelzése is befolyásolja a produkciót. S ezt
nagyon szeretem.
Amennyiben azt látja, hogy szervezési hiba miatt például
egy 500 fős nézőtéren csak 50 ember ül, az befolyásolja az
előadást?
– Talán ez addig a pillanatig idegesít, amíg el nem
kezdődik a műsor. Utána már nem, mert ha megint olyan
hitelesen és minőségileg adjuk át a közönségnek az értékeket,
ahogy azt szeretnénk, akkor érezzük a visszajelzést. S ez
nagyon fontos. Mert hiába van valahol teltház, ha a közönségtől
nem kapunk semmilyen visszajelzést. Sosem bántom a közönséget,
hiszen ha jó és izgalmas az előadás, akkor reagálnak rá.
Felhígult a szakma
Ön főleg operetteket, musicaleket énekel. Ezeket a műfajokat
„illik” egy rétegnek lenéznie. Mi lehet e mögött?
– Nem bántom azokat, akik nem szeretik ezt a műfajt, de
jó lenne, ha úgy mondanának róla véleményt, hogy valóban
tanult és jó művészekkel látnának egy produkciót. A szakma
igencsak felhígult. Sokan azt hiszik, ha van egy kis hangjuk,
akkor már az arra jogosítja föl őket, hogy operettet énekeljenek.
Ha ilyen produkciót lát valaki, meg tudom érteni, hogy azt
mondja: „ha ez az operett, akkor abból nem kérek”. Sajnos a
kóklerek bóvlivá tették a műfajt, holott remekművekről van
szó. Lehár Ferenc munkásságát maga Puccini is nagyra
tartotta. S ha a Tosca, vagy a Pillangókisasszony szerzőjének
egyik kedvence a Mosoly országa volt, akkor nem hiszem, hogy Lehár
művei rosszak lennének. S ugyanez vonatkozik Kálmán Imrére
is, akinek műveit szerte a világon játsszák. A Csárdáskirálynőről
pedig azt gondolom, hogy a zenés műfajban az egyik legnagyobb
magyar dráma. Ha az operetteket jól eljátsszuk, akkor az bizony
nem csak szórakoztatja a közönséget, hanem el is
gondolkodtatja. Az operettnézésre indirekt módon újra rá kéne
szoktatni az embereket. Amikor létrehoztunk egy produkciót Bal Négyes
Páholy nevű csapatunkkal, előtte néhány fiatalnak azt
mondtam: gyertek el, s nézzétek meg ezt az operettet. Eléggé
fanyalogtak, de eljöttek. A műsor végén azt mondták nekem:
„ha ez az operett, akkor szeretjük”. De a médiára visszatérve,
nagyon örülök neki, hogy létrejött a Dankó Rádió a Magyar
Rádión belül. Az a szerencse ért, hogy Pünkösd ünnepéhez közel
egy héten át a Dankó Rádió vendége lehettem. Ennek a csatornának
missziós szerepe van. Azért, mert minőségi műsorokat közvetít,
és így nemcsak a magyar nótát, hanem az operettet is hitelesen
mutatja be a hallgatók számára.
Az nem lehet gond, hogy a divatos rendezői önmegvalósítás
miatt a közönség nem érti magát a darabot?
– Természetesen megvannak a határok a rendezésben is.
Amikor a szerző megírta az adott dalt, vagy darabot, akkor azt
nem unalmában, vagy véletlen tette, hanem ihletettségből, s
gondolt valamire. A mi feladatunk, hogy ezt a gondolatot is közvetítsük.
Azt közöljük, amit a mester megírt. Lehet, nem mindenki ért
velem egyet, de mesterművekről van szó. Ha egy operettet túlzottan
„kiforgatnak”, attól még maga a produkció lehet jó, de
akkor már nem beszélhetünk a szerző által megírt darabról.
Hanem parafrázisról, áriratról.
Bizonyára sok minőségi darabot láthatott, hiszen édesapja
1963–81 között a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház
igazgatója volt. Édesanyja pedig gyerekszínházat szervezett.
Ilyen esetekben a gyermek vagy totálisan más pályát választ,
vagy követi valamilyen szinten szülei foglalkozását. Ön miért
az utóbbit választotta?
– Abban az időben a nyíregyházi még befogadó színház
volt, és én szinte az összes próbán és előadáson ott ültem
a nézőtéren. Megvolt akkor a műfaji sokszínűség, még a környező
megyék színházainak operaelőadásait is meghívták… Talán
lett volna más választásom is, de ebben a művészi közegben nőttem
föl, és már gyermekként „megfogott a masztiksz szaga”. (A
masztiksz úgynevezett bőrragasztó, amivel álbajuszt, álszakállt
ragasztanak föl a művészekre.) Nagyon közel laktunk a színházhoz,
ezért minden este onnan vittek haza a szüleim. Ifjú koromban
nagy presztízse volt a művészetnek, a művészeknek, ami a mai
világban nem mondható el. De ebben az esetben sem a közönséget
hibáztatom, mert nekünk, művészeknek is meg kell küzdenünk
azért, hogy megkapjuk az erkölcsi elismerést. Fontosnak tartom
a színházat, mint „Thalia szentélyét”, de azt is tudni
kell, hogy régebben, főleg egy vidéki nagyvárosban szinte csak
a teátrum elégítette ki a lakosok szórakozási igényeit. Jó
lenne, ha a mai korban is ünneppé nemesedne minden színházi előadás.
Ezen a művészeknek, a színházcsinálóknak is dolgozniuk kell
úgy, hogy a színházról ne azt gondolják az emberek, hogy
valamilyen művészeti „elefántcsonttorony”. Ezért jók azok
a kezdeményezések, melyek a fiatalokhoz, akár az iskolákba
viszik ki a színházat. A gyerekek megszólítása lényeges,
mert belőlük lesz a jövő közönsége, ezért nagy felelősség,
hogy mit adunk számukra, s mert láthatják, a művész is hús-vér
ember, nem valami csodabogár. Ezáltal olyan rétegeket is meg
tudunk szólítani, akik eddig nem jártak színházba. Vidéken
sokkal jobban tapasztalható, hogy mennyire lényeges szerepet tölt
be a színház, s arra kell törekedni, hogy a város, vagy a
megye lakossága sajátjának érezze ezt a kultúraközvetítő
intézményt.
Tehát színházi gyermek volt?
– Teljes mértékben. Majd mikor a színházat átalakították,
akkor elköltöztünk, s mint minden fiatal, sok mindennel
foglalkoztam. Zenei általános iskolába jártam, hét éven
keresztül zongoráztam, és tagja voltam a világhírű Cantemus
kórusnak. S mikor gimnáziumba kerültem, újra a színház világa
vonzott. 18 éves voltam, mikor édesapám meghalt. Ez egyrészt
személyes tragédiát jelentett, másrészt utólag azért is
sajnáltam, mert a felnőtté érés idején nyílik ki az ember
előtt a világ, s a tudását nem adhatta át nekem. Emlékét szívemben
őrzöm, s megpróbálom az ő útját is kissé folytatni.
Bár énekelt a Cantemusban, de már akkor sem utasította
el a könnyebb műfaj világát sem, hiszen a ZIG-SINGERS-ben énekelt.
El lehet mondani, hogy már fiatalon is a minőségre törekedett,
s nem azt nézte, hogy egy zenemű klasszikus, vagy könnyedén
befogadható?
– Az biztos, hogy egy sláger sokkal könnyebben
befogadható, mint mondjuk Wagner bármelyik operája. De azt nem
állítom, hogy a népszerű könnyűzenei vagy operettszámokat könnyű
elénekelni. Minőség nélkül ezt nem lehet művelni. Lényeges,
hogy a zenei általános iskolában megtanultam kottát olvasni,
szolmizálni, zongorázni, s ez olyan alapot adott nekem, ami segített
további tanulmányaim során. Az igazán híres könnyűzenészek
mind rendelkeztek zenei előképzettséggel, s a komoly műfajból
tértek át a könnyűbe. Jómagam is nagyon sok zenei műfajban
vagyok jelen, annyira, hogy koncerteken néhány operaáriát is
előadok. De azt tudom, hogy az opera egy olyan műfaj, ami
mellett mást nem igazán lehet művelni, s én a zenei sokrétűséget
kedvelem. Nem állítom, hogy egy műsoron belül könnyű
operettet, musicalt és operát is énekelni, de mindezzel nagyon
sokféle érzést és értéket tudok közvetíteni.
Maga a színház nemcsak a csillogásról, a tapsról szól,
hanem a kemény munkáról és bizony az intrikákról is. Senki
sem akarta lebeszélni az énekesi pályáról?
– Otthon senki sem beszélt le a művészi pályáról. Édesanyámnak
nagyon sokat köszönhetek, aki mindig is mellettem állt, s támogatta
elképzeléseimet. A magam erejéből lettem az, aki most vagyok.
Senki sem protezsált be sehová, nem kilincseltem senkinél, nem
voltam megalkuvó, így mindent mestereimnek és magamnak köszönhetek.
Ha nem a munkával értem volna el azt a szintet, ahol most
tartok, nem is tudnék tükörbe nézni.
Pedig sokan azt hangoztatják, a művész nem élhet
megalkuvások nélkül.
– Mások nevében nem nyilatkozhatom; de ha nekem nem
tetszett egy társulatnál a kialakult helyzet, akkor elmentem
onnan. Hiszen az előadóművészi hivatást nem lehet úgy művelni,
hogy olyan közegben játszom, amit nem kedvelek.
1992-ben részt vett a Mandala Dalszínház megalapításában.
Mit kell tudni erről a színházról?
– A színház egyesület formában jött létre egy olyan
időszakban, amikor a művészetben is ledőltek a korlátok, és
sok tehetséges ember került reflektorfénybe. Mi pedig Nyíregyházán
egy zenés színházat hoztunk létre, s nagyon jó produkciók születtek.
A József és a színes, szélesvásznú álomkabát című
Webber-musicallel háromszor még Erdélyben is felléptünk, és
Székelyföldön a Légy jó mindhalálig musicalváltozatát is
előadtuk. Majd az alapítók közül többen kiléptünk a társulatból;
főleg a továbbtanulási vágy ösztökélt bennünket erre a lépésre.
Többen fanyalognak, amikor regényekből írott
musicalekről hallanak. Mások viszont azt mondják, hogy talán
az ilyen zenés darabokkal rá lehet szoktatni a fiatalságot az
olvasásra.
– Szó sincs arról, hogy ezek a musicalek meggyaláznák
az eredeti művet. A zenés, könnyed darabok sokakat vonzanak, és
a fiatalok egy része a mű megtekintése után elolvassa a regényt.
Ezért jónak tartom azt, hogy a kötelező olvasmányokat megzenésítették
– főleg, hogy minőségi módon.
1993-ban a fővárosba
költözött, és Toldy Mária Musicalstúdiójában tanult. Előtte
autodidakta módon sajátította tanulta meg a különböző
dalokat?
– Félig-meddig, mert a Mandalánál korrepetitor-énektanár
segítetett bennünket a dalok megtanulásában.
Az operettjátszásnak vannak hagyományai, s mostanra néhány
karmester, igazgató azt vallja, hogy csak a kotta számít, és
dobjuk el a tradíciókat.
– A kotta az alap, ami azt mutatja, hogy a zeneszerző miként
képzelte el a gondolatok zenébe öltését. A kotta viszont száraz
papírlap, ami attól telik meg élettel, ha előadják. Alkotói
folyamatról beszélhetünk, amelyben az előadó is hozzáadja a
saját egyéniségét, gondolatvilágát. A kottából indulunk
ki, s ha később születik olyan ötlet, kadencia vagy szövegében
jól átírt változat, amely mindezt „színesíti”, akkor
lehet alakítani az eredeti zenén. Ettől válik élővé az
operett műfaja.
Hogyan formál meg egy adott karaktert?
– Mindig is arra törekedtem, hogy úgy bújjak bele egy
adott figura bőrébe, hogy közben saját stílusomtól ne térjek
el. Emellett az is lényeges, hogy az előadóművész egyéniség
is legyen. Ez nem jelenti azt, hogy mindenki sztár kell legyen az
adott társulatban. Hiszen a társulati lét lényege, hogy a műfajról
azonosan gondolkodó emberek játsszanak együtt.
Az operett műfajában voltak példaképei?
– Több hajdani híres énekest ismertem, de arra ügyeltem,
hogy senkit se utánozzak le. Tehát hangilag nem voltak példaképeim.
Viszont egyes művészek gesztusai, habitusa példamutató számomra.
20 éves voltam, amikor az Operettszínházhoz kerültem, s játszhattam
a Crazy For You musicalben. Véget ért a darab, s az öltözőben
az asztalomon ott várt egy üveg pezsgő, s rajta egy kis papíron:
„Kedves Péter, gratulálok, igazán remek kezdés volt ebben a
színházban. Üdvözlettel: Szinetár Miklós.” Egy ilyen
gesztus impulzust ad, látja a fiatal művész, hogy figyelnek rá,
örül neki, és arra készteti, hogy tovább képezze magát.
Még el sem végezte a Színház- és Filmművészeti
Egyetemet, amikor az Operettszínház tagja lett. Ki szerződtette
és milyen szerepekre?
– Az Operettszínház kórusába nyertem felvételt, s a
karból emeltek ki a már említett musicalbe, amelyben az egyik
cowboyt játszottam. Ez énekes szerep volt; három cowboy dalban
kellett énekelnem, tehát nem statisztaszerepről beszélhetünk.
Ezt követték az egyre nagyobb szerepek.
Akkor miért vált meg az Operettszínháztól?
– Szerettem volna máshol is minél többet fellépni,
hogy ezáltal több impulzus érjen. Az ország több városában
felléptem, nagyon sok neves művésszel ismerkedtem meg. Majd
felkértek arra, hogy vállaljam el a Madách Színházban az Az
operaház fantomjából Umberto Piangi, operaénekes szerepét.
Akkor igencsak vékony voltam, s ezért kitömtek, hogy testes
tenorként lépjek a színpadra. S akkor kitaláltam magamnak azt,
hogy Pavarottit utánozzam. Szakállam volt, s kezemben a fehér
kendő. Mondanom sem kell, hogy a hatás nem maradt el. Ne értsenek
félre, ezzel nem Pavarottit akartam „leírni”. Hiszen utánozni,
parodizálni csak az igazán nagy egyéniségeket lehet.
Jelenleg szabadúszóként tevékenykedik. Mi ennek a
„sehova sem tartozás”-nak az előnye és hátránya?
– Szabadon úszom, s néha viccesen fogalmazva,
„fuldoklom”. Ettől függetlenül úgy érzem, hogy jól döntöttem,
mert mindig arra törekedtem, hogy a magam ura legyek. Vannak,
akik azt szeretik, ha mindig ugyanaz a közeg veszi őket körül,
én meg a szakmai életben kedvelem a változatosságot.
Így meg kellett tanulnia önmagát menedzselni. Művészként
nem okoz gondot a papírmunkákat elvégezni?
– Meg kellett tanulnom minden olyan dolgot, mely művészi
fennmaradásomhoz szükséges. Úgy menedzselem magam, hogy közben
a műfaji sajátosságokra is ügyeljek. Úgy vélem, mindig az a
legjobb, amit saját magam intézek, mert akkor jóval kisebb a
hibaszázalék.
2005-ben barátaival együtt megalapította a Bal Négyes
Páholy társulatot, amelynek művészeti vezetője. Mennyiben
kapcsolódik ez a név Beöthy Lászlóhoz?
– Néhány kollégámmal együtt szerettünk volna játszani,
s ezért hoztuk létre ezt a társulatot, amelynek több előadását
is láthatták a Klebelsberg Kultúrkúriában. Ma már egyre
kevesebbet lép föl ez a társulat, egyrészt, mert nem hívnak
olyan sok helyre bennünket, másrészt nagyon nehéz a fellépéseket
összeegyeztetni. Nem kerülöm meg a kérdésre a választ:
nagyon sokat gondolkodtunk azon, hogy mi legyen a társulat neve.
Nem sokkal azelőtt olvastam a Beöthyről szóló könyvet, és
úgy döntöttünk, ezt a nevet választjuk. Azért is, mert a múlt
század elejének hangulatát, báját, finomságát szerettük
volna, amennyire lehet, megidézni darabjainkban.
Sosem azt néztük, mi a divatos
A hagyományos operettjátszásra sokan azt mondják:
poros.
– Nem hiszem, hogy mi „porosak” lettünk volna, hiszen
amikor megalakult a társulat, nagyon fiatalok voltunk. Sosem azt
néztük, mi a divatos; viszont arra is ügyeltünk, hogy előadásainkban
ne bántsunk meg egyetlen társadalmi réteget sem.
2012-ben részese lehetett – meghívott vendégként
– a Szoboszlai Sándor Dél-Kaliforniai Magyar Színház első
produkciójának Los Angelesben. Mi volt ennek az előadásnak a különlegessége?
– Los Angelesben 27 éves a szervezett magyar színjátszás,
ami 25 évig Thália Stúdió néven működött. A stúdió főleg
prózai darabokat játszott, s amikor létrejött a színház,
szerettek volna zenés műveket is előadni. Nem én kerestem fel
őket, hanem ők találtak meg engem az interneten, s megkértek,
hogy a Mágnás Miskában játsszam el Baracs szerepét. Addigra a
produkció szinte előadáskész állapotban volt, s én beálltam
a szerepbe, s mellette, tapasztalataimra alapozva tanácsot adtam
a művészeknek. A produkciónak akkora sikere lett, hogy úgy
gondoltuk, vétek lenne, ha „leállnánk”, s még abban az évben
felkértek a Marica grófnő rendezésére és a bonviván szerep
eljátszására. Ez nagy kihívást jelentett számomra, mert bár
előtte is rendeztem kisebb műsorokat, de egy teljes operettet még
nem. Ráadásul az is nehézséget jelentett, hogy egyszerre
kellett rendeznem és játszanom, így nem volt „külső
szemem”.
Rendezőként mire törekszik?
– Egyrészt, hogy a darabot minél jobban és hitelesebben
adjuk elő, másrészt, hogy megértessem az elképzeléseimet az
előadókkal. Ez már szinte pszichológiai feladat. A próbafolyamat
első lépcsője az volt, hogy leültem beszélgetni a társulat
tagjaival az adott szerepről. Arra törekedtem, hogy mindenki a
saját habitusának megfelelően játszhasson, tehát senkire sem
erőltettem rá olyat, ami távol állt egyéni karakterétől, ízlésvilágától.
Majd következtek a színpadi próbák, és három hónap alatt
olyan előadás született, ami bárhol a világon megállná a
helyét. 2012-ben ezért a munkáért kaptam meg a Magyarország
Los Angeles-i Főkonzulátusa által adományozott; a Magyar Színművészet
Nyugati-Parti Nagykövete címet, amire nagyon büszke vagyok.
Tavaly ősszel a Minden jó, ha jó a vége! című produkciót
adtuk elő, és idén is lesz előadásunk: december 6-án
mutatjuk be Huszka Jenő Lili bárónő című operettjét a
hollywoodi Nine O’Clock Players színházban. Nagyon élvezem az
ottani munkát, jó hangulat jellemzi a próbákat. Arra törekszem,
hogy megismertessem az operett műfaját, ezt a hungarikumot
nemcsak a kinti fiatal magyarokkal, hanem az amerikai közönséggel
is.
Medveczky Attila
|