vissza a főoldalra

 

 

 2014.08.16. 

A Kecskeméti Katona József Színház hat éve sikeresen működik

Többen váltottak jegyet és bérletet a kecskeméti színház előadásaira, mint a korábbi években

Igaz, Kecskeméten, a kőszínházban májusban az előadások befejeződtek, de az évad még tovább tartott, hiszen júniusban a Kecskeméti Arborétumban előadták az Újvilág Passiót, és július végén az Udvarszínházban – többek közt – a Párcsere című szatírát. Miért érezte szükségesnek, hogy Kecskemét színházszerető közönsége a nyáron se maradjon előadás nélkül? – kérdezem Cseke Pétert, a Kecskeméti Katona József Színház igazgatóját.

 – Az az ötletünk, hogy nyáron is tartsunk előadásokat, találkozott a közönség igényével. Hat éve vezetem a kecskeméti színházat, s ez idő alatt természetesen sikerült megismerkednem a város színházértő, -szerető közönségével. Tehát számukra is lényeges, hogy nyáron előadásokat látogathassanak, és nekünk is fontos, hogy a színházkultúra szinte egész évben jelen legyen Kecskeméten. Három éve, hogy nyár elején bemutatjuk az Arborétumban az Újvilág Passiót, mely erősen hat a nézők lelki és szellemi világára, hiszen ez egy olyan történet, amely többek közt a szeretetről, a megbocsátásról az elfogadásról szól. Az Udvarszínházban – amelynek helyszíne a városháza udvara – immár 12 éve mennek előadások, s mikor kineveztek igazgatónak, úgy gondoltam, hogy nem szakítom meg a folyamatot, hiszen a közönség szereti az ott előadott produkciókat. Az Udvarszínházba vendégelőadásokat is hívok, és előbemutatót is tartunk. Egy évadban 12-15 bemutatónk van, ami igen nagy kihívást jelent, ezért előre dolgozunk. Ilyen idén nyáron a Párcsere, amelynek a kőszínházban október 4-én lesz a premierje, s amit maga a szerző Jurij Poljakov is megtisztel jelenlétével. Később ezt a darabot az új kamaraszínházunkban játsszuk, melynek felújítási munkálatai jelenleg is zajlanak.

 Hol lesz a kamaraszínház?

 – A város centrumában, a Rákóczi úton található egy közel száz éves moziépület, amely több mint 20 éve üresen áll. Az Új Széchenyi Terv Dél-alföldi Regionális Operatív Program támogatási rendszeréhez sikeres pályázatot nyújtottunk be Hírös Város Turisztikai Központ címen és ott működik majd, reményeim szerint januártól, a Kelemen László Kamaraszínház.

 A 2013–2014-es évad egyik érdekessége volt a Kecskemét City Balett, a színház újonnan alakult táncegyüttesének első önálló műsora. Tehát a színház immár tánctagozattal is bővült?

 – Eddig a Kecskeméti Katona József Színház egytagozatú színház volt, s a City Balett létrejöttével többtagozatúvá vált. Barta Dóra értő és művészileg igen magas kvalifikációval rendelkező személyisége volt a garancia számomra – ezért kértem föl a táncegyüttes létrehozására. Minden reményemet felülmúlta az első közös évadunk. Ha kellett, statisztáltak, prózai darabban szöveget is mondtak – saját bemutatójuk, a Négy évszak pedig fantasztikus volt. Ezt a darabot az ország több városában is játszották, s minden szerénytelenség nélkül állíthatom, hogy a miénk az ország egyik legjobb táncegyüttese, holott csak egy éve jött létre. Az együttes megalapítása a fő célom egyik állomása, mert azt gondolom, hogy minden vidéki színház nemzeti színház, még akkor is, ha nem tartozik kiemelt státusba, és nincs a nevében az a szó, hogy „nemzeti”. Azt szokták mondani, hogy az öt vidéki színház azért nemzeti, mert többtagozatúak és operát is játsszanak. A kecskeméti színház is játszik operát a gyerekek számára két éve, sőt a Magyar Állami Operaház Gördülő Operájának premierje is nálunk volt. Tehát formájában minden lehetőségünk megvan arra, hogy nemzeti színházzá váljunk, tartalmában pedig – én így érzékelem – a kecskeméti színházi műhely már két éve készen áll erre a rangra. A Kecskeméti Nemzeti Színház Katona József Színháza – remélem rövidesen így nevezik majd.

 Hogyan tudták elérni azt, hogy idén többen váltottak jegyet és bérletet a Kecskeméti Katona József Színház előadásaira, mint a korábbi években?

 – Mára nyilvánvalóvá vált, hogy nagyon komoly műhelymunka folyik itt, és az ország egyik legkitűnőbb színházává vált, így természetes, hogy egyre látogatottabbak az előadásaink. Nemcsak a kecskemétiek vagy Bács-Kiskun megye lakosai váltanak bérletet produkcióinkra, hanem Pest, Csongrád, Békés, sőt Borsod-Abaúj-Zemplén megyei bérletesünk is van. Mindez annak a munkának a gyümölcse, amit hat évvel ezelőtt kezdtem el. S arra is büszke vagyok, hogy az előző évad kezdetén a Vidéki Színházak Fesztiválját a kecskeméti nyerte meg Hangyaboly című produkciójával. Az azt megelőző évadban pedig Buborékok című darabunk lett fesztiválnyertes. Múlt évi londoni sikerünk után ez évben az Augsburgi Brecht Fesztivál meghívottai voltunk, ahol az Angliai Második Edward élete című előadásunkat a fesztivál intendánsa úgy jellemezte, mint „minden képzeletet felülmúlóan jó produkciót”. Ezek az eredmények a befektetett munka hozadékai, s ebből adódik, hogy évről évre többen váltanak bérletet és jegyet előadásainkra.

 Vannak, akik azt mondják, hogy attól, ha egy színház szakmai sikereket ér el, még nem jelenti azt, hogy a közönség is kedveli a produkcióit.

 – Nem hiszek abban, hogy a színháznak csak a szórakoztatás a feladata, és ezért csak könnyebb darabokat kell játszani, mert a nézőket nem érdekli a gondolatiság, csak az olcsó humor. Abban hiszek, hogy egy jó előadás, ami gondolkodtat is, kérdéseket tesz föl, jobb esetben azokat meg is válaszolja, megtalálja a maga közönségét, népszerű lesz a publikum körében. Nálunk a művészi szempont az elsődleges. Még a vígjátékok, és az operettek esetében is arra törekszünk, hogy a művészi színvonal érvényesüljön. Sokszor azt tanácsolták nekem, hogy évad végén csak operettet játsszunk, mert arra van igény. Kiderült, ez nem igaz, mert a valódi jó darabra mindig bejön a közönség.

 A szakmai sikerek és a díjak motiválják is a kecskeméti színház művészeit?  

– A szakmai sikerek, díjak nagyon fontosak a társulat számára. Hiszen nagyon sokat játszunk, sok bemutatót tartunk egy évadon belül, ezért embert próbáló a színészek munkája. De a sikerek, a díjak a nehézségek nagy részét elfeledtetik. Márpedig a Kecskeméti Katona József Színház hat éve sikeresen működik. S ez hatalmas erőt ad művészeinknek, akik azt is tudják, olyan művészi feladatokat kapnak, melyek pályájukon előrelépést jelentenek. Éppen ezért nem véletlenül választottuk az elmúlt évad mottójául ezt a Castellucci-idézetet: „Hétköznapjainkat a szórakoztatás börtönében éljük, a művészet lehetőség a szabadulásra.”

 Művészekről beszéltem, de sokan megfeledkeznek a háttérmunkásokról, a szervezőkről, azokról, akik nélkül nincs előadás. Igazgatóként törekszik arra, hogy őket se kezeljék „másodrendűként”?

 – Igazgatóként az egyik legfontosabb feladatom, hogy minél jobban kifejezzem, mennyire megbecsülöm azokat, akik nem állnak ki a színpadra, nem előadói egy adott produkciónak, munkájuk mégis nélkülözhetetlen számunkra. Arról nagyon kevesen tudnak, milyen sokan dolgoznak a háttérben annak érdekében, hogy létrejöjjön egy előadás. Éppen ezért alkotótársaknak tekintem őket. Kiváló munka folyik a különböző tárakban, műhelyekben is. Nagyon boldog vagyok, amiért idén rangos elismerést kapott férfi szabótárunk vezetője. Korábban pedig a Magyar Teátrumi Társaság díjazta díszletműhelyünk vezetőjét. Közvetlen munkatársaim is remekül dolgoznak, így a gazdasági vezetőnk, Horváth Ilona, akivel nagyon jól együtt tudok működni. Értő csapat dolgozik a Kecskeméti Színházban, melynek minden tagja részese a már említett feszített tempójú munkának, hiszen egy évadban három helyszínen több mint 350 előadást játszunk. Éppen ezért színházunk olyan munkahely, ahol – véleményem szerint – csak hivatásszerűen lehet dolgozni.

 A jövő évad szerzői közt találjuk: Vörösmartyt, Vernét, Bizet-t és Déry Tibort is; sőt egyik darab „társszerzője”, nem más, mint Rossini. Ez azt mutatja, hogy törekednek a változatosságra, s a nézők „csemegézni” tudjanak a darabok között?

 – Bács-Kiskun megyében egyetlen színház működik, ezért sokféle műfajt kell magas színvonalon képviselnünk. Kecskemét városa nagyon előnyös helyzetben van, mert színházának három játszóhelye van, s nagy szerepet töltenek be a gyermek- és ifjúsági bemutatók. Hiszen az előadásainkat megtekintő gyermekekből lesz 10-15 év múlva a színház törzsközönsége. Ezért korántsem mindegy, hogy milyen produkciókat játsszunk számukra. Vannak olyan programjaink is, melyek látszólag nem kötődnek szorosan a színházi munkához. Ilyen például a SZÍN-TÁR: 3 ország, 5 egyetem, 63 vizsgaelőadás, több mint 4 ezer néző – ez az ötödik születésnapját ünneplő Színművészeti Egyetemek Találkozójának eddigi mérlege. Tetthely című produkciónkat pedig a Bács-Kiskun Megyei Rendőr-főkapitánysággal együtt szervezzük, hogy felhívjuk a diákok vagy a nyugdíjasok figyelmét az őket leggyakrabban érintő veszélyhelyzetekre. Másrészt a Kecskeméti Katona József Színház a Városi Támogatási Program segítségével egyedülálló programsorozatot indított három évvel ezelőtt általános- és középiskolai tanárok részére harmadik alkalommal Mű érték és Műérték címmel. A program segítségével szeretnénk a már meglévő kapcsolatot a színház és az iskolák között elmélyíteni, segítséget nyújtani az előadások értelmezéséhez és feldolgozásához. Második éve rendeztük meg sikerrel Kecskeméten az OlimpiART színészolimpiát, melyre az ország minden részéről és határon túlról várjuk a sportolni vágyó és szerető színészeket és színházi dolgozókat. Ezek a programok nemcsak színesítik munkánkat, hanem azt is megmutatják: olyan művészi műhelyt működtetünk Kecskeméten, ahol nemcsak a belső színházi értékekre figyelünk, hanem az egész város és a színházszerető közönség igényeit is igyekszünk kiszolgálni.

 

Medveczky Attila