2014.08.16.
Mit tudunk róla és örökségéről
A magyar történelem
legnagyobb alakjáról, országalapító István királyról
sajnos elég sematikus képünk van. Egyrészt a történeti kutatás
sem befejezett egyéniségét és életművét illetően, másrészt
iskolai történelemoktatásunk sok hiányossága közül éppen a
magyar középkor alapos tanítása az egyik legnagyobb.
Kezdjük azzal, mi is az a Szent István-i állameszme,
amelyről újabban megint lehet hallani. Gróf Teleki Pál
miniszterelnök 1939-ben a Katolikus Nagygyűlésen így határozta
meg: A Szent István-i állameszme két hagyománynak, a lélek két
tartalmának, a magyarnak és a kereszténynek egységesítése.
Ez a gondolat nemzeti és keresztény, mint két eszme, két valóság,
két hagyomány házassága a Duna-medence templomában. Ez a
gondolat jelenti a keresztény Magyarországot megteremtő király
ragaszkodását népünk hagyományához, életformájához,
szervezetéhez, jellegéhez, tartalmához.
Hóman Bálint pedig ezt írta:Szent István idegen eszméket
és intézményeket, idegen hatalmi szervezeteket ültetett át
magyar talajba, de a régiből csak azt pusztította el, ami már
korhadt volt és összeomlással fenyegetett. Az életerős és
fejlődésre képes régi intézményeket, a magyar élet ősi
formáit bölcsen megkímélte. Magyar szellemet vitt az új intézményekbe,
és magyarrá alakulásuk útját is kijelölte. Alapját vetette
annak a sajátosan magyar fejlődésnek, aminek legjellemzőbb,
mert legmagyarabb terméke a szent király magángazdaságából a
magyar nemesség önkormányzatának erős várává lett vármegye,...
legszebb és legkifejezőbb szimbóluma István király
megszentelt koronája. Györffy György professzor újabb kutatásai
a vármegyeszervezet kialakulásának történetét elmélyítették,
de 1977-ben kiadott könyvében sajátos magyar alapjait maga is
vallotta.
A Szent Istváni állameszme további nagyon fontos jellemzője
- Teleki Pál szerint – hogy nem imperialisztikus, nem az
uralom, hanem a hivatás és kötelesség eszméje. Hóman Bálint
ugyanezt állítja, amikor rámutat, hogy a korabeli dán, svéd,
norvég, cseh, lengyel, orosz fejedelmek igyekeztek területeket,
népeket hódítani, de a magyarok, Géza és István, erős kézzel
verték vissza az országukra törő ellenségeket, de nagyobb támadó
hadivállalatokba vagy éppenséggel hódító háborúba nem bocsátkoztak.
Politikájuk alapgondolata a tartós béke volt.
De István nemcsak bölcs uralkodó volt, amilyennek állameszméje
mutatja. Nem csupán a korszerű európai intézményeket tudta úgy
meghonosítani, hogy azokban érvényesüljenek a bevált magyar
hagyományok. Idézzük, milyennek látták kortársai István királyt?
Nem a különben történetileg sem lebecsülendő legendákból,
nem száz-kétszáz évvel későbbi forrásokból, hanem kortársaktól
idézek (Györffy György műve alapján). Thietmar merseburgi püspök
(975-1018) más fejedelmekre vonatkozó jellemzéseiben előszeretettel
szólta le kortársait. Ám ez a Thietmar, aki még István szüleit
sem kímélte,Vajkról ilyen jellemzést adott, amikor a Bátor
Boleszlóhoz menekült Gyuláról írt:Midőn (Gyula) feleségét
a fogságból nem válthatta ki, ellenségétől, unokaöccsétől
(Istvántól) mintegy ajándékképpen megkapta. Sohsem hallottam
valakiről, aki így kímélte volna a legyőzöttet. Ez utóbbi
megjegyzés a mindenkit leszóló kortárs művében egyedül áll,
és sejteni engedi, hogy István a maga korában szokatlan, rendkívüli
jelenség volt. Egy uralkodó, aki nem úgy reagál, mint ahogy
apja és kortársai után elvárható lenne, hanem sohasem hallott
módon kíméli a legyőzöttet - fűzi hozzá Györffy.
Ugyancsak idevág az a megállapítás is, hogy István
uralkodó-kortársai közül egyedül tette magáévá a keresztény
királyeszményt oly átéléssel, hogy szigorú követésén túl
irodalmilag is megörökítette fiához írt Intelmeiben. Ezt
tudva, nem tekinthetjük üres formulának, hogy azok a német császári
írnokok, akik átjöttek István udvarába és itt első
okleveleit fogalmazták, István király neve mellé a kegyes és
legjámborabb jelzőt írták arra a helyre, ahol más uralkodót
a legyőzhetetlen ,legdicsőbb stb. jelzővel tüntettek ki. E tanúságok
értékét emeli, hogy István ifjú férfikorára vonatkoznak,
nem pedig megtört, öreg korára, amikor gyermekeit elvesztvén,
teljesen átadta magát a buzgó vallásosságnak.
A már idézett Thietmar püspök és Leodvin bihari püspök
egy gyakorló keresztény uralkodót mutattak be, aki politikai és
hadi tevékenysége közepette is érvényesíti az erkölcsi normákat.
És István törvényeiben nyomát sem találjuk a vakításnak és
akasztásnak, mint büntetésmódnak, s ha a középkori szemet
szemért, fogat fogért elv érvényesül is törvényhozásában,
a csonkítás ritka eseteiben megadta a tinóval vagy más úton
való megváltás lehetőségét. (Vazul tragédiájának
mozzanatai homályba vesznek.)
Európai és magyar keresztény hagyományaink kamatoztatása,
jellemformáló erények dolgában Szent István egyaránt tanítómesterünk
lehet, ha hitelesebben megismerjük.
Rosdy Pál
(ujember.katolikus.hu)
|