2014.08.16.
István király napja és a reformátusok
Több mint 100 évvel
ezelőtt az ipari munkának vasárnapi szüneteltetéséről szóló
1891. évi XIII. törvénycikk 1. §-a mondta ki, hogy augusztus
20-a nemzeti ünnep: „Vasárnapokon, valamint szent István király
napján, mint nemzeti ünnepen, a magyar szent korona országainak
területén az ipari munkának szünetelnie kell.” A protestánsokban
visszatetszést és tiltakozást váltott ki már a törvény
tervezete is. Révész Kálmán a Dunántúli Protestáns Lap
1891. március 1-ji számában az egész nemzetet felekezeti különbségek
nélkül magához ölelő királyhoz, valamint a képviselőházakhoz
folyamodást javasolja, hogy „a törvényjavaslatnak a nemzeti
ünnep elrendelését tartalmazó pontját, mely az ország lakosságának
körülbelől fele részét tartóztatná vissza attól, hogy
ilynemű nemzeti ünnepen szívvel-lélekkel részt vehessen,
jelen alakjában törölni kegyeskedjenek”.
Ma már kissé másként állunk ehhez az időközben többször
átírt, illetve új tartalmakkal feltöltött naphoz, amely törvényi
besorolása szerint nemzeti ünnep és hivatalos állami ünnep. A
2012-től hatályos Alaptörvény szerint augusztus 20. „az államalapítás
és az államalapító Szent István király emlékére” kijelölt
állami ünnep.
I. László király
Istvánt, nagy elődjét a korabeli egyházi gyakorlat szerint
1083. augusztus 20-án az „oltár dicsőségére emelte”, azaz
szentté avatta. Az ereklyék felemelésének napja a mai napig a
magyar ajkú és hagyományú katolikus egyházakban első egyház-
és államalapító királyunk ünnepnapja, amit kellő
tiszteletadással, önálló liturgikus szövegekkel elsősorban
egyházi-liturgikus ünnepként tartottak meg hosszú évszázadokon
keresztül. Érdekes az Érdy-kódexben (1526–1527) a Karthausi
Névtelen „neve” alatt hagyományozott magyar nyelvű prédikáció,
amely bemutatja a szentéletű király életét, életművét és
méltatja jelentőségét.
László király törvényei
már 1092-ben a hivatalos, kötelező, munkaszünettel együtt járó
ünnepek között sorolják fel István király napját, amelyre böjtöléssel
kell készülni. A szent ünnepét 1683-ban kiterjesztették az egész
római egyházra, amit 1687-ben augusztus 20-a helyett szeptember
2. napjára helyeztek át más országok vonatkozásában. 1969-től
a nem magyar nyelvű katolikus egyházak augusztus 16-án emlékeznek
I. István királyra, akinek augusztus 15-i halála egy másik római
katolikus főünneppel esik egybe. Királyunkat 2000. augusztus
20. óta az ortodoxia is szentjei között tiszteli.
Magyarországon különböző
hangsúlyokkal és méretekben töretlenül ünnepelték István
király napját. Az 1771-ben visszaszerzett királyi ereklyével
(jobb kéz) tartott nagyszabású ünnepségek később nagy erővel
vonzották az embereket a központi rendezvényre, majd 1818–19
óta a szabályozások a világi hatóságok képviselőinek kötelező
részvételét írták elő. 1827 januárjában a Helytartótanács
levelet intézett a református egyházkerületekhez, hogy
megtartják-e „István első Keresztyén Királyunk innepét,
mint más Innepeiket”, megemlékeznek-e az első király érdemeiről,
szünnapot tartanak-e. Atyáink a viszontválaszban kifejtették,
hogy a korábbi törvények értelmében a protestánsoknak nem
kell megtartani a katolikus ünnepeket.
A nemzeti ünnep
gondolata református oldalon már az 1820-as években előkerült.
Kováts Mátyás egri pap 1823-ban örömmel idézte és üdvözölte
Báthori Gábor 1822-ben nyomtatásban megjelent prédikációját,
ahol a dunamelléki református püspök így nyilatkozott: „Miért
ne tarthatnánk Sz. István Király emlékezetére egy Nemzeti
Innepet? Nem azért, hogy ötet imádnánk, hanem azt az Istent,
aki őáltala, a Keresztény Vallás világát, Nemzetünk között
is felderítette.” A 19. század folyamán (1831, 1842) több
rendelet szabályozta az ünnep és a munkaszünet megtartását
minden felekezet számára. Így kerülhetett sor például 1834.
augusztus 20-án a pesti evangélikus templomban arra az
istentiszteletre, ahol az Ez 45,16 alapján Dobos János óbudai
református lelkész prédikált.
Az ünneplés módja
és mértéke 1848 után kissé beszűkült, szerényebbé vált,
majd később, 1860-tól az önkényuralom elleni, felekezetektől
független nemzeti tiltakozás alkalma lett március 15-ével együtt.
1878 februárjában Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi
miniszter rendeletet alkotott az ünnepnap nemzeti jellegének
megerősítése végett, és egyúttal elrendelte, hogy lakossági
kérelemre vagy a hatóságok rendeletére a lelkipásztoroknak
istentiszteletet kell tartani. Mind a nemzetiségek, mind a
protestáns egyházak erélyes tiltakozása miatt a rendelet nem lépett
életbe. A megígért törvényi szabályozás helyett megszületett
a már idézett 1891. évi törvénycikk.
Egyházunk országos
zsinata 1937 decemberében elhatározta, hogy az 1931-től érvényben
lévő Istentiszteleti Rendtartást új alkalmi istentiszteleti
rendek kiadásával bővíti. Az október 31., március 15., István
király napja és október 6. napjára tervezett prédikációs,
katechizáló és könyörgéses istentiszteleti példák közül
1938-ban csak az István király napjára való példatár készült
el. Ne gondoljuk, hogy új szertartásrendet szerettek volna
alkotni, hanem a Ravasz László munkájaként megjelent füzet a
bevett istentiszteleti rendek erre az alkalomra történő teljes
kidolgozását tartalmazza (énekrend, imádságok, prédikáció,
textusjavaslatok). E módon mi magunk is megemlékezhetünk az államalapító
első királyról, egyúttal az augusztus 20-hoz közelebb első
vasárnapon számos gyülekezetben a hálaadást is megtartják az
új kenyérért. István Intelmeiben ezt olvassuk: „Légy alázatos
is, hogy Isten felmagasztaljon most és a jövőben. (…) Légy
szelíd, hogy sohase harcolj az igazság ellen.”
Pap Ferenc
(reformatus.hu)
|