2014.08.16.
A szegénységben élők valós szükségleteit
kell kielégíteni
Abból az alapelvből indultunk ki, hogy a szociális területen
dolgozók számára vonzó életpályát kínáljunk föl
A krízis soha nem
csak abból áll, hogy valaki szegény, mert mindig megjelenik
mellette más probléma, és az nem jelenti az „ördögi kör”
megszakítását, ha csak segélyt kap a rászoruló. Czibere Károly,
szociális ügyekért és társadalmi felzárkózásért felelős
államtitkár elmondta: a felzárkózáspolitika egyik sajátossága,
hogy nincsenek olyan hazai vagy nemzetközi módszerek, melyek
minden egyes településre, minden egyes családra vonatkoznának.
Ezért a különböző módszereket a szociálpolitikában dolgozóknak
kell kikísérletezniük a különböző települési adottságokat
figyelembe véve.
Hazánkban 1,4 millióra teszik a szegény emberek számát,
ráadásul közülük három-négyszázezren mélyszegénységben
élnek. Hogyan lehet megoldani ezt a jelentős problémát?
Kidolgoztak-e a felzárkóztatásukra valamilyen programot?
– Nem felzárkóztatási, hanem felzárkózási politikáról
van szó. Tehát nem arról van szó, hogy a szegényeket úgy
karoljuk föl, hogy őket a felzárkózásra kényszerítjük. A
felzárkózás fogalma a szociálpolitikában azt jelenti, hogy
minden egyes család számára meg kell adni az esélyt és lehetőséget
arra, hogy kitörjön a szegénységből, munkahelye legyen, s
majd a középosztály tagjává válhasson. Olyan esélyteremtési
politikáról van szó, amelynek gyakorlati megvalósítására
fokozottan elkötelezett a kormányzat. A módszerre jellemző,
hogy nem csak a hátrányos helyzetű családdal, hanem a különböző
ágazatok közt is folyamatos az együttműködés. Az EMMI
pontosan azért egységes minisztérium, mert a szegény sorsból
való kiemelkedés elképzelhetetlen az egyes ágazatok együttműködése
nélkül. Amennyiben megvizsgáljuk a mélyszegénység, a hátrányos
helyzet okait, a legfőbb okozók között nem az etnikai hátteret,
a lokalitást, a munkanélküliségi rátát találjuk. A hátrányos
helyzet „gyökerét” a köznevelési, közoktatási háttér
határozza meg, tehát az elvégzett osztályok száma, az iskolázottság.
Sokszor a gyermekek olyan családi háttérből érkeznek, hogy képtelenek
fölvenni a versenyt társaikkal, s ezért gyorsan lemorzsolódnak.
Nem biztos, hogy az egész mögött csak a jövedelmi viszonyokat
kell keresni. Szükségletekről van szó. Elképzelhető, hogy a
gyermek azért kerül ki az iskolai rendszerből, mert nincs szemüvege,
így nem látja a táblát, vagy nincs megfelelő ruhája. Sőt
arra is van példa, hogy nincs autóbusz, ami az iskolába bevinné.
Amennyiben a település szélén lakik, sincs módja arra, hogy különórákra
járjon. Éppen ezért a hátrányos helyzetet meghatározza a
munkaerőpiac, az oktatáspolitika, a lakhatási körülmény. A
krízis így soha nem csak abból áll, hogy valaki szegény, mert
mindig megjelenik mellette más probléma is, és az nem jelenti
az „ördögi kör” megszakítását, ha csak segélyt kap a rászoruló.
Amennyiben a gyermek ebbe az „ördögi körbe” bekerül,
szinte törvényszerű, hogy aluliskolázottsága miatt nem kap
munkát, s élete végéig segélyen tengődik. Ezt az „ördögi
kört”, ami sok családot zár be a nyomorba, kell megtörnie
bizonyos pontokon a társadalompolitikának. S ez csak úgy lehetséges,
ha a különböző tárcák és államtitkárságok együttműködnek.
Az EMMI-n belül pedig a humán ágazat együtt dolgozik ezen a
problémán, s mind az egészségügyi, mind a köznevelési államtitkársággal
nagyon jó partneri viszonyt alakítottunk ki. Korábban egy államtitkárság
foglalkozott a szociális- és családüggyel, ez a mostani struktúrában
ketté lett választva ifjúság- és családügyre, valamint
szociális- és felzárkózásügyre. A szétválasztás oka, hogy
míg a családpolitika alapvetően a gyermekvállaláshoz kapcsolódó
költségek kompenzálását, a gyermekvállalás ösztönzését
jelenti, addig a szociális ügyek alapvetően társadalmi hátrányokkal,
szociálpolitikai kockázatokkal függnek össze. S nekünk
feladatunk, hogy a szociálpolitika eszköztárából minél több
eszközzel éljünk a felzárkózás sikeressége érdekében.
Hogyan lehet az „ördögi kört” megszakítani?
– Egyrészt úgy, hogy a hátrányos helyzetű családok
gyermekeivel már születésüktől 3 éves korukig kiemelten
foglalkozunk. Fontos a kötelező óvodáztatás, ahol fejlesztik
a kisgyereket, s az, hogy az iskolában is folyamatosan
figyeljenek rá – ingyenes tankönyvellátásban és étkezésben
részesüljön a diák. Lényeges, hogy a pedagógusok állandóan
kommunikáljanak a családdal. A figyelem nem csak a gyermeknek,
hanem a családnak is szól – s ez a fő feladatuk a Biztos
Kezdet Gyerekházaknak. A gyerekház esélyt ad arra, hogy a
legnagyobb szegénységben élő gyermekek is a lehető legkorábbi
életkorban megkapják azt a támogatást, ami segíti képességeik
kibontakozását és megalapozza sikeres iskolai pályafutásukat.
A Biztos Kezdet Gyerekház azokat a 0–5 éves gyereket nevelő
családokat várja, akik hátrányos helyzetű településrészeken
élnek, és korlátozottan vagy egyáltalán nem férnek hozzá a
jó minőségű szolgáltatásokhoz. Bár a gyerekház elsődleges
célja a gyermekek fejlesztése és támogatása, mégis kiemelt
feladatának tekinti a szülők támogatását a gyermeknevelés
és a munkavállalás terén.
Beszélhetünk-e egyetlenegy „üdvözítő” megoldásról?
– Nem, mert a felzárkózáspolitika egyik sajátossága,
hogy nincsenek olyan hazai, vagy nemzetközi módszerek, melyek
minden egyes településre, minden egyes családra vonatkoznának.
Ezért a különböző módszereket a szociálpolitikában dolgozóknak
kell kikísérletezniük a különböző települési adottságokat
figyelembe véve. Tehát nincs olyan program, amely egy az egyben
működik az ország minden megyéjében és városában. Természetesen
vannak „alaptézisek”, melyek minden egyes esetre vonatkoznak.
Az első, hogy alázattal végezzük a munkánkat, a második,
hogy közel kell menni a krízisben lévőkhöz, és komplex segítséget
kell nyújtani nekik. Ha közel megyünk, akkor tapasztalhatjuk
meg a helyi közösség mozgósítható erőforrásait. Lényeges,
hogy szakember, szociális munkás végezze ezeket a munkákat,
hiszen a jó szándék önmagában nem elegendő. Sőt az az optimális,
ha olyan szociális munkás megy ki a hátrányos helyzetűekhez,
aki a környéken lakik, így látja, hogy a helyi közösségben
kit lehet motiválni, mozgósítani, akin keresztül az adott
településrészen élők fejlesztése elkezdhető. S azután kell
helybe vinni értelmes programokat, amelynek az előzménye, hogy
meg kell tudni mondani, kinek mire van szüksége. Amennyiben éheznek
egy közösségben, oda élelmiszert kell vinni, s ruhaneműt kell
biztosítani azoknak, akik rongyokban járnak. A segélyezés nem
képes önmagában kezelni a családok krízisének komplexitását,
csak akkor, ha összekapcsolódik a szolgáltatásokkal. Igaz, a
segélyezés fontos, mert képes megakadályozni az elszegényedést,
de önmagában nem reagál a krízis jellegére és összetettségére.
Akkor tudunk segíteni, ha az adott önkormányzat, az egyházak a
szociális és a civil szféra tagjai szinte beleágyazódnak az
adott közösségbe, s hitelesen meg tudják mondani, hogy melyik
családnak mire van szüksége. Ezért is kell mind a szociál-,
mind az uniós támogatáspolitikát ennek mentén átalakítani,
hogy „rugalmasabban” álljon a felzárkózáshoz, s azon belül
a források szakmai felhasználásához. Többször előfordul,
hogy egy adott szervezet megnyer egy pályázatot, de közben a szükségletek
módosulnak, s a pályázó már nem tud módosítani a forrásszerkezeten.
Tehát alig van mozgásterük a pályázóknak arra, hogy idővel
szakmailag – nem önkényesen – korrigálják a fejlesztési célokat.
Természetesen lényegesek a folyamatos visszacsatolások, mert közpénzről
van szó, ezért monitorozni kell az eredményeket, s meg kell nézni,
mi az a gyakorlat, amely bevált. A jó gyakorlatokat ezután meg
kell ismertetni minél több ezen a téren dolgozó szervezettel.
Erre jó példa a Biztos Kezdet Gyerekházak rendszere, amely 2010
előtt csupán néhány településen indult el, majd egyre több
helyen alkalmazták ezt a kísérleti programot, s látva annak a
sikerét, 2013-tól része a gyermekvédelmi törvényben szabályozott
alapellátásoknak. Vannak más olyan programok is, melyeket idővel
„nagykorúsítani” lehet, és ezzel újabb szolgáltatástípus
jöhet létre.
Egyik interjúban a szociális életpályamodell bevezetését
nevezte az általa felügyelt terület egyik legsürgetőbb
feladatának. Mi ennek a modellnek a lényege?
– Abból az alapelvből indultunk ki, hogy a szociális
területen dolgozók számára vonzó életpályát kínáljunk föl.
S ennek az életpályának tervezhetőnek, kiszámíthatónak kell
lennie nemcsak anyagilag, hanem szakmai előmenetel tekintetében
is. A szakmai előmenetelhez pedig meg kell felelni bizonyos minősítési
kritériumoknak. Fontos az is, hogy ki mennyi idő óta dolgozik
az adott területen, ahogy az életkor és a végzettség is, de
legalább ilyen hangsúllyal kell figyelembe venni a szakmai minőséget,
az eredményességet. Nem engedhetjük meg azt, ami 2003-ban történt,
hogy bár jelentős béremelés történt a szférában, de úgy,
hogy annak nem volt feltétele a minőségi elvárás. Nyáron
dolgozzuk ki az életpályamodell részleteit, s tudni kell, hogy
a kormány elkötelezett abban, hogy ezen modell megalkotásával
köszönetét fejezze ki az ebben az igen nehéz munkakörben
dolgozóknak.
Medveczky Attila
|