vissza a főoldalra

 

 

 2014.08.16. 

Birtokpolitikához igazított támogatáspolitika

Az MSZP-s kormányok agrártámogatási rendszere nem nevezhető sikertörténetnek

A következő hét évben a kohéziós alapokban – a humán- és reálinfrastruktúra fejlesztésére – 7200 milliárd forint áll rendelkezésre, míg a vidékfejlesztési célok megvalósítását 1100 milliárd forint szolgálja. Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke: a munkaerő-igényes ágazatokat kell támogatni, hogy a vidék népességmegtartó és termelő ereje megmaradjon. Ezért úgy döntöttünk, hogy az állattenyésztés, a kertészet, a feldolgozás, illetve az öntözés azok a fontos területek, melyekre mindenképpen forrást kell szánni.

 A kormány átalakítja az agártámogatási rendszert, s a mostani program a nagy gazdaságok helyett a kis- és közepes – családi – gazdaságokat támogatja egyértelműen. Az előző kormányzati ciklusban is ez volt a cél. Akkor miért volt lényeges az átalakítás?

 – 2010 és 2014 májusa között az uniós agrárpolitikára igen kevés ráhatása volt a kormányzó erőnek, hiszen az a 2007–2013-as fejlesztési időszakra szólt. Tehát már egy három éve futó programba kellett bekapcsolódnunk. Így az agrártámogatási rendszer hathatós megváltoztatására nem volt lehetősége az előző kormánynak. Most az egész gazdaságpolitikai tér megváltozott, hiszen a Közös Agrárpolitika (KAP) kissé renacionalizálódott, tehát sokkal több hatás- és jogkör maradt a tagállamoknál. Azért arra ügyelni kell, hogy ennek a változásnak nemcsak pozitívumai vannak, hanem lehetséges veszélyei is, amelyek éppen a Közös Agrárpolitika megszüntetéséhez vezethetnek. Mindez Magyarországnak nem érdeke, hiszen teljesen más lehetőségekkel rendelkezik egy német vagy egy francia költségvetés, mint a magyar, annak érdekében, hogy a saját termelőit támogassa. Újragondolásra került a KAP, és így több újdonságot vezettek be; ilyen például a zöldítés, ami bizonyos részét képezi a területalapon kifizetett támogatásoknak. Emellett történt még egy lényeges dolog: az EU-ban azt a döntést hozták, hogy 150 ezer eurós támogatási szint fölött a támogatások 5%-át kötelezően el kell vonni, és a vidékfejlesztési programban, a KAP II. pillérében kell majd felhasználni. Ez egy minimálisan előírt összeg, ami Magyarországra vonatkozóan 1037 hektárt jelent a mostani támogatási megoldás mellett. A kormányzat úgy döntött, hogy a birtokpolitikai célokhoz igazítja a támogatáspolitikát, ezért 1037 és 1200 hektár között az unió által előírt 5%-os elvonást alkalmazzuk. (Ennél kevesebbet nem lehet alkalmazni.) 1200 hektáros birtokméret felett száz százalékban elvonja a kormány a mezőgazdasági vállalkozások területalapú támogatásait (SAPS). Ez azonban nem érinti a zöldítésre vonatkozó hektáronkénti kifizetést, csak a SAPS-ot. Ez azt jelenti, hogy az az 525 cég, mely 1200 hektár feletti birtokot tulajdonol, nagyságrendileg 20 milliárd forinttal kap kevesebb területalapú támogatást, mint a korábbi rendszerben. Ezáltal hozzávetőlegesen 20 milliárd forint kerül a vidékfejlesztési programba, tehát a KAP II. pillérébe.

 A NAK a saját álláspontját egyeztette a Miniszterelnökséggel vagy a Földművelésügyi Minisztériummal?

 – Mind a Miniszterelnökséggel, mind az agrártárcával folyamatosan egyeztettünk. A kormánymegállapodás értelmében lehetőségünk van állást foglalnunk minden ilyen fontos kérdésben, amit meg is teszünk. A NAK országos elnöksége több alkalommal is megtárgyalta a Közös Agrárpolitikát, és most az utolsó alkalommal, a kormányülés előtti napon elsöprő többséggel támogattuk azt a megoldást, amit a kormány is elfogadott. A kamara alapvetően arról az oldalról közelítette meg a kérdést, hogy munkaerőigényes ágazatokat kell támogatni, hogy a vidék népességmegtartó és termelő ereje megmaradjon. Ezért úgy döntöttünk, hogy az állattenyésztés, a kertészet, a feldolgozás, illetve az öntözés azok a fontos területek, amelyekre mindenképpen forrást kell szánni. A már említett elvonások összegével a vidékfejlesztési programon belül van lehetőség ezeknek az ágazatoknak a dotálására. A támogatással a munkaerőigényes ágazatokat helyzetbe lehet hozni, és számukra többletforrásokat tudunk biztosítani. Tény, hogy az állatállomány jelentős részét a nagygazdaságok tulajdonolják. S lehet vitatkozni azon, hogy mindez miért alakult ki. Az elmúlt hétéves uniós fejlesztési időszakban a nagygazdaságok állatállománya alapvetően stagnált. Viszont a kis- és közepes gazdálkodásokban drasztikusan csökkent az állatállomány. Hogy ennek az-e az oka, hogy a támogatási pénzek főleg a nagygazdaságokhoz kerültek, vagy az, hogy egyéb gazdasági körülmények miatt nem tartottak állatot a kisgazdálkodók, mert azt nem tartották rentábilisnak, azt nagyon nehéz megállapítani. Mi nem az elvonás mértékét gondoljuk alapvetően mérvadónak. Sokkal lényegesebb az, hogy akiktől forrásokat vonunk el, viszont nagy foglalkoztatók, értékes genetikai állatállományt tartanak, azok valamilyen más úton, más formában, forrást kapjanak tevékenységükhöz. Ezért is támogattuk azt a 212 milliárdos programot, melyet a kormány elfogadott, ami azt jelenti, hogy nagyságrendileg 30-35 milliárd forint jut évente különböző munkaintenzív ágazatokra, különösen az állattenyésztésre. Így várhatóan és a kormányzat szándékai szerint a nagy állattartók nem kerülnek versenyhátrányba, viszont a kizárólag növénytermesztéssel foglalkozó nagyvállalkozók nem részesülnek az uniós forrásokból, hiszen az ő versenyképességük adott, és foglalkoztatási rátájuk annyira alacsony, hogy amennyiben nem folytatják tovább a tevékenységüket, helyettük, adott esetben állattenyésztéssel vagy más munkaintenzív kultúrával foglalkozó cégek művelik majd azt a földet. Ezt a döntést a kamara támogatta.

 A vidék népességmegtartó ereje javulhat-e a támogatási rendszer átalakításával? Végeztek-e erre vonatkozóan számításokat?

 – Ezt nagyon nehéz kiszámolni, és a kamara ilyen adatbázisokkal nem is rendelkezik. Viszont meggyőződésem, hogy az állattenyésztés közép- és hosszú távon biztos, hogy kifizetődő, hiszen az országot, a világ népességét élelmezni kell. Különösen Ázsiában van egyre inkább szükség a jó minőségű élelmiszerek behozatalára. Ezért is szükséges az állattenyésztés, és várhatóan az árak is megváltoznak, annyira, hogy megérje a gazdáknak állatot tartani. Tehát fontos lenne a magyar gazdatársadalmat felkészíteni arra, hogy állatállománya bővítésével, de legalább az állattartási tevékenység megkezdésével lehetősége legyen ezt a konjunktúrát kihasználnia. Az uniós, és a nemzeti források motivációs tényezőt jelentnek számukra, hiszen az állatjóléti támogatások a kétszeresére emelkednek. Bízom benne, hogy a gazdák is úgy számolnak, hogy megéri állatot tartaniuk az új körülmények között, és a kis- és közepes gazdálkodókat is motiváljuk arra, hogy munkaerő-igényes agrártevékenységet végezzenek. Arra számítok, hogy középtávon a mezőgazdaságban dolgozók létszáma növekedik. Arról se feledkezzünk meg, hogy a nagygazdaságok többsége komoly beruházásokat hajtott eddig végre, XXI. századi technológiával dolgoznak, ugyanakkor a pályázatok elnyerésekor tett vállalások miatt nekik kötelességük a foglalkoztatás és az állatállomány szinten tartása.

 A KSH felmérése szerint növekedett a sertés- és a szarvasmarha-állomány. Mit gondol, miért ezen a két területen indult el jelentős növekedés?

 – A szarvasmarha állomány esetében tudni kell, hogy annak változására mindig hatással van a keleti felvevőpiac. Bízom benne, hogy a piacok stabilitásával elérhető az optimális állatállományszint elérése. Hiszen az országban nagyon sok kihasználhatatlan legelő, kaszáló van, ahol lehetne állattartással foglalkozni. A sertés esetében a növekedés az áfa 5%-os csökkentésének köszönhető. Ezzel a gazdaság fehéredett, és a piaci tisztulás is hozzájárult a növekedéshez.

 Gőgös Zoltán szocialista politikus szerint csaknem 600 vidéki kis- és középvállalkozás közvetlen támogatását vonja el a kormány, s ezzel elkezdődik a fideszes falurombolás. Mi erről a véleménye?

 – Nem tudom, hogy Gőgös Zoltán milyen kis- és közepes vállalkozásokra gondol. Talán a szocialisták szerint egy 1200 hektáros gazdaság uniós léptékkel közepesnek minősül? Javaslom, hogy vizsgáljuk meg, hogy az EU-ba való belépésünk óta milyen eredményt hozott a különböző uniós források elköltése, és milyen hatással volt a magyar vidékre. Mint vidéken élő ember, és egy kis település polgármestere úgy látom, hogy az MSZP-s kormányok agrártámogatási rendszere nem nevezhető sikertörténetnek. Hiszen nagyon sokan eltávoztak a vidéki településekről, egyre kevesebb gyermek születik a falvakban, és egyre kevésbé szeretnének a fiatalok vidéken maradni. A jelenlegi kormányzat ezen változtatott, amikor megfogalmazta célját: minél több embernek adjon munkát a mezőgazdaság, és minél magasabb feldolgozottsági szinten értékesítsük a termékeket. Olyan ágazatokat kell segíteni, melyek munkaerőigényesek. Az, hogy Gőgös Zoltán ezzel nem ért egyet, azzal önmagát minősíti. Nagy dőreség a kormányzati szándékot vitatni, hiszen azzal szinte mindenki egyetért, kivéve bizonyos érdekkörökhöz tartozókat. Lázár János miniszter úr is közölte: alapvetően néppárti kormányzást visznek véghez, és ezért mindig a kistermelők, kisvállalkozók pártjára állnak, mikor az ő érdekeiket a nagyok veszélyeztetik.

 

Medveczky Attila