2014.08.16.
A
Fővárosi Önkormányzat nagymértékű támogatást ad Kispest városrehabilitációjára
Kezdeményezésünkre augusztustól a rendőrség és a járási
hivatal közös razziákat tart majd a közterületeken
Rendet a közterületen
– ezzel a céllal indít akciókat augusztustól a kispesti rendőrség
a járási hivatallal közösen. Különösen azokra az esetekre fókuszálnak,
amelyekkel kapcsolatban a legtöbb megkeresés, panasz érkezett
az önkormányzati képviselőkhöz a kispestiektől. De több
rendszámfelismerő kamera kihelyezését is sürgeti a kispesti
Fidesz, idővel valamennyi Kispestről kivezető utat térfigyelő
kamerák vigyázzák majd. Dódity Gabriella, a Fővárosi Önkormányzat
Városüzemeltetési Főpolgármester-helyettesi irodájának főtanácsadója,
a XIX. kerület FIDESZ–KDNP-s polgármesterjelöltje: Tősgyökeres
kispestiként annak örülök a legjobban, hogy végre el tudtuk
kezdeni a rettenetes állapotban lévő Határ úti buszvégállomás
felújításával kapcsolatos munkát.
A közelmúltban több közbiztonságot érintő kérdés
vetődött fel a kispesti Fidesz szervezet részéről. Mi
jellemzi a XIX. kerület közbiztonságát?
– Kispest alapvetően a biztonságosabb kerületek közé
tartozik, de sokaknak, akiket ért már incidens, nincs biztonságérzetük.
A közbiztonság fenntartása alapvetően állami feladat, ennek
ellenére többször egyeztettünk a kispesti rendőrkapitánnyal,
hogyan segíthetne az önkormányzat is abban, hogy az itt élők
nagyobb biztonságban érezzék magukat. Legutóbb a térfigyelő-kamerákat
néztük át. Kiderült, hogy Kispesten van ugyan 50 kamera, de
ezeknek az ötöde többnyire nem működik. Ráadásul régiek,
sok helyen elavultak. Ahhoz, hogy a rendszer jól és hatékonyan
működjön, át kell nézni az egészet, ahol szükséges, újakat
kell telepíteni, illetve ahol nem indokolt a megfigyelés, onnan
máshová helyezni. Ehhez azonban az önkormányzatnak nyilván
nagyobb forrásokat kell megmozdítani, az eddiginél több pénzt
áldozni a korszerűsítésre. Ezenkívül az is nagyon fontos,
hogy a kerületből kivezető utakat rendszámfelismerő figyelje,
ami a lejárt műszaki vizsgájú vagy lopott autók kiszűrésére
alkalmas. Valamennyi elképzelésünk célja, hogy amennyire csak
lehet, kiszorítsuk a bűnözést Kispestről. Ebben a szomszédos
kerületek előttünk jártak, s 6-8 évvel ezelőtt meg is nőtt
nálunk a bűncselekmények száma.
Mint polgármesterjelöltet milyen közbiztonsággal
kapcsolatos problémákkal keresték fel eddig a helyi lakosok?
– Sok a panasz az illegális szemétkupacok, a közterületi
italozás miatt, ami a kerület bizonyos gócpontjain nagyon
elharapódzott. Sokakat zavarnak a különböző atrocitások. Éppen
ezért kezdeményezésünkre augusztustól a rendőrség és a járási
hivatal közös razziákat tart majd a közterületeken. Sokat segíthet
ezen, hogy a nyár végén újra nyit az a Kispesti Rendészeti Központ
is, amelyet az MSZP–SZDSZ vezetés felszámolt, de most, a
FIDESZ–KDNP javaslatára ismét létrehozott önkormányzati
szerv.
A kerület általános iskoláinak műszaki állapotáért
az önkormányzat felel. Kritikus a Vass iskola udvarának állapota.
Nem volt rá eddig megfelelő forrás?
– Kispesten kétségkívül történtek elismerésre méltó
dolgok, de ahogy azt már több helyen megfogalmaztam: kerületünkben
nagyon erős a kontraszt. Míg a központi játszóteret több tízmillió
forintból felújították, addig kétháznyira onnan még a
’80-as években telepített, de mára széttört betonpadok,
használhatatlan, ráadásul balesetveszélyes vasbetonasztalok és
rozsdás hintaállványok éktelenkednek. Ezen változtatni kell.
Ugyanez látszik az iskolák udvarán vagy felszerelésében is. A
Vass Lajos iskolában például leszakadt egy hinta, isteni
szerencse, hogy a gyerekeknek nem történt baja. Most. Mert amint
ennek kapcsán közzétettük a hírt, hogy a közterületek után
kezdeményezzük az iskolaudvarok állapotának felmérését is,
nehogy tragédia történjen, levelet kaptunk egy szülőtől. Ő
arról tájékoztatott, hogy gyermeke maradandó sérülést
szenvedett, amikor elesett a Puskás Ferenc Általános Iskola töredezett
aszfaltudvarán. Azonnal intézkedtünk, a felújítás július
utolsó napjaiban meg is kezdődött. Egyébként az önkormányzat
lakásállománya is katasztrofális állapotban van. Több olyan
családról tudok, akik önhibájukon kívül kerültek nehéz
helyzetbe, az önkormányzat pedig olyan bérlakásokat mutat
nekik, ahová legfeljebb dózert szabadna küldeni. Ezekkel a
dolgokkal képtelen vagyok megbékélni.
Milyen a városrész infrastrukturális állapota? Főleg
a szennyvízhálózat kiépítettségéről, az utak állapotáról,
és a közvilágítás helyzetéről legyen szíves beszélni.
– A csatornahálózat ma már csaknem valamennyi kispesti
háztartás számára elérhető. A Fővárosi Önkormányzat egész
Budapestre kiterjedő beruházásában a közelmúltban épültek
ki a kerületben is a hiányzó szakaszok. Néhány pont
adminisztratív okok miatt ugyan kimaradt a projekt első üteméből,
mint a Vak Bottyán utca egy része. Dr. György István városüzemeltetési
főpolgármester-helyettes úr főtanácsadójaként jól ismerem
az ügyet, a szakemberek már keresik a megoldást, de magam is
lobbizok az utca csatornázásáért. A fővárosi kezelésű utak
nagy része jó állapotban van, de éppen a napokban kezdeményeztem
egy kerületi bejárást, hogy ezeket a részeket feltérképezzük.
Komoly eredményünknek tartom, hogy az Ady Endre utat sikerült
felújítanunk, sokat dolgoztunk ezen a fővárosban dr. György
István főpolgármester-helyettes úrral. Igaz, Gajda Péter polgármester
úr erre egészen másként emlékszik: szerinte ő intézte a fővárosnak
írt leveleivel. Mondjuk én, a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettesi
kabinet tagjaként egyetlen levelével sem találkoztam, de azt
gondolom, nem is ez a lényeg. A kerületi utak nagy részével
foglalkozni kell, a kátyúzás folyamatos, de átfogó stratégia
szükséges, ennek mentén kell a felújításokat is időzíteni.
A közvilágításban elsősorban a kertvárosi nagy fák
lombkoronája okoz itt-ott nehézséget, ezen gallyazással segítünk.
Ahol nincsenek lámpák, ott igyekszünk ezt pótolni, legutóbb
az Iskola közben örülhettek, amikor megtudták: a kért közvilágítást
végre kiépíti az önkormányzat.
Az Ady Endre út felújítása mellett számos más fővárosi
beruházást is elindítottak Kispesten.
– Megkezdtük a Sibrik felüljáró felújítását,
megnyitottuk Budapest legnagyobb P+R parkolóját a KÖKI Terminálban.
Sebességkorlátozást vezettünk be a Derkovits utcai lakók
forgalomterhelésének csökkentése érdekében és kitiltottuk a
területről a teherautókat. De Budapest első, csendes és környezetbarát
CNG-meghajtású buszait is a kispesti járatokon állítottuk
forgalomba. Többször tárgyaltunk a magánkézben lévő Határ
úti P+R terület tulajdonosával a visszavásárlásról. Egyelőre
ez nem sikerült, mert nem tudtunk az árban megállapodni, a korábban
80 millió forintért megvásárolt, most 120 milliót érő telekért
ugyanis félmilliárdos vételárat kértek. Most egy kényszerajánlatot
kellett hogy tegyünk. A Határ úti végállomás felújításának
idején erre a területre kerülnek át a buszok, a beruházás végeztével
pedig tartós bérletbe vesszük. Itt többek között P+R parkoló
lesz majd, bizonyos idő után pedig a tulajdonjog visszakerülne
a fővároshoz. Ezzel mindenki jól járna, most várjuk a
tulajdonosok válaszát. Tősgyökeres kispestiként viszont a
legjobban annak örülök, hogy végre el tudtuk kezdeni a
rettenetes állapotban lévő Határ úti buszvégállomás felújításával
kapcsolatos munkát. Kulturált, XXI. századi teret álmodtunk
meg, fedett utasvárókkal, közösségi térrel, padokkal, díszmedencével,
a látványterveket hamarosan kitesszük a végállomás területére.
Az eredeti elgondoláshoz képest csúszik ugyan, de kezdődhet a
felújítás, miután a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. a
napokban kiírta a közbeszerzést a kivitelezési munkálatokra.
Bízom benne, hogy minden pavilontulajdonossal sikerül megállapodnunk,
és minél előbb elkezdődhet az építkezés.
A KÖKI környéki parkolási gondokat sikerült
orvosolni?
– A pláza és a metróállomás környéki lakótelepen
élők sokszor alig találnak itt parkolóhelyet, azokat rendre
elfoglalják az ingázók és a KÖKI Terminál látogatói.
Megjegyzem, tavasszal adtuk át a főváros legnagyobb P+R parkolóját
a bevásárlóközpontnál, így több mint 500 P+R férőhely
van, ahol egyetlen buszjegy áráért egész napra itt hagyhatják
autójukat a továbbutazók. A kispesti testületnél pedig elkészült
az a rendeletet, amely szerint az érintett területre csak az ott
lakók hajthatnak be, ők is külön engedéllyel. Számos kérdőjel
van még azonban. A polgármester például sorompókat akar
kihelyeztetni, a lakók egy része viszont ellenzi ezt, ezek
ugyanis akár ugyanakkora bosszúságot is okozhatnak, mint maga a
helyhiány.
A Kossuth tér felújítását milyen forrásból szeretnék
megvalósítani?
– A Fidesz–KDNP vezette Fővárosi Önkormányzat eddig
soha nem látott mértékű támogatást ad a kerületeknek városrehabilitációra.
A TérKöz pályázat 5,3 milliárd forintos keretére így is háromszoros
volt a túljelentkezés. Kispestnek viszont két projektre is ad támogatást
a főváros, összesen mintegy 250 millió forintot. A Kossuth téri
piac és a Trefort Iskola közötti elhanyagolt részen közösségi
tér, valamint a piac miatt nélkülözhetetlen parkoló épül
ebből a pénzből. A kertvárosi Jézus Szíve-templom környezete
is fővárosi támogatásból szépülhet meg.
Kispesten épül az ország legmodernebb utánpótlás
centruma, nemrég pedig átadták a Wekerletelep legújabb műfüves
labdarúgó pályáját, a Zoltán utcai sporttelepen. Mindez
elegendő a kerület sportéletének fejlesztéséhez?
– Ezek is fontos lépései a fideszes többség által négy
évvel ezelőtt megkezdett folyamatnak, amelynek már most számos
eredménye van. 2010 előtt nem voltak jó állapotban a kerületi
sportpályák, mind a Zoltán utcában, mind a Katona József utcában
le voltak robbanva, alig használták a kispestiek, az uszodát
pedig a bezárás fenyegette. A Fidesz–KDNP-frakció új
sportkoncepciót tett le a városvezetés asztalára. Ennek mentén
az elmúlt négy évben a lehetőségekhez mérten számos dolgot
kezdeményeztünk a kerületi sportélet újbóli felpezsdítéséért.
Ennek köszönhetően újra használhatóvá, sőt vonzóvá vált
a Katona József utcai pálya, nemcsak sok kispesti számára,
hanem például külföldi rögbi- és krikett-klubok is
rendszeresen járnak vissza. Sok apró lépés, tudatos építkezés
vezetett az eredményekhez, jelenleg például az öltözőket újítjuk
fel. Az uszoda vizét ma már napkollektorok fűtik, most külső
a medence és az öltözők készülnek. A Zoltán utcában új műfüves
futball-, illetve streetballpályákkal bővül a kínálat. Több
iskolában komoly fejlesztések voltak, az Erkelben tornaterem épült,
máshol műfüves pálya. Kispesten nagy hagyománya van a
focinak, egykor az Aranycsapat több játékosa is itt játszott.
Talán ezért is döntött úgy a kormány, hogy itt épülhet a
Honvéd utánpótlás-akadémiája, ahol profi labdarúgókat
nevelnek majd, de úgy, hogy közben a kispestiek is használhatják
a létesítményeket. A kormány is nagy figyelmet szentel a sport
és az egészséges életmód támogatásának, ennek része a
mindennapos testnevelés bevezetése az iskolákban. Fontos a
sport támogatása. A rendszeres mozgás ugyanis nemcsak jó közérzetünk
záloga, de minden egyes, a sportra fordított forint három éven
belül három forint megtakarítást jelent az egészségügyi
kasszában. Sok minden történt tehát Kispesten ezen a területen,
de nem dőlhetünk még hátra. A kispesti Fidesz a maga eszközeivel
is igyekszik hozzájárulni a kerületi sportélethez. Egyik
kispesti szimpatizánsunk felajánlásának köszönhetően például
augusztustól minden szombaton reggel 9 órától ingyenes aerobikórákat
tartunk a KAC-pályán, ahová mindenkit szeretettel várunk.
Elkészült már polgármesteri programja, ha igen, mit
tartalmaz?
– Polgármesteri programom kész, a hivatalos kampány
kezdetétől elérhető lesz a weboldalamon (doditygabriella.hu
– a szerk.), illetve kinyomtatott formában valamennyi kispesti
postaládába eljut. A részletekről még nem szeretnék beszélni,
talán csak annyit: természetesen a fejlesztések is fontosak, de
programom középpontjába a „kövek” helyett igyekeztem a
kispesti embereket állítani.
Medveczky Attila
|