2014.08.29.
Az az alkotás jó,
ami egészében hat
A dilettánsoknak az a legzavaróbb tulajdonságuk, hogy nincs önkritikájuk
Baky Péter
festőművész, grafikus 1950-ben született Budapesten.
1977-ben diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő
szakán. Mesterei: Barcsay Jenő, Domanovszky Endre.1980-86 között
elsősorban alkalmazott grafikusként dolgozott, 1986-92 között
a szekszárdi Illyés Gyula Tanárképző Főiskolán tanított.
1980 óta kiállító művész. 16 évig volt a Ferencvárosi
Pincegaléria művészeti vezetője, és 20 éven át a szekszárdi
Művészetek Háza igazgatója. Tagja a Magyar Képzőművészek
Szövetségének, a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének,
a Magyar Grafikusművészek Szövetségének, a Magyar Festők Társaságának
és a Magyar Vízfestők Társaságának. Részt vett a szekszárdi
II.világháborús emlékmű tervezésében és kivitelezésében,
tervei alapján készült a szekszárdi Borkút. Kiállításai
voltak már Ausztriában, Romániában, Franciaországban, Németországban
és természetesen több hazai városban.
A Pro Urbe Szekszárd
2000 díj és Tolna megyei Príma díj kitüntetettje.
További elismerései:
Millenniumi Arany Emlékérem (2001), Babits Mihály-díj (2002),
Simsay Ildikó-díj (2008).
„...Tudatosan
gondolkodó piktúra, mely minden kitárulkozása mellett és
ellenére egy befelé forduló egyéniség meditatív megnyilatkozása.
Egyetlen művét sem lehet felszínesen megnézni és továbblépni.
Visszarántja tekintetünket ez a különös világ, és magyarázatot
követel önmagunktól - magunknak. Nem adja könnyen magát,
gondolkodásra késztet, szellemi működést indukál. A
legmagasabb emberi tevékenységre ösztönöz. Eszközei szikárak
és halkak. Ezt a szerénységet csak az engedheti meg magának,
aki bravúros technikai tudással brillírozni képes, emellett eléggé
bölcs ahhoz, hogy ne éljen vissza képességeivel, hanem gáláns
gesztussal ajánlja fel: íme gyönyörködjetek és
gondolkozzatok.” – írta művészetéről Fekete Tamás
szobrászművész.
Eredetileg a
film világa vonzott
Mi az, ami elindította a képzőművészet felé?
Eleinte melyik stílus volt az, ami a legjobban hatott önre?
A művésszé váláshoz az alapok
elsajátítása nélkülözhetetlen
–Nem könnyű erre a kérdésre hitelesen választ
adni. Valóban a főiskola elvégzése nélkül is lehet valakiből
jó művész. Számos kollégám, barátom professzionális képzőművészként
alkot, s nem végzett művészeti egyetemet. Ez igen nehéz út
– de ők lényegesen kevesebben vannak. Tudjuk, régebben, a
reneszánsz idején nem működtek képzőművészeti főiskolák,
bár akkor is azok voltak előnyben, akik egy jó mesternél
tanulták ki a szakmát. Az egyetem, a főiskola nem csupán az
oktatás, hanem számos egyéb területen is jelentős többletet
ad, adhat. Láthatja, miként dolgoznak a mesterei, tanulótársai.
Így nagyon sok mindent lehet tőlük tanulni. Főiskola elvégzése
nélkül viszont ezekkel a lehetőségekkel nem lehet élni. Meggyőződésem,
hogy az alapokat valamilyen formában; akár szabadiskolában, akár
egyetemen el kell sajátítani. Hiszen ennek a hivatásnak is
megvannak azok az alapjai, amit meg kell tanulni, hogy később
azokra építkezve művészetet lehessen létrehozni. Gondoljunk például
Picassóra, aki a naturalista művészetből jutott el egy csak rá
jellemző művészethez. Természetesen a művésszé váláshoz
hozzátartoznak emocionális és intelligenciai tényezők is, de
az alapok elsajátítása nélkülözhetetlen.
Mennyire igaz az az állítás, hogy mindegyik képzőművészeti
ág alapja a jó rajztudás? Hiszen többször hallani olyan véleményt,
mikor a modern absztrakt képeket nézik: „ilyenre a gyermekem
is képes”.
–Lehet valakinek nagyon jó színérzéke, akkor is a rajz
az alapja mindennek. Én is hallottam olyan véleményeket, hogy
„ilyen képet én is meg tudok festeni”. Mindez természetesen
nem igaz. Az illető csupán azt hiszi, hogy képes ilyen képet
megfesteni, holott a festői pálya során el kell jutni ahhoz a
ponthoz, hogy valaki absztrakt műveket alkosson. Tudatos, végiggondolt
építkezésről beszélhetünk, hiszen már a rajzi tanulmányok
is egymásra épülnek. Nem véletlen, hogy már a középiskolában
a kockológiával kezdtünk, majd csendéleteket, hengeres
testeket rajzoltunk, fejeket és figurákat. S bizony vannak
olyanok, akik képtelenek továbblépni; még a diploma után is
olyan rajzokat készítenek, amelyek a felvételihez szükségesek.
Mások viszont gyorsan továbblépnek a természetelvű ábrázoláson,
és eljutnak az absztrakt művészetig. Az igazán jó művek
azok, melyeken érezni, látni, átélni lehet, hogy egy tudatosan
felépített alkotói folyamat eredményeként képes hatni a
befogadóra. Tehát a tanulható alapokra építve lehet kialakítani
saját művészetünket. Sok meghatározást hallottam már arról,
hogy mitől válik valaki művészé, én erre nem tudok bevált
„receptet” mondani, de egy biztos: a tudatos építkezés nélkülözhetetlen
hozzá.
Befogadó közönség nélkül a művészet
öncélú, értelmetlen önmutogatássá válik
Az elmúlt héten egy zongoraművész-házaspárral
jelent meg egy interjú, s elmondták: nem mindegyik tanítványukból
lesz zongorista, de jó, ha megtanulják az alapokat, mert belőlük
lehet a jövő közönsége. Mindez a rajzoktatásra is elmondható?
Hogy a tanárok ne vegyék el a gyermekek kedvét a rajzolástól,
a képzőművészettől.
–Lehet, hogy többeket
megbotránkoztatok a kijelentésemmel: nem hiszek az általános
iskolákban alkalmazott rajztanítási módszerben. Képtelenség
30-35 fős osztállyal csendéleteket rajzoltatni. S hogy miben
hiszek? A vizuális nevelésben. Méghozzá olyan komplex vizuális
nevelésben, amely valóban kineveli a jövő nézőközönségét,
hiszen a következő művészgeneráció csak akkor létezhet, ha
megfelelő a befogadó réteg. Befogadó közönség nélkül csak
magunknak dolgozunk, és a művészet öncélú, értelmetlen önmutogatássá
válik Az ifjúságot a művek megismerésére és befogadására
kéne megtanítani, és hogy keressék az alkotásban a művész
személyiségét, azt, amit ábrázolni szeretett volna, a
mondanivalót. Így a befogadót érzelmileg is megérinti a mű.
Térjünk vissza a pályájára. A diploma után hol
dolgozott hat éven keresztül alkalmazott grafikusként?
– Egy ideig szabadúszó reklámgrafikusként
dolgoztam, amit nem igazán kedveltem. Hála Istennek a reklámgrafika
számítógépes módszerével már nem tudtam lépést tartani
– s volt néhány németországi kiállításom, ami ismét
visszatérített eredeti hivatásomhoz, s újra elkezdtem festeni.
Az alkalmazott grafika területén lehet-e egyáltalán művészi
szabadságról beszélni?
–Erről jobb, ha egy most alkotó alkalmazott
grafikust kérdeznek meg. Ismerem a problémájukat, igen nehéz a
helyzetük, mert az alkalmazott grafika is olyan mára, mint a
magyar foci: mindenki ért hozzá. Sokszor a művészethez nem értő
megrendelő mondja meg, milyen egy jó grafika… Sajnos a
fantasztikusan jó reklámgrafikát éppen a megrendelők negligálják.
1980-ban volt az első kiállítása. Grafikákat vagy
festményeket állított ki akkor?
–Vegyes anyagot mutattam be akkor a Ferencvárosi Pincegalériában.
Milyen volt ennek a kiállításnak a fogadtatása?
1986-92 között a szekszárdi Illyés Gyula Tanárképző
Főiskolán tanított. Rajzot oktatott?
–Vizuális nevelést oktattam. S ez nem volt egyszerű,
mert az én metódusom nem egyezett azzal, amit a hivatalos
programban vizuális nevelésnek tartottak. Ezért is volt rövid
a tanítói pályám. De nem panaszkodom, mert néhány évfolyammal,
különösen az óvoda pedagógusokkal meg tudtam értetni azt,
hogy mi a vizuális nevelés lényege. Azért hagytam abba a tanítást,
mert úgy éreztem, „falnak ütközöm”. Így maradtak a magántanítványaim.
S mikor került sor a már említett németországi kiállításra?
Képzőművészként magányos
alkotó maradtam
A szakma vagy a közönség véleménye az, amire inkább
hallgat?
–Egy kiállítás előtt ez a kérdés sosem vetődik föl
nálam. Ha fölkérnek egy kiállításra, akkor csak egy cél
lebeg a szemem előtt: az nívós, jó legyen. Ilyenkor szeretem
bemutatni bizonyos időszakaim általam legjobbnak ítélt alkotásait
– akár grafikákat, akár festményeket. Hazudnék, ha azt állítanám,
hogy nem érdekel a szakma vagy a közönség véleménye. Boldog
vagyok, ha tetszenek a műveim. A kép akkor jó, ha olyan egység,
ami egészében hat. A kompozíció, a forma- és színvilág, úgy,
ahogy van, megfogja a befogadót.
A festészet önnél önkifejezési forma, vagy képeivel
üzenni is szeretne?
–Természetesen az önkifejezés elengedhetetlen része a
művészetnek. Azért, mert jórészt figurális műveket készítek,
kell hogy legyen üzenetértékük azoknak. A tematika is üzenetjelleggel
bír. S van is bennem olyan belső késztetés, hogy műveimmel üzenjek.
Az
alkotás, a rajzolás, a festés nálam egy belső kényszer egy
állandó belső késztetés eredménye!
Talán nem is lehet a művészi hivatást egyik napról a
másikra befejezni.
Műveim magukon hordozzák az expresszionizmus és a szürrealizmus
jegyeit
Önt olyan figurális művésznek könyvelik el, akinél
a szürrealizmus jegyei is megjelennek. Elfogadja ezt a megállapítást?
Medveczky
Attila
|