2014.08.29.
Életünket számtalan
ajándék gazdagította
A hangok mögött rejlő üzeneteket közvetítjük
Várnagy Andrea
zongoraművész egy kiváló zenepedagógus hatására indult
el a zenei pályán, amely a későbbiekben nehézségei mellett
megannyi örömet tartogatott számára. 1984 és 1989 között a
szombathelyi Zeneművészeti Szakközépiskola növendéke.
1993-ban szerzett diplomát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola
Győri Tagozatán. 1993 és 1995 között tanulmányait a Richard
Strauss Konservatorium der Stadt Münchenben folytatta, majd
1999-ben a dortmundi Hochschule für Musikban kapta meg zongoraművész
diplomáját. A tanítás és a koncertezés remekül kiegészítik
egymást életében. 2002 óta rendszeres négykezes
zongorakoncerteket ad Farkas Zsolttal gyermekeknek, felnőtteknek
egyaránt.
Férjével, Farkas
Zsolttal készített közös CD-k:
2014: Liszt arcai
2011: Földi mese
c.
2008: A Teremtés
csodái
2008: Zeneképzelet
2.
2004:Zeneképzelet
1.
Díj: 2014 –
Ischia (Olaszország) – Nemzetközi négykezes zongoraverseny
– abszolút 1. díj
Farkas Zsolt zongoraművész ötéves kora óta
zongorázik és a kezdetektől egyértelmű volt számára, hogy
ezt a hivatást választja. 1988-ban érettségizett Győrben és
zongoratanári-kamaraművészi diplomát is ebben a városban
szerzett 1993-ban. Tanulmányait Münchenben folytatta, ahol előadó-
és zongoraművész diplomáját 1996-ban kapta kézhez. Nagy öröm
számára, hogy korábbi főiskolája, a Széchenyi István
Egyetem Zeneművészeti Intézetének tanára lehet, és hogy
feleségével koncertezhet itthon és külföldön egyaránt.
2009-től a Kroó György Zeneiskola tanszakvezető zongoratanára
is.
Díj: 2014 –
Ischia (Olaszország) – Nemzetközi négykezes zongoraverseny
– abszolút 1. díj
Fő céljuk, hogy minél több ember számára tegyék elérhetővé
és élvezhetővé a klasszikus zenét. Ez mennyire nehéz feladat
egy olyan korban, amikor a fiatalok, de még az idősebb generáció
tagjai közül is többen idegenkednek a klasszikus zenétől,
mert úgy érzik, semmi szórakozást nem nyújt számukra?
Várnagy Andrea (V. A.): Azt tapasztalom, hogy a gyorsan pörgő
fogyasztói társadalom korában elég nehéz az értékeket, így
a komolyzenét is, kedvelhetővé tenni az emberek számára.
Jelenünkben mindenhez nagyon könnyen hozzáférhetünk,
felgyorsult a világ. Folyamatosan érnek minket az újabb és újabb
impulzusok, és egyre kevésbé van igényünk az elcsendesedésre,
az elmélyülésre – akár egy komolyzenei darab hallgatása közben
is. Úgy vélem, hogy a művészek feladata az, hogy ennek szükségességét
megmutassák az embereknek, így megszerettessék, megkedveltessék
minél szélesebb réteggel a komolyzenét. Nem szabad a közönséget,
az embereket okolni azért, hogy keveset hallgatnak klasszikus műveket;
a problémát inkább az jelenti, hogy a művészek sok esetben
„bezárkóztak egy elefántcsonttoronyba” a komolyzene területén
is. Ezért az a feladatunk, hogy nyissunk a hallgatóság felé,
ne művészeti dogmákat hirdessünk, ne a távolságot növeljük,
hanem közvetlenek legyünk, s a közönséghez szóljunk.
Valljuk, hogy ne önmagunknak, vagy az úgynevezett „szakmának”
muzsikáljunk, hanem azoknak az embereknek is, akik
mindennapjainak esetleg nem része a komolyzene. A koncertek,
lemezek célja ne az legyen, hogy bemutassuk virtuozitásunkat, önnön
nagyszerűségünket, legyen sokkal inkább alázat a zeneszerző
és a közönség felé. A cél, hogy közvetítsük,és
szerettessük meg minél több emberrel a zeneművekben rejlő szépséget.
Éppen ezért járjuk be egész Magyarországot. Számunkra
nincsenek derogáló helyszínek, hiszen a legfontosabb, hogy a
gyerekek és a felnőttek is megértsék és meglássák a hangok
mögött rejlő világot. Így elérhetjük azt, hogy Grieg Hegyi
király barlangjában című művére ne azt mondják, hogy a
Minimax zenéje, hanem ezután ismerjék fel, hogy egy híres norvég
zeneszerző alkotása. Vagy Liszt II. Magyar Rapszódiája nem a
Tom és Jerry vagy a Lúdas Matyi muzsikája, hiszen először többnyire
ezek a válaszok hangzanak el. De a felnőtt közönség számára,
ha a Szerelmi álmok előadása előtt elhangzik az előadásomban
Őri István Döbbenés című verse, abban a pillanatban megértik
az üzenetet és szinte a művész partnereivé válnak. Azt
hiszem, hogy sikerünket pontosan ez a közvetlenség, valamint a
közönség és köztünk lévő szeretetáramlás alapozza meg.
A koncerteken a
zeneszámok felcsendülése előtt a művet is ismertetik?
Farkas Zsolt (F. ZS.): Semmiképpen nem szeretnénk
zenetudományi előadást tartani magáról a műről. Ezt fölöslegesnek
is tartjuk, mert az érdeklődők az interneten mindennek utána
tudnak nézni. Mi mindig a művel kapcsolatos saját személyes
kapcsolatunkat mondjuk el, és így a közönség is jobban megérti
a darabban rejlő mondanivalót, és jobban rá tud hangolódni a
mű meghallgatására.
V. A.: Mondok erre egy példát: Liszt Ferenc Obermann völgye
első hallásra nem könnyen megérthető mű. De az után, hogy
elmondjuk azt, mit jelent számunkra ez a darab, mit fedeztünk föl
benne, és a szerző mit szeretett volna ábrázolni a hangokon
keresztül, a zenemű eljátszása alatt csend uralja a termet.
Nemrég a Holdfény esteken hangzott el ez a nagyon nehezen
befogadható és értelmezhető mű, amelynek a végén nem tört
ki azonnal tapsorkán, hanem döbbent csendet tapasztaltunk. Pár
pillanat múlva pedig egy halk sóhajt hallottunk a közönség
soraiból: „Ez nagyon szép volt!” Tehát megértették azt,
hogy ebben a műben a szerző milyen kérdéseket feszeget. Főleg
arra a kérdésre keresi a választ, amelyre mi is nagyon gyakran:
mi végre vagyunk itt a földön?
Kárpátalja magyarlakta területein negyedik éve
koncertezünk
Hogyan tudják lemérni azt, hogy megfogalmazott céljuk
mennyire sikeres?
F. Zs.: A tapsból, a koncertek utáni beszélgetésekből
és az azt követő visszajelzésekből tudjuk lemérni azt, hogy
mennyire értük el célunkat. Emellett abból is, hogy mi ezt a különleges
missziót immár tíz éve végezzük, és mindig van erre újabb
és újabb igény. Tíz éve járjuk az országot, sok helyre
visszahívnak bennünket. Zeneképzelet előadásunkkal, ami
6–12 éves korig szólítja meg a gyermekeket, már lassan egy
évtizede járjuk az iskolákat. Az előadás alatt rövid
karakterdarabok hangzanak el magyar költők verseinek kíséretében.
A versek és zenék egymást kiegészítve, egymás hatását erősítve
különleges élményt nyújtanak a gyerekeknek. Az előadás
interaktív jellege szórakoztató, közvetlen formában juttatja
értékes, maradandó értékekhez a hallgatóságot. Azt külön
ki kell emelnem, hogy nemcsak a magyarországi településekre hívnak
vissza minket, hanem a határon túliakra is. Például Kárpátalja
magyarlakta területein immár negyedik éve visszatérő fellépők
vagyunk. Úgy érzem, hogy az egyik legvendégszeretőbb,
legkedvesebb közönségünk a kárpátaljai, hiszen az ottani
koncertjeink olyan események, amelyekre szinte az egész település
eljön, s igazi varázslatos ünneppé válnak. De mindig nagy örömmel
megyünk vissza az USA-ban és a Kanadában élő magyar közösségekhez
is. A tengeren túli magyar diaszpórától érkezik több meghívás;
az USA-ban és Kanadában fantasztikus érzés az, hogy a második-harmadik
generációs magyar gyerekek, bár törve beszélik anyanyelvüket,
mégis arra törekszenek, hogy a magyar verseken és klasszikus
zeneműveken keresztül közelebb kerüljenek a művészetekhez.
A magyar iskolákhoz milyen módon tudtak eljutni?
F. ZS.: Először a Filharmónia Kelet-Magyarország hívott
meg bennünket egy olyan előadásra, amelyben magyar költők
verseihez klasszikus négykezes zongoradarabokat illesztettünk.
Így kezdődött el egy ifjúsági előadás-sorozat, amely olyan
sikeres lett, amilyenre nem is számítottunk. Ezen koncertek
alkalmával a Filharmónia vezetői is megtapasztalták azt, hogy
mindebben mekkora fantázia és lehetőség van, s előadásainkat
milyen nagy szeretettel fogadják gyerekek, pedagógusok egyaránt.
Ezért ez a műsor évről évre ismétlődik. Az utóbbi években
mi is pályázunk olyan előadásokra, melyeknek célja, hogy
kimondottan hátrányos helyzetben élő gyerekek számára elvigyük
Zeneképzelet című műsorunkat. Sokak számára ez az
egyetlenegy alkalom, hogy élőben komolyzenét és verseket
hallgassanak. Hála Istennek, különböző anyagi támogatások
igénybevételével nagyon sok településre, iskolába juthattunk
el, többek között Borsodba, Nógrádba vagy Pest megye kisebb
falvaiba. Nemcsak a zene, hanem a magyar irodalom népszerűsítése
is a célunk, hiszen magyar kortárs költők versei is megszólalnak
előadásainkon – mert fontosnak tartjuk, hogy ezek az értékek
ne kerüljenek a süllyesztőbe. Reméljük, a továbbiakban is
lesz módunk eljutni azokhoz a szegényebb sorban élő
gyermekekhez, akiknek a szülei nem engedhetik meg a koncertjegyek
megvásárlását. Megható látni, ahogy a darabok hallgatása közben
a gyermekek szemei csillognak az örömtől.
V. A.: A Zeneképzeletet eddig több mind félmillió
gyermek hallotta Magyarországon. De a Magyar Rádió 6-os stúdiójából
élőben is közvetítették ezt az összeállítást, így talán
még többen is. Ugyanaz a csoda születik meg, ha a leghátrányosabb
helyzetű kisiskola termében vagy egy gyönyörű koncertteremben
hangzanak fel ezek a művek, a hatás ugyanaz. Műsorainknak közönségépítő
célja is van, hiszen a mostani fiatalokból lesz a jövő közönsége,
a mi későbbi hallgatóságunk. Ha a gyermekeket nem neveljük már
most a zene szeretetére, később nem jönnek el a komolyzenei
koncertekre, mert úgy vélik, az nem az ő világuk.
F. Zs.: Nem egyszerű az a missziós munka, amit fölvállaltunk,
mert nem a „könnyű utat” választottuk. De megéri! Látjuk
a fogadtatásokból, hogy a kultúra terjesztésének ez a módja
szükséges és nem hiábavaló. Ezek a koncertek nemcsak a
gyermekeknek, hanem nekünk is maradandó élményt adnak, és
megerősítenek abban, hogy jó utat választottunk.
V. A.: Annyira nem hiábavaló ez, hogy a felnőtteknek szóló
koncertjeink is teltházasak, s ott ülnek a nézőtéren a tizenéves
fiatalok is a szüleikkel együtt. Nagyon szívet melengető érzés,
ha belegondolunk abba, hogy mikor kis településeken lépünk föl,
akkor a gyermekek számára talán életük első kulturális élményét
mi nyújtjuk. Mindezért nagyon hálásak a pedagógusok – ezt
bizonyítja a tőlük érkezett levelek tömkelege. Leírják például,
milyen hatással volt koncertünk a gyermekek számára, s néhányan
az iskolai szünetben leültek a zongorához, vagy imitálták a négykezes
játékot. A gyerekek is írnak nekünk – biztosítanak, hogy
annyira tetszett nekik az előadásunk, hogy szeretnének minél több
koncertünkre eljönni. Jó, hogy a gyerekek zenehallgatás közben
különböző képeket „látnak” maguk előtt – állatokat,
virágokat vagy éppen naplementét. Az egyik kislány pedig azt
mondta az előadás után, amely számomra a legkedvesebb
visszajelzés volt: „nem láttam konkrétan képet, egyszerűen
csak nagyon-nagyon boldog voltam”. Már önmagában ezért is érdemes
volt azon a településen fellépnünk. Nagyon örülünk annak,
hogy egy-egy előadás után a gyermekek odajönnek hozzánk,
megsimogatnak bennünket, s aláírásokat kérnek a karjaikra. A
koncertek végén a kicsik szinte be sem akarják fejezni a
tapsot, lábukkal dübörögnek és állva brávóznak. Több
riporter is elkísért már minket koncertekre, és a riportok során
kiderült, a gyermekek többsége addig azt sem tudta, mit is
jelent egy komolyzenei koncert. Ezért is kötelességünknek érezzük
azt, hogy megadjuk nekik ezt az élményt. Természetesen mi is
szeretünk szép és nívós hangversenytermekben fellépni,
inspiráló, remek zongorákon játszani. A közelmúltban
koncerteztünk a már felújított Zeneakadémián, a Vigadóban s
Amerika és Európa számos híres koncerttermében is. De hisszük,
nem a helyszín a fontos, hiszen a csoda éppen ugyanúgy megszülethet
a kis falvakban, mint a nagy hangversenytermekben.
Más műsort játszanak a gyerekeknek, mint a felnőtteknek?
F. ZS.: Természetesen, de a koncepciónk változatlan. A
felnőtteket ugyanúgy be kell avatni egy adott előadásba, mint
a gyermekeket. A műsor-összeállítást befolyásolja az, hogy
mely településre megyünk, kiknek játszunk, mi a koncertszervező
elvárása. Széles a repertoárunk, ezért tudunk miből választani.
V. A.: Idén nyáron a Hegedűs művészházaspárral
nyolckezesekkel járjuk a Balaton-parti településeket, és természetesen
ez is egy újabb összeállítás. Kedvelt, ismert, de nagyszerű
művekből született meg ez a program. De a lényeg itt is az,
hogy megszólítsuk az embereket a zenén keresztül. A koncepció
tehát ugyanaz, és egy a lényeg: a művész ugyanúgy játsszon
mindig: szívből és lélekből.
Amennyiben Amerikában olyan közönségnek játszanak,
amelyik nem ért magyarul, akkor is felolvassák magyar költők
verseit?
V. A.: Az igen furcsa lenne, így ebben az esetben az adott
darabhoz fűződő személyes kapcsolatainkról beszélünk és
mondjuk el a darab kapcsán felvetődött gondolatainkat. Amerikában
talán mást jelent a siker, mint idehaza. New Yorkban játszani
kihívás, az ottani közönség elkényeztetett, nagyon sok nívós
produkciót láthatott már, ezért mindenben a kuriózumot
keresik. Minket is leginkább a „különlegességünk” miatt
kedvelnek. Azt mondják egyedülálló, ahogy együtt muzsikálunk,
szinte „együtt lélegzünk” – mintha egy agy irányítana két
embert. Nagyon különlegesnek érzik ezt a harmóniát, és ezért
kapunk ennyi kinti lehetőséget, hogy ezt közvetítsük.
Egy kistelepülés tornatermében bizonyára más típusú,
más márkájú zongorán tudnak játszani, mint például a
Zeneakadémián. Ez mennyire befolyásolja a koncert minőségét?
F. ZS.: A tornatermek többségében nincs igazi zongora, így
ilyen esetekben mi viszünk magunkkal egy digitális zongorát.
Tudjuk, hogy mennyire más digitális hangszeren játszani, mint
egy akusztikuson. Viszont már említett missziós munkánkat a
hangszer minősége befolyásolja a legkevésbé. A kisebb településeken
is át tudjuk adni az élményt, a darab üzenetét, ami teljesen
független a zongora márkájától.
Az is nehézséget jelenthet talán, hogy egyetlen
hangszeren való koncert többek számára unalmas lehet…
F. ZS.: A kérdésében
felvetett előítélet az egyike annak, amikről – ahogyan azt
feleségem is megfogalmazta már – mi magunk, zenészek tehetünk.
Hiszen ugyanolyan maradandó élményt tud adni az egyetlenegy
hangszeren nyújtott koncert is. Az előadó személyiségén múlik,
hogy akár egy hangszeren játszva is miként tud hatni a közönségre.
Természetesen egy önmagunkat előtérbe helyező, unalmas műsor
lelombozó lehet. Tapasztalatunk azonban azt mutatja, hogy a közönség
sajnálja, mikor véget ér a koncertünk, s máris azt kérdezik,
mikor lesz a következő.
Törekednek-e arra, hogy magyar szerzők műveit is
bemutassák mind a hazai, mind a külföldi közönségnek?
F. ZS.: Mi a négykezes zongorairodalom gyöngyszemeiből válogatunk.
S ezen művek között eredeti és átirat is megtalálható, s az
utóbbi van többségben, amelyben magyar szerzők négykezesei is
szerepelnek. Barátunk, Horváth Barnabás Erkel-díjas zeneszerző
többször írt át számunka Liszt-műveket; így a Szerelmi álmokat
és az Obermann völgyét is. Eljátszásuk valódi különlegesség,
hiszen ezek a világon először a mi tolmácsolásunkban
hangzanak el. Másik jó barátunk Szűts István, a Kormorán együttes
zeneszerzője, billentyűse. Mikor arra kértek föl bennünket,
hogy középiskolások számára állítsunk össze a Zeneképzelethez
hasonló műsort, megszületett a Földi mese. Úgy álmodtuk meg
ennek a koncepcióját, hogy a földi élet állomásait mutatjuk
be születésünktől e világból való távozásunkig. A zenék
és versek mellett olyan gondolatok hangzanak el az előadás során,
melyeken érdemes elgondolkodni és megszívlelni azt. Az utolsó
gondolatokat Szűts István számunkra írt feldolgozása zárja
le, mely a Kell még egy szó című mindenki által ismert melódia
a Honfoglalás c. filmből, igazi klasszikus hangszerekből álló
alappal. Nagyon sok feldolgozása született már ennek a dalnak,
és – ezt nem csak mi állítjuk, hanem a zeneszerző is – talán
ez az egyik legjobb.
V. A.: A műsor által azt üzenjünk a fiataloknak, hogy
szerintünk miként érdemes maradandó, szép életet élni. S az
utolsó üzenet az: kell még egy szó. S ekkor elmondjuk nekik,
hogy mennyire lényeges is tud lenni egyetlenegy szó. Akár az,
hogy „köszönöm”, vagy „bocsánat”, vagy elmondani a másiknak,
milyen fontos nekünk. Nagyon örülünk annak, hogy számtalan
beszélgetés és osztályfőnöki óra követte ezeket a műsorokat.
Ezen összeállítás után is kapunk köszönő leveleket vagy
bejegyzéseket a Facebookon. Ezek számunkra igazi ajándékok. Történt,
hogy egyszer eljött velünk az MTI fotósa, hogy az előadást
dokumentálja. Egyszer csak azt vettem észre: nincs a teremben.
Ezt nem tudtam mire vélni; kiderült, hogy annyira meghatódott
az előadáson, hogy nem bírt könnyeivel küszködve tovább fotózni,
annyira megérintették az elhangzott gondolatok és a zeneszámok.
Amikor az interjú időpontját egyeztettük, Zsolt azt
mondta, hogy éppen egy kapolcsi koncertre készülnek.
Rendszeresen fellépnek ott?
F. ZS.: Ez a koncert a 15 állomásos balatoni turné egyik
helyszíne volt, nagyon jól sikerült, remek közönségünk
volt. Az utóbbi napokban négy koncertünk volt, s ezekre a
helyekre visszavárnak bennünket.
V. A.: Említettük, hogy Hegedűs Endrével és Katalinnal
járjuk végig idén nyáron a balatoni templomokat, amelyekben
nyolc- és négykezeseket adunk elő, ami igazi kuriózumnak számít,
hiszen a világon nincs másik ilyen nyolckezes „csapat”.
Igazi ökumenikus koncertsorozatról beszélhetünk. Egyrészt,
mert fellépünk katolikus, református és evangélikus
templomokban is, másrészt, mert egy református és egy
katolikus házaspár ül a zongoráknál. Endre és a férjem nem
csak zongoristái az előadásnak, hanem technikusai is, hiszen ők
viszik be és állítják be a zongorákat, ami nem kis feladat
egy-egy nagy koncert előtt. A nyolckezesünknek van egy másik üzenete
is. Mi nem konkurálunk egymással, hanem tiszteljük egymást, és
egymást nem legyőzve, hanem segítve próbálunk közösen átadni
értékeket. Ez egy valódi misszió, hiszen anyagi támogatás és
ellenszolgáltatás nélkül járjuk a templomokat. Vannak lelki
„bevételek” is, amelyek az anyagiaknál sokkal fontosabbak.
Ugorjunk vissza néhány évet az időben. Andreát mi
motiválta, hogy elinduljon ezen a pályán?
V. A.: Nagymamámnak gyönyörű hangja volt, s nagyon
szerettem, amikor énekelt. De szüleim nem művészemberek. Édesanyám
biológia–földrajz szakos tanárnő, édesapám pedig közgazdász.
Ő nagyon szerette volna, ha jogásznak tanulok, vagy valamilyen
„tisztességes pályát” választok, féltett a művészpályától.
Ma már nagyon büszkék rám-ránk, és örülnek annak, hogy a
zenei életben kiteljesedtünk. Hiszen mégis az volt a legfőbb vágyuk,
hogy boldogságot jelentsen számomra a hivatásom. Egy remek
zenetanár hatására indultam el a pályán. Hívő emberként
vallom: nincsenek véletlenek, s biztos azt írták meg az Égben,
hogy zenész legyek, hogy Zsolttal találkozzam, és létrehozzuk
a mi kis négykezesünket. Zsoltot Győrben ismertem meg, s amikor
megláttam, úgy éreztem, igen, ő lesz a férjem… 2013-ban mi
voltunk a Házasság hete arcai, s több helyen is nyilatkoztam
arról, hogy csak megerősíteni tudom, hogy igazán létezik a
„szerelem első látásra” érzése. A diploma előtt Győrben
találkoztunk egy magyar származású müncheni professzorral,
aki segített minket abban, hogy Németországban tanulhassunk tovább.
Idén újra kint voltunk Münchenben, a Gasteigben, ahol mi első
koncertünket és felvételi vizsgánkat játszottuk, és hatalmas
örömet jelentett számunkra, hogy Lili lányunk 12 évesen most
ebben a teremben nyerte meg egy nagy nemzetközi zongoraverseny öt
nagydíját. Ugyanazon a színpadon állt, ahol mi évtizedekkel
ezelőtt. Idén még egy másik nemzetközi versenyen, Olaszországban
is első díjat kapott. Reméljük, a sok gyakorlás majd meghozza
a sikert számára, de sajnos azt is tudjuk, hogy önmagában a
tehetség nem elég ahhoz, hogy az ígéretesnek induló zenei pálya
beteljesüljön. Természetesen szeretetünkkel és tanácsainkkal
mindig segítjük őt.
A zongorázás kemény gyakorlást követel meg. Nem sajnálták
egy pillanatra sem, hogy az iskola utáni szabadidejükben zongorázniuk
kellett?
F. ZS.: Dehogynem sajnáltam! Szüleimnek ügyelni kellett
arra, hogy a foci mellett fordítsak időt a zongorázásra is. Amíg
vártam a buszt, ami elvisz a zeneiskolába, fájó szívvel
gondoltam arra, hogy nem játszhatom a barátaimmal. Ennek ellenére
– visszatekintve – semmi nem maradt ki a gyermekkoromból, s
úgy éltem, mint a többiek.
V. A.: Nehéz volt 14 évesen elszakadnom otthonról, hiszen
Szombathelyen éltem, tanultam középiskolás koromban. De
megvolt a szépsége is az ott töltött éveknek. Mikor arra a
szintre jutottam, hogy szívem és eszem is azt diktálta, hogy
ezen a pályán maradjak, akkor egyértelművé vált számomra,
hogy mindez gyakorlás, kontroll nélkül lehetetlen.
Nem is akartak más pályára menni?
V. A.: Az exhibicionizmusom abban nyilvánult meg, hogy színésznő
szerettem volna lenni. Annyira komolyan vettem ezt, hogy nagyon
sok színésznek írtam levelet, de egyikük sem válaszolt. Éppen
ezért meg is fogadtam azt, hogy a hozzám érkező leveleket mind
megválaszolom. A konzervatóriumba jelentkezésem után viszont már
nem volt kérdéses, hogy muzsikus legyek.
F. ZS.: Édesapám
mérnök végzettségű, s szabadidejében zongorázik. Nem is próbált
lebeszélni a művészi hivatásról. Nálam semmilyen más pálya
föl sem vetődött. Talán azért, mert látták, hogy tehetséges
vagyok. A zeneiskola befejezése után ráléptem a klasszikus
zene „egyirányú utcájára”.
Ha jól tudom, Zsolt, tanítással is foglalkozik…
F. ZS.: Miután, 1997-ben visszatértünk Németországból,
megszületett első gyermekünk, Laura. S akkor az a szerencsés
helyzet ért, hogy a volt főiskolám, ami most már a Széchenyi
István Egyetem Zeneművészeti Intézet nevet viseli, felkért,
hogy tanítsak náluk, ami nagyon megtisztelő volt. Ott
kezdhettem el magyarországi életünk megalapozását. A mai
napig is Győrben, a Kroó György Zeneiskolában tanítok félállásban,
ahol a zongora-tanszakot vezetem.
Nem mindenkiből lesz zongoraművész, aki zongorázni
tanul. A zenetanulás segíthet-e abban, hogy a gyermek más tantárgyakból
is jobban teljesítsen?
V. A.: Azt nem tudom, hogy más tantárgyakat befolyásol-e
a zenetanulás… De azt látom a nagylányukon, aki jó zenei érzékkel
és muzikalitással rendelkezik, hogy e képességeit más téren
kiválóan kamatoztatja. Ma már a Kossuth Rádió
gyerekriportere, hetente adásba kerülő műsorokkal, s ez a világ
egyre jobban vonzza őt. Emellett, amikor csak alkalma adódik rá,
leül a zongorához, énekel s kíséri magát. Megtanult gitározni
is; a zene számára a szabadidő hiteles eltöltését és a
lelki felfrissülést jelenti.
Mennyire tartozik hozzá a zenészi hivatáshoz az önmenedzselés?
F. ZS.: A menedzselés, az önmenedzselés nélkülözhetetlen
eleme a hivatásunknak. Nagyon sok jó muzsikus él az országban
ás sajnos kevésnek adatik meg, hogy a szakma „kiválassza”
és menedzselje. A többieknek hírt kell adniuk magukról, így a
koncertszervezés a mi életünkhöz is hozzátartozik. Mindez
nagyon sok időt vesz el a művészektől, amit inkább gyakorlással
töltenének el.
V. A.: A Házasság hete idején, vagy mikor a Liszt-lemezünk
megjelent és a sajtó sokat foglalkozott velünk, éreztük,
milyen sokat számít a reklám. Mostanában gondoltunk arra, hogy
a sok munka meghozta a gyümölcsét, és olyan sok a felkérés,
hogy szükségünk lenne egy profi irányítóra. De jó lenne, ha
olyan menedzsert találhatnánk, akinek szívügye lenne az előadásaink
üzenete is.
Elsősorban szülők vagyunk, s utána muzsikusok
Három gyermekük van. Sok művésznél nagy kérdés:
karrier, vagy gyermek? Önöknél ez föl sem vetődött?
V. A.: Soha! Mi elsősorban szülők vagyunk, s utána
muzsikusok. Gyermekeinket Istentől kaptuk ajándékba, és nagyon
hálásak vagyunk értük. 2009-ben született meg Lóci fiunk,
akinek habitusa kissé eltér a lányokétól. Kis örökmozgó,
de nagyon jó humorral áldotta meg az Ég. Remekül focizik, ötévesen
a Fradi leigazolt futballistája. A gyermekeink teljesen természetesen
fogják föl azt, hogy zenészek is vagyunk, folyamatosan a színpadon
állunk – ez hozzátartozik az életükhöz.
Térjünk rá a lemezeikre. A Zeneképzelet bizonyára
kimondottan a gyermekeknek szól.
F. ZS.: Természetesen, de olyan visszajelzéseket is
kapunk, hogy a Zeneképzeletet és Zeneképzelet 2-t elmélyülten
és nagy szeretettel hallgatják szülők és nagyszülők is. Ez
a két CD azoknak a koncerteknek a kibővített változata,
amellyel az országot járjuk. Ezeket követte a már említett Földi
mese, amely bár a középiskolásoknak készült, de minden
korosztálynak szól.
V. A.: A Földi mesében elhangzik egy nagypapa és egy
gyerek dialógusa. A nagypapát remekül formálja meg Csurka László
színművész, az unoka pedig kislányunk, Lili. Az összekötő
szövegeket úgy fogalmaztam meg, hogy bemutassuk a legfontosabb
emberi értékeken keresztül a szívünkben rejlő vágyakat, álmokat.
A műsor összeállítása és a CD megjelenése nagy boldogságot
jelentett számunkra, mert úgy éreztük, már most hagytunk
valami maradandót, nemeset az utókorra.
F. ZS.: 2011-ben, Liszt Ferenc születésének bicentenáriuma
alkalmából állítottuk össze Liszt arcai címmel azt a
koncertprogramot, amely művein keresztül kíséri végig életét,
művészi, emberi, lelki fejlődését, változásait. Idén ezek
a remekművek CD-n is megjelenhettek.
V. A.: A lemez főhajtás a nagy magyar zeneszerző előtt.
Nehéz úgy Lisztet játszani, hogy a zongorista ne önmaga
virtuozitását csillogtassa, hanem tudásával a zeneszerzőt
helyezze előtérbe, de a visszajelzésekből tudjuk, nekünk
sikerült. Lisztet nemcsak úgy mutatjuk be, mint virtuóz
muzsikust, mint a nők bálványát, hanem mint mélyen hívő
embert és a komponista magyarságtudatát is előtérbe helyeztük.
Gondoljunk bele, hogy a Szózat és a Himnusz átiratával a
zeneszerző mennyire hitet tett magyarságáról. Emellett kortársai
példaképe is volt. Éppen ezért a lemezre felkerült Mosonyi
Mihály – méltatlanul elfeledett zeneszerzőnk – Ünnepi zenéje
és az Égő szerelem három színe. A színek a piros rózsa, a
fehér liliom és a zöld babér.
2008-ban kiadott lemezük A Teremtés csodái címet
kapta. Ez egy bibliai témájú összeállítás?
F. ZS.: Elhívásunknak érezzük, hogy a művészet segítségével
vigyük közelebb közönségünkhöz Isten megismerését is. Ezt
a célt szolgálja A Teremtés csodái előadás és a hasonló című
lemez. Az előadás 2007-ben született, a CD pedig 2008-ban, a
Biblia évében jelent meg – angol nyelvű változata pedig
2009-ben. A bibliai teremtéstörténetet egy narrátor segítségével
és a témához kiválasztott komolyzenei darabokkal próbáljuk a
közönség elé vinni. Koncertjeinken a bibliai sorokat nagylányunk,
Laura olvassa föl, és az igéket 50 percen keresztül
komolyzenei művek eljátszásával illusztráljuk. Az előadást
végig követi egy projektorral vetített képsorozat is, amelyen
a képek mellett maga az olvasott Ige is megjelenik. S ezt a gépet
Lili, középső gyermekünk kezeli.
Ezt a lemezt az is ihlette, hogy mindketten hívő
emberek?
F. ZS.: Akik megkerestek bennünket a CD ötletével, jól
tudták, hogy a hit az életünk középpontjában áll.
Mindketten elmondhatjuk, hogy 2005, illetve 2006 óta Jézus
Krisztus megváltott gyermekei vagyunk, s eszerint igyekszünk élni.
Előtte nem így éltek?
F. ZS.: Előtte ateistaként éltem, családunkban nem volt
hagyománya a templomba járásnak, és transzcendens dolgokról
sem beszéltünk. Ezért nem is foglalkoztam a hittel, sőt többször
el is utasítottam. De Istennél semmi sem lehetetlen, így a megtérésem
sem.
V. A.: Mindketten
katolikusként vagyunk megkeresztelve, de hiányzott belőlünk az
élő hit. Isten a megtérésünket úgy segítette elő, hogy
hiteles hívő emberekkel találkozzunk. Középső kislányom születésekor,
a kórházban ismertem meg valakit, aki elhívott, hogy kísérjek
zongorán egy templomi kórust. Nagyon megragadott a légkör, és
ezután lettünk Dr. Sípos Ete Álmos Nagyvárad téri református
lelkipásztor „lelki gyermekei”. Az ő nyugállományba vonulását
követően a Budapest-Fasori Református Egyházközségbe járunk.
Művészi munkánk során nagyon sok jó kapcsolatra tettünk
szert más egyházak vezetőivel is, és hisszük, hogy csak az
fontos, ki a szívünkben az első.
F. ZS.: Boldogok vagyunk, hogy a számunkra fontos dolgok üzenete
koncertjeink során „megfogalmazódik” a hallgatóság szívében
is. Reméljük, hogy ezen az úton haladunk továbbra is, és három
gyermekünk nevelése mellett a közönségnek minél több „ajándékot”
adhatunk át.
Medveczky Attila
|