2014.08.29.
Szent István ünnepe Kassán
Augusztus 20-át
Kassán a helyi magyar közösség hagyományosan megünnepli. Az
ünnepségre a Mészáros utcai Orsolya-apácák Szent Mihály-templomában
került sor ökumenikus istentisztelet keretében augusztus 20-án.
Jobb helyszín erre nem is kínálkozhatott volna.
Ez a templom a
reformátusok részére épült (1652-55). Czeglédi István
nagynevű prédikátor idejében fejezték be, aki főiskolai
szintre fejlesztette a református iskolát. 1668-ban az országos
hírű kassai iskolában 350-en tanultak. Így ez volt a királyság
legnépesebb egyeteme. Teológiát, fizikát, etikát, logikát, görögöt,
latint, történelmet és geográfiát oktattak. 1673. szeptember
29-én Otto Johann Wolkra (?-1719?) gróf, a Szepesi Kamara tanácsosa
elvette és katonai raktárrá alakította át a templomot.
1682-ben Thököly visszaadta a reformátusoknak, de 1696. március
27-én Csáky Ferenc országbíró ismét elvétette és az iskolából
kikergette a tanulóifjúságot. (Nem kellenek nekünk idegen
ellenfelek!) A rablást azzal leplezték, hogy értéktelen kis szántóföldecskéket
adtak „helyette" a református egyháznak. 1706. január 9-én
II. Rákóczi Ferenc visszaadta a templomot eredeti
tulajdonosaiknak, melyet közben az Orsolya-apácák vettek
birtokukba. Georg Löffelholz császári tábornok 1711. október
18-án harmadszor vette el a templomot és katonai magtárrá alakították.
Húsz év múlva ismét az apácák kapták meg.
A legutóbbi felújítás
alkalmával az apszis középső ablakát befalazták, melyen a
magyar címer volt látható. Előtte Szent Mihály arkangyal fából
faragott szárnyas alakját látjuk.
Pásztor Zoltán püspöki
helynök az istentisztelet elején arra hívta föl a figyelmet,
hogy Istvánt húsz éves korában koronázták királlyá. Majd
arra szólította föl a gyülekezetet, mely teljesen megtöltötte
a templomot, hogy imádkozzunk egymásért, jövőnkért, megbocsátva
egymásnak és bízva Isten irgalmában.
A következő
katolikus ének azért esedezett, hogy hazánkért térdelünk
Isten elé és rút bűneinket jóságával födje be!
Majd a Példabeszédekből
következett idézet: „Megmutatom neked a bölcsesség útját,
egyenes lesz az út, amelyen járatlak. Semmi nem gátolja lépteidet,
amikor jársz, és ha gyorsan szaladsz, akkor sem botlasz meg.
Tartsd meg intelmemet, ne tágíts tőle! Őrizd meg, hiszen az életed!
Ne lépj a gonoszok ösvényére... Az igaz ember útja, mint a
hajnal pirkadása, egyre világosabb, míg fényes nap nem lesz. A
gonoszok útja olyan, mint a sötét éjszaka, maguk sem tudják,
miben botlanak meg. (...) Nagy gonddal őrizd a szívedet, mert
hiszen belőle indul ki az élet. Tartsd távol magadtól a száj
hamisságát, távolítsd el az ajkak álnokságát! (...) Se
jobbra, se balra ne térj le az útról, és a gonosztól tartsd távol
a lábad." (4; 11-27.)
Egy református ének
következett: "Mint a szép híves patakra, a szarvas kívánkozik,
Lelkem úgy óhajt Uramra, és hozzá fohászkodik. Tehozzád én
Istenem, szomjúhozik én lelkem. Vajon színed eleiben mikor
jutok, élő Isten?"
Orémus Zoltán
református esperes prédikációja következett. Máté Evangéliumából
vette a textust, a Hegyi Beszéd végéről. Krisztus itt arra
figyelmeztet, hogy aki megtartja tanítását az hasonló ahhoz az
emberhez, aki kősziklára építi a házát. "És ömlött a
zápor, és jöttek az árvizek, feltámadtak a szelek, és nekidőltek
annak a háznak, de nem omlott össze, mert kősziklára volt
alapozva." Aki viszont a hallott tanítást nem alkalmazza életében,
az a bolond emberhez hasonlít, aki fövenyre építi házát,
melyet a természet erői elpusztítanak. Amikor Jézus befejezte
tanítását, sokan álmélkodtak, mert "úgy tanította őket,
mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint írástudóik."
(7; 24-29.)
A természet
megmutatja erejét – kezdte az esperes. – Sokan veszítik el
otthonukat. Egyre gyakrabban figyelünk föl a szélsőséges időjárásra,
amire az építészeknek is oda kell figyelniük már a tervezésnél.
Jézus ebben a hasonlatban nem meteorológiai jelentést akart közölni.
Ez egy különös lelki időjárás jellemzése, melyben
megjelennek az írástudók, Heródes, Pilátus és a többiek. Az
Úr által épített ház a Golgotán megáll. A kősziklára épített
egyház ellen hiába fogtak össze.
A tanítványok között
nem találunk egy építészt sem, hanem főleg halászokat és vámszedőt.
A példabeszéd a bölcs és bolond házépítőről szól.
"A bölcsesség kezdete az Úr félelme." (Zsoltárok Könyve
111, 10)
Jézus két fontos
dolgot mond, amit az és szóval köt össze. Nemcsak az ellen fog
össze, hanem a másik oldalon Jézus tanítását és
cselekedeteit szorosan összekapcsolja, egyesíti. Jézus az életbe
viszi szavait. Az élet nyelvére fordítja le azokat.
Hálát adunk azért,
hogy István királyunk Jézus tanítását lefordította a magyar
élet nyelvére. Meg mindazokért, akik e tanítást életté alakították.
A bolond nem számol
az ellenfél összefogásával. Nem fordítja le az élet nyelvére
Krisztus tanítását. Ő a de szót használja. Külön választja
Jézus tanítását és az életet. Mindig akadnak bolondok, akik
a fövenyre épített házak romjain akarnak újra építkezni.
Mindig kevesebb a bölcs. Külön hálásak lehetünk, hogy nekünk
adatott István személyében egy erkölcsi tartású házépítő,
akinek követői akadtak és nyomdokaiban haladtak Jézus tanításával
összhangban.
Jáger Róbert görög-katolikus
lelkész fohásza következett és Joachim premontrei atya könyörgése.
Végezetül a püspöki helynök felhívta figyelmünket arra,
hogy vannak iskoláink, színházunk. Ne csupán saját, hanem közös
ügyeinket is tartsuk szem előtt, hogy legyen közös jövőnk.
Az istentisztelet
végén a Himnusz, majd a Boldog asszony anyánk hangzott föl. A
templom előtt az ünneplő közönség még hosszú perceken át
csoportokat alkotva beszélgetett.
(felvidek.ma)
|