2014.08.29.
In memoriam
Csurka István
A Tisztánlátás napja
Az egész
viaskodás megalázó és méltatlan az áldozatokhoz, a mártírokhoz,
a túlélőkhöz és még a túlélők áldozataihoz is
A döntő mérkőzés lezajlott. A holokauszt áldozatainak
emlékcsapata a 0:0-ás döntetlenből a nürnbergi zsűri által
levezetett, egyhangú pontozással nyert a kommunizmus áldozatainak
együttese ellen. A „Bőgatyások”, ahogy a kommunisták
magyar áldozatainak csapatát nevezik, tulajdonképpen ki sem
tudtak bontakozni, mígnem a „Reneszánsz” tizenegy – egy
szeptember 11-gyel is megerősítve – uralkodott a játéktérben,
amely nem tévesztendő öszsze az élettérrel, noha annak része
természetesen. A „Bőgatyások” tulajdonképpen csak sopánkodtak
a pályán. Sokat veszekedtek egymással, állandóan panaszkodtak
az időjárásra és a mély talajra. Pénzük, szponzoruk nem lévén,
alultápláltságuk nyilvánvaló, még azt sem merték határozottan
kimondani, hogy számszerűen sokszorosan többen vannak, mint a
holokauszt áldozatai, és azt is csak nagyon félénken, hogy
minden halál egyenlő. A felkészülésükbe is sok hiba csúszott.
Edzőik és ügyintézőik közé több volt kommunista szivárgott
be, szurkolóikat többször megverték, előállították. A
holokausztosok mögött ugyanakkor óriási erők sorakoztak fel.
Korábban számukra csapolták meg a svájci bankokat, sok milliárd
frankot emeltek le régi-régi bankszámlákról, amelyeket a
holokauszt áldozatai által nyitott bankszámláknak minősítettek.
Az úgynevezett alvó számlák áldozati számlává minősítésével
nemcsak a már halott betevőket felkutató ügyvédi irodák csináltak
óriási üzletet, hanem a magyar csapat is, a „Reneszánsz”
és egész szurkolótábora. Ebből a pénzből természetesen
jutott az izraeli–palesztin háború költségeinek fedezésére
is. Természetesen a Hamasznak nem jutott semmi. Ebből se. További
nagy, de kizárólagosan magyarországi csapaterősítésre szolgáló
akció volt a liba-üzlet. Nagy tételben rendeltek libát és
libamájat bőgatyás termelőktől, de leszállítás után nem
fizették ki őket, hanem ezt is a csapat erőnléti edzéseire
fordították.
Mi pedig fordítsuk
komolyabbra a szót.
A zavart és az
egyenlőtlenséget két tény okozza. Az egyik, hogy a kommunizmus
áldozatai között holokausztáldozatok is vannak, ugyanakkor a
kommunizmus fővezérei között, tehát az áldozattá tevők között
is szép számmal találunk olyan embert, aki származása szerint
lehetne vagy lehetett volna holokausztáldozat is. A kommunizmus
megteremtői, a gulág létrehozói között, a főkolomposok között
sok a holokausztvérű. A legnagyobb a főgyilkos, az októberi
forradalom tulajdonképpeni vezére, Trockij, atyai nevén
Bronstein, kíméletlenségéről volt híres. A Szovjetunió első
elnöke, Szverdlov, zsidó volt. A később kivégzett fővezérek
közül Buharin és Zinovjev, a külügyminiszter Litvinov és a nürnbergi
per szovjet főügyésze szintén, Jezsov, a Cseka vezetője,
Zsdanov, a kultúrpolitikus és Visinszkij, a gulágra termelő főügyész
úgyszintén. De a gulágra juttató, vagyis a kommunizmus áldozatait
előállító szovjet, sztalini apparátus közül is igen sokan
ebbe a népcsoportba tartoztak.
Erről egyébként
a huszadik század egyik legfontosabb könyvét író
Szolzsenyicin az Együtt második kötetében többek között így
ír: „Dzsid Azbel pedig visszaemlékszik a gomeli hasszidok,
Nehamkinék családjára. A forradalom Nehamkinékat a hullámok
tarajára ültette. Bosszúra szomjaztak: bosszút állni
mindenkin, az arisztokratákon, gazdagokon, oroszokon, csak bosszú
legyen. Számukra ez volt az önmegvalósítás útja. Nem véletlenül
sodorta a sors ezen dicsőséges nemzetség sarjait a Csekába,
GPU-ba, NKVD-be, ügyészségre. A bolsevikoknak a céljaik megvalósításához
»veszettekre« volt szükségük, és ezekre a Nehamkin-családban
leltek. A család egyik tagja, Roginszkij még a fényes csúcsokra
is feljutott, a Szovjetunió főügyészhelyettese székébe került,
de a sztálini tisztogatások idején, mint sokakat, ledöntötték
talapzatáról, lágerbe került, ahol olcsó besúgó vált belőle.
A többi Nehamkin-testvér nem volt ennyire ismert a nagyközönség
előtt. Az orosz fül számára megszokottabbá változtatva vezetéknevüket,
igen magas posztokat töltöttek be a szerveknél.” Ez akár a
magyar „Reneszánsz” csapat csatársorára és felkészítőire
is vonatkozhatnék. A magyar „Reneszánsz”-csapat menedzserei
közül a régi moszkovita négyesfogat – Rákosi, Gerő, Révai,
Farkas –, valamint az utána következő Kádár-korszakban a
hatalomba beépülő cionisták, úgymint Aczél, Szirmai, Fekete
János, mindannyian Nehamkin-lelkületűek. A
mai SZDSZ
is tele van Nehamkinnal. Az MSZP pedig Szekerestől Leisztingerig
az új nehamkinizmus csapatát alkotja. Gyurcsány viszont benősült
a leginkább elkágébésedett Apró–Klein családba, a
Nehamkinok krémjébe.
Nagyon nehéz
dolga van tehát a kommunizmus áldozatait a holokausztéhoz
majdnem méltó áldozatként való elismertetésért küzdő
csapatnak. A holokausztosok ott vannak a soraikban, és lassítják
a játékot, valamint keményen gáncsolnak a szembeni térfélen
is, és az egész mérkőzés csak azon az alapon jöhet létre,
hogy a kommunizmus áldozatai előzetesen elismerik: minden népirtások
népirtása a holokauszt, és ők csak másodrendű áldozatok.
Az egész viaskodás
megalázó és méltatlan az áldozatokhoz, a mártírokhoz, a túlélőkhöz
és még a túlélők áldozataihoz is. Ez új fogalom. A túlélőknek
a történelem eddigi menete szerint ritkán voltak, gyéren
lehettek áldozataik, mert elgyengültek, tönkrementek a túlélésben,
a menekülésben, és inkább meghúzták magukat. Az augsburgi
csatából hazavánszorgott néhány száz sebesült szittya
magyar nem állt bosszút senkin, örült, hogy élt. Pedig Géza
fejedelem udvarában már megjelentek a germánok, a németországi
szerzetesek, esetleg még augsburgiak is, de ezek a túlélők
bizony még rájuk se mertek mordulni. No és a II. világháború
kis magyar túlélője, rokkantnyugdíjasa, akitől elvették még
a kis hadirokkantsági járandóságát, sőt pereputytyától a még
kisebb hadiárvajuttatást vagy a megélhetést is azon a címen,
hogy ő, amikor még megvolt mindkét lába, a kommunizmus ellen
harcolt, vagyis rossz ügyért – a hazájáért és nem a
holokauszt túlélőiért – fagyott le a lába a Don-kanyarban,
vajon mit mert szólni? Semmit. Ugyanígy a „málenkij robot”-ra
elhurcolt százezrek túlélői is hallgattak. Megmondták nekik,
ha jár a szájuk, visszaviszik őket. A családjuknak is baja
lehet, ha fel merik vázolni szenvedéseiket.
Nem egészen így
történt a dolog a holokauszt túlélőivel. Ezeknek csak egy része
vált megrendültté az átélt borzalmak után, más részük
nyomban gomeli Nehamkinná vált, beállt az ávóba, körömletépéssel
kezdett foglalatoskodni az Andrássy út 60-ban, és beállva az
új rendszer vezérkarába, elkezdte szedni áldozatait. Javarészt
a kommunizmus áldozatai közül. Nem lehet ugyan azt mondani,
hogy a kommunista rendszer fenntartói, alapemberei kizárólag a
holokauszt túlélőiből kerültek ki, sem a Rákosi–Gerő
rendszerben, sem a Kádár– Aczél-rendszerben nem volt ez így,
az azonban tény, hogy nélkülük, hathatós és jól fizetett részvételük
nélkül egyik fajta kommunista rendszer sem lett volna Magyarországon
olyan, amilyen végül lett. A holokauszt túlélői képesek
lettek áldozatokat szedni, és szedtek is. Így jött el aztán a
rendszerváltozás ideje, amikor a kommunizmus áldozatai balgán
azt kezdték hinni, hogy ez az ő idejük. Nekik virradt fel a
napjuk. Hát, nem. Megint csalódtak a szegény szittyák és
nem-szittyák. Ha lehet azt mondani, a holokauszt túlélői még
jobban rátelepedtek az új rendszerre. Így történt, hogy most,
amikor a két nagy egyaránt elítélendő és visszatérésében
megakadályozandó áldozatszedés, termelés emlékünnepélyeit
megtartják, és ugyancsak elítélhető és perverz módon az
egyiket-másikat megillető gyász mélysége, avagy éppen
mindenekfelettisége válik vita tárgyává, kerül olyan
politikus, kerül olyan zsűri, lelkipásztor és pénzember, aki
az egyik ember vérét, lelkét, megölését becsesebbnek, jobban
meggyászolandónak tartja, mint a másikat. Ez gyalázat. Furcsa
módon a kommunizmus áldozatainak csak másodrendűségét elsősorban
a kommunizmus áldozatait kitermelő holokauszt túlélők
soraiban találjuk.
De van itt még
egy furcsaság is: magának a rendszerváltásnak is vannak áldozatai,
és a rendszerváltás áldozatai között, ugyancsak majdnem kizárólagosan,
a kommunizmus áldozatait találjuk. Ezek gyászban vannak, tengődnek,
napról napra élnek, a holokauszt túlélői pedig, akik között
a kommunista rendszer főembereit is megtaláljuk, sőt úgyszólván
egész kulturális, pénzügyi és gazdasági bankárállományát
is, azok pedig a „Reneszánsz”-ban játszanak, vagy annak
drukkolnak.
És aztán, ami még
ezeknél is jellegzetesebb: a rendszerváltás áldozatainak nincs
emléknapjuk. Azt, hogy a rendszerváltásnak áldozatai vannak,
az egész liberális sajtó elismeri. Néha még a címkézésig
is eljutnak egyesek. Beszélnek „leszakadók”-ról,
„vesztesekről”, „hátrányos helyzetűek”-ről,
„halmozottan hátrányos helyzetűek”-ről, sőt kutatásokat
végeznek a gyermekszegénység témakörében. Az ezzel a témával
foglalkozó tisztességes kutatók feltárják a gyermekszegénység
– gyakorlatilag az éhező gyermekek – teljes tragikumát, s közben
az elitek vitatkoznak, hogy melyik emléknap a mélyebb népirtásra
mutató. Csakhogy ott, ahol a gyermekek százezrei alultápláltak,
és ráadásul még megfelelő, korszerű képzésben, nevelésben
sem részesülnek, ott minden holokausztnál mélyebb a nemzeti
tragédia, ott a nemzethalál kaszája suhog. Ott, ahol gyermekéhezés
van, és a gyermekéhezés megszüntetése érdekében semmi nem történik,
s közben a felső tízezer sajtója, liberálisai és volt liberálisai
azon vitáznak, hogy melyik fajta emberveszteség, vagy melyik
emberfajta vesztesége a hódolattal, sőt állami szervezettséggel,
netán karhatalmilag is gyászolandó, s melyik kötelező
tananyag az éhező gyermek osztályában, ott a nemzeti rothadás
példátlan méretű, és a vezető elitet, akár a holokauszt áldozataiból
áll, akár nem, akár a kommunizmus elkövetőiből, akár nem,
le kell váltani.
A nemzet nagy többsége
a rendszerváltás áldozata. Csak egy baj van: nem tudja, hogy
az. Vagy, ha sejti, magának sem meri bevallani, hogy az. Ezért a
rendszerváltás áldozatainak napját, egy felvilágosító ünnepnapot,
mielőbb ki kell tűznünk. Ez most még nem lehet emléknap, mert
még élünk. Élünk, de hogyan? Mivel ez nem lehet emléknap,
valami más nevet és tartalmat kell találni számára. Legyen ez
a „Tisztánlátás napja”. Történelmünk során már volt két
ilyen napunk: 1848. március 15-e és 1956. október 23-a. A következőt
nekünk kell előhívnunk a magyar homályból.
(2006. március 2.)
|