2014.12.05.
Gyurkovics feketekomédiája
(Gyurkovics Tibor: Nagyvizit – Új Színház)
Gyurkovics Tibort
legtöbb színpadi művében az foglalkoztatta, milyen tanulságokat
hordoz a múlt, és mit őriz ebből a generációk tudata. Ezek a
kérdések tragikusak és sorsdöntőek. Gyurkovics Tibortól
azonban idegen a tragédia. Kérdéseit és válaszait ezért a
groteszk segítségével fogalmazza meg. Ez adja színdarabjainak
jellegzetes humorát.
Vajon hogyan
viselkednek az emberek egy kórházi szoba összezártságában,
élet és halál küszöbén? A válasz: groteszkül. A Nagyvizit
kórterme sajátosan sűrített életmetszet. Négy férfi fekszik
egy kórházi szobában, akiket a közös sors – a betegség –
hozott össze. A négy típus az azonos állapotra különbözőképpen
reagál. Van köztük depressziós beteg, rigolyás, féltékeny
és optimista. Ez a négy modellfigura a darab tartópillére. A
Nagyvizit az úgynevezett állapotdrámák mintapéldája: nem történik
benne semmi a kórházi lét apró-cseprő ügyein – a lázmérésen,
a viziten, ebéden, látogatáson – kívül. A beszélgetések témái
állandóan ismétlődnek: a betegségek leírásai, a múlt emlékei,
a kórházi hierarchia megvitatásai. Érdekes, hogy ezek az
emberek félszavakból is értik egymást. Gyurkovics mondatai nem
egymásra felelnek, hanem egy korábbi vagy későbbi kérdésre.
Négyágyas férfi
kórterem a sebészeten. Mind a négy ágy foglalt, ki-ki vérmérsékletétől
és lelkiállapotától függően viseli sorsát. A betegeknek
rengeteg idejük és alkalmuk van arra, hogy beszélgessenek egymással,
megszeressék, vagy megutálják, s legfőképpen elviseljék egymást.
Igen, elviselni
egymást. Ebben a sebészeti kórteremben a főorvos által operált
négy betegnek kell elviselnie egymást, akár olyan apróságokban
is, hogy az egyik ki akarja nyitni az ablakot, a másikat meg ez
zavarja. Badari Zoltán és Cziegler Béla a súlyosabb betegek,
Badari fel sem tud kelni, ezért is abszurd, amikor az ő lúdtalpáról
folyik a párbeszéd. Badari korábban beosztott vezető volt, de
az előléptetését is hiába várta, itt viszont ő ad igazi életet
a szobának. Csurka László ezt a figurát remekül alakítja.
Nagyon jól bemutatja azt, ahogy ezen alak számára végre van
egy hely, ahol ki tudja élni hatalomvágyát, ugráltathat másokat,
és rafinált módon még betegtársa ebédjét is megszerezheti.
Érezni a művész alakításán, hogy Badarinak mennyire lényeges
a kórház, az a hely, ahol még lehet valaki. Itt végre ő lehet
az úr. Nagy Zoltánnak Czieglerként főleg a lírai tragikus
jelenetekben sikerült igazán nagyot alkotnia. Emlékezetesek
azok a jelenetei, amikor rá akarnak erőszakolni dolgokat, amikor
kényszerképzetektől gyötrődik, vagy amikor kifakad belőle az
igazság. Szerepformálása jól mutatja, mennyire esendőek
vagyunk, ha magunkra maradunk. Szarvas Attila játéka felemásra
sikerült. Egyrészt remekül játssza az állástalan kaszkadőrt,
akinek csak a nőkön jár az esze, s még mikor képekkel üzletel,
akkor is madonnákban gondolkozik, ugyanakkor inkább elszavalja a
szövegét. Vass György a szerelmét féltő férfit alakítja
parádésan. Jól mutatja be azt a beteget, aki szinte egész idő
alatt azzal van elfoglalva, hogy a felesége nem látogatja, de
amikor az asszony bejön, semmi értelmeset nem tudnak egymásnak
mondani – az is az abszurd egyik jellemzője, hogy képtelenek
vagyunk megérteni a másikat, mert izoláltan élünk –, csak
veszekednek. A kisegítő takarítónő szerepében Esztergályos
Cecília minden színészi eszközével élve nevetteti meg a nézőt.
Így sikerül bemutatnia azt a figurát, akinek állítólag sok a
dolga, a kórteremben mégis beleszól más dolgaiba. Ezzel színfoltja
a bezárt világnak. Koncz Gábor a kissé szórakozott főorvost
állítja elénk mintaszerűen. Azt az alakot, aki most jött meg
nyugat-európai útjáról, teljes önelégültséggel számol be
élményeiről a körülötte szervilis hallgatóságként nyüzsgő
kisdoktornak, és nem is érdekli a betegek panasza. Gregor
Bernadett Klári nővérként mutatja be azt, hogy mennyire elfásult
az egészségügyben dolgozó nő, és érzelmi szinten teljesen
magányos. Timkó Eszter igazán vonzó, de nagyon buta feleséget
játszik, olyan asszonyt, aki boldogtalannak, magányosnak érzi
magát, és éppen ezért a flörtölésbe „menekül”. Ifj. Jászai
László színpadra lépésével szinte betör a színre a külvilág,
de ebben is ott van a groteszk, az abszurd. A művész jól
mutatja be azt a minisztériumi funkcionáriust, aki nagyon
elfoglalt, mindenkinek mindent megígér, s ezáltal elhiszi saját
maga fontosságát.
Koncz Gábor
rendezésével rávilágít arra, hogy a darab egésze maga egy
nagyvizit, diagnózist állítva fel emberségről és gyarlóságról.
Az előadás megjelenítése a rengeteg nyílt és rejtett komikus
lehetőség miatt virtuóz, kihegyezett előadásmódot igényel.
Bár a darabban lehetőség nyílik a hatalmas komédiázásra, mégsem
illő átlépni a jó ízlés határát, hogy a mű egészén végigvonuló
tragikum ne váljon a fergeteges humor „áldozatává”. Ezt
teljes mértékben sikerült megvalósítani ebben a rendezői
koncepcióban.
Medveczky Attila
|