2014.12.05.
Csorja Gergely: A demokrácia alkonya
Ebben az írásban
arra teszek kísérletet, hogy a nyugati típusú demokrácia kiüresedését
mutassam be, az Orbán-kormány és az Orbán Viktor vezette
Fidesz 2010-től kezdődő közjogi és bizonyos értelemben társadalmi
változtatáskísérletén keresztül.
A Fidesz 2/3-os győzelme
2010-ben a
Fidesz–KDNP az országgyűlésben kétharmados többséget
szerzett. Az ezt megelőző két ciklusban a szocialista–liberális,
majd liberálissá lényegülő szocialista hatalom olyan mértékben
vesztette el hitelességét, hogy politikai értelemben megsemmisült.
A 2010-es választási eredmények után a felaprózódó ellenzék
semmiféle koherens társadalmi, gazdasági vagy politikai elképzelést
nem tudott felmutatni. Az ellenzéki pártok a Jobbik és az LMP
kivételével egyetlen érvvel próbálták visszaszerezni
politikai súlyukat.
Az Orbán Viktor
vezette kormányt és a Fidesz többségét kormányzásuk első
napjától a diktatúra kiépítésével vádolták. Amikor a kétharmados
többség jelentős közjogi reformokba kezdett, és főleg amikor
új alkotmányt fogadtak el, a vádak felerősödtek és külföldi
visszhangra találtak.
A közjogi
reformok legitimitása lényegében megkérdőjelezhetetlen.
Ezekre a változtatásokra a magyar alkotmányos rendszerben –
de tegyük hozzá, hogy valójában bármely nyugati demokratikus
állam jogrendszerében – a kétharmados felhatalmazás elegendő.
Nem létezik olyan
érvényes jogelv, ideértve a sokat hangoztatott, bár a magyar
és általában a kontinentális alkotmányjogtól idegen fékek
és ellensúlyok rendszerét, mely a közjogi átalakítást –
ideértve a választójogi törvény átalakítását – érvénytelenítené
vagy felülírná. Az ellenzékhez köthető jogászok és
Scheppele asszony ilyen irányú próbálkozásai valójában a
jogon kívüli területekről szedik érveiket.
Ha azok a jogi érvek
érvényesek lennének, melyeket az ellenzék felhoz, akkor az
Amerikai Egyesült Államok alkotmánykiegészítései eredendő
jogsértések lennének, és ilyen módón a teljes amerikai
jogrendszer illegitim lenne.
A Fidesz–KDNP által
kialakított közjogi rendszer egyetlen módon írható felül
demokratikus keretek között. A változtatást végrehajtók kétharmados
felhatalmazást kell szerezzenek. Minden más megoldás – a
magyar alkotmányos szabályozás önkényes eltörlése, vagy
valamiféle közjogi cezúra megállapítása erre a két ciklusra
– alapvetően ellentétes a modern demokrácia lényegével.
A másik alapvető
vád, mely lényegében a közjogi rendszer milyenségén kívüli
vád, és amelyet legérthetőbben Tölgyessy Péter fogalmazott
meg, hogy Orbán Viktor kézi vezérléssel irányítja az országot.
Ugyan kerüli az alkotmányjog szempontjából aggályos rendeleti
kormányzást, de pártjával erőből szavaztat meg minden
javaslatot, a közigazgatás rendszerében pedig emberein keresztül
közvetlenül érvényesíti akaratát. (Lásd Tölgyessy Péter
világítótorony hasonlatát.)
Ez a vád
hangzatos és a mögötte álló tények látszólag igazolják,
csakhogy alapvetően üres. A kétharmados felhatalmazás mellett
ugyanis nincs valós tartalma. Kivel és milyen legitimáció
alapján kéne politikai szempontokat egyeztetni, kinek és milyen
legitimáció alapján álló politikai érveit kellene a kormányzatnak
és a Fidesz által dominált jogalkotásnak figyelembe vennie?
Az általános válasz,
hogy a szakmáét. De pontosan melyik szakmáét? A közgazdaságiét,
mely csődbe terelte az országot, a jogiét, mely számtalanszor,
de legemlékezetesebben a 2006-os rendőri túlkapások, majd a
devizahitelesek ügyében bizonyította be, hogy részrehajló,
alkalmatlan és kézivezérelt? A közigazgatás szakembereinek véleményére
kellene figyelemmel lenni, mely szakemberek az önfoglalkoztató társadalomellenes
bürokrácia kiépítői és fenntartói hazánkban? Mondjunk a társadalmat
jelentősen befolyásoló magyar szakmák vagy ágazatok közül
egyet, mely az elmúlt húsz évben bebizonyította, hogy léteznek
független, érvényes szakmai érvei és ezeket sikerrel lehet
alkalmazni!
A szakértelem és
főleg az ún. szakmai pozíciók elértéktelenedéséért a különböző
ágazatok prominensei sokat tettek az elmúlt évtizedekben. Ennek
ellenére nem jó, hogy nincsenek széles látókörű, felkészült,
találékony tehetségek a láthatáron, akik a szakmák valódi,
érvényes szempontjait tudnák képviselni a kormányzati elképzelések
mellett, vagy ha úgy adódik ellen. Nem tekinthetők ilyennek a
szűk csoportérdekeket képviselő kontárok, akik rendszeresen
megjelennek itt-ott és ekézik a kormányzati elképzeléseket.
Hogy példával szemléltessük a harácsoló kontárság mibenlétét,
érdemes áttekinteni Felcsúti Péter életútját és állandóan
változó szakmai véleményét.
Az Orbán Viktor fémjelezte
rendszer talán egyetlen komoly elmaradása éppen itt van. Nem látszik,
hogy – tisztelet a néhány kivételnek – tömegével adnának
lehetőséget a fiatal tehetségeknek. Nem látszik egy új alkotó
értelmiség felemelkedése. Látszik egy kiváló tehetségű
technokrata réteg, de ez önmagában kevés. A jó végrehajtást
ugyanis a találékony tehetségek előkészítő munkája kell
megelőzze és ez bizony sok helyütt hiányzik.
Ez amúgy világjelenség.
A közigazgatást, sőt a felsőoktatási rendszert tömegesen
hagyják ott az alkotni képes emberek, hogy jobb híján valamiféle
pénzfelhalmozásba, esetleg önpusztításba kezdjenek.
És itt elérkeztünk
a Nyugat egyik legégetőbb problémájához
Ma ismert társadalomképünk,
mely az egydimenziós* emberre épít, az emberre, mely elsősorban
fogyasztó, repedezik. Minden mutatónk, minden kutatásunk,
minden igyekezetünk e körül a kép körül forog. A politika
nagy kérdése a GDP, az adott ország gazdasági teljesítőképessége
és annak egy főre vetített pénzben meghatározott értéke.
Ez alapján ítéljük
sikeresnek vagy éppen sikertelennek az adott kurzust.
Csakhogy az élet
nem egydimenziós. A fogyasztási vágy kielégítésének foka
nem abszolút érték. E mellett számtalan más társadalmi
dimenzió létezik. A közösségi élet, az életminőség, a jövőkép,
az általános közérzet, az igazságosság, a kultúrának való
megfelelés, azaz, úgy általában a társadalmi komfort.
Az ember lehetősége,
hogy jól érezze magát, hogy belsejéből, zsigereiből, évezredes
kulturális kötődéseiből, tudattalanjának ősi szimbólumaiból,
ősei több száz generációs génmódosulásából következő
igényei és vágyai kielégítésre találhat-e legalább olyan súlyú
élet-tény, mint a fogyasztói kielégülés foka.
Hol van az kőbe vésve,
hogy az államnak a GDP növelés az elsődleges funkciója?
Milyen általánosan elfogadott elvekből következik, hogy az állam
működése és elvei ellentétben kell álljanak egymással? Mert
ma alapvető ellentét látszik elmélet és gyakorlat között.
Miközben a nép
uralmáról, jogegyenlőségről, szabadságról, esélyegyenlőségről
és alapvető jogokról beszélünk, közben a nyugati demokráciák
éppen ezeket az alapelveket üresítették ki. Mondjuk azzal,
hogy egy amerikai elnöki rendelet alapján bárkit ki lehet
tiltani az Egyesült Államokból indoklás nélkül.
És miközben a
Nyugat államai a GDP növelésével vannak elfoglalva, melynek
elsődleges célja, hogy az állam bevételeit, így a politika által
elosztható javak mennyiségét maximalizálja, ugyanezen államokból
turistajáratok szerveződnek Irakba, hogy az Iszlám Állam
nevezetű agyrém mellett harcoljanak.
A zavar elsődleges
oka, hogy a GDP-növelést, ahogy ezt Szingapúr és Kína
bebizonyította, a féldiktatúrák sokkal hatékonyabban érik
el, mint a nyugati demokráciák. A Nyugat és elsősorban az
Egyesült Államok erre a tényre egyetlen választ ad: de ott
nincs szabadság.
Ez a válasz érvényes
válasz lehetne, ha közben nem rohanták volna le mindenféle
felhatalmazás nélkül Irakot, ha nem robbantanának ki színesnek
nevezett forradalmakat, ha nem tájékoztatnák félre polgáraikat
programszerűen, ha nem támogatnának emberkínzó diktatúrákat,
ha nem tartanának fogva vád és fellebbezési lehetőség nélkül
embereket, ha nem avatkoznának szuverén államok belügyeibe, ha
nem figyelnék meg és hallgatnák le szövetséges államok vezetőit
(a nem szövetségesekről ne is beszéljünk), ha nem gyakorolnának
politikai nyomást haszonmaximalizálási céllal, és mondjuk, ha
nem tiltanának ki politikai célokkal embereket országaikból.
Csakhogy ezeket
megteszik, és annak ellenére, hogy pillanatnyilag még tényleg
a nyugati demokráciákban a legszabadabb és a legkomfortosabb az
élet, a fenti és még millió más önellentmondás miatt a
demokrácia tartalmilag, elveiben üresedik ki, és marad az
elillanó jólét.
A jólét ugyanis
viszonylagos. Ha több százmillió, sőt milliárd ember éri el
a nyugati egydimenziós ember fogyasztási szintjét, akkor a
Nyugat csábereje és ezzel együtt politikai ereje elenyészik,
hacsak nem él vissza katonai fölényével, és nem válik maga
is katonai diktatúrává, melyre amúgy az igény megvan.
De térjünk
vissza Magarországra.
A korrupció kérdése
Bár a korábban
taglalt vádakat az ellenzék fenntartotta, sőt az LMP és a
Jobbik is átvette, a Fidesz támogatottsága továbbra is erős.
Egy ciklus kormányzás után is könnyedén nyerte az országgyűlési
és az önkormányzati választásokat is.
Ebben a helyzetben
lépett közbe az amerikai külügy. Számtalan cikkben elemeztük
már az okokat, és azok irracionalitását, hogy az Egyesült Államok
miért akarja meggyengíteni az Orbán-kormányt. Most ne ezzel,
hanem a módszerrel foglalkozzunk.
Az adóhatóság
elnökének és még néhány továbbra is ismeretlen ember kitiltásának
egyetlen lényegi eleme volt. A korrupcióvád, melyet az amerikai
ügyvivő a megfoghatatlan és cáfolhatatlan okok és tények
miatt az egész kormányra kent rá.
Függetlenül a ténytől,
hogy a kitiltásról – ki tudja miért – a Napi gazdaság számolt
be először, a kitiltási ügy jól eltervezett lépés volt. A
korrupció ugyanis össztársadalmi jelenség Magyarországon,
ugyanakkor a mindenkori hatalom meglehetősen ellentmondásosan
viszonyul hozzá, és ez igaz a Fidesz-kormányra is. Mire
gondolok?
A magyar középosztály
1948 után eltűnt. Elvették javait, megfosztották társadalmi
rangjától, azaz a korábbi középosztályt alkotó réteg középosztályi
státusa megszűnt, helyét azonban nem vette át senki. Ez a középosztályi,
vagy polgári tudat, a valós státus elvesztése után is
megmaradt a középosztályt alkotó családokban és valamiféle
pszeudoosztályt alakítottak ki.
A pszeudoréteg
– önhibáján kívül – a nyugati értelemben vett középosztály
egyetlen ismertetőjegyével sem rendelkezett, illetve egyel igen:
öntudatával.
A gulyáskommunizmus
időszakában az így szocializálódott, pszeudoosztálybeli
ember, lett légyen gyári munkás, értelmiségi, autószerelő
vagy akármi – akár párttitkár is –, kialakított egy
ezek–mi viszonyt (az ők túlzottan felemelőnek hangzott az
ezek helyett). Mivel a gulyáskommunizmus félpuha diktatúrájának
sajátos velejárója volt az ügyeskedés, a gyűlölt állam, az
ezek államának megkárosítása, így a korrupció nemhogy elítélt,
de kimondottan kívánatos társadalmi jelenségnek számított az
emberek egymás közötti viszonyaiban.
A rendszerváltás
eufóriáját igazán ez a pszeudoosztály teremtette meg. Ők
azok vagy inkább mi vagyunk azok, akik a valódi változást, a kárpótlást,
a középosztály értékeinek visszaszolgáltatását, a társadalmi
igazság helyreállítását a leginkább várták. Ez azonban
elmaradt.
A korrupció, az
ügyeskedés minden formája virágba szökkent és új értelmet
kapott. A középosztály legnagyobb csoportjai ebből az új
felhalmozásból kimaradtak és többnyire éppen az általuk
ezeknek titulált csoport lett a változás nyertese. Méghozzá a
lehető legkorruptabb, sokszor a korrupciót törvényesítő módszerekkel.
Ezen módszerek egyik sajnálatos velejárója volt, hogy a
legitimált korrupciónak az elsődleges nyertesei még csak nem
is az ezek lettek, hanem a helyzetet kihasználó és gyakran
megteremtő külföldi befektetők. Azt csak zárójelben jegyezzük
meg, hogy a fent leírt helyzet kialakulásában az Amerikai Egyesült
Államok magyarországi és részben magyar származású képviselőinek,
valamint a nagykövetségen keresztül a hírszerzési közösségnek
jelentős szerepe volt.
A pszeudoközéposztály
elnémított társadalmi csoporttá vált. Vágyai, igényei,
kulturális beágyazottsága, társadalomelképzelése maradinak,
mucsainak, revizionistának, sovénnek, retrográdnak lettek bélyegezve.
Holott hagyományai, elsősorban polgári, másodsorban nemesi,
harmadsorban nagyparaszti hagyományai értékítéletük szerint
egyeznek a magyar hagyományok lényegével, és kompatibilisak az
európai és az egyetemes kultúrával.
Orbán Viktor és
a Fidesz sikerének egyik legfőbb oka, hogy meg tudta szólítani
ezt a réteget. A Fidesz tagságának jelentős része ebből a rétegből
került ki. Márpedig ebben a rétegben jogosan fogalmazódik meg
az igény, hogy ha végre sikerült politikai képviseletre szert
tenni, és ez a képviselet végre tükrözi a társadalmi arányokat,
akkor talán ideje átváltani a pszeudóból, valódi középosztállyá,
ennek anyagi vonzataival együtt.
A középosztály
helyzetbe hozása azonban nem egyszerű, sőt tisztán kormányzati
eszközökkel lehetetlen. A fent leírt korrupcióképletet,
melynek egyik része adott esetben bűncselekmény, de a hallgatólagos
társadalmi konszenzus szerint nem komoly dolog – ide tartozik
az adócsalás, a kenőpénz, bizonyos jogosulatlan előnyök
kihasználása, melyek elsősorban az államot károsítják – más
része nem vagy nem egyértelműen az – a kapcsolati tőke használata,
erős lobbitevékenység, szürke gazdaság fenntartása, jogi
kiskapuk igénybevétele – természetesen ez a réteg is
alkalmazza. Miért ne alkalmazná?
Alapvető érzete,
és ráadásul jogos érzete, hogy most neki kell jönnie. Hogy a
társadalmi és történelmi igazságosság azt kívánja, hogy az
elmaradt rendszerváltást anyagiakban is kompenzálni kell.
Van ebben a jogos
érzetben persze bizonyos ellentmondás. Mert, ha a pszeudoréteg
valós középosztállyá válását éppen a politikai képviselete
által vezetett államtól várja, akkor az államot – a most már
saját államát – kárósító korrupcióval tulajdonképpen
saját rétegének felemelkedését is gátolja.
Ezt az ellentmondást
persze felülírják a mindennapok és felülírja, hogy az ellenzék,
ideértve a Jobbikot is a korrupció és a lopás, oly mélységeibe
jutottak, mindenféle értékelhető teljesítmény nélkül, hogy
az onnan érkező kritika nemhogy a középosztály tagjaira nincs
semmilyen hatással, de a társadalom szinte összes csoportja
megmosolyogja.
Azonban az
amerikai követségtől érkező vád, még ha bizonyítatlan, még
ha koholt is, hatással lehet. Azt valahogy komolyabban lehet
venni. Ezt használta ki az amerikai külügy. Az áfaügyek
felemlegetése – mely ügyekhez amúgy a kormányzatnak semmi köze,
sokkal inkább a teljesen idióta európai forgalmiadó-szabályozás
tehet róla, ráadásul egyáltalán nem magyar, hanem összeurópai
jelenségről van szó – és kimondatlan meglebegtetése, hogy a
kormánynak vagy a Fidesznek köze van hozzá és azért nem vizsgálják
ki a NAV egykori alkalmazottjának bejelentéseit, azonban betalál.
Ugyanis az áfacsalás ipari mérete tény. Ezt mindenki tudja.
Azt már kevesebben, hogy az áfacsalás – amennyiben ügyesen
csinálják, márpedig, akik ipari méretekben csinálják, azok
általában ügyesek – felderíthetetlen, bebizonyíthatatlan.
Nemcsak nálunk, egész Európában. Méghozzá azon egyszerű okból
kifolyólag, mert az áfaelszámolás rendszere lehetővé teszi,
hogy európai államok között áfa nélkül folyjék a
kereskedelem, továbbá azért, mert lényegében nincs egységes
adószabályozás, nincs egységes nyilvántartás és nincs egységes
adónyomozás. Ezt rákenni a magyar kormányra igen aljas, de kétség
kívül rafinált húzás.
Hogy ezt a kisszerű
akciót az Amerikai Egyesül Államok követsége intézi, azonban
visszavezet minket eredeti témánkhoz. A demokrácia szólamai, tényei
kiüresednek. Amikor Orbán illiberális demokráciáról beszél,
amikor felemleget keleti példákat, amikor utat keres, akkor a jövőnket,
Európa és a Nyugat jövőjét alapvetően befolyásoló
rendszerszintű problémákról beszél.
A rendszerszintű
problémák egyik következménye, igaz az egész ügyhöz képest
piszlicsáré következménye, az amerikai akció a kormány
ellen. A nehézségek természetét azonban jól mutatja ez a kis
ügy is. A világ lakosságának többsége az elmúlt évtizedekben
– a kommunikációs eszközök, a repülés, és általában a
globalizációként emlegetett jelenség miatt is – politikai öntudatra
ébrednek. Ma már a Nyugat nem tudja vezető szerepét megtartani
a korábbi eszközökkel, melyek nem csak a Nyugaton kívül, de a
civilizációt alkotó országok többségében is ellenérzéseket
váltanak ki.
Ezekkel a nehézségekkel
a Nyugat vagy szembenéz, vagy először a demokráciát, majd a
nyugati civilizáció fogalmát üresíti ki.
(*Lásd Herbert Marcuse: Az egydimenziós ember)
|