2014.12.05.
Egyszerűbb
és gyorsabb lesz az állampolgárok ügyintézése
A közigazgatás átalakítása során folyamatosan kiemelt hangsúlyt
kap az ügyfelek adminisztratív terheinek, és ilyen irányú költségeinek
csökkentése
Az államigazgatási
reform célja a hatékonyabb, olcsóbb és kevesebb bürokráciával
járó közigazgatás megteremtése. Dr. Kovács Zoltán a
Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára
szólt arról is, hogy a kormányablakok számának bővülésével
egyszerűbb és gyorsabb lesz az állampolgárok ügyintézése.
2010-től a kormány egyik fő célja a bürokrácia csökkentése.
A kormányablakok megnyitásával sikerült ezt elérni?
– A közigazgatás átalakítása halaszthatatlan volt, a
hatékonyabb, olcsóbb és kevesebb bürokráciával járó közigazgatás
megteremtése érdekében. 2010-ben a kormány elindította a „Jó
állam” programot, többek között azért, hogy javítsa az állam
és az állampolgárok kapcsolatát. A területi közigazgatásban
megalakultak a kormányhivatalok, és ezzel párhuzamosan megnyíltak
az első generációs kormányablakok a megyei jogú városokban.
Amikor az állampolgárok ügyeik intézése során kapcsolatba
kerülnek az állammal, jogos elvárás az egyszerű, gyors és
hatékony ügyintézés. Az integrált ügyfélszolgálat elindításával,
az állampolgároknak végső célként azt megfogalmazva, hogy ne
kelljen hivatalról-hivatalra járniuk. Eddig 71 kormányablakot
adtunk át. Minden járásszékhelyen, kerületben, a megyei jogú
városokban több helyszínen, egyes MÁV állomásokon és munkaügyi
kirendeltségeken is nyílnak kormányablakok. A tervek szerint
2015 végéig várhatóan 280 kormányablak készül el. A közel
2000 járási ügysegéd a terveink szerint bővülő szolgáltatást
tud majd nyújtani, az informatikai eszközök fejlesztésével,
így a legtávolabbi települések lakói számára is mind több
ügykörben elérhetővé válik a KAB szolgáltatása. A cél az,
hogy az állampolgárok a lakóhelyükhöz minél közelebb,
egyablakos rendszerben intézhessék hivatalos ügyeiket.
A járási rendszer bevezetésével is csökkent a
bürokrácia? Azt miként határozták meg, hogy mely feladatokban
kell eljárnia a járási hivataloknak, más esetben a képviselő-testületnek
vagy a jegyzőknek?
– Harminc év szünet után, új szervezeti rendben ismét
létrejöttek a járások, többek között azzal a céllal, hogy
integrálják az államigazgatás járási szintű szerveit, és
csökkentsék a bürokráciát. A járás az állam legalsóbb
szintű területi és szervezeti egysége, a hatékonyabb, költségtakarékosabb
és ügyfélközpontú területi közigazgatás megteremtése érdekében.
A járási hivatalok kialakításakor a kormány számára fontos
szempont volt, hogy a korábbi ügyintézési helyszínek száma
lehetőleg ne csökkenjen. A korábban az önkormányzatok által
ellátott államigazgatási ügyek egy részét a járási
hivatalok vették át a jegyzőktől. Egyes feladatokban a járási
hivatalok, más esetben, elsősorban helyi ügyekben, a képviselő-testület,
a jegyzők járnak el. Ennek oka, hogy bizonyos helyi szintű
információkat igénylő hatáskörök, illetve a képviselő-testület
rendeletalkotási jogköréhez kötött támogatások esetében,
indokolt a feladatnak, hatáskörnek a településnél, illetve a
jegyzőnél történő megtartása. Az önkormányzatoknál maradt
osztott államigazgatási hatáskörök közül esetleg,
gondolkodunk, hogy néhány kifejezetten állami feladat átadásra
kerüljön a járási hivataloknak. Fontos szempont az illetékesség
összehangolása a járásokban található állami
szervezetrendszerek között, és a szakigazgatási szervek,
szakrendszerei közötti átjárhatóság megteremtése.
A kormányhivatalok, a kormányablakok bevezetésével,
mennyivel nőtt az állampolgárok elégedettsége?
– A közigazgatás átalakítása során folyamatosan
kiemelt hangsúlyt kap az ügyfelek adminisztratív terheinek, és
ilyen irányú költségeinek csökkentése, az ügyintézési határidő
rövidítése, a jogszabályok egyszerűsítése, amelyre létrehoztunk
egy belső szakmai honlapot. Az állampolgárok személyes,
telefonos, elektronikus kiszolgálása – ez utóbbi sajnos még
kis területet ölel fel – sikeresnek mondható, ezt támasztják
alá az ügyfél-elégedettségi mérések, és a statisztikai
mutatók. 2011. január 1-jétől 2014. október 30-ig összesen 2
267 904 ügyfél fordult kormányablakhoz, amelynek során 2 594
971 db. ügyintézés történt. Idén október végéig 226 965
ügyfél, 258 898 db ügyben kereste fel az ügyfélablakokat. A
legtöbb ügyet a debreceni (16 013), a kecskeméti (11 582) és a
dunaújvárosi (10 289) kormányablakokban intézték. A legnépszerűbb
ügykörök a járműnyilvántartással, a személyi igazolvánnyal,
a vezetői engedéllyel, a családtámogatással, az egyéni vállalkozói
igazolvánnyal kapcsolatosak. A kormányablakok kiépítése és
fejlesztése tovább folytatódik, a koncepció igazodik az igényekhez.
Céljuk az, hogy minden kerületben legyen második generációs
kormányablak. Hogyan értelmezzük a második generációs jelzőt?
A régi típusú kormányablakok helyett úgynevezett második
generációs kormányablakok épülnek, amelyek a jelenlegi okmányirodák
által ellátott ügytípus mellett, több száz további ügykörrel
kibővített szolgáltatást nyújtanak. Terveink szerint a kormányablakokban
elérhetőek lesznek akár postai szolgáltatások, akár állampapír
értékesítés, és gondolkodunk a leendő állami energiaszolgáltatóval
kapcsolatos ügyintézések lehetővé tételéről is.
A kormányablakoknál elintézhető ügyek számát is
tovább szeretnék bővíteni?
– A kormányablakokról szóló rendelet alapján a kormányablakokban
255 hatósági ügytípus intézhető, továbbá a rendelet melléklete
alapján tízféle ügytípusban nyújtanak kiegészítő szolgáltatást.
A rendszer teljes kiépítésével párhuzamosan, tovább bővítjük
az ügytípusok számát; cél a 2000. Emellé tesszük a
folyamatos képzést, elsősorban e-learning formában és egy
„Tudástárnak” nevezett, a sok ügytípus és jogszabály között
eligazítást nyújtó informatikai rendszert.
Hol és hogyan történik az ügyintézők felkészítése?
– A Nemzeti Közszolgálati Egyetemen több mint 6000 fő
kormányablak-ügyintézői képzésére került sor 2013-ban és
2014-ben annak érdekében, hogy a kormányablakok fokozatos
megnyitásakor mind elméleti, mind gyakorlati ismeretek birtokában
lévő, felkészült munkatársak fogadhassák az ügyfeleket. Az
elméleti felkészítés a Nemzeti Közszolgálati Egyetem szervezésében
egyrészt vidéki (kihelyezett), másrészt budapesti székhelyű
képzések során valósult meg, amelyet tapasztalt kollégák segítségével
gyakorlati képzés követett. Ennek során az ügyfélszolgálatok
leendő munkatársait felkészítették az ügyfélfogadás helyén
használandó informatikai rendszerek és egyéb eszközök használatára.
Ide kapcsolódik az úgynevezett Tudástár bevezetése?
– A Tudástár egy olyan informatikai alapon működő
adatbázis, amely az adott ügykörre vonatkozóan minden érdemi,
az ügyintézéshez szükséges információt, jogszabályi
hivatkozást tartalmaz, segítve ezzel a kormányablak-ügyintézőket
a különböző ügytípusok szabályai közötti eligazodásban.
Végső cél az elektronikus ügyintézés széleskörű
megteremtése. Ezt mikorra tudják bevezetni?
– Fokozatosan bővülnek majd az elektronikus ügyintézési
lehetőségek, a 2014–2020-as uniós ciklus során szeretnénk
elérni, hogy a vállalkozások – ahol ez értelmezhető –
tisztán elektronikusan tudják ügyeiket intézni, és az állampolgárok
számára is a lehető legszélesebb körben biztosított legyen
az elektronikus ügyindítás. E lehetőségek feltételeinek
kialakítása már elkezdődött a folyamatok felülvizsgálatával,
egyszerűsítésével, és az informatikai háttér biztosításával.
Medveczky Attila
|