2014.12.05.
Elfogult
Magyarországgal szemben az Emberi Jogok Európai Bírósága
Az igazságügyi tárca vezetője változtatás nélkül továbbítja
az államfőhöz a kegyelmi bizottság javaslatát. A köztársasági
elnök ez alapján továbbra is szabadon mérlegeli a kegyelem
megadását
Az Országgyűlés
november 18-án több ponton módosította a 2013-ban elfogadott büntetés-végrehajtási
kódexet, a változtatások egyikeként pedig bevezetett egy kötelezően
lefolytatandó kegyelmi eljárást a tényleges életfogytig tartó
szabadságvesztésre ítéltek esetében. Dr. Völgyesi Miklós,
a Legfelsőbb Bíróság nyugalmazott tanácsvezető bírája:
Strasbourg feleslegesen avatkozott bele a magyar jogrendszerbe,
mert jelenleg is van lehetőség államfői kegyelemre, ha egy elítélt
pozitív személyiségváltozást mutat.
A Ház döntése értelmében az új kegyelmi eljárást
– a büntetett hozzájárulása esetén – hivatalból kell
megindítani, alapvető feltétele pedig, hogy az elítéltnek már
legalább negyven ténylegesen letöltött éve legyen életfogytig
tartó büntetéséből. Mi tette szükségessé a kegyelmi eljárás
bevezetését?
– Úgy látszik, hogy a strasbourgi székhelyű Emberi
Jogok Európai Bírósága finoman szólva nagyon nem szereti a
magyar jogrendszert, és hazai igazságszolgáltatást. Jelenleg
ez a grémium „árnyékra vetődött”, mert az a megállapítása,
miszerint az emberölésért és rablásért elítélt Magyar László
későbbi szabadlábra helyezésének eshetőségét kizáró ítélet
magalázó bánásmódnak minősül, és így sérti az emberi
jogok európai egyezményének előírásait, egyszerűen hazugság.
Hiszen a büntetőeljárási törvényünk a különleges eljárások
keretében pontosan szabályozza a kegyelmi eljárásokat, és az
a jogrendszer eddig is lehetőséget adott a szabadságvesztésre
ítélt esetében arra, hogy a köztársasági elnökhöz
forduljon, és kegyelmet kérjen. Az államfő dönthet úgy, hogy
az általa megszabott feltételek mellett kegyelemben részesíti
a kérelmezőt, de el is utasíthatja a kérvényt. Egykori
jogalkalmazóként üdvözlöm azt a jogtechnikai megoldást,
melyet a 2015. január 1-jével hatályba lépő büntetés-végrehajtási
kódex tartalmaz. Tehát a büntetés-végrehajtási intézetnek
kell nyilvántartásba vennie a 40 év elteltét, amikor a feltételes
szabadlábra bocsátás kérdése hivatalból felvetendő.
Ilyenkor a büntetés-végrehajtási intézet nevelőszolgálata véleményt
tud formálni arról, hogy az addig végrehajtott büntetés
alkalmas volt-e arra, hogy az elítélt szabadlábra bocsátása
esetén képes lesz beilleszkedni a polgárok közösségébe, s
megvan-e a remény arra, hogy nem követ el újabb bűncselekményeket.
Strasbourg tehát feleslegesen avatkozott bele a magyar
jogrendszerbe, mert jelenleg is van lehetőség államfői
kegyelemre, ha egy elítélt pozitív személyiségváltozást
mutat.
A törvény szerint a büntetett hozzájárulása
nélkül nem lehet lefolytatni a kegyelmi eljárást. Elképzelhető,
hogy van olyan ember, aki inkább a börtönt választja a szabad
élet helyett?
– Ez a kitétel első olvasatra komikusnak tűnhet. De
csak első olvasatra; csak gondoljon bele az olvasó, mennyire idős
emberre is vonatkozhat az, hogy kikerülhet a fegyházból.
Tekintsünk vissza az elmúlt 40 évre: mennyi minden változott a
társadalomban, az infrastruktúra, a jogalkotás területén, nem
is szólva arról, hogy ha valakit 40 éves korában tényleges életfogytiglanra
ítélnek, akkor 80 évesen kerülhet szabadlábra, akkor hol és
milyen módon fogadnák be őt, s az illető miből tudná
fenntartani magát? Ha ezeket józan ésszel mérlegeli az elítélt,
akkor biztos, hogy alaposan végiggondolja azt, élni kíván-e a
törvény által biztosított lehetőséggel.
Tegyük föl, hogy úgy dönt, szabadon akar élni.
– Akkor kerül az ügye a Kúria elnöke által ad hoc
kijelölt öt bíró elé, akik értékelik, mérlegelik azt, hogy
kegyelemben részesíthető-e. Az Emberi Jogok Európai Bírósága
nem engedi meg azt, hogy ne kerülhessen sor a tényleges életfogytiglani
büntetés felülbírálására. Tényleges életfogytiglani büntetés
kiszabására azért kerül sor, mert az elkövető olyan veszélyt
jelent az emberi társadalomra, hogy szükséges a közösségből
való végleges eltávolítása. Tehát ezt egy jogerős bírói
ítélet tartalmazza. A magyar jogrend szerint jogerős bírói
rendelkezést csak rendkívüli jogorvoslati eljárás keretén
belül lehet megváltoztatni. Ebbe a körbe tartozik a perújítás,
a felülvizsgálat vagy az ügyész számára nyitva álló
jogorvoslat a törvényesség érdekében. E három rendkívüli
jogintézmény azonban nem teremti meg annak lehetőségét, hogy
a jogerős ítéletben megfogalmazott tényleges életfogytiglani
büntetést megváltoztassák a különleges eljárásban. Ezért
jó megoldás az, hogy a tényleges életfogytiglan tartó szabadságvesztés
megváltoztatását csak a köztársasági elnök kegyelmi
rendelkezésével lehessen megváltoztatni. A most elfogadott törvény
úgy fogalmaz, hogy a feltételes szabadságra bocsátás feltételeit
vizsgálja meg az öt főből álló bírói bizottság. A bizottsági
indokolt vélemény köti az igazságügyi minisztert, de nem köti
a köztársasági elnököt. Tehát az igazságügyi tárca vezetője
változtatás nélkül továbbítja az államfőhöz a kegyelmi
bizottság javaslatát. A köztársasági elnök ez alapján továbbra
is szabadon mérlegeli a kegyelem megadását.
Franciaországban a tényleges életfogytiglani büntetés
intézményét 1994-ben vezették be. Az Emberi Jogok Európai Bírósága
szerint nem ellentétes az emberi joggal a tényleges életfogytiglani
büntetés – Franciaországban. Az ítélet szerint ugyanis a
francia jog lehetőséget ad a szabadságvesztés felülvizsgálatára,
ami elégséges. Amint említette, eddig is lehetett nálunk az államelnöktől
kegyelmet kérnie az elítéltnek. Ez nem kettős mérce?
– De az! Sajnos a „quod licet iovi, non licet bovi”
alkalmazása érhető tetten az Emberi Jogok Európai Bírósága
állásfoglalásaiban. Az is abszurd, hogy nemcsak az ötágú vörös
csillag, hanem a sarló-kalapács nyilvános használatának
indokolatlan korlátozása is sérti a véleménynyilvánítás
szabadságát az emberi jogi bíróság ítélete szerint, míg a
fasiszta jelképek használata tilos. Alig múltam tíz éves,
mikor megéltem Budapest ostromát – a Széna tér közelében
laktunk szüleimmel. Arra is gondolni kell, hogy az itt lekötött
orosz erők a magyar katonák védekezése miatt nem tudtak
eljutni a Rajnáig, csak az Elbáig. Ha szovjet megszállás alá
kerültek volna a tőlünk nyugatra eső országok is, akkor
bizonyára nem hoztak volna ilyen ítéletet a vörös csillag
viselésével kapcsolatban. De most a hipotézisek világából térjünk
rá a tényekre. Konkrét ügyben ítélkező legfelsőbb bírósági
tanácselnökként éltem meg, hogy a tatai sortűz ügyében
hozott jogerős ítéletünket – ami 10 éves munka eredményeként
született meg, és állapítottuk meg a nemzetközi jog alkalmazása
mellett, hogy a sortűzre parancsot adó katonatiszt nemzetközi
jogban tilalmazott bűncselekményt követett el – az Emberi
Jogok Európai Bíróságának 17 tagú nagykamarája 11:6 arányú
többségi szavazattal megsemmisítette, és elmarasztalta a
magyar államot, sőt azt is kétségbe vonták, hogy Magyarországon
forradalom volt-e 1956-ban. Csak 6 bíró mutatott rá a különvéleményében
arra, hogy a többség egy meghamisított tényállás alapján döntött.
A strasbourgi ítélő fórum szerint a Legfelsőbb Bíróság tévedett.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy az Emberi Jogok Európai Bíróságánál
tárgyszerű eljárásokban nem mindig reménykedhetünk.
Medveczky Attila
|